scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Tuurlijk wel,
Het wordt mooi weer voor grijze schepen. kijk maar op de buienradar.
Windkracht 4, regenvlagen, mist, hoge golven. PERFECTE CAMOUFLAFE. :cool:

MMI

Een hoop bekijks bij je kanon afgelopen zaterdag ! Volgens mij is dat wel iets om in de verkoop te doen :idea:
En als je dan toch bezig gaat : wat kost het aan tijd en € om net zo'n multiplex geval voor mij te fabrieken ?
:pc:

Een hoop bekijks bij je kanon afgelopen zaterdag ! Volgens mij is dat wel iets om in de verkoop te doen :idea:
En als je dan toch bezig gaat : wat kost het aan tijd en € om net zo'n multiplex geval voor mij te fabrieken ?
:pc:
Zwager blij dat hij het schip bij zich had afgelopen zaterdag, en zeker met een.........
bedelaar ....................hahahaha.
Tot bij de Wollefoppenhaven
mt.vr.gr. zoals altijd
Aad

Heren,
De kogel is door de kerk. Er komt GEEN torpedo-installatie op mijn schip.

IMG_1147-2.jpg

Ik heb het uit eerste hand van Jan Rook. Een ervaringsdeskundige, zeg maar.
"
De enige B-jager die torpedo-lanceerbuizen heeft gehad was Hr. Ms. Utrecht -
vier stuks aan bakboord en vier stuks aan stuurboord, in de midscheeps.
De eerste boot met deze buis was Hr Ms Mercuur als proef, daarna is deze
buis om te testen geplaatst op de Hr. Ms. Amsterdam.
Het lijkt mij dat de foto die bij de discussie staat dus die is van de
proefopstelling op de Hr. Ms. Amsterdam.
Na de proeven zijn op de werf te Den Helder de buizen vervaardigd, en half
1960 aan boord van Hr. Ms. Utrecht geplaatst.
Foto's van de demontage in Biak in 1961, toen 2 à 3 maanden in NNG voor haar Oostterm, vind je op de website van Hr. Ms. Utrecht. Torpedo's heeft de
Utrecht voor haar Oostterm niet meegekregen, wel eind 1960 gelanceerd bij
Portland.
De reden dat de buizen van de Utrecht zijn verwijderd is dat de Koninklijke
Marine Amerikaanse torpedo's wilde hebben, en geen Engelse.
Die aankoop is toen gedaan en op de nieuw te bouwen schepen is de
installatie Mk32 lanceerinrichting geplaatst en kregen we de MK 44
(electrisch actief/passief) doelzoekende torpedo en later de MK 46 voorzien
van de Ottofuelmotor.
De mk 44 heeft inmiddels de dienst verlaten.
Beide torpedo's waren tegen onderzeeboten, de huidige onderzeeboten varen met de Mk 48/53cm mk44/46 hebben een diameter van ±23 cm. Genoemde 44/46 kon gelanceerd worden vanuit vliegtuig c.q. heli en van de bovenwaterschepen via de mk32 opstelling.
"

Luc, FF oplettûh. Ze staan dus wel op de Mercuur. :mrgreen:

Oh ja, die luiken. Ik heb 's even op een andere tekening zitten kijken.
Ze zitten consequent bij de bemanningsverblijven. Ik vermoed dat het een soort van gepantserde patrijspoorten zijn.
Als oud marineman gediend van 1947 -1982 kan ik je mededelen dat het geen gepanserde luiken waren maar vluchtluiken in geval van nood

en rustig bouwen we verder.

Zoals afgelopen zondag werd opgemerkt is 't laatste verslag van alweer een tijdje terug. Het werk heeft ondertussen niet stilgelegen.

Ik ben gelijk maar met het moeilijkste deel begonnen. De opbouw van het voorste deel, de brug. De bedoeling is om eerst het casco 100% naar tevredenheid in elkaar te zetten. En daarna pas de details aan te brengen.

Als bouwmateriaal heb ik gekozen voor polystyreen van 0.25, 0.5 en 1 mm dik. Dat laat zich mooi lassen met Contacta van revell. Daar waar er toch nog naden onstaan vul ik ze met een oplossing van Thinner en polystyreen. Werkt als een speer. Opbrengen met een speld. En door de capillaire werking zuigt een naad zich mooi vol en weg is ie. Wel 24 uur laten drogen en uitharden, daarna schuren en weg is ie.
full

De lijm lost uiteraard een deel van het polystyreen op. Hierdoor zie je bij de 0.25 mm dikke delen op sommige plaatsen toch het onderliggende frame doordrukken. Ik had gehoopt dat ik dit keer zonder zou kunnen, maar kennelijk ontkom je er niet aan. Moet ik toch hier en daar weer plamuren.
Hier onder twee fotootjes van het casco tot nu toe. Alles staat nog los in elkaar geschoven.

full

full

En al voorbereidend op wat er later komen gaat, heb ik afgelopen weekeinde ook gelijk nog maar een etstank in elkaar geprutst. Hierin kan ik maximaal een europrint (10x16) inklemmen. Tot op heden altijd au bain marie geetst. Nadeel hiervan is dat je de temperatuur slecht kan regelen. Dit tankje regelt inderdaad een stuk beter, vooral sneller. Plan is dus om de trappen, onderdelen voor de mitrailleurs, radarinstallaties, misschien nog wat sceptertjes etc. te etsen. 's kijken of dat gaat lukken.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinknagels

Waren die dan al gelast net na de oorlog dus
mvg
Frederik

Hallo,
ik heb zelf in 1974/1975 gevaren op de Friesland. Was in die tijd matroos-onderzeebootverkenner. Aan de sonar dus.
Ben ook vaak roerganger geweest. Als het bootje dus snel voer en je moest als roerganger bijv. "bakboord aan boord" geven, dan tordeerde zowat het hele schip.
Met als gevolg dat de klinknagels uit oa het dekhuis sprongen.
Dus de klinknagels vlogen je letterlijk om de oren.
Weet me ook nog te herinneren dat op topsnelheid het hele achterdek zo'n beetje onder water stond. Tot aan het dieptebommenrek toe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjaak,

Polystyreen als in plastic plaat van ong. EUR 13,00 de vierkante meter.
Kan je eenvoudig met een hobbymes snijden en breken.
Te koop bij o.a. de betere winkels in teken- en schildersbenodigdheden.

Piepschuim is voor watjes. ;)
Leuk als bang bent dat jouw model zal zinken en je extra drijfvermogen in je romp nodig denkt te hebben.

Groet,
Han

Beste Han,

gebruik je voor dat eigenbrouwsel van thinner en polystyreen gewoon wat kleine stukjes in een potje en vul maar af met thinner? of zitten er nog meer verhoudingen in?

Voor de rest ziet het er mooi uit.

gr. Gert.

Hoi Gert,

Kleine stukjes bewaren.
Ik heb potje indertijd half gevuld met kleine stukjes polystyreen afval (let wel op dat je pvc, polystyreen en andere plastics niet door elkaar gooit. Risico op klonten) en vervolgens tot net iets boven het plastic oppervlak in het potje afgevuld met thinner.

Ongever 24 uur laten staan en af en toe roeren. Dan is de boel wel opgelost.

Daarna navullen met thinner of verdampen (potje buiten open laten) tot je de gewenste dikte hebt. Ik vind een vloeistof qua dikte vergelijkbaar met karnemelk lekker werken.

Oh ja, beetje ventilatie tijdens gebruik kan geen kwaad :sleepy:

groet,
Han

Beste han,

Dank je voor de info, vwb ventileren dat ga ik zeker even in de schuurdoen want ik heb hier een zwangere vrouw lopen die op het momenteel het minste of geringste aan chemicalien ruikt.

Gr. Gert

Yep,
Die had ik ook al gespot.

Staat al een tijdje op m'n HD te pronken.
Had 'm eerder al van henri opgestuurd gekregen.

Af en toe scherpe beelden met veel bruikbare details van de schepen.
Handig voor als je net even vastzit met nabouwen.

edit:
't is alleen wel de D811/Gelderland die prominent in beeld is.
A-type jager. 't zit 'm in de details. (Qua uiterlijk in ieder geval)

Laatst bewerkt:
Ha die Han!

Wanneer ga je het forum weer eens verblijden met een up-date? Ik, in ieder geval, ben reuze benieuwd!

Groeten Sjaak

Back