scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij is het dus ook geen balsa. De toplaag is daar te hard voor, je kunt er met de nagel niet induwen, en de middenlaag heeft een andere structuur.. anyways.. who cares, het is licht, goedkoop en goed verwerkbaar, wat wil een mens nog meer :)

Voordeel ook: albizzia is de 'persische slaapboom'.. dat hout zal dus niet veel willen werken :P

Het tekenen begint al aardig op te schieten:

daed30.jpg

Die onderste middenplaat wordt wel een 'piece de resistance' qua zaagwerk, maar dan heb je ook wat :)

Voordeel van deze constructie tov de vorige, is dat er zo een veel groter gebied is waar de accu nog over verschoven kan worden (zwaartepunt). Als ik dat eenmaal goed heb, kan ik de tekening nog verder aanpassen om teveel hout weer weg te halen. In het echt kan ik dan ook met een paar zaagsnedes nog gewicht winnen.

Ook zit er nu een duidelijk plek voor een regelaar in, en is de plaats voor de ontvanger ook geregeld, inclusief gaatjes om de tiewrap doorheen te steken :)

Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij word het een 2 meter kist, maar heeft ie pas 1.10 getekend aan spanten;) correct me if im wrong/;)

ik heb behoorlijk respect voor diegene allen die zo iets getekend en daarna ook nog eens gebouwd krijgen.

keep going hezik !

Even voor de duidelijkheid.. het wordt een 2m kist.. en ik ben klaar met de voorste 1m10 tekenen.. de rest is er wel al qua solid, maar moet nog getekend worden mbt. raakvlakken en uitsnedes etc.

Om heel strikt te zijn, wordt het geen 2m kist, maar iets kleiner. Vanaf het voorste puntje van de rompneus tot het achterste puntje van het rudder, is dit 1m90. Daar komt dan nog een spinner voorop, zeg dat dat 5 cm zal zijn. Daarmee wordt ie 1m95. Een fractie korter dan de 1m99 die men meestal neemt voor F3A kisten, maar dat heb ik opzettelijk gedaan. Het rudder is relatief klein nog, het kan straks blijken dat ik er een groter rudder aan wil.. daar is dan die 5cm speling voor :)

@Gerard: thx voor het compliment, maar zoveel stelt het allemaal niet voor hoor.. als je Inventor eenmaal een beetje doorhebt, gaat het best makkelijk/snel allemaal. Het is vooral een behoorlijke investering wat betreft tijd en geduld, maar de rest kan iedereen :)

Tsja de twee hoofdoorsnedes zullen ergens een lijmvlak krijgen, want voor zover ik weet haal je de 1m90 niet met timmerplaat.. maar voor de rest.. het is best goed verwerkbaar hout, en lekker licht.

De 'todo' lijst wordt korter.. nu alleen nog de staart, daarna de stringers tekenen en zo her en der komt er nog een stukje triplex om rondingen te kunnen maken (triplex als stringer)

Het begint ergens op te lijken. Dat je lijnen door het buitenaazicht ziet komen, klopt. Het buitenaanzicht is geen solid, maar een surface, dus heeft een 'oneindige dunheid'. De ribben zijn zo gemaakt dat ze met de 'kortste kant' passen. Daar waar rondingen zijn, zullen dus randjes rib naar buiten toe uitsteken. Dat moet bij de bouw in vorm geschuurd worden.

Goed is nu te zien dat, waar ik eerst 1 spant had tussen cockpitsectie en staartsectie, ik er nu 2 getekend heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest de tekeningen nog eens allemaal goed te bekijken en her en der consequentiefouten weg te werken.. daar ben ik vandaag nog mee bezig, ik verwacht morgen dan echt al het tekenwerk gedaan te hebben.

Daarna wordt het uitprinten en zagen maar. Ik heb besloten toch alles zelf met de hand te gaan zagen ondanks het freesaanbod van Johan en iemand anders. Niet omdat er wat mis is met dat aanbod, helemaal niet, maar omdat ik het gewoon een keer helemaal zelf gedaan wil hebben.

Waar ik bij de Challenge nogal wat tijd aan besteed heb is aan het tekenen van de bevestiging romp <> vleugel en romp <> stabilo. Zoals je het nu getekend hebt komt dit alleen op de zijkant indekking te hangen? Zijn daar geen versterkingen nodig? Wordt het stabilo afneembaar of maak je een vast stabilo? Als je een afneembaar stabilo maakt is het wel handig als er een spant bij de plek zit waar de verbindingsbuis door de romp gaat.

Romp/vleugel.. de vleugelbuis zit verwerkt in de 'kokerbalken'.. als je goed kijkt zie je dat er 1 gat groter is en ook extra ondersteuning heeft. Daarnaast komt er aan de zijkanten een vleugelprofiel-spant tegen het geheel aan. Dat is voldoende voor de vleugelbevestiging etc.

Bij het stabilo komt er een soortgelijke constructie. Ik heb juist met opzet geen spant geplaatst waar de stabilobuis komt, maar een spant er voor en een spant erna. Ook hier komt tegen de zijkant een profielspant.

Ach, de modelbouwforumsarcast zou zeggen 'join the club' ;)

(van mensen die een hekel aan mij hebben ;))

Het valt allemaal wel mee hoor, uit het zagen van de 1e spantjes, die ik nu toch nog opnieuw ga doen overigens, bleek al dat het allemaal best te doen is.

Het tekenen duurt langer dan verwacht.. maar het zagen ben ik echt in een weekje maximaal wel mee klaar, als ik er eenmaal echt mee begonnen ben.

Huidige staat:

daed50.jpg

Dit wordt de grootste zaagklus:

daed51.jpg

Alles is nu opgeschoond en consequentiefouten zijn er uitgehaald. Enige wat aan wat je hier ziet nog moet gebeuren, is nog wat uitsparingen in het motorgedeelte.

Daarna gaan de vleugel- en stabiloprofielen er tegenaan en komen er her en der nog wat 'semi-spanten' om rondingen te kunnen maken. Als dat ook gedaan is, is de romp eindelijk helemaal klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back