Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Had idd gekund, als ik het op dat moment had geweten. Maar dat komt best goed. In het ergste geval doe ik er nog een laagje epoxy zonder weefsel overheen...
    Zo blijven we aan het werk...En inderdaad is de boor verder totaal niet vervormd, dus een zeer sterke romp. Vooral als je bedenkt dat de motoren en dergelijke er allemaal al in zitten, dus hij is al behoorlijk zwaar. Verbaasde me daarover...Gr Maarten.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zo opa maarten, wat een mooi werk! Kijk maar eens naar mijn rotterdam dan zie je hoe het niet moet. Gelukkig doe ik het om plezier van het bouwen te hebben, en dat had ik. Nu zit ik met plezier naar mijn rotterdam te kijken. Ik vind het een prachtschip, en die van u wordt ook mooi zo te zien. De romp vond ik een drama om goed te krijgen, daarna begon het leukste werk, de opbouw. Geniet er van! Enne, luister maar goed naar klaas, die heeft de beste tips.
     
  3. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Leuke reactie. Maar ik zie geen foto`s. Of zie ik iets over het hoofd?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    yep. Maar dat was eens maar nooit weer.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Om eerlijk te zijn vind ik het een prestatie Marijke! Dat het een kijkschip en geen vaarschip is doet niet terzake. Voor mij is het een artist impression en dat moet je ook willen zien. Jij hebt je erin vastgebeten en er iets van weten te maken. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Marijke vinden dit leuk.
  7. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik geniet van jouw bouwverslag Marijke. Je bent er wel mee bezig zeg. Klasse!
     
  8. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Overigens heb ik de laatste laag epoxy aangebracht en dagenlang geschuurd. Maar het resultaat valt me niets tegen.
    Binnenkort hoop ik een korte proefvaart te maken. Zonder roeren, sturen moet lukken met de twee onafhankelijke schroeven en de boegschroef. Daar gaat het even om. En daarna moet ik eerst de roeren monteren, maar dat wil ik wel zodanig doen, dat ik ze makkelijk kan demonteren voor onderhoud aan de schroeven, smeren en zo...Denk dat ik ze monteer op korte holle buisjes IMG (72).jpg IMG (73).jpg IMG (74).jpg IMG (72).jpg IMG (73).jpg IMG (74).jpg IMG (72).jpg IMG (73).jpg IMG (74).jpg IMG (72).jpg IMG (73).jpg IMG (74).jpg IMG (73).jpg IMG (74).jpg die precies over de roerkoningen heen vallen, en e.e.a. vastzet met miniatuur inbusboutjes. Kijken of ik daar aan kan komen...
     
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ziet er goed uit! Badkuip proefvaart?
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Bij mijn Smit Finland zitten de roerhakken met 2 RVS M-2 boutjes aan de straalbuizen gemonteerd. Door die los te halen kunnen de roeren met roerkoningen naar de onderkant weg. De door de roeren lopende koningen steken in een gaatje in de roerhak.
    Aan de bovenkant zitten de roerhevels tussen M-3 moertjes klem op de roerkoning. Dat is een wat minder goede constructie en gaat gemakkelijk los. Vandaar dat ik het later anders deed.


    20180905_172355.jpg

    Roerhevels zijn los te koop, maar ook gemakkelijk te maken van het binnenwerk van een kroonsteentje. Zie onderstaande foto hoe ik dat op mijn coastertje heb gedaan.

    20190806_174520.jpg

    Hat aluminium armpje zit gelijmd met 2K-lijm. Maak je dat van messing dan is het ook te solderen. De twee schroefjes heb ik later vervangen door madenschroefjes, oftewel inbusboutjes. Die zijn beter vast te zetten dan met een schroevendraaien. De madenschroefjes heb ik gekocht bij RC-Point.
    Eigenwijs als ik ben raad ik je aan om van een proefvaart zonder roeren af te zien. In de badkuip zoals Marijke stelt gaat wel, maar in open water zou ik het niet doen. Vaart makend "doet" een boegschroef niet veel. Sturen met de roeren vergt enige oefening. Je moet de schroeven echt tegengesteld laten werken om te draaien. Hoop dat je iets met deze info kunt doen en veel succes met de afwerking. En we blijven je verslag volgen om te zien hoe de klus vordert. Gr. Klaas.
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Klaas,
    Opa Maarten is misschien wel een geoefende stuurman die perfect kan maneuvreren op de motoren :)
     
    Marijke vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Dat zou best eens kunnen en het is alleen maar een aanrader. Gun Maarten alleen niet dat het schip aan de haal gaat en moeilijk terug te krijgen is. Stel dat één van de motoren uitvalt. Met roeren vaar je dan gewoon op één motor terug. Maar we gaan niet doemdenken. Maarten denkt eerst wel eens goed na eer hij aan de maidentrip begint. Stuurloos dreef mijn Smit Finland eens onder een fontein door. Was toch wel even paniek bij Klaas. En mijn avatar is ook al eens door een vriendelijke hengelaar terug gehaald. Was haar eerste motortje ter ziele. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Marijke vinden dit leuk.
  13. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Sorry voor de late reactie heren...Allerlei omstandigheden. Heb inmiddels een proefvaart in de badkuip gedaan, en ging op zich prima, maar kwam een paar dingen tegen, die ik jullie niet wil onthouden:

    1. Klein lekje van 1mm rond bij de boegschroef. Net achter de messing plaat op de huid. Zag het pas, toen er water aan boord kwam. Direct gestopt en de boel langzaam gedroogd, Gaatje gerepareerd. Hopelijk nu goed.

    2. De standaard schroefassen zijn prima waterdicht, gevuld (tips op dit fijne forum) met uierzalf. Draait weol wat zwaar, maar lijkt beter te worden. Misschien iets te veel zalf?

    3. Zo gauw ik de zender uitzet, gaat de bakboord motor langzaam vooruit lopen. Wie heeft hier ervaring mee? Op zich geen groot probleem, als je de zender maar pas uitzet als de boot op het droge is, en daarna de stroom eraf.

    4. Dit vind ik heel raar: ik gebruikte bij de proefvaart de standaard plastic schroeven. De boot ging als een speer VOORUIT maar achteruit geen millimeter.
    Misschien beter toch vervangen door bronzen schroeven die na aftoppen ook exacter in de tunnels passen. Deze plastic dingetjes zij ongeveer 5 mm te klein. Maar ik verbaasde me over de trekkracht vooruit...

    Ik ga jullie bij gezondheid op de hoogte houden.
     
  14. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    O ja, enne...Klaas, uiteraard gaat de ECHTE proefvaart buiten pas plaats vinden als de roeren zijn gemonteerd. Dat ben ik nog aan het uitvogelen. De passing is exact goed, maar HOE maak ik de houten delen van het roer goed vast aan de messing roerstang? Er zitten bij de bouwdoos wel een soort buigbare klemmetjes, maar om nu zoveel gaatjes in het roer te gaan boren?. Wordt het ook niet sterker van. Misschien gewoon goed verlijmen en daarna ook in de epoxy?
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Nog een paar plaatjes...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal een beetje lukt Maarten. Zie dat je doorlopende roerkoningen hebt en je schrijft dat de roeren van hout zijn. Er vanuit gaande dat de gaten voor de roerkoningen al in de roeren zitten dan zou ik het volgende doen. Maak het deel van de roerkoningen dat in de roeren komt in de lengterichting ruw met een vijl of heel grof schuurpapier. Dan wat 2K-epoxylijm in de gaten van het roer en de koningen erin steken. Houdt de andere kant van het gat dicht en maak met de koning wat pompende bewegingen. Zo verdeel je de lijm in het gat. Trek de koning eruit en kijk of er overal lijm aan zit. Dan opnieuw plaatsen en op lengte afstellen. Lijm 24 uur uit laten harden en een test doen met een roerhevel erop of de lijmverbinding sterk genoeg is. Mijn ervaring is dat het zo moet lukken. Als het naar je zin is de roeren in epoxy met keperweefsel zetten. Daarna de boel glad maken en de einden van de roerkoningen schoon. Fixeren met dunne pinnetjes werkt alleen bij metaal op metaal. In het hout heeft het weinig grip en door een gat in de koning te boren verzwak je die. Belangrijker is dat er geen vocht bij het houten gedeelte van het roer kan. Dat gaat zich op de duur wreken door verrotting van het hout. In wezen geef je zelf de goede methode al aan. Succes ermee! Gaat best wel wat worden. Gr. Klaas.
     
  17. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel. Helaas zitten er geen gaten in de houten roeren, of ik zou zelf dikkere moeten maken.
    Deze worden gewoon met de dunne zijkant tegen de (messing) roerkoningen geplaatst. Dus dat wordt OF lijmen OF extra versterken. Om het origineel te houden qua dikte, lijkt me eerst verlijmen en daarna keperweefsel idd het beste. maar als het daar Roer.jpg NA loslaat, heb je natuurlijk een probleem...Ga nog even nadenken. Ik doe er een foto bij...Dan zie je dat de dikte van roer en roerkoning ongeveer gelijk is. Is het misschien een idee om het hout iets hol te maken op de plaats waar deze tegen de roerkoning komt?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Steek geen energie in die houten roertjes. Hooguit om de maat op te nemen. Pak gewoon een plaatje aluminium of messing en vouw dat dubbel. Daarna wat open vouwen, koning erin op de juiste plaats en de achterkant dichtknijpen in de bankschroef. Op die manier vorm je een mooi profiel, waarin je je roerkoningen kunt lijmen. De open ruimte spatel je vol met epoxylijm, of giet ze na afplakken vol met epoxy. Daarna glad schuren en lakken. Op die manier hoef je niet meer het spul in de epoxy te zetten. Scheelt je een hoop werk en is beresterk.
    Heb nog vergeten iets over je draaiende motor (na uitzetten zender) te schrijven. In principe zet je als je begint eerst je zender aan en daarna de ontvanger. Bij einde oefening eerst de ontvanger uit en daarna de zender. Raad je aan om aan boord een hoofschakelaar te gebruiken en daarmee de accu uitschakelt. Heb je nooit last dat je accu leeg loopt door lekstromen. Drie van mijn schepen hebben een 2 standen 3 polige schakelaar. In de uit-stand staat de laadplug aan de accu en in de aan-stand de verbruikers aan de accu. Hieronder het schema. Hoop dat je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.

    IMG_20171123_0001.jpg
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor het schema Klaas, ik heb het opgeslagen voor toekomstig gebruik :)
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Graag gedaan hoor Herby. Niet geschikt om snel of lipo's te laden. Bij mij zit alles in de romp en de lampjes op een plek waar de warmte geen kwaad kan. Als voeding kun je een 18 Volts adapter gebruiken. De diode beschermt tegen verkeerdom aansluiten en werkt ook bij wisselstroom. Wattage lampje bepaalt de laadstroom. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina