skipjack tussen door

raf

Forum veteraan
hallo

in augustus ben ik er ergens aan begonnen en nu kan ze reeds drijven

op het B.MSA forum is er reeds een bouwbeschrijvving van geweest maar ik wil die hier ook met jullie delen daar er een heel deel techniek in is gebuikt die hier steeds maar terug komt als vraag door vele beginners gesteld

hoe bouw je een romp

ik heb een project lopen wat inhoud dat er een paar skipjacks moeten gebouwd worden
de skip is een heel snelle boot met een paar zeer eigenaardige nukken
hij wil nogal veel rollen vooral bij onder water vaart
de skip is een uitgerekte ei en de romp is volledig rond
de echte toren is 1.5° uit het center gezet om de torsie van de schroef te compenseren
en idem met het onderste richtings roer
dat is aan eenkant volledig vlak en de andere een stevig vleugel profiel
de opbouw van de plug is makkelijk
ik begin met de rompdiameter op een triplex plank uit te tekenen en deze vast te zetten op een stevige bouw plaat
doordat de romp rond is hoef ik maar 1 kant te maken en zo bespaar ik dus materiaal
dan komen op deze bouw helling stukken styrodure gelijmt (gewoon witte hout lijm is voldoende)

hier zie je eenzelfde romp opbouw maar dan van een akula
deze is gemaakt door mijn goeie vriend theo
als je alles mooi in model hebt geschuurt wat door de styrodure makkelijk gaat dan neem je de plug los van de bouw plank en schroef je er een balkje onder dat net binnen de romp blijft
dit kan je vast zetten in een bankschroef
dan borstel je eerst een laag EPOXY over de styrodure heen en laat deze goed intrekken maar net niet volledig uit harden
de laag moet nog een beetje plakken


daarna doe je dan een laagje glasdoek (25 gr/m²)overheen wat je mooi glad strijkt met je hand en zorgen dat de plooien buiten de romp vallen
je krijgt deze onvermijdelijk maar buiten de romp geven ze geen problemen

als deze laag is uit gehart kan je er een laagje motip primer over heen spuiten
ik gebruik steeds twee kleuren ;donker spuit ik eerst en dan grijs er over heen
als je dan schuurt dan zie je waar de bultjes en putten zitten
OPASSEN DAT JE NIET DOOR DE DOEK HEEN SCHUURTwant als je dan polyester plamuur zet wreet deze de styrodure op

als je plug voldoende glad is dan een paar dagen laten door uitharden
aflakken met een glanzende laag vernis en weer laten uitharden

daarna de overtollige resten van de glasdoek afsnijden en de onderkant van de plug terug glad schuren tot er geen restanten meer zijn van de epoxy
dan de plug terug op een betonplex plaat schroeven zoals voorheen
daarna een laag los wax aan brengen en goed opschuren
ik doe daarna nog een laag los lak om zeker te zijn


daarna kan begonnen worden met twee lagen gelcoat en 2 lagen 25gr/m² weefsel doek
in de hoeken doe je het beste polyester met versnipperde doek om deze mooi in de hoeken te krijgen is dit de beste methode
ik meng er steeds een schep polyester plamuur doorheen daar deze ook met de mek uithart zei het wat langzamer dan met dat rode spul dat bij de plamuur zit
zo krijg je aan de buiten kant een gelijkmatige ronding waar het polyester weefsel zich mooi over laat vlak leggen

als dit nog plakt komen er nog twee lagen mat over heen die mag wat steviger zijn daar ze alleen maar de mal moet invorm houden

na het uitharden een bak maken van betonplex en daar je mal met de plug nog in op vast zetten met poluerethaen lijm en parker schroeven

daarna kan je de plug uit de mal halen
en hou je een mooie strakke mal over waar je toch enige rompjes uit kan halen

foto's volgen nog
 
een paar foto's van de toren en de malletjes

de toren van de skip

malletje van al de luikjes op de toren

een skipjack en vooral de eerste heeft enorm veel luikjes aan de toren zitten
dit omdat de toren zo smal is (je kan maar echt met twee niet al te dikke mensen naast elkaar staan)om aan al de systemen van de masten en antennes te kunnen werken ingeval van een defect
sommige luiken zitten maar aan een kant zoals de ST deur voor aan

hier de mal van al de roeren



groetjes raf
 
hier de beloofde foto's
hier zie je twee skipjes in de stijgers staan
deze romp is klaar buiten nog 3 kleine geleidings stukjes maar die zitten binnen in en kon je toch niet zien


het staart stuk is ook reeds klaar


en hier zie je romp nummer 2 in de tape zitten omdat ik ze aan elkaar aan het polyesteren ben



je ziet ik ben er nog steeds aan bezig hahaha
als het weer het toe laat tenminste want 35° is een beetje te warm voor polyester
de ronde ring die je ziet liggen op de laatste foto (rechts boven)die komt in de romp gelijmt want die draagt de WTC buis
groetjes raf
 
zoals beloofd de foto's






de laatste met de master van de toren
deze gaat vandaag in de polyester en dan morgen de andere kant en dan kan ik hier de positieven uit halen
dit wordt wel een dubbele mal daar de toren zo dun van body is dat het haast niet anders te doen is
hij gaat wel heel licht in gewicht zijn wat weer het duikgedrag tengoede gaat komen
en dan als dit gedaan is de laatste in de mal maken en zien dat hier nog een mooie romp van komt

het is wel een heel werkje hoor maar als ze klaar zijn is het best een lust om ze eens alle 4 naast elkaar in het water te zien liggen

groetjes raf
 
hallo

na wat vertraging de eerste toren uit de mal gehaalt
àé§è(çà!"éè(!ç"é niet zoals verwacht maar het valt nog best mee
hier en daar zal er wat plamuur aan tepas komen
maar voor de rest ziet hij er toch redelijk uit
door de vele luikjes en deuren is het eerst vooral geen makkelijke mal om de toren er uit te krijgen
en het is een heeeeeeeel smalle toren zodat je er tijdens het aan elkaar zetten haast niet met je borstel tussen komt
hier zie je hoe smal hij wel niet is
al moet hij van onder toch wel terug een beetje breder worden
maar dat komt wel goed als er een dun tussen dekje in wordt gelijmt
dit is nodig om steun te geven aan de vele antennes en periscopen die er door het toren dak uit steken


hier een foto van de zijkant en je ziet de vele luikjes en deuren


en hier een foto van de boven kant wat nog maar eens laat zien hoe dun de toren is
in het echt kon er met moeite twee man naastelkaar in de toren opening staan


voor vervolg blijf lezen

groetjes raf
 
daar er hier op het nl forum een paar mensen zijn die blijkbaar dit materiaal niet kennen zal ik het hier ook maar eens posten
het is styrodure (dat is een merk)en het ziet er zo uit









het zijn dus platen en het ziet zo uit van structuur
dus geen bolletjes te zien gewoon lange vezels
hier maak ik dus al mijn rompen van en dit gebruik ik ook om de boten te stabiliseren
zie een andere posting hier over dat probleem

groetjes raf
 
hallo

aan de skip ook weer wat verder gedaan
hier de foto's van de boeg met klein delen
en de foto's van de beide sail's die klaar zijn












vandaag hebben we een mooie zonnige dag gehad ik hoop dat dit nog voor heel de week zal zijn en dan zondag een beetje warmer hahaha

groetjes raf
 
hallo

hier een paar foto's van hoever ik nu sta




hier de romp met de gaten onder de toren
ik had eerst gedacht om er een grote lange sleuf in te maken maar ben van dat idee afgeweken daar de romp onder de toren dan wel heel zwak wordt
de toren zelf is maar een lichte constructie dit om balast te sparen


hier de toren in de primer langs achter gezien


en hier van voor
je ziet dat hij toch tamelijk grote duikroeren aan de toren heeft staan
maar deze worden eenmaal geregeld en dan blijven ze zo staan
ze moeten alleen onder water de romp een beetje stabiliteit geven




hier het staartstuk met de duikroeren er aan
de lagerbokken van de richtings roeren
worden veel steviger uitgevoerd daar deze alleen IN de romp steun hebben en tijdens een bocht komt hier toch wel wat kracht op zitten
al is er binnen in niet zo heel veel plaats

groetjes raf
 
vandaag aan het tech rek wat gedaan





plaats voor de twee servo's en meteen ook de gaten voor de boutjes maar getapt
en de plaats voor de motor bepaald
de ronde schijf waar de motor op komt vast te zitten was weer een tegen valler
tijdens het frezen opeens "ting"en weg was er weer een 16 euro duur freesje van 2 mm grrrrrrrrrrrrrrr :twisted: :twisted:
dus morgen weer naar de winkel om er eentje te gaan halen van 4 mm en eentje van 2 mm
want dat van vier had al eerder de geest gegeven
het is een beetje mijn eigen schuld dat ze gebroken zijn
ik moet dringen het olie kanaal weer eens proper maken want dat is weer verstropt
en er komt haast geen olie meer uit en zonder koeling moet er iets kapot en meestal zijn dat de freesjes

maar het ziet er goed uit en morgen de rest

groetjes raf
 
hallo

vandaag een van de eerste ringen gemaakt
ziet er netjes uit al zeg ik het zelf
het is wel een snert werk die sleuven er in te frezen
daar ik nu voorzichtig aan doe met de tere freesjes
en zeer voorzichtig met de besturings knopjes op het freesje werken dan komt het allemaal wel goed

nu nog juist de bevestigings gaten om de motor vast te zetten en een paar L hoekjes om de ring vast te zetten
want in 4 mm draad tappen van 3???? niet echt gemakkelijk
hier zijn de foto's







het zit allemaal nog los inelkaar daar ik nog twee draadstangen moet voorzien om alles stijf en recht te houden
daar de accu's vooraan komen komt er tijdens het transport toch een grote spanning op het tech rek te staan
ik denk dat ik een buis half ga doorzahen en deze mee in de transport kist vast zet zodat het tech rek volledig gesteund gaat worden

groetjes raf
 
hallo
vandaag begonnen met het maken van de bajonet sluitingen
het alu deel valt IN de pvc buis en dit een mm of 3 om zeker veel lijm oppervlak te hebben
de alu buis waar deze ring is vanafgestoken is 4 mm van wand dikte
1 mm voor de sluitkant en 3 mm voor de O ring kant van de bajonet
er kan dus een O ring in van 2 mm en dat is juist goed
je ziet nog dat de ring niet mooi glad is gedraait maar dat doe ik pas als de bajonet sluitingen gefreezd zijn daar elk tikje tegen de buitenkant de anders mooi glad gedraaide kant weer zou beschadigen en dan zou ik dit glad polijsten terug opnieuw moeten gaan doen wat de bajonet onnodig zou verzwakken

hier de foto's







straks de contra kant
groetjes raf
 
hallo

eerste bajonetsluiting gemaakt met de verdeelkop op de frees machine
en die is omzeep en dus mislukt
was te verwachten daarom straks aan een nieuwe beginnen
ik had een beetje teveel en te juist willen werken en daarom was er plots een hap uit de ring
bleek ook dat mijn frees snelheid telaag was ingesteld er de frees dus hapte inplaats van mooi sneed

leergeld en hop naar de volgende
maar eerst een nieuwe ijzer lindzaag gaan bestellen want de oude heeft de geest gegeven
en eentje voor hout gaat niet goed aluminium zagen mijn gedacht

groetjes raf
 
weer wat verder
vandaag de deksels van de duiktank gemaakt en het accu bakje
de lengte van de duiktank is nu ongeveer 44 cm maar deze kan nog kleiner worden daar ik de juiste lengte maat nu niet kan meten daar de boot in soest op de tentoonstelling staat
maar geschat naargelan ik de buizen heb laten zagen is dit ongeveer juist
het accu bakje geeft plaats aan 2X 8 cellen van 4.7 amp
1pak voor de motor en de rest voor pomp en elektronica

wat de drie mede bouwers aan gaat
deze tank NIET in het midden van het tech rek bouwen maar helemaal op de bodem zo ook het accu bakje
zo krijg je plaats om langs boven je voedings draden te laten lopen en je zwaarte punt blijft er door laag
omdat water nu eenmaal meer weegt dan lucht
of ik er schotten ga in zetten moet ik nog bekijken maar deze verlagen wel het vollume van de tank en doordat deze boot nog niet op deze schaal gebouwd is geworden zal het wachten zijn tot de bajonetsluiting klaar is om te zien hoeveel hij intotaal nodig heeft om te drijven/duiken

nu wat foto's















hier alles los tegen elkaar gelegd
er moeten nog verstevigingen aan gezet worden maar dit gebeurt pas als alles mooi is uitgericht
dan komen er strippen aluminium van tegen het achterschot naar de voorkant van de duiktank
deze strips zijn 5 mm op 2 mm en geven genoeg stevigte in de lengte richting
want als je anders je techrek IN de drukbuis wil schuiven dan gaat het erg doorbuigen door het gewicht van de accu's

groetjes raf
 
weer wat verder geraakt

de bajonet zit op de buis nu nog terug een nieuwe einddop draaien
en dan kan ik beginnen met het inbouwen van het techrek en de doorvoeren
wat ook een hele klus gaat worden
de sluiting moet je aan de binnen kant ook nog eens nalopen met lijm (endfest 300)en aan de buitenkant laat je als er niet genoeg lijm was aangebracht ook een kleine lijmnaad lopen
deze kan je later vlak schuren
de bajonet is 1 mm dunner dan de buiswand dikte dus er staat binnen in een klein randje
door nu een paar strips in de buis te lijmen heb je geen probleem om je techrek er uit te halen
doe je dit niet dan kan het zijn dat het soms blijft haperen
deze strips moet je alleen maar aan de onder kant lijmen bovenaan hebben ze geen nut
twee 3 mm doorvoeren voor de stuur stangen moeten nog geboord
zoals ook de water inlaat voor de pomp
de as zet ik vast door er langs buiten een stop over heen te schuiven en deze met endfest vast te lijmen op de juiste plaats
als dit hart is dan kan je de as met de stop juist uitrichten in het te groot geboorde gat van het eind schot en dit opvullen met epoxy of polyester
zo kan je de as mooi uitrichten om zoweinig mogelijk wrijving te hebben tijdens het varen

groetjes raf
 
hallo

weer wat verder en geen nood foto's komen er aan

het belangrijkste stuk van het tech rek inelkaar gelijmt
de bajonet zit op de eind dop en het techrek zit een 8 mm indeze dop gelijmt

alles met endfest 300 natuurlijk om maximale stevigte te hebben

niet vergeten om de aluminium op te ruwen en te ontdoen van olie en vetsporen

nu alles laten drogen tot morgen zodat het zeker mooi recht uitgelijnt komt te zitten

groetjes raf
 
zoals beloofd de foto's











de romp licht nog in de mal maar ze kan nu reeds zelfstandig op een voet staan
maar ik doe het nog liefer zo dat is een beetje veiliger en ze licht dan nog wat steviger vast

groetjes raf
 
vandaag de twee duikroeren van stuurstang en koppelingen voorzien
een heel gepriegel om dat allemaal in die smalle kont weg te werken maar het is gelukt
het is wel een gedoe om te zien dat die stangen niet de romp raken want dan loopt heel de zaak meteen stroef en als dat gebeurt tijdens het duiken is het meteen de bodem in
de motor is een ander verhaal
met direct drive op die prop is het geen duik maar een speed boot geworden
ik had hem wel op 8 cellen en normaal is hij voor 7 dus een beetje over powerd dat wel

nu nog proberen om de richtings roeren aan te sluiten

groetjes raf
 
vandaag de twee buisjes in de duiktank geboort en morgen ze er inlijmen met endfest
eerst moeten de twee deksels goed uitharden voor ik deze buisjes vast zet

dan in het tech rek een rond gat uit gefreesd om de pomp door te laten komen en de twee gaten geboort en van draad voorzien om de beugel van de pomp aan vast te zetten

morgen weer een beetje verder en een foto


groetjes raf
 
hallo

maar terug eens een de skip begonnen

nu ben ik de lasnaden aan het aan brengen
een makkelijk klusje dat snel uitgevoerd kan worden

de afstand tussen de lasnaden is 7 cm
ik ben begonnen aan de kant waar de bajonet sluiting zit

ik heb 4 stroken plakband geplakt en daarop de afstanden gemarkeerd

ik snijd steeds een stukje plakband weg en plak dan de oraline plakstrip

ik heb nu grijs genomen daar dit een beetje afsteekt tegen over de zwarte onder grond en je zo kan kijken of ze mooi recht geplakt zijn

maar foto's zeggen meer dan uitleg

img1883a.jpg

img1884n.jpg

img1882t.jpg


hier onder het resultaat
het lijkt op de foto of ze haast niet tezien zijn maar ze zitten er wel
en hoe subtiel de lasnaden ook zijn ze maken er een mooiere boot van daar de romp nu niet zo glad plastiek achter meer lijkt


img1885ax.jpg

img1886k.jpg


we gaan er weer verder mee

groetjes raf
 
hier een foto van het binnen leven van mijn skip

img1892p.jpg


batterij vak dan de duiktank waar 800 gram water in kan dan de pomp
ik moet de sturing nog bouwen en dan de motor ook nog zonder regelaar
dan de twee servo's
al met al nog veel werk maar de boot geraakt dicht en dat is ook reeds veel
als mijn roer werkt en de motor een regleaar heeft kan ik tenminste er toch reeds mee varen

hoever staat staf en de andere met hun skippen
want daar hoor ik dus niets van LOL

groetjes raf ik ga nog wat verder doen
 
Back
Top