De besturing van de achterste RPA's begint goed vorm te krijgen.
Alle componenten zijn gereed om samen te stellen maar eerst het hout conserveren, een klein deel komt in contact met water tijdens de vaart.
Achteraf had ik de basisplaat beter van kunststof moeten maken, het zij zo.
De basisplaat in positie, onder de grote tandwielen zitten houten spacers waar de buisjes met enige ruimte vrij in kunnen draaien. De buisjes klemmen in de tandwielen.
Er is best wel wat kracht nodig om de buisjes door te duwen dus ik verwacht niet dat ze er zomaar uit zullen komen.
De servo komt er ondersteboven tussen te zitten.
De opstelling naast de boot, de spacer is hier goed zichtbaar. De lat aan de onderkant wordt gebruikt om de Schottels zo recht mogelijk uit te lijnen wanneer alles samengesteld wordt.
De servo op zijn bevestigingsplank. Het tandwiel is uitgehold in de draaibank om het servo wieltje in te laten passen, de schroefjes zorgen ervoor dat het tandwiel met de servo mee draait.
Alles 'droog' in elkaar voor het idee.
De afgelopen 2 dagen ook nog bezig geweest met een stukje elektronica.
Voor de besturing had ik de NVM multiswitch encoder en decoder met Arduino Nano aangeschaft en die moesten nog in elkaar en de encoder in de zender (F14, 8 kanaals) ingebouwd worden.
Dat bezorgd me op dit moment wat hoofdbrekens want de encoder lijkt prima te werken maar de decoder doet net of hij gek is en niet verstaat wat hem verteld wordt, hij reageert gewoon niet.
Ik heb wel het idee dat de signalen bij de zender de deur uitgaan maar dan 'Ins blau hinein' verdwijnen, of ze komen wel aan maar worden niet begrepen.
De volgende stap is maar alle verbindingen op de decoder nalopen, daar zag ik wel het een en ander wat niet zo fris er uit zag. Maar dat is iets dat uitgerust en met genoeg licht moet plaatsvinden anders staar ik me helemaal wezenloos, en de lamp met vergrootglas er bij.
Dat is dan maar voor de volgende keer.
Groet,
Mathieu