SiG 4 Star 60 ARF

Ben dus van plan deze kist volgend weekend te gaan maidenen... Heeft iemand nog tips?
Ik ga zowiezo (als die er is) alles nalopen met mn oude instructeur, voor als die nog wat ziet.. Maar goed, zal behoorlijk nerveus zijn, kan het ook aan hem over te laten om die kist te "temmen" maar ooit zal ik het zelf moeten doen, wil ook niet dat een ander mn Mustang maidend... Maar goed waar moet ik op letten? De motor is ook nog niet ingelopen, volgend de handleiding lijkt het makkelijker dan met een .40 het plaatje met de "nose-up" test staat er ook niet in... zou ook onverantwoord zijn met zo een grote prop... En moet ik de 2 aileronservos zo mixen dat als ik de master trim de slave ook mee gaat of is het beter om ze apart te trimmen? Zo ja hoe doe ik het in de lucht? Flap stand (flaperon) heb ik ook ontdekt :-) hoe ga ik hiermee om? Hoeveel uitslag mogen/moeten de ailerons maximaal hebben? Mja op de simulator maakt het allemaal niet uit waarmee ik vlieg, durf dan alles wel maar nu is het toch wel spannend!

Uitslagen gewoon instellen volgens de handleiding. Je zender op die functie zetten dat hij automatisch je ailerons goed doet

Verder niet teveel stress maken. Het is echt niet zo dat dit ineens verschrikkelijk anders vliegt, links rechts geworden is ofzo.

Je motor afstellen kun je doen op de manier die jou het beste bevalt. Als je daarbij het toestel omhoog moet houden, kan dat rustig, ook met zo'n grote prop.

Je laat het toestel nakijken door een instructeur, die zal het je wel vertellen als de uitslagen insane staan of je motor niet lekker is ;)

Sit back, relax and enjoy the ride!

Laatst bewerkt door een moderator:
En als je een MX-12 zender hebt, even de flap uitslag tot 0 beperken, kan anders welk eens vervelend uitpakken als je per ongeluk een schakelaar raakt.

Four stars zijn erg fijn vliegende kisten. Mits goed gebouwd, en afgesteld natuurlijk.

Heb inderdaad de MX12, en het is de bedoeling om de flaps te gebruiken... Heb nog niet helemaal gekeken maar standaard staat er iets mbt de flaps al op 0 (graden of procent). Als ik de schakelaar dan gebruik slaan de ailerons gelijk helemaal uit... Deze kist is een ARF, qua bouw "voelt" het net als de Calmato stevig/solide aan... De motor die erop zit is volgens mij ook iets te groot voor de bok en het zit op denk ik 1/2 mm niet precies in het midden... Maar vertel, heb jij ook een 4Star of heb je eentje gehad? Wat was dan je setup en je ervaringen?

Flaps, op een 4 star???

Niet nodig, ook moet je er rekening mee houden dan met flaps je rolroer gedrag ineens heel ander is (lees: vele malen langzamer dan normaal het geval zou zijn).

Flaps door middel van rolroeren naar beneden draaien is mij nooit goed bevallen.

En op deze kist ook niet nodig.

Oke, ik haal het eraf! Als ik die kist onder de knie heb ga ik dan ermee spelen... D8 met deze zender en 2 aileronvleugels komt er ineens een mogelijkheid erbij maar is in dit geval beter van niet...

Nee, ik zou het niet doen, zeker niet zolang je de kist nog niet door en door kent.

Ik vlieg een 40 met een Saito 62 erop. En ik heb een keer een 60 van een clublid gevlogen.

Flaps heeft de FS echt niet nodig. Langzaam vliegen is geen probleem, en voor landingen heb je ook niet veel veld nodig.

@ Berto. Als je de MX-12 op 2 rolroerservo's zet heb je automatisch flaps. Is een standaard instelling. Dus zodoende mijn opmerking.

Nog 2 laatste vragen: is "2-56" draad dik genoeg om als stuurstang voor de ailerons te gebruiken? Er zat '"4-40" draad erbij maar dat moest gesoldeerd worden. Ik heb ook "4-40" wat helemaal uit schroefdraad bestaat, dat kan ik ook knippen en erop zetten. Wat zou beter zijn? En mocht het "2-56" voldoende zijn, waar kan ik moertjes krijgen daarvoor?

Nog 2 laatste vragen: is "2-56" draad dik genoeg om als stuurstang voor de ailerons te gebruiken? Er zat '"4-40" draad erbij maar dat moest gesoldeerd worden. Ik heb ook "4-40" wat helemaal uit schroefdraad bestaat, dat kan ik ook knippen en erop zetten. Wat zou beter zijn? En mocht het "2-56" voldoende zijn, waar kan ik moertjes krijgen daarvoor?

Heb je mm maten?

Die stangen zullen toch echt rond de twee mm moeten zijn.. Anders zijn ze te slap om te duwwen.

Ey Sanka is het ook goed om die kist om de lengte-as uit te balanceren?
Het gaan 4-40 stangen uit volledig schroefdraad worden dat is meer dan 2 mm...
Ik doe later fotos erbij...

Dit is het geworden en zo ga ik het doen... Heb de kist ook langs de lengte-as uitgebelanceerd, 25 gram lood in de vleugeltip gedaan...

6430481b4d80879ee.jpg

Zondag beloofd het mooi weer te worden...

VOor die Engelse maten zie iCrank Tap Drill Size Chart

Heren... Het is gelukt!!! Vandaag de maiden gemaakt met de 4Star en ik moet zeggen, het is qua vliegen ook 4 sterren!!! Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat mn instructeur de take-of heeft gedaan, heeft bijgetrimd en toen heeft bij de zender overgegeven... 1e landing heb ik ook gedaan... Vandaag 4 vluchten gemaakt... de motor loopt ook goed, sloeg 1x af op de grond, heb het 1x moeten primen toen startte die de hele dag zonder! Had ergens gelezen dat ie de nijging heeft om snel te "happen"... dat klopt...
Hier wat fotos van vandaag...

Zenuwachtig lachje
6430481df86b0bf20.jpg

FF kijken of die oppakt
6430481df86b2cab1.jpg

6430481df86b4b702.jpg

6430481df8917132d.jpg

Te breed voor de taxibaan, op de achtergrond George, mijn sensei...
6430481df89198bf7.jpg

Approach...
6430481df891c1845.jpg

Hee Gary,

van harte met je geslaagde maiden en dat je maar veel plezier van deze kist mag hebben.
(man ik denk met weemoed terug aan de tijd dat ik met de 4*40 vloog (met retracts) misschien was die kist nog wel lekkerder dan de Calmato Sport).

Maar 1 ding is zeker, aan deze kist ga je heel veel plezier beleven.

Vliegze.

Ten eerste gefeliciteerd met de sucsesvole maiden. Een heerlijke kist, voor veel vliegplezier.

Ey Sanka is het ook goed om die kist om de lengte-as uit te balanceren?
Is idd nooit slecht om te doen, maar aangezien SIG erg varieerende balsa heeft weeg ik alles normaal van te voren al, om te bepalen hoe ik een gebalanceerde vleugel krijg. Ik haat lood...
Op die manier heb je geen lood nodig.

Helaas heb je met een ARF die keuze niet. Misschien had je al wat kunnen doen door de rolroeren om te wisselen...

Hee Gary,

Mooie kist geworden zeg! :thumbsup:
Proficiat met een gelukte maiden en heel veel vliegplezier er verder mee
Het HLC-veld ligt er ook mooi bij trouwens :D

Heb zelf getracht hier zaterdag een nieuwe kist te maidenen maar dit moet nog even op zich laten wachten :rolleyes:

See U in Hoofddorp
Groeten, Ralf

En iedereen bedankt voor alle advies en goede raad! Hoofddorp ligt er lekker bij ja, kom je ook naar de Recreade Ralf?
En weet iemand een site of iets anders waar staat wat voor aerobatics/figuren er allemaal zijn die ik kan oefenen?

Laatst bewerkt:
x

Berto, zo gaat het worden... Mag ik woensdag weer langskomen...? Het wordt lekker weer!!!

64304884d1ba3423a.jpg

64304884d1ac8ed39.jpg

64304884d1ac12ed5.jpg

Back