Stiletto bouwproject van Corvidae.net

Zeer mooie spinners! 8)

De Brodak spinners wegen alleen 1.3oz (36,9gr.), tegen een 0.95oz(26,9gr.) van de TruTurn. Dat scheelt afgerond 10 gram. Toch een stuk vermogen wat je kwijtraakt aan extra spooling misschien, en wellicht belast je de lagers ook zwaarder.

Ik weet het nog niet om eerlijk te zijn. Wacht nog even met het faxen van de Visa gegevens naar TruTurn.
 
zijn die brodak spinners wel geshikt voor 35000 toeren.. ik weet dat de tru turn spinners goed gebalanceerd zijn.
Zo te lezen zijn die brodak spinner ook bijna niet te krijgen..

Peter
 
Heb Brodak een mailtje gestuurd vandaag. Eens kijken wat ze zeggen. Beetje informeren is nooit weg natuurlijk. ;)

Vanmorgen twee Hitec Hs81-MG servo's gehaald bij 2 Brothers, evenals het benodigde glasmat. De vleugel bevindt zich momenteel in de laatste bouwfase, dus het indekken kan aankomende week beginnen. De Hs81 servo's passen stukken beter als de Hs85-MG. Die ene milimeter scheelt aanzienlijk, maar toch heb ik een stukje triplex weg moeten schuren uit het servoluikje. De balkjes zijn vastgelijmd met Bison PU constructielijm, maar droogt momenteel nog. Vandaar het dwarsbalkje.

stiletto_47.jpg


stiletto_48.jpg


stiletto_49.jpg
 
Schiet me ineens te binnen.... Heb je Robbert v.d. Bosch of Marcel Huisman al gevraagd waar die hun spinners vandaan hebben? Die draaien een stuk harder dan onze stunt spinners en blijven ook heel....
 
Nope, nog niet gevraagd. Ga er vanuit dat Robbert meeleest, zo niet zal ik hem een keer een mailtje sturen. :)


Vanmiddag de onderkant van de vleugel ingedekt met glas en G4.
stiletto_50.jpg
 
Jorrit zei:
Nope, nog niet gevraagd. Ga er vanuit dat Robbert meeleest, zo niet zal ik hem een keer een mailtje sturen. :)
Hij kijkt in plaats van naar z'n PC ook nog wel eens op de buienradar....
 
Email Brodak zei:
Hi Jorrit,

We are getting them in on Wednesday. The sizes that we are getting in our first container are 1-1/2” 2” and 2-1/2”

The 1-1/4” 1-3/4” and 2-1/4” will be coming in our next container which will be in about 90 days. You can order the ½ sizes now.


Prices:
1-1/2” - $13.59

2” - $20.99

2-1/2” - $25.99

1-1/4” - $10.99

1-3/4” - $16.99

2-1/4” - $23.99

We won’t know the shipping cost until we get the container in.

Your friend in CL,

John


Tja, 90 dagen wachten vind ik best pittig eigenlijk. ;) Dat is gewoon 3 maanden wachten en zijn we alweer halverwege het seizoen. Ik denk dat het de TruTurn spinner gaat worden dus, ook al zijn de Brodaks best redelijk qua prijs.
 
Vandaag maar even de vleugel geschuurd. Heb hiervoor schuurpapier met zo'n schuimlaagje aan de andere zijde. Werkt echt heel fijn, en geeft een super mooi resultaat al zeg ik het zelf. Er waren wel wat luchtbelletjes en oneffenheden ontstaan in het oppervlak helaas. Tijdens het opbrengen strijk je alles eruit, maar bij het opdrogen komen ze weer terug lijkt wel. Daardoor moest er hier en daar flink geschuurd worden en komt de abbachi indekking weer licht door. Jammer, maar denk dat het wel prima is zo. Spuitplamuur/grondverf (of dat magische spul van Histor ;)) moet afdoende zijn.

Nice 8)
stiletto_52.jpg


Toch een mooi strak resultaat!
stiletto_53.jpg





Heb even over de aansturing van het hoogteroer nagedacht, en dit veroorzaakt toch de nodige zorgen. "Krijg ik het wel spelingsvrij genoeg?", "Hoe houdt dit zich uit op de lange termijn?" en "Krijg ik geen wringkrachten ten opzichte van het scharnierpunt waardoor e.e.a. losraakt/afbreekt?" Een spelingsvrije aansturing probeer ik te realiseren door gebruik te maken van kogellinks natuurlijk, en misschien ook een messing busje gebruiken als scharnierpunt voor de rode (zie schets) aansturingsstang.

Wat is jullie advies? Het meest mooie is inwendig, wat tevens weerstand verminderd. Het is zeer goed mogelijk door het stabilo in het midden te delen. Het stevigst is misschien uitwendig met simpele rudderhorns en een Y-link stuurstang. Voorbeelden/foto's zijn altijd welkom natuurlijk!

Schetsje. Geel is epoxy, de rest spreekt voorzich.
stiletto_hoogteroer.jpg
 
ik zou zeggen.. een do..
een andere optie is de y kabel al bij de neuslijst van het stabilo buiten de romp te laten komen.. zoals op tekening.
Ik vind jouw oplossing mooier en beter.. als het je lukt hem er zo in te krijgen ;)

Peter
 
Ja, inwendig is zeker mooier! Op RC-Universe werd het onderstaande geadviseerd. Wel minder mooi, maar werkt ook erg effectief verwacht ik. Dilemma's! ;)

Rudeboy @ RC-Universe zei:
That would work, providing you use silver solder... don't use plain soft solder, because that is setting yourself up for a disaster.
But you would still end up cutting a slot in the fuse, wouldn't you? So you could just as well use a single pushrod...

Here are some pics... this is the elevator linkage on a Club 20 pylon plane. Works very well. The same type of elevator linkage is also used on bigger and faster pylon planes, so it is pretty much bullet proof. Just cover the slot with some tape when you go flying.

Wu59458.jpg


Ie98103.jpg
 
Ik ga proberen om de bovenstaande aansturing te realiseren zonder daarvoor een gat te hoeven frezen in de romp. Als ik hem ooit moet servicen vanwege slijtage aan het ball-linkje kan ik er alsnog een gat in maken. ;) De enkele aansturing is ook beter dan de dubbele.

Beide gaten in de romp gefreesd.
stiletto_55.jpg


Handig, die Dremel hulpstukjes. Tevens een flinke berg stof veroorzaakt. ;)
stiletto_56.jpg


Het stabilo toch maar in 2 stukken gedeeld. Na montage plamuren en voorzien van glas.
stiletto_57.jpg
 
Zilver-solderen ken ik door te doen met een vlam.
Van te voren een flux (vloeimiddel) op de onderdelen, dan warm maken. Dan wordt de flux wit, en daarna doorzichtig. Dan is het materiaal ook warm genoeg. En dan het zilver toevoegen.

Volgens mij is het ook, dat bij zilver-solderen. De zilver naar het warmste punt toe trekt (waar je vlam is). Dus niet zoals met een soldeerbout dat de zwaartekracht bepaald waar het komt.

En slijtage aan je kogelkop :? Neem een goede kwaliteit en dan denk ik dat je er nooit bij hoeft te zijn. Je hebt ze al met telfon voering, dus dan is slijtage al bijna 0,0%
Ik zou dus niet bezuinigen op die kogelkopjes, dan hoef je tenminste niet zo'n lelijk gat te maken om erbij te kunnen.

Succes met de bouw. Blijft en is een interessant verhaal om te volgen.

groeten Paul

P.S. hoe is het met de blizzard afgelopen
 
Paul, bedankt voor de informatie! Daar kan ik wat mee. Zal maandag eens rondkijken bij de Praxis en dergelijke, dan kan ik namelijk ook weer verder met bouwen. :) Dit houdt toch een beetje op. Wilde ThunderTiger kogellinkjes gaan gebruiken aangezien ik hier goede ervaringen mee heb op m'n beide Raptors. Weinig speling en een lange levensduur. Die teflon-versie klinkt overigens ook erg goed, alleen is slecht leverbaar op de korte termijn denk ik? Verwacht niet dat mijn lokale modelbouwshop ze op voorraad heeft. Weet je misschien een internetshop die ze te koop heeft? Wellicht het overwegen waard natuurlijk! ;)

Tevens leuk dat je het interessant vind om te volgen! Dat maakt het plaatsen van de foto's de moeite waard. De Blizzard staat momenteel op een wat lager pitje maar is naast de Stiletto het hoofdproject. Zou makkelijk zijn als ik ze tegelijk kan spuiten. Moet daarvoor de garage een beetje inrichten met plastic en dergelijke, dus dan doe ik het liefst alles in één keer. Moet even uitkijken hoe alles uitkomt qua tijd, maar het Blizzard project zal worden hervat.
 
Ik dacht dat die teflon bij conrad te koop was. Maar kan hem niet meer op internet vinden. Dadelijk eens het boek erbij pakken. Eens kijken of ze daar wel instaan. Heb namelijk al een paar keer gehad dat ik het wel in het boek kon vinden maar niet op de site. En dan voer je het bestel-nummer in. En dan staat het toch ergens, maar op een plek waar je niet aan gedacht hebt.
Maar met andere kogelkoppen heb ik ook geen slechte ervaring. Ik heb een salamander gehad met turbine, zaten aluminium kogelkoppen op, met brons of messing bus erin. Totaal geen problemen gehad, en gebruikt ze nu ook nog op andere toestellen. En nog steeds geen problemen.
Ik denk ook wel, dat de kogelkop de gehele levensduur van het vliegtuig zal overleven.

Het scheelt dat je moet duwen tegen de stuurstang, om het hoogteroer omhoog te krijgen. Daardoor wordt de kogelkop niet volledig belast. Zou hij moeten trekken, dan moet en de schroefdraad in de kogelkop goed zijn, en de ring om de kogel heen moet goed zijn. Dus dat scheelt wel bij de stiletto.

Het spuiten kan je inderdaad beter mee wachten tot alles klaar is en dan in eens.
Of in de zomer eens na een regenbui doen. Dan kan je het buiten doen. De zand is dan nat, dus van zand tussen je spuitwerk te hebben door de wind hoef je niet bang te zijn. En de temperatuur is in de zomer ook wel OK.

fijn pasen Paul
 
Hmmm.. Zal ook eens in het Conrad boek gaan neuzen. ;) Maar ik denk dat een gewone kogellink ook voldoet, in ieder geval zeker de levensduur van het model volhoudt zoals je zelf ook al zegt. :) Maar spuiten in de zomer is inderdaad wel een goed plan, het moet in ieder geval zo'n 20°C zijn om het mooi te krijgen. Anders vloeit de verf niet echt, en krijg je zo'n sinaasappel-effect.

Vanmorgen in alle vroegte dat kamperklootjesbloementjesjurk-volk getrotseerd en naar de Praxis gegaan. Allemachtig, die mensen hebben echt niks beters te doen op tweede paasdag.
nopompom.gif
Maar goed. Even gekeken naar een gasbrander. De goedkoopste kostte €23,- en daar komt nog eens €7,- bij aan hardsoldeer tin. Dure oplossing voor een eenvoudige aansturing. Ben dus over gegaan op plan B, namelijk Bison Metaal Epoxy. Moet trillingsbestendig zijn en veel stress aankunnen. Ben benieuwd hoe dit werkt. Zal het wel uitvoerig testen alsvorens in te bouwen. ;) Denk eerder dat het M2 draadeind breekt trouwens, dat is niet al te sterk. :nosmile:

De ingrediënten:
stiletto_58.jpg


Eerst de stangetjes licht ingeknepen met een nijptang om extra grip te genereren. Daarna alle onderdelen geschuurd en vetvrij gemaakt met thinner. Toen alles ingesmeerd met het metaal epoxy, daarna staaldraad er stevig omheen gewikkeld en wederom ingesmeerd met het epoxy. Moet toch wel werken zou je zeggen..?
stiletto_59.jpg
 
Dat metaal-epoxy is super spul. Ik heb laatst een aluminium aansluit-dop voor een cola fles bemachtigd. En hier zaten al 4mm gaten in. Maar moest er nog zelf buisjes in maken. Geen idee hoe dat vast te maken. Dus kwam iemand met een tip, stabiliet. Maar nergens te verkrijgen hier in de doe het zelf schop. En toen ben ik ook naar huis gegaan met die metaal-epoxy.
Laat zich makkelijk verwerken, en de buisjes zitten muur-vast in de dop. En aangezien er hier ook nog eens staaldraad omheen zit. twijfel ik er eigenlijk niet aan.

nu maar 12 uur drogen, en dan testen he
 
@Jorrit, ik kan nog steeds zorgen voor die zilversoldeerverbinding als je wilt. Even buurten bij mijn vriend de smid en het is gedaan. Lijkt me ook een iets mooiere oplossing dan die klont epoxy....

Overigens: heb de verbouwing nu terzijde gegooid en ga nu dan toch eindelijk beginnen aan mijn Stilletto :) ook de Burritto moet maar even wachten.
Kan niet wachten op het ultieme "raggen" 8)
 
Back
Top