Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Heb altijd de schurft gehad aan concave vleugelonderzijden... als echte vintage liefhebber zal jij ongetwijfeld met papier en spanlak aan de gang gaan, zelf was ik ooit erg blij met de komst van folie maar dat combineert slecht met zo'n concave intrados.
Ik heb nog een paar tekeningen van vintage vliegende vleugels liggen, om ooit te bouwen... maar hoop stiekum dat iemand me er een profiel voor aanraadt met vlakke onderzijde, dat zou me een boel narigheid besparen.
hahahaha ja snap ik wel is ook niet het gemakkelijkste, maar juist daarom is het zo leuk vintage te bouwen.
En dat bespannen ga ik gewoon met folie doen vraagt alleen een andere aanpak.
Probleem met ander profiel is dat het model dan zo veranderd door ook een andere instelboek, dat je teveel moet veranderen om het model goed lijkend te houden.

Heb altijd de schurft gehad aan concave vleugelonderzijden... als echte vintage liefhebber zal jij ongetwijfeld met papier en spanlak aan de gang gaan, zelf was ik ooit erg blij met de komst van folie maar dat combineert slecht met zo'n concave intrados.
Ik heb nog een paar tekeningen van vintage vliegende vleugels liggen, om ooit te bouwen... maar hoop stiekum dat iemand me er een profiel voor aanraadt met vlakke onderzijde, dat zou me een boel narigheid besparen.

De UHU heeft gelukkig al een vlakke onderkant, dus dat maakt het voor mij makkelijker. De WB26 en Sirocco uit de tekeningen hierboven hierboven hebben ook een profiel met een vlakke onderkant, waarschijnlijk een paar van de Outerzone modellen ook. Vliegende vleugels hebben geen "zichtbare" instelhoek, dus daar zou je het profiel redelijk makkelijk van moeten kunnen veranderen zonder dat het model er heel anders uit gaat zien.

........Vliegende vleugels hebben geen "zichtbare" instelhoek, dus daar zou je het profiel redelijk makkelijk van moeten kunnen veranderen zonder dat het model er heel anders uit gaat zien.
Alleen jammer dat bij vliegende vleugels nog gevoeliger zijn voor veandering van profiel dan toestellen mét staart. :bye:
Vliegende vleugels halen hun stabiliteit voor een groot deel uit het profiel.

"Vliegende vleugels halen hun stabiliteit voor een groot deel uit het profiel."
Mwah... veel hebben een S-slag, maar gepijlde vleugels kunnen het ook hebben van wash-out. Vervelend genoeg hebben de vleugels waar ik tekeningen van heb niet alleen een hol profiel maar ook (héél veel) wash out... meer dan wat je gewend bent aan instelhoekverschil. Het zijn dan ook van origine vrijevluchtzwevers.
Natuurlijk kan je voor sommige vleugels ook met de elevons S-slag maken, maar dan zit je al gauw bij de planken, wat ik minder leuk vind.

Laatst bewerkt:
Ik ga in ieder geval door met bouwen en hoop dat ik niet de enige ben.

IMG_0582.JPG

IMG_0583.JPG

IMG_0584.JPG

IMG_0585.JPG

Slim die stukjes schuimplastic! Ga ik ook doen (als ik nog eens een concave vleugel bouw)

Ik ben nog bezig met tekenen, het echte bouwen zal wel pas half januari worden. Kan ik ook eerst nog even afkijken hoe je de RC in het smalle rompje gaat passen. :koud:

UHU.png

Ton, je bent niet de eenige, breng de spantjes maar mee vandaag, dan kan ik ook aan het vleugeltje beginnen
Goed bezig Jan en heb de ribjes al de hele tijd klaarliggen, komt dus goed vandaag.

Ik ben nog bezig met tekenen, het echte bouwen zal wel pas half januari worden. Kan ik ook eerst nog even afkijken hoe je de RC in het smalle rompje gaat passen. :koud:

Bekijk bijlage 471296
Goed bezig Arthur en weet nu ook welke ik als volgende ga bouwen.

Hier weer wat plaatjes begint er steeds meer op te lijken.

IMG_0587.jpg

Leuk spul om te bouwen de tipvleugeltjes.

IMG_0588.jpg

De andere tipvleugel

IMG_0589.jpg

De helling is zo geprepareerd dat de achterlijst ook direct in verloop is te schaven.

IMG_0590.jpg

Werkt erg leuk en goed op deze manier

IMG_0591.jpg

Nu deze nog schaven

IMG_0592.jpg

Niet het mooiste balsa maar toch een mooi krulletje

IMG_0593.jpg

En omdat we richting de kerst gaan is het alvast een beetje feest met wokkels en limo.

Oja zou ik bijna vergeten te melden, we gaan het draadje even verplaatsen en dat is in goede handen van de moderators.

Wel allemaal blijven meekijken en als je gaat bouwen ook hier je plaatjes toevoegen.

Heb vandaag weer wat kunnen spelen met de E36 en dat geeft steeds meer vertrouwen om later de A1 zwever(s) zo te vliegen.
Man wat is dat spannend om het model los te laten in de wetenschap geen hoogteroer te hebben.
De DT werkte nu als een speer en dat was soms ook nodig, want was de ene keer een mooie zweefvlucht, werd deze afgewisseld met een duikje.
Soms even niet bedoeld en iets te veel rudder, maar hop DT activeren en dus stabilo achterlijst los en stabilo flink negatief.
Resultaat was bijna een looping en snel herstellen om veilig te landen, heb daar vandaag flink gebruik van gemaakt.
Maar wat een feest als er een mooie zweefvlucht is.

Effe nog een plaatje van de Aiglet voor jullie motivatie want ik het al genoeg om verder te gaan.

IMG_0594.jpg

IMG_0595.jpg

IMG_0597.jpg

IMG_0596.jpg

Zo en dan nu weer effe wat plakken

Back