Speelgoedzwevertje tot Microjet

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo, 20 nov 2005.

  1. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    hallo allemaal
    als je een zweef jet er van wil maken hoe doe je dat dan met de energie voor de ontvanger/servos ik kan wel zo een zo lipo halen maar dan heb ik 3,7 volt beetje weinig en als ik er twee een serie zet te veel en hoe gaat het met opladen (nog nooit lipo´s gehad)
    robin
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Er zijn ontvanger´s die het prima op 1 lipo doen, wel even de juiste opzoeken. Laden met een lipo lader, de meesten goedkopen zijn 2/3en soms/4 cellen, je zou dus een computer lipo lader moeten kopen, en er op letten dat je 1 cellkan laden.
    Of voor 2s gaan met een beetje electronika ertussen, is wel weer meer gewicht
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Lipo heeft de vervelende eigenschap dat et niet zo goed tegen tever ontladen kan. Lastig, als et alleen voor de besturing gebruikt word, want je weet niet wanneer et leeg is. Een cut-off dingetje er tussen is niet zo best. ;) Je hebt wel van die lampjes en ander gefrunnik, maar voor dat gewicht kun je dr dan net zo goed een 4cell NiMH pakketje in plempen denk ik.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    2s lipo dus ruim 7 v op de ontvanger en servo's is goed voor Corriens omzet ;)
     
  5. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,
    Hier even een update van mijn Delta.
    De motor zit er in elk geval op en de regelaar zit er ook in.

    [​IMG]

    Bij elkaar geven mijn beide weegschalen nu 62 gram aan.

    Daarbij moet ik zeggen dat mijn servo's 6 gram per stuk zijn en mijn ontvanger 7 gram weegt. De regelaar is gestript en voorzien van koperlakdraad naar de ontvanger.

    @Theo: Hoe kan het dat jij op die mooie 54 gram zit met je roerhoorntjes en je torsie veertjes etc.
    Dat de servo's lichter zijn weet ik.. maar de ontvanger niet.. en je draden ook niet :cry: Of hebben ze daar in Annen een andere zwaartekracht?? :roll:

    Groeten Vincent
     
  6. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hee vinzz heeft theo je niet verteld dat hij de speciale heeft .
    die is geschuimt met helium ,maar dat vertelde hij er niet bij
    groeten wiebe .
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe

    Hey Wiebe,
    Ik heb de grijze helium versie ook liggen.. met die gele helium bolletjes :? Die is wel een paar gram lichter .. maar nog niet genoeg om alles te verklaren :(

    Dus die van mij maar uithollen ;) Of gewoon hard vliegen ..

    Groeten
     
  8. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Yeah right :D


    Even vraagje tussendoor, wat is het vleugeloppervlak van de Micro-Starjet??

    Theo, ben je ondergedoken ?? (of ben je druk aan het knutselen aan de Micro-Starjet"en wil je je geheimen niet met ons delen???? ) :D

    Grts,

    Appie
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Nou hier komt die dan...... ik heb gewoon wat thermiek onder de weegschaal 8)

    Nee hoor ik heb hem net nogmaals gewogen en kom dus op 54 gram zonder accu, kristal en stekkertje. Roerheveltjes heb ik uit een oude creditcard geknipt, torsieveertjes zijn 4 cm stukjes 0.3mm staaldraad. Het kan best zijn dat de weegschaal afwijkt en als ik voor mezelf een optelsommetje maak kom ik ook iets hoger uit richting de 60 gram.
    Volgende keer even je weegschaal meenemen Vincent.

    @ Appie
    Geschatte oppervlak van de microjet is 4,7dm2


    nog steeds geen accu's :|
     
  10. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Zo, de Micro Starjetjes zijn binnen :D , Theo nogmaals bedankt voor het bestellen!

    [​IMG]



    De eerste indruk, OEI zij zijn wel HEEL ERUUUG klein…… 8O .VEEL kleiner dan m’n MiniPibros 8O 8O

    [​IMG]


    Ze wegen inderdaad 24 gram per stuk,

    [​IMG]


    Oke, de komende dagen even lekker aan het knutselen, het gaat wel spannend worden om ’t ding zo rond de 70 gram (of was het nou 60 gram, hahaha )gewicht te houden……….we zien wel

    Grts,

    Appie
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Woensdag in de hal had iemand zo'n kleine feigao bij zich. Heb ik even mogen bewonderen. Whaaaa dat is ook wel errug mooi hoor. Scheelt 5 gram in gewicht. Heeft iemand proefondervindelijk (raar woord) al een gemeten wat zo'n ding trekt aan Amps
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De Feigao met 3x2 prop zit op 4-5 amps...
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey Pjotrrr,

    Dan heb je het toch over de 16 / 17 grams feigao??
    Die kleine 10 grams is die korte.. die mag maar 2 amps doen en er word nergens een prop opgegeven..


    Groeten Vincent
     
  14. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Die kleine 22 mm heb ik ooit eens gemeten en die trok 2 amp met een 3x2 prop. Zijn grotere broertje trekt ongeveer 4 amp met een 3x2 prop (zoals Pjotrrr al aangaf).
     
  15. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Voor de liefhebbers,

    Ik heb het bovenaanzicht (misschien volgt het zijaanzicht ook nog) even in Autocad “gezet”

    Altijd makkelijk als je ooit nog eens een groter exemplaar (80cm ??) wilt bouwen om lekker buiten even mee rond te “raggen” :D :D :D

    [​IMG]

    Op onderstaande link kun je de ZIP file met de ACAD & DXF file downloaden

    http://www.xs4all.nl/~akl/downloads.htm

    Download ze,

    Appie
     
  16. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Theo,

    Ik hoorde van Gerard dat je een nogal ingenieuze aansturing van de ailerons gebruikt, zou je daar een paar close-ups van kunnen laten zien?

    Alvast bedankt :thumbsup:

    Appie
     
  17. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Oke,

    Ook nog even het zwaartepunt toegevoegd in de tekening!!!

    [​IMG]


    Op onderstaande link kun je de (gewijzigde) ZIP file met de ACAD & DXF file downloaden

    http://www.xs4all.nl/~akl/downloads.htm



    Appie
     
  18. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    De Lipo zoektocht................

    Na wat zoeken op het WWW onderstaande Kokam Lipo's gevonden bij FMA Direct (USA)


    https://www.fmadirect.com/Detail.htm?item=1953&section=33


    $14.95

    145 mAh, 2 cell series (7.4V), heatshrunk with 125mm connector
    Size: 30mmH x 19mmW x 9mmT
    Weight: 9 grams
    Ratings: 5C Max. Cont. Discharge
    Outputs: 7.4V Nominal, 145 mAh
    Applications: Indoor/park electric aircraft


    Appie
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Albert,

    Ik hoop dat onderstaande al eerder geplaatste foto voldoende is. Het geheel werkt met single pull. Roeren lossnijden en laten scharnieren met UHU POR. Dan een torsieveertje maken van 0.3mm staal. Voor uitleg zie mijn draadje "Hoe maak ik een torsieveertje"
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26385&highlight=torsieveertje

    Als roerheveltjes heb ik een oude creditcard verknipt. en het geheel wordt aangestuurd met heel dun dynemalijn. Thatts all.

    Met vreditcard kun je trouwens hele mooie roerheveltjes maken heb ik ontdekt. Plaats ik binnenkort samen met nog twee "vindingen" wel even onder bouwtips.

    [​IMG]



    Mooie tekeningen :worship:
     
  20. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn

Deel Deze Pagina