Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Het werkstuk net aan vast in de klauw, moet nog een beetje beweging inzitten
Lagertje op een asje in de beitelhouder.
Lagertje tegen het werkstuk aan laten lopen,
Lage snelheid kiezen of de kop met de hand draaien, en support iets naar het werkstuk draaien.
Lagertje zorgt er zo voor dat het werkstuk mooi recht in de klauw zit.
Klauw normaal vastdraaien, klaar

Laatst bewerkt:
Luitjes,
aan de slag gegaan met het volgende (deel)project, het zuigerdeksel van de verdringercilinder.

264.jpg

262.jpg

Een bewogen foto maar wat geeft aluminium een hoop krullen
263.jpg

de langste spaander door mij geproduceerd tot nu toe :)
265.jpg

266.jpg

261.jpg

Ik duw het deksel niet verder omdat het echt zuigend klem zit.
Nu even draad tappen in zuigerstang

Laatst bewerkt door een moderator:
Peter.
Daar heb ik ook last van, die lange krullen van aluminium. Ik heb al een vuilniszak vol van dit project. Peter even als een tipje, je moet wel goed opletten dat de zuiger niet slingert anders gaat hij aanlopen ln de cilinder. Even voorzichtig de As in de draaibank spannen niet te vast anders beschadig je de As, en kijken of de zuiger niet slingert.

Tip:
Draai de zuiger overmaat.
Snij draad op de zuigerstang en draai de zuiger op de stang, goed vast.
Plaats nu de zuiger/zuigerstang combinatie in een spantang op de draaibank.
Draai nu de zuiger op maat, op deze manier heb je een zo goed als slinger vrije zuiger op je stang.

Ja die lint spanen met alu, hoe voorkom je dat. het spul is gewoon zo zacht dat het spaantje niet wil breken.
En lint spanen is toch iets wat je niet wil, die dingen zijn nogal scherp zeg maar. als de klauw ze oppakt en in het rond zwiept kan dat best wel zeer doen.

Ja die lint spanen met alu, hoe voorkom je dat. het spul is gewoon zo zacht dat het spaantje niet wil breken.
En lint spanen is toch iets wat je niet wil, die dingen zijn nogal scherp zeg maar. als de klauw ze oppakt en in het rond zwiept kan dat best wel zeer doen.
Lint spanen kan je vermijden door i.p.v. een plat spaanvlak aan de beitel een hol spaanvlak te slijpen.
De spanen zullen dan krullen en dus minder lang worden.
Zelfs op een kleine myford ml 10 kunnen de spanen behoorlijk lastig zijn.;)

Luitjes,

Weer even bezig geweest, begonnen met de krukaswang.
268.jpg

die moet ik nog een keer inspannen omdat deze toch nog 'iets' te breed is, Ik vond het in eerste instantie jammer om er heel veel vanaf te draaien, omdat het origineel daar ook nog een opvulringetje tussen heeft zitten, wat ik nu probeer weg te laten.

Vervolgens aan het Lagerhuis hoofdas begonnen

269.jpg

Dit is voor mij een PROJECT omdat ik met een gietijzeren treinwiel werk als vliegwiel. Daar waar de as door komt, wil ik een beetje afdraaien
small 13.jpg

zodat dit binnen het krukashuis valt. Daarom moet de ene kant wat langer worden dan de andere

Ik heb het niet helemaal op de vereiste diameter (ik noemde dat nog ´dikte´ ;)) gedraaid omdat ik het jammer vond van het materiaal en mede omdat de extra 1 mm diameter helemaal nergens in de weg zit
271.jpg

en daarna afgestoken. Het afsteken met die kleine beiteltjes heb ik altijd lastig gevonden dus
heb het nu maar met wat groters aangepakt. Dat scheelt aanzienlijk
270.jpg

De beitel op zijn kop en de bank andersom laten draaien ...... geweldig ... afsteken wordt zo nog leuk.

Daarna de diverse maatvoeringen afgetekend en aangevangen met het draaien van de kamer
272.jpg

274.jpg

273.jpg

267.jpg

276.jpg

Luitjes,

een schuin kantje er in gemaakt vanwege het binnenrandje van het lagertje
277.jpg

Het lager zit als gegoten
275.jpg

Een kant van het project is geslaagd :koud:

Bijlagen

• 276.jpg
    276.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 250
Lees ik het nu goed, gebruik je nu zelf het woord even ??
Als in ik heb even een onderdeel gemaakt.
Je begint het te leren, straks is het ook van ik heb even een hulpstukje gemaakt.
Maar zonder gekheid, je bent mooi bezig. Nog niet zo heel lang geleden had je alleen maar heel glazig staan te kijken bij de aanblik van een draaibank.

Remco, klopt :) en trouwens, er zitten nog knoppen aan waarvan ik niet weet waar die voor dienen

Ja Peter alle begin is moeilijk maar de aanhouder wint dat zie je en als alles goed lukt wordt het ook nog leuk om te doen, en aldoende leert men. Ook ik vind dat je werk er perfect uit ziet.

Ed

Luitjes,
dank voor de complimenten. Ook dank aan diegenen die op de achtergrond advies etc. geven o.a. werkvolgorde etc.

Vanmiddag de andere kant van het lagerhuis gemaakt.
Het 'overstaande' randje kan er (eventueel) nog vanaf als dat toch niet over die bobbel in het vliegwiel te krijgen is.

279.jpg

Hier is goed te zien waar ik het lager passend gemaakt heb

278.jpg

Luitjes,

gisteren aan de slag geweest met de pilaar voor tussen het krukashuis en de koelplaat. Als tussenstuk heb ik het deel met de 'dunne' schroefdraad, wat in de onderste pilaar komt, de dikkere schroefdraad valt in de koelplaat en moet nog doorboord worden, De rest steekt er boven uit en wil ik gebruiken als steun- aansluitpunt van de bovenste pilaar

280.jpg

282.jpg

284.jpg

285.jpg

Ik dacht nog even het ding mooi te maken maar ziehier het resultaat
288.jpg

290.jpg

291.jpg

KAPOT :eek: Blijkbaar toch iets niet goed gedaan:(

Luitjes,

weer aan de slag gegaan met een nieuwe pilaar. Nu ook gelijk de werkvolgorde anders, te weten 1. schroefdraad gemaakt voor lagerhuis, 2. afdraaien naar (ongeveer) de maat 3, gat boren voor deel zonder schroefdraad 4. schroefdraad getapt 5. wat meer afgedraaid, rekening houdende met de rozet.
286.jpg

280.jpg

292.jpg

Bijlagen

• 292.jpg
    292.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 14
Luitjes,

weer het nodige gedaan, e weten pos 49 en 50 alle gaten geboord en daarin draadeind, gemaakt van brons, alsmede pos 55, een zeskant moer met 12 mm draad 1x0.

Ik heb hierbij hulp gehad van Jos omdat die een ronde verdeel(tafel?) heeft zodat de gaten exact tegenover elkaar komen te zitten.

296.jpg

297.jpg

298.jpg

299.jpg

300.jpg

302.jpg

294.jpg

Back