Stiletto bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 5 feb 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gewoon een nippel erin schroeven, gaatje boren, aan beide kanten een dun ringetje en het moertje niet al te vast (dus gewoon vast) aandraaien, en klaar ben je...

    Grt.
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    De nippel rechts boven op de foto lijkt op wat ik bedoel.
    Wij gebruiken zelf dit typen alleen dan nog haaks omgebogen.

    [​IMG]

    Martijn
     
  3. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Martijn, bedankt gaat lukken, zoiets heb ik nog wel liggen

    Peet
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ok, jullie monteren die nippel dan wel van binnenuit, maar op welke plaats of is dat niet van invloed op de motor loop.
     
  5. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Meestal monteren we de nippel een centimeret of 4-5 voor het dikste punt van de pijp.
    Dit hangt vooral af van het feit of er ruimte is in het model op dat betreffende punt.
     
  6. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Martijn, je hebt het over een haaks omgebogen nippel. Nu heb ik nog wel zo'n brandstof nippel liggen, maar die is gewoon recht (en past dus niet onder de bellypan). Buig je die nippel zelf haaks of koop je die zo? Als je het zelf buigt, hoe doe je dat dan zonder dat het afbreekt?

    Peet
     
  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wij kopen meestal de gebogen nippels bij Robbert v/d bosch.
    Misschien kan je ook een nippel buigen mitst deze lang genoeg is, door middel van het materiaal even op de laten gloeien!
    Zijn de kisten verder al af?

    Groeten Martijn
     
  8. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Buigen wordt lastig, ook al maak je het flink warm, het lucht kanaaltje knikt dan gewoon dicht denk ik. Gelukkig vandaag wel een kleine (korte) vergelijkbare nippel op de kop kunnen tikken bij 2B, die ik wel weg kan moffelen onder de bellypan, dus ik kan weer even verder.

    Overigens de kist is bijna klaar, zie foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ailerons moeten nog aangesloten worden, tank en accu er nog in en uitlaat monteren. Niet zoveel werk meer dus.
     
  9. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Als ik een buisje buig doe ik er altijd een staalkabel in (van de rem van een fiets of zo), dan blijft hij altijd open.
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Of zand en beide kanten afsluiten, maar Wubbo's methode is denk ik nog makkelijker.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Strak kistje hoor :p

    Grt.
     
  12. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ja, eindelijk weer eens wat tijd in dit project stoppen, het zou tijd worden! Na onderbreking door studie - vrouw - kind -studie - vrouw - kind - klus -studie etc...

    Afijn ik kan het nu afmaken, en daar heb ik nog een paar overpeinzigen over waar enig meedenken door meer ervaren pylon racers welkom zou zijn:
    Bijvoorbeeld de motor wel of niet openwerken in de bellypan. Zie ook deze fotootjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Overwegingen hierbij zijn:
    - voldoende koeling van de motor
    - motor zit nu ingekapseld in de bellypan, maar de passing is strak en ik heb zeer weinig speling rondom de kop (<0,5mm). Ik ben dus bang dat de cylinderkop gewoon tegen de belly pan staat aan te rammen als die 1 keer loopt.
    - als ik toch een grotere opening maak in de belly pan, hoe geraak ik dan weer van al die toegevoerde lucht af aan de achterkant van de bellypan zodat er geen turbulentie "bel" ontstaat rondom de motor die het gedrag van de kist te sterk gaat beinvloeden (of wellicht onbestuurbaar wordt). Natuurlijk: een gat, maar hoe groot? En hoe doe je dat het meest efficient? Er is natuurlijk ook al een vrij grote opening voor de gashevel van de carburateur, maar ja, helaas dat kon niet anders (nee, ik ga met deze kist nog niet met een venturi vliegen, wellicht de volgende keer ;))

    Suggesties iemand?
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Volgens mij valt het allemaal wel mee met die koeling;)
    Je moet zorgen dat alles netjes vrijloopt en dat de kop voldoende koeling krijgt.
    Vergeet geen schuurpapier op de belly te pakken zodat het model een beetje is vast te houden tijdens het weggooien.

    Martijn
     

Deel Deze Pagina