spanten

ad,

ik wil inderdaad een binnenvaart schip bouwen die vind ik het leukst om mee te varen en bouwen. ik heb ook het verslag gelezen van binnenvaartschip M.S Eurotrans Delfzijl en daarvoor wouw ik eigenlijk weer een schip bouwen en dan ook met SPANTEN. als je kan navragen voor mij of daar nog acht euro af kan zou ik dat fijn vinden laat me dan iets weten. ik zou het ook fijn vinden als het mag van papa of jij die dan bestelt en direct naar mij doorstuurt ik zal je wel dan iets laten weten. heel erg bedankt!

gtn Brecht

Volgens mij trappen ze daar niet in bij de NVM
die zijn heel serieus met zulke dingen
want iedereen heeft neefjes en kleinkinderen en kennissen daar trappen ze niet in.
Als het voor je kleinkind is prima, Opa U woont in Barendrecht daar sturen we de tekeningen heen en als u op familie bezoek gaat in Niel bij As kan je ze zelf geven aan U kleinzoon!
Ofwel Ad dat kost € 6,75 aan verzendkosten dus je schiet er niets mee op voor die € 1,25 winst.

Als Brecht niet hierheen kan komen, zou je bij een vaardag aan RAF kunnen vragen om het mee te nemen. (als je die wel treft)
Die woont lijkt mij om de hoek daar.

Ik wil natuurlijk niet beslissen voor een ander. :rolleyes:

We kijken wel Harm. Het enige wat ik wil bereiken is dat Brecht geen valse start maakt, en niet door teleurstellingen voortijdig afhaakt.

Groet,

Ad

Mooi streven Ad, Het aantal jongeren dat instresse toont voor deze hobby krimpt al, en als ze dan ook nog eens afhaken voordat ze überhaupt zijn begonnen met bouwen zou dat toch jammer zijn...

@Brecht, mocht je nog problemen hebben, schroom niet om te vragen, en kijk eens naar een modelbouwclub bij je in de buurt, contributie is vaak niet eens zo heel veel en bij de meeste clubs ben je ook nogeens lid van de NVM voor dat geld. En uiteraard zijn er daar zeer ervaren mensen die alles met voorbeelden, handen en voeten uit kunnen leggen, wat nou eenmaal makkelijker gaat dan met woorden alleen.

Jesse

Mooi streven Ad, Het aantal jongeren dat instresse toont voor deze hobby krimpt al, en als ze dan ook nog eens afhaken voordat ze überhaupt zijn begonnen met bouwen zou dat toch jammer zijn...

@Brecht, mocht je nog problemen hebben, schroom niet om te vragen, en kijk eens naar een modelbouwclub bij je in de buurt, contributie is vaak niet eens zo heel veel en bij de meeste clubs ben je ook nogeens lid van de NVM voor dat geld. En uiteraard zijn er daar zeer ervaren mensen die alles met voorbeelden, handen en voeten uit kunnen leggen, wat nou eenmaal makkelijker gaat dan met woorden alleen.

Jesse

nou echt motiverend als je hoort dat het waar je zolang mee bezig bent een paar aan mekaar gekitte stukken triplex zijn en die geen meter varen zal............

nou echt motiverend als je hoort dat het waar je zolang mee bezig bent een paar aan mekaar gekitte stukken triplex zijn en die geen meter varen zal............

Is niet leuk, maar af en toe moet je ook eens kijken wie wat zegt. Na een tijdje op dit forum rondgekeken te hebben krijg je vanzelf wel door wie je serieus moet nemen en wie je gewoon beter kunt negeren.
Ja hebt dan twee opties:

• Je bouwt haar af, en bewijst dat ze wel degelijk vaart, al is het maar aanvaardbaar.
  • Je begint opnieuw, en dan vraag je hier eerst advies voordat je iets onomkeerbaars doet. Of je zo'n advies opvolgt is jouw beslissing natuurlijk, maar het is altijd beter dan "ik heb dit of dat gedaan, en het werkt niet, wat nu?"
Succes ermee.

Groet,

Ad Bakker

ja nou ja ik ben niet makkelijk uit het veld te slaan dus ik bouw vrolijk verder. Maar ik heb jullie hulp echt wel nodig. Als jullie antwoord willen geven op mijn vraag kijk dan even bij Darbin.

@Brecht
Ik ben niet volledig geweest met mijn aanwijzing van de NVM tekeningen. In de categorie "Rivier en Binnenvaartschepen" staan nog een groot aantal binnenvaartschepen voor prijzen tussen de 10 en 15 €. Kijk daar ook eens naar, wel opletten dat er staat dat erbij staat dat er een sp(anten)/lijnenplan bij zit.

Ik zie dat dat er op deze pagina's niet altijd bijstaat. Daarvoor kan je dan beter de betreffende pdf laden en bekijken (Catalogus schepen aanklikken, en op je pc opslaan). Dat zijn dezelfde schepen, maar met meer informatie over wat de tekening(en) biedt.

Groet,

Ad Bakker

er staat ook echt wel een plannetje op het internet

Ja, zo in het algemeen gesteld zal dat wel zo zijn. Maar met algemeenheden kom je hier geen steek verder.

Overigens is software als DelftShip ontzettend mooi om een scheepsontwerp visueel te maken, en uit alle mogelijke hoeken te bekijken. Is dus mooi als je bijvoorbeeld zelf een ontwerp maakt.

Dat is allemaal prachtig als je al wat jaartjes in deze hobby meedraait, maar dit is de start van een leerproces. Dan is het denk ik het beste om eerst te leren hoe je van een spanten- en lijnenplan een romp kunt maken. Het invoeren van zo'n bestaand plan in een programma als DelftShip is dan een nutteloze bezigheid. Je krijgt dan een mooi plaatje van de romp, maar voor de echte bouw schiet je daar niets mee op.

Groet,

Ad Bakker

Ok, is het dan wel een idee om het te leren en vervolgens het ontwerp van het binnenvaartschip dat op de delftSHIP site staat aan te passen? Het ontwerp dat op de site staat klopt niet helemaal, maar is vrij makkelijk aan te passen. Ik heb er net even 5 min. wat dingen aangepast:

Inlandbarge_Linesplan.jpg

En ja, het invoeren van dat lijnenplan is nutteloos. Maar om het te leren toch erg nuttig.

Uit eindelijk kun je er dus gratis een lijnenplan uit halen.

Brecht,

Het ontwerp is dus te vinden in de design database van delftship.net. En wat ik net heb aangepast kan ik wel mailen, stuur me maar een pb'tje als je interesse hebt.

Gr, Daan

Ik geloof er heilig in als je leert werken met DelftShip, dat je dat heel je modelbouw-carrière in het voordeel is. Dan kun je in theorie ieder spantenplan en andere tekeningen zelf maken, aan de hand van een paar foto's als het moet.

Als je namelijk echt schepen volledig (op schaal) wil gaan namaken zul je wel gaan ontdekken dat niet altijd alle tekeningen zomaar te krijgen zijn die je op dat moment nodig hebt. Idem voor CAD programma's. Je kunt ook zonder goed af, maar als je eens niets te doen hebt en je hebt een computer tot je beschikking dan zou ik wel weten wat ik ging doen!

Groeten,

Jesse

Back