Speelgoedzwevertje tot Microjet

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo, 20 nov 2005.

  1. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Theo,

    Nog even 1 vraagje/opmerking, het valt mij op dat je de aansturing van de roeren aan de onderzijde hebt zitten, verwacht je hier geen problemen meem kwa. het afbreken etc. van roerhoorntjes als je bodemcontact krijgt??

    Appie
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De lipo's zijn 160 Mah 12c celletjes van $5,- stuk
    http://www.maxamps.com/index.html?lmd=38657.656528

    Die aansturing heb ik puur uit cosmetische overweging aan de onderkant gedaan. De heveltjes zijn erg klein en ik verwacht geen problemen met het landen. Mocht dat wel een probleem worden dan heb ik altijd nog een reservemodel :wink:

    Met een 3X2 propje heeft het model gevoelsmatig meer dan voldoende power. De uitslagen op de roeren zijn kleiner dan de 9mm zoals aangegeven op de bouwbeschrijving.

    Dit weekend maiden flight 8)
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Is die lipo dan niet te klein voor de motor? Gelukkig kost et ook geen ene ruk. :)

    Hij is zo licht dattie zich niet stuk kan kledderen bij een landing volgens mij. :p Dus ik zou me niet druk maken over de heveltjes.

    Enne, wel laten filmen he!
     
  4. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Oké,

    Appie heeft even een “bouwmiddag” ingelast, kijk en huiver………… :D


    1. Ik zag dat Theo al de Elektronica aan de onderzijde van zijn Micro-Starjet heeft geplaatst. Nu vind ik dat nooit zo’n succes i.v.m. de kans op schade aan deze toch vrij kostbare onderdelen. Ik heb er dan ook voor gekozen om de elektronica in de Micro-Starjet zelf onder te brengen. Dit overigens met uitzondering van de twee servo’s welke ik wel aan de onderzijde in de vleugel gemonteerd heb!

    Ik heb dus eerst de “kap” van de Microstar Jet afgesneden en vervolgens met een Dremel de Micro-Starjet uitgehold.

    Het aftekenen van de freeslijn

    [​IMG]



    Na het uithollen even passen of de ontvanger er in past

    [​IMG]



    Dit met het verwijderen van de starthaak levert toch een winst op van 5 Gram, kijk dat moeten we hebben! :D

    [​IMG]



    2. Volgende stap is het monteren van de servo’s. Ik heb 3,8gr Hyperion servo’s gemonteerd, lekker licht en lopen toch nog mooi.


    Eerst aftekenen waar de servo’s geplaatst moeten worden, vervolgens met de Dremel de openingen frezen

    [​IMG]



    Het passen van de servo’s

    [​IMG]



    gewicht met servo’s 31 Gram, de servo kabels worden duidelijk niet in die 3,8 gram meegerekend!!

    [​IMG]



    3. Volgende stap is het uitsnijden en “afhangen” van de ailerons, gewoon met scherp mes de ailerons uit de vleugel snijden en dan eerst de roerhoorntjes er in lijmen. Voor de roerhoorntjes gebruik ik speciale GFK roerhoorntjes (besteld bij David) deze dingen zijn SUPER sterk en SUPER licht.


    Het uitsnijden van de ailerons

    [​IMG]



    Speciale roerhoorntjes

    [​IMG]



    Roerhoorntjes met twee componenten lijm in de ailerons lijmen

    [​IMG]



    De ailerons “afhangen” met cellotape en de aansturing van de roeren verzorgen. Hiervoor heb ik gewoon 0.8mm staal gebruikt.

    [​IMG]



    Dit voegt slechts 1 Gram toe aan het gewicht!! :D

    [​IMG]



    4. Volgende stap is het monteren (nou ja monteren) van motor/prop, regelaar en ontvanger

    [​IMG]



    Dit brengt het gewicht op 64 Gram, O JEE……… :?

    [​IMG]




    Hier komt dus nog een Lipo van 10 Gram bij, dus vliegklaar kom tie dan zo rond de 74 a 75 gram uit, moet nog gaan lukken (denk ik) haha…… :D

    Theo,

    Heb jij enig idee van de grootte van de uitslagen welke op de roeren gezet moeten worden ?????


    Appie
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :thumbsup:

    Ziet er superstrak uit Albert!!!
    Hoeveel uitslag uhhh...... ja.......... duss...... en... kweet niet
    Bij goed weer weet ik zaterdagmiddag meer 8)
     
  6. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Theo,

    Dank je.

    Ik zat kwa uitslagen zelf te denken aan,

    Aileron:

    Lowrates, up/down 1,5/1,5mm

    Highrates, up/down 3/3mm

    Expo 60% (negatief)



    Hoogte:

    Lowrates, up/down 2,5/2,5mm

    Highrates, up/down 5/5mm

    Expo 40% (negatief)


    Wat denk je zelf ???



    BTW ik denk dat tie buiten makkelijker vliegt dan binnen, buiten heb je tenminste nog wat luchtstroming van wind ed.

    Succes zaterdag,

    Grts,

    Appie
     
  7. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    theo

    het is inmiddels zaterdag avond
    het was vandaag prachtig weer
    geen wind wel een beetje koud
    maar geweldig om te vliegen

    NU BEN IK HEEL BENIEUWD HEEFT DE MICRO HET LUCHTRUIM GEKOZEN
    :D :D
    VERTEL VERTEL(filmpje )

    groeten arnold
     
  8. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ben natuurlijk ook benieuwd of hij gevlogen heeft.
    Ik ben namelijk zelf heel hard aan de slag gegaan om natuurlijk Theo voor te zijn. Alleen was het weer zodanig dat ik niet de poging heb gedaan om een accu om te solderen..
    Maar wie weet heeft Theo al nieuws :)

    Groeten Vincent

    Update: Ik zit nu op 61gram zonder accu.
    En de uitslagen zijn tot 30% gereduceert.. das het minste wat hij kan. En dan nog zijn ze vrij groot..
    En ik heb toch echt de kleinste servo armpjes die ik kon vinden komen amper boven de servo uit..
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Oke, hier komt die dan:

    Omstandigheden waren niet helemaal optimaal voor de maiden flight.
    Mist, windkracht 2, bevroren grond en een temperatuur van 0,8 graden.

    Op naar het veld. Helaas heb ik geen camera dus moeten jullie het met dit verslag doen.
    Alles ter plekke nog eens testen behalve een reikwijdte test. Gas erop en het model gewoon bij de neus gepakt, voor me gehouden op navelhoogte en een klein zetje. HET VLIEGT!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wow, hij klimt behoorlijk en reageert erg fel op de rolroeren. Twee tikken rechts trim en eerst maar weer eens heel aan de grond zien te krijgen om er flink wat Expo op te gooien. Landing perfekt. Zweeft redelijk uit.

    Expo 60% gezet en nog wat downtrim. Gas erop en nogmaals heel rustig een zetje gegeven. Daar ging die weer. Met volgas blijft hij klimmen. Half gas is hij nog goed te vliegen. De wind was niet hard maar toch spelbreker. Het laat zich raden wat zo'n klein ding van amper 70 gram doet bij een klein vlaagje achter de boomtoppen. Ongeveer 4 rondjes gevlogen en steeds flink moeten corrigeren. De motor stotterde nogal en de servo's zaten ook aardig te trillen. Nogmaals landen voor een check.
    Deze landing was minder. Met de tip in het gras en enkele malen tollen om z'n as. Geen schade.

    Niets kunnen vinden wat de oorzaak van de nerveuse motor en servo's was.
    Maar weer de lucht in. Steeds meer controle (de wind bleef veel vat op het model houden). Ruim vliegen is een must want bij een te korte bocht wil hij graag wegvallen. Toch maar eens een rol vliegen. Oeps, daar ging het fout. Te ver doorgedraaid, kistje valt weg neus richting bevroren grond en bijna rechtstandig van een meter of acht de grond in, en die was al zo hard bevroren :(

    Schade viel toch wel mee. Zie foto. Het neusje was precies gebroken waar ik geen tape had zitten en de motor had een stuk schuim meegenomen. De tweede foto is na 5 minuten en model weer zo goed als nieuw.
    Alles even aansluiten en niets deed het meer. Het kristal bleek dood te zijn. Misschien was die al niet zo goed en was dat de oorzaak van het jutteren van de servo's

    Al met al toch een geslaagde middag. Het model heeft het in zich en ik zou me niet te druk maken over een start gewicht boven de 70 gram.
    Uitslag van de roeren is 7mm. Zowel positief als negatief en 60% expo. Startpositie roeren is neutraal.

    Wat is er te verbeteren?
    Uitslag van de roeren en instellingen op zender. Dat vraagt wat meer vliegtijd en zal voor een ieder verschillend zijn. Diff mixen is ook nog wat om te proberen.
    Zwaartepunt kan denk ik ietsje verder naar voren. 1-2 mm.
    Motor moet onder een iets andere hoek om klimmen tegengaan bij volgas. Of natuulijk power mixen op de zender.

    Om een betere indruk te krijgen moet er toch gewacht worden op echt windstil weer. Of het model indoor vliegt? Ja ik denk het wel mits goed afgesteld. Vliegsnelheid is echt niet te groot.

    Ik ben blij met m'n kistje en iedereen die er het materiaal voor heeft liggen moet het niet laten er eens mee aan de gang te gaan. Zoals al eerder gezegd heeft het model het in zich op lekker mee te vliegen op een windstille avond. Het is heel apart om dat kleine ding te zien vliegen. Als je geland bent stop je hem onder je jas, zender in de fietstas en weer naar huis. :lol:

    Wordt vervolgd


    Schade na de crash.
    [​IMG]

    na 5 minuten en wat UHU-Por
    [​IMG]
     
  10. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Geweldig!!!
    Gefeliciteerd met de primeur..

    Ik ga mijne snel klaar maken en dan kom ik zeker vliegen..

    Groeten Vincent
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja SUPER, ik heb het spul om hem rond de 100 gram te maken, wel met brushless POWER, ik denk echter dat ik een iets grotere zou moeten hebben :(.
    Mss dat als ik hem nog eens voor weinig tekoop zie ik er 1 tje mee neem, (degene die ik nu heb is te kapot om nog rc te maken vind ik)(zou wel kunnen opzich)
     
  12. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Theo,

    Gefeliciteerd met de 1ste micro-jet maiden flight :!:
    Jou verslag is een mooie motivatie voor een twijfelaar als ik.
    Het surprise maken is achter de rug, dus nu maar weer es ff tijd steken in de micro-jet(s)...
    Welke ik als eerste ga maken weet ik nog niet, maar ik denk toch eerst maar even de outdoor variant vliegklaar maak. :roll:

    (Voor het indoor vliegen staat er weer een EDF project op de bouwtafel 8) )
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even bij Theo geweest om zijn en mijn microjet te bekijken. Ook even mijn weegschaal meegenomen om even te controleren hoe zwaar hij op mijne is :)
    En ja hoor onder de 70 gram, inclusief de toegevoegde lijm na de crash!
    Heel netjes theo. Ik hoop die van mij ook ergens rond de 70 te houden.
    Ook gisteren 2 van die kleine celletjes van theo gekocht om eens te proberen..

    Op naar mijn vliegresultaat. Vanavond even accu solderen en inbouwen.

    Groeten Vincent
     
  14. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Theo,

    Gefeliciteerd :thumbsup: , SUPER!! dat willen we graag zien. bedankt voor tips wat betreft roer-uitslagen etc. ik ga morgen even de uitslagen instellen. Hopelijk heb ik voor de 23ste de Lipo's binnen, kunnen we die avond mooi even mijn Micro Starjet invliegen (hopelijk vliegt tie).

    Dat gejutter van de Servo's is een :sniper: Rex-5 fenomeen (i.c.m. Multiplex zenders??) ik heb met die ontvangers het zelfde probleem, binnen is er NIET mee te vliegen. Advies mijnerzijds, andere ontvanger erin als je er binnen mee wilt vliegen (tenminste als je hem weer heel mee naar huis wilt nemen, haha)

    Grts,

    Appie
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Warom al die rex5 problemen, heb er helemaal geen last van. Ik gebruik een multiplex zender en futaba ontvanger kristal, en heb ook met mpx ontvanger kristal erin gevlogen.
    Ook indoor nog geen problemen gehad, maar dat was maar 1 kort vluchtje ;).
    Ik heb er 2 in gebruik en 1 op de plank liggen (2plus en 1 mpd)

    Rede dat ik ze fijn vind is de korte antenne, robuustheid, paatsing van de stekkertjes, redelijk lage gewigt en de prijs.

    Maarja, :offtopic:

    Ik begin ondertussen echt te twijvelen om de mijne om te bouwen tot rc, of mss eerst ff snel een rc zwevertje ervan maken.
     
  16. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    De laatste assembleer stappen.................. 8)

    De roer-uitslagen staan nu ingesteld aan de hand van Theo's bevindingen van afgelopen Zaterdag en de Decals zijn inmiddels op de Micro Starjet aangebracht.

    Verder nog de behuizing van de ontvanger verwijderd om nog wat gewicht te besparen, toch weer 2 gram gewonnen! :D

    Kijk en Huiver.....................


    Ontvanger in krimpkous,

    [​IMG]



    2 gram gewonnen, nu zonder accu 62gram,dus met accu zo'n 72 a 73 gram, volgens Theo is dat nog in het "groene bereik" :wink:

    [​IMG]



    Het geheel wat opgeleukt met waterslide Decals, dan lijkt het ook nog wat, haha :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Oke, nu is het wachten op de Lipo's :roll:


    Appie
     
  17. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,
    Die van mij is nu ook klaar om te vliegen. Accu is geplaatst en alles zit er op en aan.
    De motor heb ik nog een halve centimeter naar voren verschoven maar nog zit ik niet op mn zwaartepunt.. De accu's zijn toch te licht ;)

    Servo's misschien verder naar voren in volgende model.

    Groeten Vincent
     
  18. Ramon Wind

    Ramon Wind

    Lid geworden:
    18 okt 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Den Ham
    Heeeeyy allemaal heb al eerder wat geplaats over dit onderwerp.
    een jaar geleden hebben ik een een vlieg maatje ook al gevlogen met het ding, dus primeur kun je wel weg laten.

    Maar ik ben benieuwd naar een filmpje binnen.
    Mijn mening is dat het ding binnen niet fijn kan vliegen omdatie een hage snelheid moet hebben om goed te kunnen vliegen.

    Gr. Ramon
     
  19. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Tja, dan willen we natuurlijk wel filmpjes en foto's zien van je 'primeur' :wink: :!:

    (Ik kan bijna niet wachten totdat het vrijdag is...)
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    waar halen we dit speelgoed nu? Weer en inkoop actie?
     

Deel Deze Pagina