Ik constateerde zelf ook tot mijn verbazing dat het bovenaanzicht best veel op m'n oude Derwisj leek. Enige waar je je dan niet op moet verkijken, is dat het vleugeloppervlakte wel een stuk kleiner is. Overigens vind ik dat helemaal geen ramp (dat ie daarop lijkt), de Derwisj was een potloodromp en daarom vond ik 'm op de grond niet mooi, maar in de lucht presenteerde hij, mede door de vleugelvorm, erg goed. Dat ik in de C tweede werd vorig jaar, was voor een deel daaraan te danken.
De neus valt op zich mee hoor, het wordt ook versterkt doordat er op de tekeningen geen prop/spinner opzit. De cockpit begint wel vrij ver naar voren, dat was ook 1 van de veranderingen die ik wilde aanbrengen tov. de huidig leverbare kisten.
De vleugelvorm is wel helemaal van nu hoor
Vergelijk:
met:
Ik ga de rompkoorde van het stabilo ietsje verkleinen en de achterlijst een iets grotere hoek geven, dan is de uiteindelijke vorm wel bepaald. Als je zo naar die twee foto's kijkt, zou je zeggen dat het stabilo op mijn kist groter is, maar qua oppervlakte is ie dus gelijk. Sebart geeft 21dm^2 op als stabilo-oppervlakte. Dat heeft de mijne ook.
Ik heb doelbewust niet de rompvorm overgenomen. Seba rekent heel sterk op het remmende effect van een electroaandrijving. Mijn romp heeft meer een 'brandstofvorm'; meer frontaal oppervlakte. Ik hoop dat ik zo een compromis gevonden heb tussen beide filosofieen ( 1) zoveel mogelijk drag genereren om te remmen, 2) weinig drag genereren, rekenen op remmen electro).
Het is wel de mode om nu grote kielvlakken en stabilo's te hebben. Dat is dan weer nadelig voor de snap, maar voor zo'n beetje al het andere positief.
Qua romp en plaatsing van de vleugel, lijkt mijn kist dan weer meer op de Axiome, alleen heeft CPLR de Axiome een veel slankere rug gegeven, en er een halve vleugel bovenop gezet. Het idee wat ie daarbij had, is dat je zo minder rompoppervlakte hebt, dus minder windgevoelig zou zijn. Het gebrek aan rompoppervlakte wordt meskant dan gecompenseert doordat het eigenlijk meer een dubbeldekker is (anderhalfdekker). Wat ook grappig is, is dat de Axiome een relatief kleine vleugel heeft, CPLR heeft het vleugeloppervlakte van een 'normale kist' gepakt, en daar het oppervlakte van de grote canalizer afgehaald.
Vooralsnog heb ik geen canalizer op deze kist geplanned, wel wingfences. Dat zijn natuurlijk dingen waar makkelijk mee te experimenteren valt, maar gezien het grote rompoppervlakte aan de zijkant en het grote kielvlak, icm de 'sebartvorm' voor het rudder, hoop ik dat deze kist al een enorme rudderauthority zal hebben.