scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo.. de vleugel is helemaal klaar, inc. zijkanten aileron, servoplank en constructie voor hevel. Enige wat er mogelijk nog aan toegevoegd wordt, is anti-torsispanten in de aileron (zo'n zigzagspant). Op alle afbeeldingen ontbreekt het rudder nog.

daed1001.jpg

Dan zitten beide vleugels er aan, nu op de juiste plek, met de juiste hoek en zonder torsie.

daed1002.jpg

v-stelling

daed1003.jpg

pijlstelling

daed1004.jpg

De V-stelling staat nog niet 100% vast. Ik heb nu een halve graad v-stelling gedaan ivm. de graad pijlstelling, maar zit te twijfelen of ik er niet 1 graad van moet maken, omdat de vleugel ook relatief laag zit.

Als ik het goed begrepen heb, had Christophe bij de eerste axiome een vleugel waarvan de bovenkant vlak was (dat is dus ook al iets V-stelling) maar hebben ze die aangepast zodat beide tips een paar mm hoger staan.

Ik ga nu eerst het stabilo tekenen, dan heb ik nog even tijd om over de V-stelling na te denken. Als ik die nog groter maak, moet ik de rompspanten nog iets aanpassen en de positie van de vleugelbuis in de vleugelspanten. Dat is een kwestie van de verandering maken en dan Inventor vertellen dat ie het door moet werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de buis nog 1 rip langer maken .

Nu is je zwakke punt precies daar waar het rolroer begint .

Stuur mij eens een spantje in .dxf , wil een test gaan doen met een file die anderen mij sturen .
Even de grootste maat er bij geven om te kijken of mijn programmen hem 100% weergeven.

Mvg Johan

Die buis is niet langer.. is de buis die nu ook in m'n windS 110 zit. Lekker licht.

In principe mag dat geen zwakste punt zijn, ik had het ook al gezien en ik ga het stuk daar met dubbele shearwebs uitrusten (balsa plankjes tussen boven- en onderligger) om het te compenseren.

De spant aan de romp is de langste.. maar heeft niet hetzelfde profiel als de rest vd. vleugel. Daarom een .zipje met die langste en eentje met de rest vh profiel:

http://www.rcfly.nl/daedalus/spanten.zip

//edit
oh nee, wacht even, dat zijn de .ipt files.. nog even naar .dwg omzetten, moment..

de .zip nu vervangen door 1 met dwg's.. zat ook nog foutje in een spant, gelijk maar eruit gehaald :)

maat grootste spant (lengte):
587,29 mm

maat andere spant:
389.46 mm

Die .dwg's niet? of heb je de zip met .ipt's?

Heb de zip vervangen.. eerst stond er eentje met .ipt bestanden, nu met .dwg

Geen idee hoe dat allemaal werkt en/of zit.. heb nu gewoon een tekening gemaakt en die opgeslagen. Mss dat je EN de dwg EN de ipt nodig hebt ofzo?

zal eens kijken of er een exportoptie is waarmee je hem kunt exporteren ofzo..

//edit
Ik kan 'm wel naar .dwf exporteren met alle objecten, maar weet niet of dat zinvol is?

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee hoe dat allemaal werkt en/of zit.. heb nu gewoon een tekening gemaakt en die opgeslagen. Mss dat je EN de dwg EN de ipt nodig hebt ofzo?

zal eens kijken of er een exportoptie is waarmee je hem kunt exporteren ofzo..

//edit
Ik kan 'm wel naar .dwf exporteren met alle objecten, maar weet niet of dat zinvol is?
Probeer dat eens, lijkt op een bekend probleem met PDFs waar niet alle fonts in de PDF zelf zitten.
Heb je zelf niet een tweede PC (of virtuele machine) waar je een DWF-viewer op kan installeren om te kijken of je hem op een PC kan inlezen waar Inventor niet op is geinstalleerd? :)

Ik kan wel 'pack and go' doen en dan krijg je een map vol met rommel, maar geen .dwg's of .ipt's..

even een viewer installeren.. hoeft niet op andere PC.. geen idee, mss dat Johan wel al druk aan het frezen is?

Moet er over de buis geen ligger cq constructie om de klachten naar de ligger te lijden?

Hezik,

Als je een "Sheet Metal.ipt" hebt, kun je met je muis rechts klikken op het te exporteren oppervlak. Dan "Export Face As" aanklikken, je kunt dan kiezen uit
een dxf of een dwg.
Is het een "Standard.ipt", dan moet je éérst een "Standard.idw" openen; het onderdeel binnenhalen, en van hieruit opslaan als een dxf of dwg.

Je moet wel opletten dat de versie waarmee het dwg/dxf geopend moet worden niet ouder is, dan de versie waarmee het is opgeslagen.

Dit werkt bij mij altijd perfekt, en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Met vr.grt.

@Robo, thx, als Johan het niet lukt met die objecten die hierboven gelinked staan en de .dwg's die in het bestand zitten, zal ik dat proberen.

@Niek: dat voegt geen enkele stevigheid toe. Die ligger zou tegen 1.5mm indekkingsbalsa aankomen. De buis zelf zorgt wel voor die stevigheid, en hij zit in 5 spanten die de krachten naar de rest van de vleugel overbrengen, waarvan 2 van balsa en 3 van triplex.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back