Stiletto bouwproject van Corvidae.net

ja, tru turn is 1 van de beste opties.. ook omdat die al heel goed in balans zijn met passende adapter geleverd kunnen worden.

goeie prop is ook een apc 7x6W die gebruik ik altijd..

Peter

Jorrit zei:
4 uur op één cilindersetje of iets dergelijks?
Dan had ik er toch meteen een cilindersetje bijbesteld :lol:
4 uur met 35000 rpm dan is het zuigertje toch 8.400.000 op en neer geweest en met 300 per uur zit je toch al 1200km verder.
Gelukkig gaat mijn automotor iets langer mee :?

En de bouw is begonnen. 8)

stiletto_29.jpg

Grenen neuslijsten voor extra stevigheid en tevens ook minder kwetsbaar als balsa.
stiletto_30.jpg

Wingtips uitgezaagd en gelijk geschuurd.
stiletto_31.jpg

Wachten totdat de D3 houtlijm droog is. Duurt ongeveer een uurtje.
stiletto_32.jpg

Beide vleugeldelen tegen elkaar gelijmd onder een hoek van 3° (plusminus ;))
stiletto_33.jpg

Sleuf voor de vleugelligger uitgesneden.
stiletto_34.jpg

Gaten voor de servo's leegfrezen.
stiletto_35.jpg

Beide leeggefreesd. Enige probleem is de locatie in het profiel. Het profiel is op die plek maar nét dik genoeg om de Hitec HS85-MG kwijt te kunnen. Als daar nog een luikje van 1mm bovenop moet ligt het luikje dus bovenop het profiel. Ik kies er dus voor om de servo's in krimpkous vast te lijmen op de vleugelindekking. Om het ontstane gat te dichten ben ik van plan om zo'n aerodynamisch plaatje te gebruiken. Vermindert tevens de weerstand van de stuurstang.
stiletto_36.jpg

Let op je PBM's als je aan de gang gaat met G4. Slaat redelijk op je longen.
stiletto_37.jpg

Het eindresultaat van de vleugelversteviging aan de bovenkant. Hiervoor is gebruik gemaakt van 80 grams glasmat als ik me niet vergis.
stiletto_38.jpg

hoi jorrit..

gaat weer in een rap tempo.
Ik gebruik zelg altijd die hs 81mg, die zijn wat kleiner en passen net.
Ik frees tegenwoordig ook niet die vierkanten luikjes meer uit de vleugel. Beter is gewoon een opening in de vorm van je servo in de vleugel te snijden en hem dan in de vleugel lijmen.
Een opie is ook nog om 1 centrale servo te maken.

Peter

Hmmm.. :? Ga dus maar even 3 HS81-MG servo's kopen binnenkort denk ik. ;)

Moet overigens ook nog even bedenken hoe ik het stabilo door de romp geschoven krijg, terwijl het roer met scharnierband al vast zit.

dat is een hele goeie ;) bij alle andere modellen werkt dat wel met dat scharnierband. Alleen bij de stiletto is het hoogteroer gespleten.
Waarom zit hier dan eigenlijk scharnier band in.. simpel.. het stabilo is hetzelfde als die voor de kasumi.. en daar hoef je het hoogte roer dus niet op te delen.
Ik zal mijn hoofd er even over buigen voor je..

Peter

Heb een beetje na zitten denken over dat stabilo. Misschien is het een idee om er in de lengterichting een strook vanaf te snijden, zodat je hem in 2 delen in de romp kunt schuiven. Opnieuw samenvoegen met een beetje CA en vervolgens uitlijnen met de vleugel en vastzetten met epoxy? Daarna pas indekken met glas. Andere optie is het roer er vanaf snijden en conventionele scharnieren toepassen, wat ik eerlijk gezegd niet zo zie zitten.

De vleugelpennen zitten erin, onderkant is voorzien van een stuk glasmat en het plaatje voor de bevestigingsschroeven is gelijmd.

stiletto_39.jpg

stiletto_40.jpg

stiletto_41.jpg

hoi jorrit,

ik zou hem in het midden doorsnijden zodat je 2 helften heb.

Dan 2 sleuven horizontaal erin snijden waar 2 vuren liggertjes in passen van bv 3 mm dik.

danschuif je die constructie met epoxy weer in elkaar.

het hoogteroer ervanaf snijden zou ik niet doen. .

peter

Ik heb het stabilo even voor het gemak in Autocad gezet. Heb ongeveer 75mm speling nodig om het stabilo door de romp te krijgen. De onderstaande modificatie levert een maximum breedte van 70mm op inclusief de roeren.

Dit was toch wat je bedoelde?
stiletto_stabilo.jpg

Misschien kan ik ook met een keramisch slijpschijfje in de Dremel bovenfrees een sleuf erin snijden, door het meegelamineerde triplex. Dan kan ik hier tijdens het samenvoegen een strook triplex van 15-20mm breed tussen voegen. Opties opties... ;)

Peter, heb je overigens nog enig idee welk type Tru-Turn spinner je gebruikt op de Stiletto en welke adapter het best past? Gewoon de Tru-Turn 1-3/4" 2 blade? En als adapter de OS .20 - .50 K&B? Dan kan ik die zo snel mogelijk bestellen aangezien ik binnenkort de motor moet kunnen uitlijnen en dergelijke. :)

Dan opteer ik toch voor Jorrits methode, daar blijft de sterkte aanwezig zoals bedoeld is.

hoi theo.. daar ben ik het mee eens.. ook al komt er niet heel veel kracht op het midden van je stabilo te staan. mijn gevoel zegt dat jorrits optie sterker is, en makkelijker te realiseren.

Bedankt voor de gegevens van de spinner, ga hem straks even bestellen. :)

Heb even over het stabilo nagedacht. Inderdaad is mijn manier misschien steviger, maar Peter's manier biedt zeker voordelen. Op deze manier kan ik de aansturing van het hoogteroer misschien inwendig wegwerken dmv een U-vormig stuk staal, met daarop een haaks geplaatste hevel. Enige probleem is dat áls het geïnstalleerd is, je er niet bij kunt komen voor service. Kwiklink dus maar vastsolderen op het draadeind en dergelijke. Zal zeker geen makkelijke klus worden, maar misschien wel de moeite waard aangezien het aanzienlijk scheelt in weerstand.

TruTurn spinner is besteld, althans. Ze hebben een mailtje gekregen waarin staat dat ik er eentje wil hebben. ;)

Vanmiddag nog een beetje zitten knutselen.

stiletto_42.jpg

stiletto_43.jpg

stiletto_44.jpg

stiletto_45.jpg

stiletto_46.jpg

Jorrit zei:
TruTurn spinner is besteld, althans. Ze hebben een mailtje gekregen waarin staat dat ik er eentje wil hebben. ;)

Die grapjurken rekenen gewoon 20 dollar verzendkosten op een bestelling van 35$. Beetje jammer. :nosmile: Maar ja, zit niks anders op. ;) TH heeft alleen de gangbare adapters op voorraad, en is zelfs met de spinner al iets goedkoper. Dure service van TruTurn zelf.

Peter Pankras zei:
het zijn mooie spinners. maar inderdaad.. ze zijn zo schandalig duur..
Dat niet alleen, ze missen bovendien een fatsoenlijke punt. Dat boutgat voorin vind ik helemaal niks......
Geef mij maar een rechtstreekse afstammeling van de Veco spinners, zoals deze nieuwe Brodaks:
43e8d6130fd418e5.jpg

43b95cab715edd8c.jpg

oe.. die zijn wel vet.
is wel heftig zo'n mooie punt op je stiletto.
Waar koop je die bruno? en wat kosten die?
1 3/4" heb ik nodig.. de middelste graag :)

Peter

Peter Pankras zei:
oe.. die zijn wel vet. Is wel heftig zo'n mooie punt op je stiletto. Waar koop je die bruno? en wat kosten die?
1 3/4" heb ik nodig.. de middelste graag :)
Dit zijn Brodak Stunt-spinners en ik heb de info uit deze thread van het Stuka-Stuntforum: http://www.clstunt.com/htdocs/dcforum/DCForumID9/325.html
Brodak z'n winkeltje vind je hier( maar daar heb ik ze nog niet gesignaleerd): http://www.brodak.com
We gebruiken al 3 decennia dit soort spinners en na de Veco's uit de US zijn we overgegaan op huisvlijt vanachter het ijzeren gordijn, die we ruilden voor meegebrachte dollars - spinners voor 20 gulden enzo....
Ook onze dempers - ter vervanging van het hernia-veroorzakende originele gegoten materiaal- tussen de 25 en 50 gram kwamen daar vandaan. Soms hebben we wat van onze franse vriend uit de Elzas, Armand Kunz, betrokken maar ik ben hem alweer meer dan 10 jaar uit het oog verloren. Maar dat Brodak spul ziet er goed uit, even afwachten wanneer dat leverbaar wordt. We zitten dus tijdelijk in een verkrijgbaarheidsvacuum. :lol:
Omdat we de laatste jaren wat met het zwaartepunt zijn gaan stoeien hebben we onverwacht goede ervaringen opgedaan met de Goldberg snap-on plastic spinners. Erg goed uitgebalanceerd. Maar je raadt het zeker al... onze maten zijn inmiddels uit productie. Terwijl die belachelijke 3" spinners nog volop leverbaar zijn....

Back