Heren,
De kogel is door de kerk. Er komt GEEN torpedo-installatie op mijn schip.
Ik heb het uit eerste hand van Jan Rook. Een ervaringsdeskundige, zeg maar.
"
De enige B-jager die torpedo-lanceerbuizen heeft gehad was Hr. Ms. Utrecht -
vier stuks aan bakboord en vier stuks aan stuurboord, in de midscheeps.
De eerste boot met deze buis was Hr Ms Mercuur als proef, daarna is deze
buis om te testen geplaatst op de Hr. Ms. Amsterdam.
Het lijkt mij dat de foto die bij de discussie staat dus die is van de
proefopstelling op de Hr. Ms. Amsterdam.
Na de proeven zijn op de werf te Den Helder de buizen vervaardigd, en half
1960 aan boord van Hr. Ms. Utrecht geplaatst.
Foto's van de demontage in Biak in 1961, toen 2 à 3 maanden in NNG voor haar Oostterm, vind je op de website van Hr. Ms. Utrecht. Torpedo's heeft de
Utrecht voor haar Oostterm niet meegekregen, wel eind 1960 gelanceerd bij
Portland.
De reden dat de buizen van de Utrecht zijn verwijderd is dat de Koninklijke
Marine Amerikaanse torpedo's wilde hebben, en geen Engelse.
Die aankoop is toen gedaan en op de nieuw te bouwen schepen is de
installatie Mk32 lanceerinrichting geplaatst en kregen we de MK 44
(electrisch actief/passief) doelzoekende torpedo en later de MK 46 voorzien
van de Ottofuelmotor.
De mk 44 heeft inmiddels de dienst verlaten.
Beide torpedo's waren tegen onderzeeboten, de huidige onderzeeboten varen met de Mk 48/53cm mk44/46 hebben een diameter van ±23 cm. Genoemde 44/46 kon gelanceerd worden vanuit vliegtuig c.q. heli en van de bovenwaterschepen via de mk32 opstelling.
"
Luc, FF oplettûh. Ze staan dus wel op de Mercuur.
Oh ja, die luiken. Ik heb 's even op een andere tekening zitten kijken.
Ze zitten consequent bij de bemanningsverblijven. Ik vermoed dat het een soort van gepantserde patrijspoorten zijn.