raf
Forum veteraan
hallo
in augustus ben ik er ergens aan begonnen en nu kan ze reeds drijven
op het B.MSA forum is er reeds een bouwbeschrijvving van geweest maar ik wil die hier ook met jullie delen daar er een heel deel techniek in is gebuikt die hier steeds maar terug komt als vraag door vele beginners gesteld
hoe bouw je een romp
ik heb een project lopen wat inhoud dat er een paar skipjacks moeten gebouwd worden
de skip is een heel snelle boot met een paar zeer eigenaardige nukken
hij wil nogal veel rollen vooral bij onder water vaart
de skip is een uitgerekte ei en de romp is volledig rond
de echte toren is 1.5° uit het center gezet om de torsie van de schroef te compenseren
en idem met het onderste richtings roer
dat is aan eenkant volledig vlak en de andere een stevig vleugel profiel
de opbouw van de plug is makkelijk
ik begin met de rompdiameter op een triplex plank uit te tekenen en deze vast te zetten op een stevige bouw plaat
doordat de romp rond is hoef ik maar 1 kant te maken en zo bespaar ik dus materiaal
dan komen op deze bouw helling stukken styrodure gelijmt (gewoon witte hout lijm is voldoende)

hier zie je eenzelfde romp opbouw maar dan van een akula
deze is gemaakt door mijn goeie vriend theo
als je alles mooi in model hebt geschuurt wat door de styrodure makkelijk gaat dan neem je de plug los van de bouw plank en schroef je er een balkje onder dat net binnen de romp blijft
dit kan je vast zetten in een bankschroef
dan borstel je eerst een laag EPOXY over de styrodure heen en laat deze goed intrekken maar net niet volledig uit harden
de laag moet nog een beetje plakken
daarna doe je dan een laagje glasdoek (25 gr/m²)overheen wat je mooi glad strijkt met je hand en zorgen dat de plooien buiten de romp vallen
je krijgt deze onvermijdelijk maar buiten de romp geven ze geen problemen
als deze laag is uit gehart kan je er een laagje motip primer over heen spuiten
ik gebruik steeds twee kleuren ;donker spuit ik eerst en dan grijs er over heen
als je dan schuurt dan zie je waar de bultjes en putten zitten
OPASSEN DAT JE NIET DOOR DE DOEK HEEN SCHUURTwant als je dan polyester plamuur zet wreet deze de styrodure op
als je plug voldoende glad is dan een paar dagen laten door uitharden
aflakken met een glanzende laag vernis en weer laten uitharden
daarna de overtollige resten van de glasdoek afsnijden en de onderkant van de plug terug glad schuren tot er geen restanten meer zijn van de epoxy
dan de plug terug op een betonplex plaat schroeven zoals voorheen
daarna een laag los wax aan brengen en goed opschuren
ik doe daarna nog een laag los lak om zeker te zijn
daarna kan begonnen worden met twee lagen gelcoat en 2 lagen 25gr/m² weefsel doek
in de hoeken doe je het beste polyester met versnipperde doek om deze mooi in de hoeken te krijgen is dit de beste methode
ik meng er steeds een schep polyester plamuur doorheen daar deze ook met de mek uithart zei het wat langzamer dan met dat rode spul dat bij de plamuur zit
zo krijg je aan de buiten kant een gelijkmatige ronding waar het polyester weefsel zich mooi over laat vlak leggen
als dit nog plakt komen er nog twee lagen mat over heen die mag wat steviger zijn daar ze alleen maar de mal moet invorm houden
na het uitharden een bak maken van betonplex en daar je mal met de plug nog in op vast zetten met poluerethaen lijm en parker schroeven
daarna kan je de plug uit de mal halen
en hou je een mooie strakke mal over waar je toch enige rompjes uit kan halen
foto's volgen nog
in augustus ben ik er ergens aan begonnen en nu kan ze reeds drijven
op het B.MSA forum is er reeds een bouwbeschrijvving van geweest maar ik wil die hier ook met jullie delen daar er een heel deel techniek in is gebuikt die hier steeds maar terug komt als vraag door vele beginners gesteld
hoe bouw je een romp
ik heb een project lopen wat inhoud dat er een paar skipjacks moeten gebouwd worden
de skip is een heel snelle boot met een paar zeer eigenaardige nukken
hij wil nogal veel rollen vooral bij onder water vaart
de skip is een uitgerekte ei en de romp is volledig rond
de echte toren is 1.5° uit het center gezet om de torsie van de schroef te compenseren
en idem met het onderste richtings roer
dat is aan eenkant volledig vlak en de andere een stevig vleugel profiel
de opbouw van de plug is makkelijk
ik begin met de rompdiameter op een triplex plank uit te tekenen en deze vast te zetten op een stevige bouw plaat
doordat de romp rond is hoef ik maar 1 kant te maken en zo bespaar ik dus materiaal
dan komen op deze bouw helling stukken styrodure gelijmt (gewoon witte hout lijm is voldoende)

hier zie je eenzelfde romp opbouw maar dan van een akula
deze is gemaakt door mijn goeie vriend theo
als je alles mooi in model hebt geschuurt wat door de styrodure makkelijk gaat dan neem je de plug los van de bouw plank en schroef je er een balkje onder dat net binnen de romp blijft
dit kan je vast zetten in een bankschroef
dan borstel je eerst een laag EPOXY over de styrodure heen en laat deze goed intrekken maar net niet volledig uit harden
de laag moet nog een beetje plakken
daarna doe je dan een laagje glasdoek (25 gr/m²)overheen wat je mooi glad strijkt met je hand en zorgen dat de plooien buiten de romp vallen
je krijgt deze onvermijdelijk maar buiten de romp geven ze geen problemen
als deze laag is uit gehart kan je er een laagje motip primer over heen spuiten
ik gebruik steeds twee kleuren ;donker spuit ik eerst en dan grijs er over heen
als je dan schuurt dan zie je waar de bultjes en putten zitten
OPASSEN DAT JE NIET DOOR DE DOEK HEEN SCHUURTwant als je dan polyester plamuur zet wreet deze de styrodure op
als je plug voldoende glad is dan een paar dagen laten door uitharden
aflakken met een glanzende laag vernis en weer laten uitharden
daarna de overtollige resten van de glasdoek afsnijden en de onderkant van de plug terug glad schuren tot er geen restanten meer zijn van de epoxy
dan de plug terug op een betonplex plaat schroeven zoals voorheen
daarna een laag los wax aan brengen en goed opschuren
ik doe daarna nog een laag los lak om zeker te zijn
daarna kan begonnen worden met twee lagen gelcoat en 2 lagen 25gr/m² weefsel doek
in de hoeken doe je het beste polyester met versnipperde doek om deze mooi in de hoeken te krijgen is dit de beste methode
ik meng er steeds een schep polyester plamuur doorheen daar deze ook met de mek uithart zei het wat langzamer dan met dat rode spul dat bij de plamuur zit
zo krijg je aan de buiten kant een gelijkmatige ronding waar het polyester weefsel zich mooi over laat vlak leggen
als dit nog plakt komen er nog twee lagen mat over heen die mag wat steviger zijn daar ze alleen maar de mal moet invorm houden
na het uitharden een bak maken van betonplex en daar je mal met de plug nog in op vast zetten met poluerethaen lijm en parker schroeven
daarna kan je de plug uit de mal halen
en hou je een mooie strakke mal over waar je toch enige rompjes uit kan halen
foto's volgen nog