SopwithTriplane

Wat ik bedoel is dat je een mooie multilaags, gelakte, geschuurde prop kan maken in de kleuren die je wil en die als schaalprop tijdens het jureren erop zetten. Kun je helemaal op los gaan en zo schaalgetrouw maken als je wil. Krijg je extra punten voor. Dan tijdens het vliegen ruil je die prop voor een prop waarmee je kan vliegen.

Of ze te koop zijn? Die schaalprops? Geen idee eigenlijk. Er zijn veel kleine schaaldingen op internet te vinden wellicht eens goed zoeken.
 
In deze staat is de vorm van de romp goed zichtbaar.
Ik ben onder de indruk over de kwaliteit van dit oude bouw kitje.
Pas nauwkeurigheid is ongekend.
Leuk om te bouwen.
P_20201025_210810.jpg
P_20201025_210810.jpg
P_20201025_210734.jpg
 

Bijlagen

  • P_20201025_210751.jpg
    P_20201025_210751.jpg
    189,2 KB · Weergaven: 145
Vandaag het bovenste vleugeltje geplaatst.
Ik heb een carbon buisje van 1,5mm toegepast voor bevestiging en uitrichten.
Uiteraard niet de bovenzijde nog worden voorzien van tissue .
IMG_20201027_150415.jpg
IMG_20201027_150345.jpg
 
De drie vleugels zijn, nu nog zonder volledige bespanning, op positie.
Het zal nog een hele uitdaging worden , om na het bespannen, deze recht te houden.
Het midden deel van de bovenste vleugel is Niet naar behoren.
Zal dit deel opnieuw bespannen met tissue.

IMG_20201028_114909.jpg
IMG_20201028_114847.jpg
 
Wil je de vleugels mooi recht en netjes houden dan eerst volledig bekleden en dan pas monteren op de romp.

Dat kun je doen als volgt. Bekleed alles netjes. Dan kun je gaan spannen. Met alcohol opspannen wil erg mooi voor je gaat lakken of met lak spannen kan ook. Belangrijk is dat je vleugel na t lakken fixeert dat deze recht blijft. Dat kun je doen daar de vleugel op een bouwplank te fixeren en dan vervolgens MINIMAAL 2 dagen te wachten. Ik doe zelf blokjes op een paar plekken, kun je eventueel ook meteen de verdraaiing erin zetten, en fixeer dan met andere blokjes en spelden de boel. Bekleed de blokjes met wat plakband zodat ze niet vast blijven zitten.

Het komt zo super precies met een 3 dekker, er vliegen dan ook weinig weet ik uit ervaring...
 
Wil je de vleugels mooi recht en netjes houden dan eerst volledig bekleden en dan pas monteren op de romp.

Dat kun je doen als volgt. Bekleed alles netjes. Dan kun je gaan spannen. Met alcohol opspannen wil erg mooi voor je gaat lakken of met lak spannen kan ook. Belangrijk is dat je vleugel na t lakken fixeert dat deze recht blijft. Dat kun je doen daar de vleugel op een bouwplank te fixeren en dan vervolgens MINIMAAL 2 dagen te wachten. Ik doe zelf blokjes op een paar plekken, kun je eventueel ook meteen de verdraaiing erin zetten, en fixeer dan met andere blokjes en spelden de boel. Bekleed de blokjes met wat plakband zodat ze niet vast blijven zitten.

Het komt zo super precies met een 3 dekker, er vliegen dan ook weinig weet ik uit ervaring...

bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Ik heb de vleugels,uiteraard, nog niet, verlijmd met de struts.
Met alcohol vooraf bespannen kende ik nog niet.
Tot nu toe deed ik dit met water uit een plantenspuit.
Welk soort alcohol gebruik je hiervoor?

Ik vind je raadgevingen super en ga hiermee aan de slag.
Twee dagen wachten op Het resultaat is ook nog een uitdaging o_O
 
Gewoon 70 procent alcohol bij de kruidvat is prima. Nog puurder is mooi maar soms lastig aan te komen.

Ja die 2 dagen gaan het waard zijn. Het lijkt na behandelen alsof t nooit meer goed komt maar dan na een tijdje ga je t resultaat zien. Er zit vaak na spannen of lakken nog veel spanning in de vleugel. Het lijkt droog en mooi maar dan na een dag heb je een prop vorm in de vleugel en is die waardeloos. Het onderdeel moet na inspanning kunnen relaxen zeg maar.

Ook als je nog gaat spannen met lak die krimpt weer het zelfde doen, en zie het zo voorlopig vliegen gaat het niet worden vanwege het hele Covid gebeuren dus neem dan de tijd om iets moois te maken en er van te leren..
 
Gewoon 70 procent alcohol bij de kruidvat is prima. Nog puurder is mooi maar soms lastig aan te komen.

Ja die 2 dagen gaan het waard zijn. Het lijkt na behandelen alsof t nooit meer goed komt maar dan na een tijdje ga je t resultaat zien. Er zit vaak na spannen of lakken nog veel spanning in de vleugel. Het lijkt droog en mooi maar dan na een dag heb je een prop vorm in de vleugel en is die waardeloos. Het onderdeel moet na inspanning kunnen relaxen zeg maar.

Ook als je nog gaat spannen met lak die krimpt weer het zelfde doen, en zie het zo voorlopig vliegen gaat het niet worden vanwege het hele Covid gebeuren dus neem dan de tijd om iets moois te maken en er van te leren..

nu bouw ik al 55 jaar en leer, door adviezen, nog steeds weer iets nieuws erbij.
Pak zodadelijk de fiets en op naar(het)Kruidvat.
 
Laatst bewerkt:
Spanlak blijft wat langer soepel als je er een paar druppels wonderolie doorroert, is mijn ervaring. Goed vermengen, en maar een paar druppels op (bijvoorbeeld) 100cc verdunde spanlak.
 
CG bepaling.
Op de tekening is geen CG aangegeven.
Kan ik de standaard 1/3 aaanhouden?
En dan het gemiddelde van de drie vleugels?
 
Laatst bewerkt:
Op de tekening is geen CG aangegeven.
Kan ik de standaard 1/3 aaanhouden?
Een van de zeer succesvolle (schaal) indoorvliegers van deze tijd is Richard Crossley. De man heeft gouden handen en deelt zijn kennis graag. In een van zijn beschrijvingen over het juiste zwaartepunt verklaart hij een groot voorstander te zijn van een CG dat dicht bij de voorlijst van de vleugel ligt omdat zijn modellen daardoor snel herstellen van bijv. overtrekken door tocht of na aanrakingen met obstakels (bij het plafond van de zaal).
Met de fraaie kap en de CO2 motor (dus geen elastiek) zal het minder moeite kosten om deze driedekker een wat meer naar voren liggend zwaartepunt mee te geven. Trimt wat ook wat makkelijker dan een model dat snel overtrekt....
 
Een van de zeer succesvolle (schaal) indoorvliegers van deze tijd is Richard Crossley. De man heeft gouden handen en deelt zijn kennis graag. In een van zijn beschrijvingen over het juiste zwaartepunt verklaart hij een groot voorstander te zijn van een CG dat dicht bij de voorlijst van de vleugel ligt omdat zijn modellen daardoor snel herstellen van bijv. overtrekken door tocht of na aanrakingen met obstakels (bij het plafond van de zaal).
Met de fraaie kap en de CO2 motor (dus geen elastiek) zal het minder moeite kosten om deze driedekker een wat meer naar voren liggend zwaartepunt mee te geven. Trimt wat ook wat makkelijker dan een model dat snel overtrekt....

Bedankt voor de reactie en de tips.
Ik heb Richard Crossley even gegoogeld en ben onder de indruk wat deze man op modelbouw doet.
Het naar voren verplaatsen van het zwaartepunt is duidelijk en je ziet dit ook terug op de video's van indoorvliegen.

Onderstaand advies heb ik mogen ontvangen van iemand die veel driedekkers heeft gebouwd in diverse afmetingen.
Ruw geschat ligt deze CG op een derde van alle drie de vleugels
FB_IMG_1603999628475~2.jpg
 
Richard is een graag gezien persoon. Hij samen met Lars, een Zweed, de beste coaches die je je kan wensen. Ze zijn altijd bereid te helpen.
 
Ik heb de vleugeltjes geheel bespannen en nadien behandeld met alcohol.
Werkt inderdaad veel beter dan met water(goede tip).
Daarna met spanlak behandeld en vast gezet op de bouwtafel.

Nu laten drogen.
IMG_20201031_171249.jpg
 
Ik zie dat je het niet alleen hebt vastgezet maar ook vrij van de tafel....en daar zit de crux....ventilatie rondom....gelijkmatige droging etc..prima!![/QUOTE

Ik heb zeer bruikbare tips mogen ontvangen in deze topic.
Ook de tipverdraaiing heb ik er gelijk in meegenomen.
1mm op de achterlijst zou voldoende moeten zijn bij een dergelijk klein model.
IMG_20201031_180513.jpg
 
Dit komt helemaal goed.

Goed om te zien dat je meteen uit de voeten kan met de nieuwe technieken die we je proberen aan te leren.

Zoals Henk ook aangaf goed dat alles los van het bouwbord is dan droogt t mooier. Als 1 laag spanlak genoeg is dan ook niet meer doen. Het is geen model dat tegen water moet kunnen. Elk druppel extra lak of lijm is gewicht.
 
Dit komt helemaal goed.

Goed om te zien dat je meteen uit de voeten kan met de nieuwe technieken die we je proberen aan te leren.

Zoals Henk ook aangaf goed dat alles los van het bouwbord is dan droogt t mooier. Als 1 laag spanlak genoeg is dan ook niet meer doen. Het is geen model dat tegen water moet kunnen. Elk druppel extra lak of lijm is gewicht.

ik probeer zoveel mogelijk gewicht te besparen en een tweede keer lakken zal ik niet nodig achten.
Ben wel benieuwd of de vleugeltjes recht blijven.
 
Back
Top