Straat Denemarken

DKM Bismarck

36 01b.jpg


Wel een geruststellende gedachte dat er 5 updates in Bouwer´s Straat Denemarken varen.
Kan hij op zijn gemak verder met deel 36.

Toch nog een afbeelding bij deel 35; het eindresultaat van de 1e 4 rijen plankjes.
Is niet zo duidelijk te zien, maar daar gaat het deze keer ook niet om!


Afbeelding 35/09
35 09.jpg

Waar gaat het dan wel om?
DKM Bismarck is weer eens bovenop de HMS Hood gedoken!
Voelt zich oppermachtig na 35 delen romperen.

Wordt vervolgd met het begin van deel 36 voor de DKM Bismarck.
Of toch iets anders?
 
Laatst bewerkt:
DKM Prinz Eugen

36 01b.jpg


Goed nieuws delen:

Nog meer goed nieuws over de eerste 11 delen van de Hachette DKM Prinz Eugen.
Woensdag 1 april werd het pakket bezorgd, na een lange weg van 517 km vanuit Duitsland.

Prachtige 1 april grap!

En dat allemaal dankzij die aardige oosterbuur en die ‘gelige drieletterige’ bezorgservice.
Zij kennen het gezegde dus ook, van de wil en de weg.


Afb. 01-11/01
Afbeelding 02 1-11.jpg

Deel 1 tot en met 7 waren apart verpakt.
Vanaf deel 8 werd het een 4 delen in één tijdschrift.

Nota bene: Het lange wachten op de delen 12-23 is reeds begonnen; 3 maanden!


Wordt vervolgd met DKM Prinz Eugen nieuws.
 
Laatst bewerkt:
DKM Bismarck

36 01b.jpg


Gebeurtenissen en tussenstand bij deel 36.


Afbeelding 36/08
36 08.jpg

Beschouw de afbeelding wat nader.
Bouwer heeft het baksteen effect van Hachette verder uitgebreid in de 5e rij.
Het 1e plankje van de 5e rij is namelijk 1.5cm verder versprongen.
Was eigenlijk al vanaf de 2e rij de bedoeling, maar door besluiteloos gedoe niet toegepast.
Nu wel! In het vervolg zal bij elke volgende rij de verspringing een vervolg krijgen, zodat de romp niet als een baksteen naar de bodem gaat!


Afbeelding 36/09
36 09.jpg

Om het plankje perfect aan te sluiten op het boegonderdeel, wordt een stukje van ±0.3-0.4mm dikte eerst aangebracht met de nodige watervaste houtlijm. Minder schuurwerk achteraf is het gevolg :D, want het hoogteverschil tussen boegonderdeel en de plankjes bedraagt met deze oplossing beslist niet meer dan 0.1-0.2mm. Vanzelfsprekend worden de onderliggend ruimte en het vulstukje rijkelijk voorzien van watervaste houtlijm.


Wordt vervolgd met een korte terugblik op de 2e laag beplanking, uit deel 36, van de DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
DKM Bismarck

36 01b.jpg


Bouwen in deel 36 volgens Hachette-Amati en Bouwer.



Afbeelding 36/05-06
36 05 06.jpg

Stap 01: Hier beginnen volgens Hachette; dat advies werd opgevolgd.
Stap 20: Daar eindigen volgens Hachette; dat deed Bouwer niet, alle 4 de kunststofdelen zaten er al op.


Afbeelding 36/11.
36 11.jpg

Wanneer de koffie met slagroom geconsumeerd is, wordt het tijd om de houtblokjes te verwijderen.


Afbeelding 36/12.
36 12.jpg

Nu verspringen de plankjes circa 45 mm.


Afbeelding 36/13.
36 13.jpg

Mooie gelijkmatige overgang van de plankjes aan het achterschip met het kunststof deel.


Afbeelding 36/14 (laatste afbeelding bij deel 36).
36 14.jpg

Het eindresultaat bij deel 36; gezien vanaf het voorschip.
Plus 4 rijen (8 uur arbeid); nu al 8 rijen plankjes onder elkaar.


Nieuwsdelen: Gelukkig voor Bouwer is de voorjaarstrek voor vogels weer in volle gang.
Dat betekent ook voor Bouwer veel op trektocht en op zoek naar vogels.
Voor u, beste volger, meekijker, meedenker, stille belangstellende betekent dit:Wachten op een volgende update in Straat Denemarken.
Helaas, het is niet anders, dus heb geduld.
Wel zijn er nog 3 updates in de voorraad.
Daarom zal het niet helemaal stilvallen, de komende 6 weken.



Wordt vervolgd met:
Informatie over deel 37 van het Hachette-Amati model van de DKM Bismarck;
één onderwerp over boeken;
één onderwerp over dekperikelen.

 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg

Bouwer was van mening dat het onderstaande al op dit topic stond.
Maar het staat er niet (meer) op (door onverklaarbare redenen)!
Of Bouwer heeft het helemaal mis.
Misvatting in de administratie van de bovenkamer?
Ondanks al het bovenstaande: Geplaatst.


Zelfs bolletje dot com kon ze niet leveren!
Maar dankzij een oplettende kennis zijn ze toch aan boord gekomen.


Afbeelding Boek Josef Kaiser, 1.
Boek Bismarck Josef Kaiser 1.jpg
Schlachtschiff Bismarck Das modell Josef Kaiser


Afbeelding Boek Josef Kaiser, 2.
Boek Bismarck Josef Kaiser 2.jpg

Schlachtschiff Bismarck Das original im detail Josef Kaiser

Nu kunnen er nog wat meer aanpassingen bij de bouw worden gedaan om leuke bouwwerkzaamheden uit te voeren die het origineel nog meer benaderen.

Nota bene: Helaas rust er copyright op deze boeken, dus afbeeldingen eruit plaatsen is een taboe!

Wordt vervolgd met dek belevenissen bij het model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


DKM Bismarck
Om zelf het dek te voorzien van losse teakplankjes van 50x1x0.6 mm, is er een proefzending besteld.
Op een stukje gebruikt dek zal worden uitgeprobeerd hoe, wat, waar en welke methode et cetera.
Tevens wordt er naar gekeken of dit wel de geschikte houtsoort is: het is wel erg donker dit teak.
Toch werd er op het schip van de Kriegsmarine teakhout op het dek gemonteerd.

Lang geleden heeft Germt, op Bouwer´s vraag, een mooie handleiding ingebracht.
Deze is goed bewaard en kan nu als leidraad worden gebruikt.
Nogmaals dank beste man.


Afbeelding van de teakplankjes.
Teakplankjes 1.jpg

De kwaliteit is redelijk goed, maar 1x0.6 mm is dan ook erg klein in de maat!
1 mm breed is echt het maximum; op afbeeldingen is duidelijk te zien dat één teakplank niet veel meer dan een schoenbreedte is.
In schaal 1:200 zou het dan uitkomen op: Maximaal 150mm : 200 = 0.75mm maximaal!

Nota bene: Bij het Prinz Eugen bouwpakket van Hachette zitten latjes, voor het dek, van 3mm breed!
Veel te breed en echt geen mooi gezicht als je die plankjes naast elkaar ziet op dat dek.


Wordt vervolgd met deel 37 van het Hachette-Amati model DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt:
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Bakboord koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 194 uit deel 37.


Afbeelding 37/01
37 01.jpg

Stap 11 in het boekje. Zo moet het worden.


Afbeelding 37/02
37 02.jpg

Met deze gebruikte en defecte onderdelen wordt dat geprobeerd!
De slingerkiel wordt nog niet geplaatst in dit deel.
Dit gebeurd pas nadat al het houtwerk op de romp geplaatst is (na deel 43?).
Want het is veel makkelijker een romp te schuren zonder onnodige obstakels.
Overgenomen van het oude, maar nog steeds bestaande, Bismarck forum, waarvoor dank bouwers.


Nota bene: Ook hier, in dit deel 37, is iets aan de hand.
Volgens meerdere modelbouwers die het model hebben gebouwd, waren er nogal wat foutjes die Hachette en Amati gemaakt hebben en dat was onder andere bij de koelwater in- en uitlaatopeningen.
Zoals bijvoorbeeld de 2 grootste (linksboven op afbeelding 37/02) aan bakboord; die zaten op het schip niet.
Beschermplaten bovenop diverse koelwater in- en uitlaatopeningen waren op het schip wel gemonteerd en bij het model niet.
Dank, dank modelbouwers; Bouwer gaat ook meespitten in die materie.


Nader: Inmiddels is in het boek van Josef Kaiser, ”Das original im detail“ op pagina 014 een afbeelding gevonden, waar aan stuurboord de 2 grote koelwater in- en uitlaatopeningen aanwezig zijn en verder naar voren nog één die Hachette´s onderdeel in deel 38 wel recht doen.
In zijn boek “Das modell” heeft Josef Kaiser (op de pagina´s 010 t/m 013) ze allemaal in een schematische afbeelding geprojecteerd, zodat het een en het ander goed kan worden overgenomen. Je ziet die afwijkende en extra in- en uitlaatopeningen ook vaak terug bij andere bouwers die vanaf tekeningen werken en die hebben die 2 grote aan bakboord ook niet op hun model aangebracht.


Zonder afbeelding:
De 4 latjes, die in stap 1 en 2 van dit deel geplaatst dienden te worden, zitten er reeds op!
Later, bij het bevestigen van het onderdeel met de koelwater in- en uitlaatopeningen volgt een afbeelding waarop deze kleine progressie te zien is.


Wordt vervolgd met deel 37 van het Hachette-Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
geachte bouwer waarom ga je het deck beplanken ?, by het model hebben we zeer mooi fineer met deck opdruk by gekregen van hoge kwaliteit.
grt timberwolf

Timbo,
Wanneer je die fineerplaten gebruikt, zul je dwars over het schip, op 3 of 4 plaatsen, een dikke verbindingslijn zien lopen en dat vind ik geen mooi gezicht.
En bovendien is het naar mijn mening veel te donker hout.
Sommige bouwers hebben een prachtig exemplaar gebouwd en die worden mijns inziens enigszins ontsiert door die verbindingslijnen en dat donkere dek.
Ik heb jaren op Marineschepen gewerkt en die teak dekken waren allemaal veel lichter; mede door het zoute water en het schrobben vermoed ik.

Maar de uitgever Hachette draagt de schuld van de onzorgvuldigheid.
Die heeft het dek gewoon in 5 stukken gehakt om er meerdere afleveringen van te maken.
Houden ze wat meer eurootjes op het eigen bank account.
Daar doen ze het tenslotte ook voor, niet waar?

Maar ik weet het nog niet zeker; zit te twijfelen, het is wel heel veel werk.
Dekplankjes worden 50x1x0.6 mm.
Is moeilijk te hanteren kwetsbaar materiaal in die afmetingen.
Bovendien dien je de randen van die dekplankjes ook nog te bewerken; schuren en zwartingsmiddel.
Ik heb nog niet uitgerekend hoeveel van die dekplankjes er opkomen.
Het dek is 18 cm breed, dus reken maar uit; circa 175 plankjes op de maximale breedte!
En dan is het schip 125 cm lang, en gelukkig niet overal zo breed!
En dan zijn er ook nog meerdere dekken die dienen te worden voorzien van die plankjes.
En die stukken dek van Hachette schuren is ook nog een optie die ik ga proberen.
 
Laatst bewerkt:

36 01b.jpg


DKM Bismarck.


Bakboord koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 194 uit deel 37.

Een stapje verder in de diepte van de Koelwater in- en uitlaatopeningen.

Afbeelding 37/03
37 03.jpg

Eerst is er een laagje van 0.4 mm van dit onderdeel afgesneden, geschraapt en/of geschuurd.
De reden is, dat het circa 0.4 mm dikker was dan de huidplankjes van 0.8 mm.
Nu is alles van gelijke dikte en is extra schuren niet nodig.
Vervolgens is er in het boekje van Hachette naar stap 5, 6 en 7 gegekeken.
Hachette raadt aan 3 groeven, over de breedte gezien, in het onderdeel te zagen.


Afbeelding 37/04
37 04.jpg

Daarna het onderdeel op de romp gezet met de elastieken eroverheen.
Checken, om te kijken of het de ronding van de romp goed volgt.
Het kan zo worden vastgelijmd, zo goed volgt het de ronding van de romp.
Duidelijk is te zien dat de kleur van het onderdeel donkerder is, omdat er 0.4 mm af is gehaald.
Bovenaan de romp zijn de resten daarvan te zien.
Even voor de goede orde: Dit onderdeel is van deel 38.
Het is op dit moment even aan bakboord geplaatst om de bewerkte kant van het onderdeel te laten zien!
Aan stuurboord past dit bewerkte onderdeel ook helemaal goed.
Volgens Hachette dienen de uitgezaagde groeven aan de buitenzijde te komen.
Maar dat doet Bouwer niet, die houdt ze aan de binnenzijde.
Dan zijn de bewerkingen niet meer zichtbaar, na het bevestigen met de watervaste houtlijm.


Het volgende is het op zoek gaan naar de locaties van de koelwater in- en uitlaatopeningen:

- Welke zitten er op een verkeerde plaats;
- welke zijn er teveel geplaatst;
- welke zijn er niet geplaatst?

De conclusie na de boeken “Das modell” en “Das original im detail” van Josef Kaiser en nog wat andere bronnen te hebben bestudeerd:

Voor stuurboord (boekje 38) geldt;
- 1 zit er iets te laag en is te groot op dit onderdeel (196);
- 4 zijn er door Hachette vergeten.

Voor bakboord (boekje 37) geldt:
- 2 zitten iets te laag;
- de 2 achterste en grootste in- en uitlaatopeningen (Bispitz of Tirmarck configuratie?) komen te vervallen;
- aan de boegzijde komen er nog 2 te vervallen;
- 6 zijn er door Hachette vergeten.

Nota bene: Hout is een materiaal wat makkelijk te bewerken is; aan de slag dan maar.


Wordt vervolgd met deel 37 van het Hachette-Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Bakboord koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 194 uit boekje 37.

Weer een stapje verder: Maar liefst 12 wijzigingen op de Hachette uitvoering!

Afbeelding 37/05
37 05.jpg

- 3 extra aanbrengen;
- 2 grootste vervallen (zitten op de Bispitz of Tirmarck configuratie :);
- 1 zit te laag.
Leos bedankt, jij zette dit alles in gang.


Afbeelding 37/06
37 06.jpg

- nog 3 extra aanbrengen.
- nog 2 die vervallen.
- nog 1 te laag.


Wordt 12 mei vervolgd met deel 37 van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

 
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Bakboord koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 194 uit boekje 37.


Afbeelding 37/07
37 07.jpg
Soms wordt het gebruik van een vergrootglas met lamp (uit de supermarkt van L..L) zeer op prijs gesteld.
Het uit te snijden onderdeel is nauwelijks te zien; alles ziet er tegenwoordig steeds kleiner uit.


Afbeelding 37/08
37 08.jpg

Ook bij dit deel lukt het niet om het heel te houden.
0.8 mm is ook heel erg dun.
De reden waarom Hachette sommige in- en uitlaatopeningen laat vervallen of elders uitbrandt?
Dat is Bouwer inmiddels wel duidelijk geworden.
Beschouw de eerste breuk links op de afbeelding maar eens.
Duidelijk is te zien dat er maar een overgang van 1 mm hout overblijft en dat kan echt niet.
Dan had Hachette het nog breder dienen te leveren en dat was te veel van het goede.
Te breed om te buigen denkt Bouwer; beginners zoals Bouwer dienen er ook mee om te kunnen gaan nietwaar?
Er onder is het aangemaakte schuurstrookje te zien om de openingen te kunnen na bewerken.


Afbeelding 37/09
37 09.jpg

Uiteindelijk zit het ´hele´ onderdeel er op gelijmd met 14 (1 niet afgebeeld!) openingen.
Gelukkig, het zit er op.
Waarom?
Het onderdeel was, zoals u hebt kunnen lezen, 0.4 mm afgeschraapt en of geschuurd.
Dat maakte het nogal kwetsbaar (0.8 mm dik!).
Gevolg; tijdens de bewerking brak het 7x op een verschillende plaats.


Afbeelding 37/10.
37 10.jpg

De opening verderop naar het hek; nog niet uitgesneden.


Afbeelding 37/11 (laatste afbeelding van deel 37).
37 11.jpg

Wanneer u deze afbeelding wat nader beschouwt, ziet u een potloodlijn lopen onder het aangebrachte onderdeel.
Dit is om Bouwer te behoeden voor een miskleuntje!
Boven die lijn mag er namelijk niet beplankt worden, omdat de slingerkiel in dat gedeelte komt te liggen.
Een aangenaam gegeven; van een Engels forum geplukt.
Slingerkiel wordt pas in een later stadium geplaatst in verband met het schuren van de romp!


Wordt vervolgd met deel 38 van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt:
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Stuurboord, koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 196 uit deel 38.

Met dit deel gaat het allemaal vast beter denkt Bouwer.
De ervaringen in het vorige deel 37 opgedaan, zullen daar een steen(tje) aan bijdragen.


Afbeelding 38/01
38 01.jpg

Aan het gedeelte meer naar het hek komen er 2 extra.
1 dient er iets naar boven te worden verplaatst.


Afbeelding 38/02
38 02.jpg

Aan het gedeelte meer naar de boeg komen er nog 2 extra.

Vervolgens dienen de modificaties te worden uitgevoerd.
En dat gebeurt de volgende keer!


Wordt vervolgd met de modificaties in deel 38 van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Stuurboord koelwater in- en uitlaatopeningen van onderdeel 196 uit boekje 38.

Afbeelding 38/03
38 03.jpg

Tijdens het bewerken en vastlijmen:
- Onderdeel met de openingen mooi afgetekend op de romp;
- geen geknoei met teveel lijm die in de openingen achterblijft;
- van een Engels forum geplukt, deze manier (thanks guys);
- bij het nogmaals passen, voor het lijmen;
- brak dat vermaledijde onderdeel toch;
- achteraf was het makkelijker zo´n stukje van circa 5 cm;
- handelbaar en makkelijk vast te lijmen;
- daarom bij het laatste stuk, vanwege de lengte;
- het deel moedwillig in tweeën gebroken!

Afbeelding 38/04 (laatste afbeelding bij deel 38).
38 04.jpg

Het zit goed aangedrukt en vastgelijmd, zodat het met de ronding van de romp meeloopt.
En u toezichthouder, kan bijna niet zien dat het onderdeel er in drie stukken op zit.
Ziet u wel dat Bouwer de lijn voor de slingerkiel vergeten is?
Is inmiddels verholpen!

Gedachten delen:
Weer een deel gedeeltelijk afgerond.
Er zijn nu 24 delen helemaal gereed; 1-10, 12-23 en 35-36.
De delen; 11, 37, 38 en 43 zijn gedeeltelijk gereed.
De eerste delen van de opbouw, 24-34, zijn tijdelijk naar een zijhaven gesleept!

Wordt vervolgd met deel 39 van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

 
36 01b.jpg


DKM Bismarck.

Afbeelding 39/01
39 01.jpg

Het eerste plankje, onder de bakboord koelwater in- en uitlaatopeningen.
Afwijkend van de Hachette/Amati volgorde.
Ook afwijkend is dan de ruimte die voor de slingerkiel wordt gelaten.

Afbeelding 39/02
39 02.jpg

En verder met het volgende plankje:
- Wanneer je de elastieken vanaf het dek gezien naar beneden trekt;
- en ze dus nog strakker gaan staan;
- en ze dan terug op de romp te drukken en los te laten;
- komt het elastiek daardoor onder verhoogde trekspanning op het plankje te liggen;
- en trekt het plankje daardoor naar boven;
- en mooi tegen het bovenliggende plankje aan;
- zomaar uitgeprobeerd enige weken geleden;
- een bouwtipje van Bouwer nota bene;
- hij weet pas dat het kan, totdat het uitgeprobeerd is;

Afbeelding 39/03
39 03.jpg

De bibs is mooi dichtgemaakt met de plankjes van dit deel.
En de plankjes weer anders gelijmd dan de voorschriften!
Zo kan het toch ook?

Wordt vervolgd met de laatste afbeeldingen bij deel 39, Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
36 01b.jpg


De laatste plankjes in dit deel zitten er allemaal op.

DKM Bismarck.

Afbeelding 39/04
39 04.jpg

De boeg voorzien van meerdere plankjes uit dit deel.
De overgang ziet er een beetje slordig uit op sommige plankjesrijen.
Nonchalance?

Afbeelding 39/05
39 05.jpg

De 2 midscheepse plankjes onder de koelwater openingen.

Afbeelding 39/06 (laatste afbeelding bij deel 39)
39 06.jpg

De bodem met de eerste laag uit één stuk!
De volgende stap is dan een vervolg met Leos´s advies:
“Je kunt de bodem ook voorzien van een plaat uit één stuk triplex”.
Eens kijken of er nog een stuk vliegtuigtriplex van 1mm dikte in de hobbykamer ligt.
Hiermede eindigt dan deel 39 en is deel 40 in zicht.

Wordt vervolgd met deel 40 en 41 van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

 
36 01b.jpg


HMS Hood

Nieuwsdelen:
Uiteindelijk was Bouwer toch niet tevreden met de resterende (eigengemaakte) dekdelen.
Eentje kwam er zelfs uit Nieuwzeeland als de herinnering goed is.
Zij waren, alle vijf, duidelijk van een mindere kwaliteit (bouwmarkt) dan het vliegtuigtriplex van de andere dekdelen.
Bovendien waren die eigen dekdeeltjes ook nog 0.4 mm dunner dan die van Hachette/Amati.
Gevolg was dat er onder erg dunne vulplaatjes gemonteerd dienden te worden. Weg er mee dan maar.
Nieuwe in Engeland besteld en wederom was ‘C-man’ een betrouwbare leverancier.

Afbeelding 13-16-20/05
bouw 13 16 20-05.jpg

Dus, de zelfgemaakte dekdelen er af gehaald.
HMS Hood ligt weer eens open.

Afbeelding 13-16-20/06
bouw 13 16 20-06.jpg

Zij mogen er met zijn vijven op.
Alvorens dat geschied, dienen er eerst weer allemaal gaatjes te worden geboord om alles vast te kunnen zetten.
40 stuks schroefjes met verzonken kop zijn er nodig.
Leuk werk dat passen, meten, boren en schroeven vastdraaien.

Wordt vervolgd met deel 13, 16 en 20 van het Hachette/Amati model HMS Hood.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwsdelen:

Eindelijk heeft Bouwer weer eens een goed bericht ontvangen.

Morgen gaan deel 12 t/m 23 van de Hachette DKM Prinz Eugen, vanuit Duitsland, met DHL naar zijn adres in Nederland.

Benieuwd hoe lang dat duurt na die langdurige poststaking aldaar.
.
 
Roelof,
Neem me niet kwalijk beste man; wist niet dat er nog belangstelling was.
Het forum lijkt wel een beetje aan het doodbloeden.
Alle 10 de topics waar ik een abonnement op heb zijn vrijwel stilgevallen.
Zelfs de bouwtijger Timberwolf is vrijwel niet op het forum of aan het bouwen denk ik.

Maar er is nog wel nieuws van deze kant:
De bouw van de twee schepen staat niet stil; hoewel er zeer zeer weinig progressie is.
Warm weer en lekker genieten zoals je al aangaf.

- Bij de HMS Hood zijn er inmiddels twee nieuwe dekken gemonteerd (met schroeven).

- Bij de DKM Bismarck heb ik alle koelwater openingen wel klaar; maar niet naar tevredenheid.
- Volg al een tijdje een forum waarop iemand de romp aan het bouwen is in de schaal 1:100
- My dear wat een romp (petje af).
- Maar doordat ik dat volg, zie ook dat sommige openingen bij mij toch weer enigszins anders zitten.
- Als ik het goed heb wordt er daaraan gebouwd volgens informatie uit Freiburg.
- Net iets voor mij; ik ben in staat om naar Freiburg af te reizen en mijn licht daar eens op te steken.
- Ik denk dat enige beheersing toch in acht genomen dient te worden.
- Te ver doordraven is ook niet alles, niet waar?

- Goed nieuws is dat ik een paar boeken besteld en ontvangen heb voor de DKM Prinz Eugen.
- Nog meer goed nieuws is dat de delen 12-23 van de Prinz Eugen op 24 juli, na 5 weken en 5 dagen, gearriveerd zijn.
- De man uit Duitsland was er erg verlegen mee dat dit allemaal zo heeft moeten gaan; verontschuldigingen waren niet van de lucht.

- Ook nog enig slecht nieuws: Naar aanleiding van je bericht ging ik even op zoek naar de delen 12-23.
- Tot mijn verbijstering kan ik ze nergens meer vinden.
- Hopelijk is de modelbouw kamer een te grote rommel om ze te kunnen vinden.
- In een volgend bericht hoop ik ze weer gevonden te hebben.

Zo, dit was het weer, je moet het er maar even mee doen.
Bedankt voor je bericht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf die Bismarck ook gebouwd en ben erg tevreden over de kwaliteit van de kit. Ik kan nu de volledige ongebouwde reeks van de Hood kopen voor het niet misselijke bedrag van 1150 euro. Ik wil hem wel enorm graag bouwen maar ik ga sowieso proberen om dat bedrag naar beneden te praten want dat bedrag vind ik teveel van het goede voor een kit, en dan maakt het mij niet uit de wat de verkoper er origineel voor heeft betaald.

Die Prinz Eugen vind ik enorm tegenvallen moet ik bekennen, je ziet overduidelijk dat hij van een beduidend mindere kwaliteit is dan de Bismarck en Hood. Zo gebruiken ze lelijke messing ringetjes ( eigenlijk bedoeld om vetergaten in schoenen duurzamer te maken) als patrijspoorten in de romp, een techniek die ze afgekeken hebben van hun eerdere Titanic model welke ook niet super was. Ook is het dek van beduidend mindere kwaliteit dan het dek van de Bismarck en Hood, dat gaat een enorm contrast geven als je de Prinz Eugen naast de andere schepen zet. Dekbebouwing en observatiedekken die bij de andere modellen van dun plastic of geëtst messing waren worden nu opgebouwd uit detail-loze dikke houten latjes.

Het enige waar ik wel over te spreken ben zijn zaken als de zoeklichten, reddingsboten, vliegtuigen, ottergeräte, afstandsmeters, kettingkluizen, kabelrollen, bolders en grotere luchtafweerkanonnen, en dat zijn onderdelen die 1-op-1 overgenomen zijn uit de Bismarck kit, dus deze hebben ze niet eens gemaakt voor dit model.

Je kunt zelfs zien dat men de etsmaskers van bepaalde geëtste delen zoals de radarroosters, ladders, en kabeluithouders gekopieerd heeft, en ze voor delen die ze niet over konden nemen kwalitatief veel slechtere etsmaskers gebruiken of zelfs gaan lopen klooien met stokjes en stukjes draad.

Zeer jammer, want een model van de Prinz Eugen in dezelfde kwaliteit als de Bismarck zou ik zonder te aarzelen meteen bouwen, dit model ziet er echter uit als een slechte kitbash.

Een goede tip voor die patrijspoorten: In plaats van die messing ringen te gebruiken kun je de plastic buisjes van wattenstaafjes in stukjes van 1cm lang knippen, en deze in de voorgeboorde gaten lijmen waarbij ze nog 2 of 3 mm uitsteken. Als je deze vervolgens afschuurt tot aan de romp krijg je hele mooie ronde patrijspoorten in de juiste schaalgrootte.
 
Laatst bewerkt:
Dat van de bouw van de Bismarck kan ik mij nog goed herinneren in de Bismarck bouwverslagen.

De prijs voor die HMS Hood vind ik zo gek nog niet.
Ik heb het even nagekeken en zag dat ik op 38 cent na €1500 betaald had, inclusief de circa €400 porto van Royal Mail.
Dan is dat dus gewoon de nieuwprijs die hij rekent exclusief de portokosten, die zullen meer dan €30 bedragen, vrees ik.
Vergeet dat niet in je bod mee te nemen!
En ook bij de HMS Hood valt er het een en ander te verbeteren; de hull armour bijvoorbeeld, ben ik ook nog steeds over aan het nadenken en zoeken.

Een rondje langs de DKM Prinz Eugen site heb ik ook vooraf gemaakt en kwam ook tot de conclusie dat het een en ander wel wat beter had gekund.
Maar met nog de nodige DKM Bismarck reserve delen en aankoop van diverse beplanking voor het dek en de romp kan ik het schip toch aanmerkelijk verbeteren.
En zo zijn er nog wel meer onderdelen waarvoor beter materiaal in de handel is; zoals het geschut bijvoorbeeld.

En vergeet niet dat er bij de DKM Bismarck ook nogal wat fouten inzaten.
Vooral de ankerkluis bij het achterschip vond ik een regelrechte aanfluiting (veel te laag!).
En zo waren er nog wel meer fouten waarvan ik er inmiddels al een paar heb verholpen.

Bij de DKM Prinz Eugen is het met die ankerkluis aan het achterschip weer precies hetzelfde; veel te laag!
En de boeg is ook verschrikkelijk zo te zien; veel te brede platte boeg; maar ook dat kan verholpen worden.
En dat ik die DKM Prinz Eugen ga bouwen komt ook een beetje door de mazzel dat ik het voor €4,50 per deel kan krijgen.

En modelbouwen is ook verbeterend bouwen van wat je binnen krijgt nietwaar?

Bedankt voor je reactie.
 
Back
Top