Oke, hier komt die dan:
Omstandigheden waren niet helemaal optimaal voor de maiden flight.
Mist, windkracht 2, bevroren grond en een temperatuur van 0,8 graden.
Op naar het veld. Helaas heb ik geen camera dus moeten jullie het met dit verslag doen.
Alles ter plekke nog eens testen behalve een reikwijdte test. Gas erop en het model gewoon bij de neus gepakt, voor me gehouden op navelhoogte en een klein zetje. HET VLIEGT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wow, hij klimt behoorlijk en reageert erg fel op de rolroeren. Twee tikken rechts trim en eerst maar weer eens heel aan de grond zien te krijgen om er flink wat Expo op te gooien. Landing perfekt. Zweeft redelijk uit.
Expo 60% gezet en nog wat downtrim. Gas erop en nogmaals heel rustig een zetje gegeven. Daar ging die weer. Met volgas blijft hij klimmen. Half gas is hij nog goed te vliegen. De wind was niet hard maar toch spelbreker. Het laat zich raden wat zo'n klein ding van amper 70 gram doet bij een klein vlaagje achter de boomtoppen. Ongeveer 4 rondjes gevlogen en steeds flink moeten corrigeren. De motor stotterde nogal en de servo's zaten ook aardig te trillen. Nogmaals landen voor een check.
Deze landing was minder. Met de tip in het gras en enkele malen tollen om z'n as. Geen schade.
Niets kunnen vinden wat de oorzaak van de nerveuse motor en servo's was.
Maar weer de lucht in. Steeds meer controle (de wind bleef veel vat op het model houden). Ruim vliegen is een must want bij een te korte bocht wil hij graag wegvallen. Toch maar eens een rol vliegen. Oeps, daar ging het fout. Te ver doorgedraaid, kistje valt weg neus richting bevroren grond en bijna rechtstandig van een meter of acht de grond in, en die was al zo hard bevroren
Schade viel toch wel mee. Zie foto. Het neusje was precies gebroken waar ik geen tape had zitten en de motor had een stuk schuim meegenomen. De tweede foto is na 5 minuten en model weer zo goed als nieuw.
Alles even aansluiten en niets deed het meer. Het kristal bleek dood te zijn. Misschien was die al niet zo goed en was dat de oorzaak van het jutteren van de servo's
Al met al toch een geslaagde middag. Het model heeft het in zich en ik zou me niet te druk maken over een start gewicht boven de 70 gram.
Uitslag van de roeren is 7mm. Zowel positief als negatief en 60% expo. Startpositie roeren is neutraal.
Wat is er te verbeteren?
Uitslag van de roeren en instellingen op zender. Dat vraagt wat meer vliegtijd en zal voor een ieder verschillend zijn. Diff mixen is ook nog wat om te proberen.
Zwaartepunt kan denk ik ietsje verder naar voren. 1-2 mm.
Motor moet onder een iets andere hoek om klimmen tegengaan bij volgas. Of natuulijk power mixen op de zender.
Om een betere indruk te krijgen moet er toch gewacht worden op echt windstil weer. Of het model indoor vliegt? Ja ik denk het wel mits goed afgesteld. Vliegsnelheid is echt niet te groot.
Ik ben blij met m'n kistje en iedereen die er het materiaal voor heeft liggen moet het niet laten er eens mee aan de gang te gaan. Zoals al eerder gezegd heeft het model het in zich op lekker mee te vliegen op een windstille avond. Het is heel apart om dat kleine ding te zien vliegen. Als je geland bent stop je hem onder je jas, zender in de fietstas en weer naar huis. :lol:
Wordt vervolgd
Schade na de crash.
na 5 minuten en wat UHU-Por