scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het stabilo toch iets verkleind. Een groot stabilo is wel 'de mode' op dit moment, en qua oppervlakte was dit stabilo gelijk aan bv. de WindS Pro, maar optisch vond ik het te groot.

Geen grote aanpassing, ik heb de span met 4cm verlaagd.

Straks gaan er nog de afschuiningen bij het rudder af, en dan komt het geheel al kleiner over.

Heb gisteravond/nacht nog flink wat tijd besteed aan vergelijken van foto's.. recht van boven is dit ontwerp nagenoeg gelijk aan de WindS. De vleugelvorm en geometrie is nagenoeg gelijk.

Van de zijkant lijkt ie weer meer op de Osmose of de Bravo. De laagliggende vleugel lijkt dan weer meer op de Axiome.

Mss maar hernoemen naar de WindOsBraxiome dan :P

Ziet er gelikt uit Hezik!

Ik vindt het erg knap dat je dit allemaal kan. Ben ook een keer met autocad aan de gang gegaan maar dit lukt mij niet.

@Hezik,

Dit lijkt wel een beetje "old school meets new school" :) de vleugel heeft kwa vorm iets weg van een Bleu angel (een beetje pijlvorm in de vleugel) en het staart gedeelte heeft iets weg van een curuare (als ik dit goed type:) ) met als groot verschil de koorde en dus de oppervlakten van alle vlakken.
De neus is best wel aan de korte kant maar dat heeft weer te maken met de pijlvorm vd vleugel (zwaarte punt zal wel wat verder naar achteren liggen).

De romp heeft weer de looks van nu, erg mooi en ik ben benieuwd hoe ie gaat vliegen.
Veel succes met de bouw, ik zal het wel verder vervolgen;).

Grtz,
Heino

Ik constateerde zelf ook tot mijn verbazing dat het bovenaanzicht best veel op m'n oude Derwisj leek. Enige waar je je dan niet op moet verkijken, is dat het vleugeloppervlakte wel een stuk kleiner is. Overigens vind ik dat helemaal geen ramp (dat ie daarop lijkt), de Derwisj was een potloodromp en daarom vond ik 'm op de grond niet mooi, maar in de lucht presenteerde hij, mede door de vleugelvorm, erg goed. Dat ik in de C tweede werd vorig jaar, was voor een deel daaraan te danken.

De neus valt op zich mee hoor, het wordt ook versterkt doordat er op de tekeningen geen prop/spinner opzit. De cockpit begint wel vrij ver naar voren, dat was ook 1 van de veranderingen die ik wilde aanbrengen tov. de huidig leverbare kisten.

De vleugelvorm is wel helemaal van nu hoor ;)

Vergelijk:

daed1300.jpg

met:

RE-02.jpg

Ik ga de rompkoorde van het stabilo ietsje verkleinen en de achterlijst een iets grotere hoek geven, dan is de uiteindelijke vorm wel bepaald. Als je zo naar die twee foto's kijkt, zou je zeggen dat het stabilo op mijn kist groter is, maar qua oppervlakte is ie dus gelijk. Sebart geeft 21dm^2 op als stabilo-oppervlakte. Dat heeft de mijne ook.

Ik heb doelbewust niet de rompvorm overgenomen. Seba rekent heel sterk op het remmende effect van een electroaandrijving. Mijn romp heeft meer een 'brandstofvorm'; meer frontaal oppervlakte. Ik hoop dat ik zo een compromis gevonden heb tussen beide filosofieen ( 1) zoveel mogelijk drag genereren om te remmen, 2) weinig drag genereren, rekenen op remmen electro).

Het is wel de mode om nu grote kielvlakken en stabilo's te hebben. Dat is dan weer nadelig voor de snap, maar voor zo'n beetje al het andere positief.

Qua romp en plaatsing van de vleugel, lijkt mijn kist dan weer meer op de Axiome, alleen heeft CPLR de Axiome een veel slankere rug gegeven, en er een halve vleugel bovenop gezet. Het idee wat ie daarbij had, is dat je zo minder rompoppervlakte hebt, dus minder windgevoelig zou zijn. Het gebrek aan rompoppervlakte wordt meskant dan gecompenseert doordat het eigenlijk meer een dubbeldekker is (anderhalfdekker). Wat ook grappig is, is dat de Axiome een relatief kleine vleugel heeft, CPLR heeft het vleugeloppervlakte van een 'normale kist' gepakt, en daar het oppervlakte van de grote canalizer afgehaald.

Vooralsnog heb ik geen canalizer op deze kist geplanned, wel wingfences. Dat zijn natuurlijk dingen waar makkelijk mee te experimenteren valt, maar gezien het grote rompoppervlakte aan de zijkant en het grote kielvlak, icm de 'sebartvorm' voor het rudder, hoop ik dat deze kist al een enorme rudderauthority zal hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het stabilo aangepast aan de uiteindelijke buitenmaten.. span is verkleind, de rompwortel iets verkleind en de hoek van de achterlijst iets vergroot.

daed1301.jpg

:)

Weet iemand wie die l*l is die dit ding ontworpen heeft?

Ik ben hier 2 uur aan kwijt geweest en ben nog niet op de helft. Ding is ook nog niet afgewerkt, moet nog her en der bijgeschuurd worden.

IMG_0018.JPG

De hele spant kan niet uit 1 plaat gezaagd worden, hij moet dus in 2 delen. Vandaar dat de achterkant schuin is, daar komt straks het 2e deel tegenaan. Die verbinding wordt nog versterkt.

Dit valt allemaal nog wel te doen, de k*tklus komt nog, al die groeven waar andere spanten invallen.

IMG_0018.JPG

Beetje onzinpost, maar ik krijg nogal eens de vraag of ik al aan het zagen ben.. ja dus :)

:)

Ik ben hier 2 uur aan kwijt geweest en ben nog niet op de helft. Ding is ook nog niet afgewerkt, moet nog her en der bijgeschuurd worden.

ik had je gewaarschuwd........
Ziet er netjes uit, succes met het verdere zaagwerk, al zal je de geplande zaagtijd niet halen ben ik bang.
(je kan altijd Johan (plotterwelt) nog ff lief aankijken) ;-)

Ah, ik plan niets meer.. ik ga ook geen uitspraken meer doen over wanneer iets klaar is, hij is klaar als ie klaar is.. enige wat vast staat, is dat ie er komt :)

Het zagen valt wel mee hoor, ik overdrijf.. het is best leuk om te doen en als ie straks klaar is, heeft het voor mij meerwaarde dat ik 'm echt helemaal zelf gebouwd heb.

Raar foto-verkleiningsalgoritme heeft dit forum.. ik schrok even toen ik de foto zag hier, goed, ik wist dat ik er nog iets verder aan moest afwerken, maar het zag er wel erg slecht uit.. als je dan de foto zelf bekijkt op het volle formaat, zie je dat het allemaal wel meevalt.

De hele spant kan niet uit 1 plaat gezaagd worden, hij moet dus in 2 delen. Vandaar dat de achterkant schuin is, daar komt straks het 2e deel tegenaan. Die verbinding wordt nog versterkt.
Hoi hezik. waarom val je met het tweedegedeelte niet in de driehoek van het eerstegedeelte, dan is je lijmoppervlak 2x zo groot. <<

Voor deze spant die in de romp zit zou ik mij niet druk over maken .:D

De romp word toch kompleet ingedekt ?

Voor de indekking wel even langere plankjes nemen van bv. Heerdegen.

Mvg Johan

Wat betreft het 2e deel en driehoeken; het is niet zo belangrijk. De verbinding wordt verstevigd en ik heb er bewust geen rekening mee gehouden bij het tekenen.

Deze afschuining loopt dwars over een dwarsspant heen. De pen-gat verbinding van die dwarsspant voegt daarmee meer stevigheid toe, dan een driehoeksverbinding ooit zou kunnen doen :)

Dus nee, ik hoef geen nieuw spant te zagen. En ja ik ga het toch echt zelf zagen :)

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt dan.. maar zou ik een zigzag zaaglijn willen, zou ik materiaal moeten toevoegen.. en het stuk waar de zaaglijn nu door loopt, is nodig omdat daar een dwarsspant komt..

Goed, het eerste echte onderdeel is klaar, gelijk ook het onderdeel met het meeste zaagwerk:

img0032b.jpg

Viel mij best mee. Ik had het langer geschat, maar uiteindelijk veel tijd gewonnen doordat bleek dat de sleuven die erin zitten, goed te snijden zijn ipv. te zagen. Dit hele ding heeft mij in totaal een 3.5~4 uur werk gekost. Ik ben nog niet helemaal klaar met afwerken, maar kniesoor die dat ziet (ik dus).

Dit ding weegt 73 gram. Zwaar onderdeel dus, maar dit is dan ook het zwaarste onderdeel. Ik maak mij daar nog geen zorgen over. Nog niet, althans :P

Wel denk ik er over om bij de neus nog meer materiaal weg te halen.

Op de foto komt het raar over, maar het ding is in het echt de vorm die ie moet zijn, recht dus :)

Laatst bewerkt door een moderator:
knap hoor, wat een monniken werk. IK bedoelde zo <<. Eerste spant een mik (zit er al) vogende aansluitende deel een punt.

Ja ok, dan begreep ik het wel en dan klopt mijn antwoord.. voor zo een verbinding was meer materiaal nodig geweest. Je zit namelijk op dat punt met een dwarsspant die ik helemaal 'op hout' wil hebben, en dan die verbinding. Dus een rechte verbinding en een schuine, en zo krijg je heel veel hout.

Het is voor de sterkte verder ook niet nodig, vandaar dat ik voor deze oplossing gekozen heb.

Als het straks aan elkaar zit, zal ik een foto schieten, en dan snap je wel wat ik bedoel :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back