Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Ton..

ME109E staat ook op mijn lijstje.. al word ie ietsje groter dan 1500mm ;)
Heb jij van aero details dat boek over die me109e in kleur? Ik heb hem laatst een keer besteld en kreeg een zwart wit versie :(

Die tooltjes kan je gewoon bij een tekenspeciaal zaak krijgen.. ik kreeg ze overigens bij mijn flite-metal www.flitemetal.com

Peter

Peter, hier wat plaatjes van de Aero Detail en moet zeggen is echt een super serie.
afb7863.jpg

afb7864.jpg

afb7865.jpg

afb7866.jpg

Oke verder met de vleugel van de Spitfire :wink: .
afb7867.jpg

Eerst de 3-view wat uitvergroot om de panellines gemakkelijker over te kunnen nemen.
Met meten vind ik veel te lastig.
afb7869.jpg

Natuurljk ook met de vleugel gedaan en daar starten we mee.
afb7870.jpg

Waar de lijnen eindigen wat stukjes weggeknipt om te kunnen aftekenen op de vleugel.
afb7871.jpg

afb7872.jpg

Een andere 3-view gebruiken voor dit deel betekend ook vaak dat er wat afwijkenen boven komen, 100% gelijk zijn ze geen van allen.
afb7873.jpg

Klopt toch aardig
afb7874.jpg

Zo de laatste lijnen aftekenen van de luiken en de tekening kan los
afb7875.jpg

Omdraaien voor de andere helft en omdat papier iets doordrukt kunnen we de lijnen redelijk zien en overnemen.
afb7877.jpg

Ton

Dit is het resultaat 8)
afb7879.jpg

afb7880.jpg

Klaar voor afplakken
afb7881.jpg

Begin is er
afb7882.jpg

afb7884.jpg

afb7885.jpg

Klaar voor de kwastplamuur
afb7886.jpg

afb7887.jpg

afb7888.jpg

Lekkere dikke laag erop smeren
afb7889.jpg

Zo nu maar even geduld hebben en laten drogen

Ton

Ton,

Wat je ook kan doen.. maar misschien vertel ik je niets nieuws. Is heel fijn tape kopen.. ze gebruiken het om reclameborden lijntjes mee te plakken. Is 1/62" dik. Daar plak je je panellines mee af. Laagje alabastine spuitplamuur erover.. tape eraf halen.. en je heb je panel lines..

Waar heb je dat aero details boek gekocht? Die moet ik ook hebben.
Ik heb trouwens ook even zo'n pot hister kwastplamuur opgehaald.. koste hier 12 euro..

Peter

Gerard, Ja ehh van dit soort details wordt een model zeker niet lichter in gewicht, het is een kwestie van schuren :? van wat er niet op hoort te zitten. Vandaar ook dat er maar een klein randje achter zal blijven, na het drogen is de laag ook een heel stuk dunner en gelukkig ook lichter in gewicht. De toplaag gaat direct hierover heen.

Erik, Kijk hier even http://www.lhshop.nl/lhshop.asp dat is een prima alleen vliegtuigboeken zaak in Aalsmeer.
Daar moeten ze het boek zeker hebben of is te bestellen.

Dank voor de tip, maar ik wil juist geen deellijn tussen de panels het moet lijken of de panels elkaar overlappen.

Heb voor mijn nog af te werken YAK23 wel een testje gedaan maar dat komt later, waar heb jij die tape gekocht, of waar zou ik moeten kijken voor zoiets, wat ik heb is te breed en snijden van tape is ook lastig.
afb7924.jpg

Kijk maar rechts, gaat prima en gelukkig zonder te spuiten.

Zo laten we de tape er maar snel afhalen kunnen we kijken hoe het is geworden.
Op de eerste foto is goed te zien dat de verf aardig is ingezakt vandaar de dikkelaag die we moeten opzetten.
afb7925.jpg

Zo nu de tape eraf
afb7926.jpg

afb7927.jpg

De grote wittevlakken zijn de luiken voor het laden van de kanonnen of zijn het allemaal machinegeweren of allebei :wink:
afb7928.jpg

Zo dat zijn de eerste lijnen van de panels.
afb7929.jpg

Voor mij het enige waar een piepvleugel voor zou kunnen dienen, maar goed ieder zo zijn voorkeur. :wink: :wink: :P
afb7930.jpg

Rest van de lijnen er ook op
afb7931.jpg

afb7932.jpg

Rolroer ook klaar waarbij de twee witten vlakken zijn aangevuld met tape.

Nog niet helemaal klaar maar voor nu al tevreden over het resultaat.

Ton

Hoi Ton,
Denk je dat de spitfire al ver genoeg is dat je hem zondag mee kan nemen?
Ik zou hem graag eens in het echt zien.

groet,
Jaap

Jaap, zoals je hebt kunnen zien was de auto te vol om de Spitfire ook mee te kunnen nemen maar heb weer wat plaatjes.

Heb in de tussen tijd ook de cockpitkap en andere vacuum delen ontvangen dus kunnen we weer lekker verder.

Volgens de tekening moeten er nog wat blisters op komen zowel links als recht, deze zijn al op de vleugel afgetekend en een malletje is gemaakt van balsa.
afb8728.jpg

afb8729.jpg

Malletje omdraaien en is dan ook voor links te gebruiken.
afb8730.jpg

Had nog wat Litho plaatjes staan van een drukkerij en dat is hiervoor prima te gebruiken.
afb8731.jpg

Met de achterkant van de schroevendraaier wordt de bolling erin gedrukt.
afb8732.jpg

Niet te snel anders gaat het scheuren.
afb8733.jpg

Litho is vrij hard en is met een vlammetje eventueel zachter te maken maar dat moet wel voorzichtig gebeuren.
afb8734.jpg

afb8735.jpg

Leuk toch nu alleen nog wat plamuur om het strak te laten verlopen.

Ton

Hoi Ton,

Dat ziet er mooi uit...
Spijtig genoeg kon ik niet aanwezig zijn op Gilzen Rijen zat toen een paar 1000den kilometers verder. :twisted:

Hopelijk volgend jaar weer wel.

Tot hoors
Tom

Tom, volgend jaar kom je toch niet alleen kijken :? maar ook meedoen 8) .

Jammer dat je er niet bij was :cry: , want Erik Smeets en Wim Reijnders waren ook aanwezig en er waren meer Belgische deelnemers ook in de jury weet helaas verder geen namen.

Ton

Hoi Jaap,

Gaat niet echt snel staat wel al een beetje in de kleuren.

Ben in de tussentijd flink aan het oefenen gegaan met Rhino, heb dat moeten leren uit boeken en met zelf proberen en dat valt niet mee.

Maar het lukt en het eerste model is in aanbouw en is een Extraatje voor een Typhoon 15 motortje.
afb11813.jpg

Trouwens grappig en dank dat je vandaag naar de Spit vraagt, heb namelijk gisteravond de uitlaat en piloot een kleurtje gegeven en de laatste van de twee werd al aardig ongeduldig :D :wink:

Zal eerdaags weer een aantal foto's plaatsen heb er nog een aantal.

Hier is alvast een plaatje die net is geschoten.
afb11814.jpg

Ton 8)

jacques,
Ja zeker een leuk programma maar wat is 3D toch lastig tekenen.
Super is wel dat er snel iets een leuks te zien dat te roteren is en van alle kanten bekenen kan worden.
Gaat gelukkig al lekker maar moet nog veel oefenen en heb nog veel te leren.

Han,
Wat meer foto's moet wel lukken heb ze net even zitten te nummeren en telde er 90 st, had ik niet verwacht toch handig he zo'n digitale plaatjes schieter wordt nog lastig om te kiezen :wink: .

Gerard,
Prima gaan we doen.

Ton

Heb Rhino 2 nu op de PC en 3 liggen om te installeren maar wil eerst nog even met 2 oefenen om het verschil goed te kunnen zien tussen de 2 en 3.

Ton

Pruts :wink: weer een beetje aan de Spit dus hier is een update voor de liefhebber, dacht hier ongeveer gebleven te zijn bij het maken van de oliekoelers onder de vleugel

afb13144.jpg

Eerst maar even kijken waar ze moeten komen en hoe ze er ongeveer uit moeten gaan zien.
afb13145.jpg

afb13146.jpg

afb13147.jpg

afb13148.jpg

Zo malletjes klaar even naar Rob sturen die gaat er vacuumdelen van maken, later dus meer.
afb13149.jpg

Verder met de romp voor de panellines.
afb13150.jpg

Net als de vleugel aftekenen waar wat moet komen.
afb13151.jpg

afb13152.jpg

afb13155.jpg

De eerste tape zit erop.

Ton

Back