Zoals ik in post 44 had aangegeven heb ik nu eerst de dekplanken ingelegd tegen het voorschot (is straks onder de luifel).
Werkwijze iets aangepast door de eerste ervaringen.
De stoppen komen nu op het laatst als de planken er in liggen. Die kan ik dan mooier uitlijnen.
Ook de kartonnen stroken die de naden voorstellen snijd ik nu eerst op de dikte van de planken en pas bij het leggen van de planken druk ik ze in de natte lijmnaden. Dan planken aandrukken en het zit strak.
De stroken zwellen dan zo wat minder op.
Wel een werk om het patroon passend en goed gespiegeld te houden.
Dus om en om werken vanuit het midden.
Ook wijken hier de foto's van het originele schip af van de tekeningen.
Bij het origineel ligt er een plank precies in het midden (als een koningsplank) terwijl op de tekening op de middenlijn een naad is aangegeven.
Ik volg de foto's en voor zover ik het kan beoordelen verschuift de kopse naad in het patroon iedere keer 1/4 van lengte van de langste latten. (afgeleid van de foto's zijn de langste ongeveer 5.50 mtr)
Dat patroon is op deze foto's niet zichtbaar. Tussen het voorschot en de mastvoet zijn de lengtes kort en is een deling niet nodig.
Na wat probeersels met de breedte van de stroken kom ik nu wel redelijk goed uit.
(Ik zal zeker niet vergeten dat het anker nog wat zeewaardiger moet worden gezekerd...)
En met de luifel dry-fit er over ziet het er dan zo uit....
wordt vervolgd.