Straat Denemarken

Hoi Bouwer,

Voor het oog zou ik gaan voor drie messing Raboesch schroeven. Heb ik bij mijn model ook gedaan en oogt een stuk mooier dan de meegeleverde plastic schroeven.
Je zou dan van Raboesch de R162 schroeven moeten hebben met 25mm diameter, rekening houdend met links- en rechtsdraaiend. Ik weet alleen niet of ze op de graupner schroefassen passen, ik ben bij mijn model voor dunnere assen gegaan omdat ik ze door de originele plastic uithouders wilde hebben lopen, en ik ben toen ook voor een derde schroefas gegaan die door het resin middendeel heen loopt.
 
Danny, bedankt voor de tips.

Ik kan dat nog vragen of hij 2 Raboesch schroeven wil laten draaien op het schip.
Hij heeft mij de 3 Graupner scheepsschroeven (ook plastic zo te zien/voelen) meegeleverd die bij het Hachette RC-pakket zaten.
Dat van links en rechtsdraaiend is een goede opmerking.
Heb het even gecontroleerd en er zitten gelukkig links- en rechtsdraaiende bij van M4 schroefdraad 25mm.
Ik hoop dat het een beetje te zien is.

De derde draaiende schroefas heb ik uit zijn hoofd weten te praten.
Volgens mij heb je dan ook in de aansturing weer andere componenten nodig dan die uit het Hachette pakket.
Voor zover ik er verstand van heb.
Die afstandbediening heeft zo te zien 2 kanalen en meer kan er dan niet op, wanneer ik gelijk heb.
Hij wilde ook nog de hoofd- en secundaire bewapening laten draaien tijdens de vaart.
En als klap op de vuurpijl ook nog een rokende schoorsteen en ook nog verlichting.
Ik heb hem toen verteld dat ik voor een dergelijk avontuur beslist niet de nodige kennis in huis heb.
En dat ik de strijd wel aan wilde gaan met al het gevraagde er op, maar dan met garantie tot de deur.
Vandaag nog even gekeken naar dat resin middendeel waar de 3e schroef op komt.
Ik denk dat ik daar wel een gat van 3mm in krijg en nog een beetje uitgelijnd ook voor het zicht; ga het morgen proberen.
Mocht de hele boel uit de hand lopen en het mislukt, dan heb ik daar ook nog een reservedeel voor.

5 RC 04- links- en rechtsdraaiende schroef.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens de bedoeling van hachette wordt er een gat in het middendeel geboord waar een afgeknipte nylon bout in wordt gelijmd. Op die schroefdraad wordt dan de middelste schroef gedraaid, deze zal dan dus niet draaien.

3 motoren kan prima op een 2 kanaals zender, echter is de meegeleverde regelaar daar niet sterk genoeg voor. De 2-3 motoren worden allemaal op dezelfde regelaar gesoldeerd, dus daar heb je dan maar 1 kanaal voor nodig, en het andere kanaal is dan voor de roerservo. Verlichting is enorm ingewikkeld op dit model omdat niet alle ruimtes achter de patrijspoorten beschikbaar zijn ( ik noem bijvoorbeeld de patrijspoorten in het resin deel op de steven, en enkele poorten op de opbouw van de romp), en omdat alle mastdelen zeer dun zijn en er dus geen kabels doorheen kunnen.

Bewapening laten draaien is onmogelijk op een 2 kanaals zender. Is op een meerkanaals zender wel te maken maar daar gaat enorm veel extra werk in zitten. Schoorsteen roken idem. Op de volgende link staat wat er allemaal mogelijk en nodig is mbt het werkend maken van secundaire effecten op het model: http://buildthebismark.proboards.com/board/19/markus-radio-control-corner
 
Danny,

Zoals ik in een bovenstaand bericht al aan heb gegeven, begin ik daar echt niet aan.
Ik ken het werk van Markus; hij heeft ooit ook aangegeven hoe je de HMS Hood met 4 motoren aandrijving kunt uitrusten.
Het werk van die man rijst naar duizelingwekkende hoogten.
Heb dacht ik bij hem ooit nog voor de grap zo'n setje voor 1 stuk hoofdbewapening van de Bismarck aangekocht €25 en die ligt, denk ik, nog altijd bij de delen van de Bismarck die nog aan bod dienen te komen.

Ik heb nog jaren bouwplezier te gaan met mijn 3 schepen en er staan er nog 2 op het programma van Straat Denemarken, dus .........
Bovendien heb ik al een paar maal mensen met zo´n modelschip zien varen en het komt op mij niet zo realistisch over met die scherpe bochten en snelle starts.
Het lijken soms wel speedboten in plaats van slagschepen die maar langzaam op snelheid komen.
Kortom, het is niet mijn ding om dat te gaan doen en een tewaterlating op het oppervlaktewater te doen.

P.S. Dat van die 3 motoren mogelijkheid op 1 regelaar wist ik dus niet; maar ik laat het maar zo, hij is akkoord gegaan.
HIj dacht alleen maar dat het schip dan nog sneller kon varen.
Raboesch schroeven vindt hij hopelijk ook niet nodig.
 
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Vandaag eerst even aan het snuffelen geweest aan het internet.

Op deze site is duidelijk te zien dat de bakboord- en midscheeps schroef dezelfde kant op draaien.
http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/rudders_propellers/rudders_propellers.html

Op deze site wordt het nog eens bevestigd.
http://kbismarck.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=6711

Ook op beelden van het wrak is duidelijk te zien dat de stuurboordschroef andersom draait dan de bovengenoemde schroeven.

Daarna de schroeven die bij het pakket geleverd zijn er bij gehaald.
4 RC 07- binnenste schroef.jpg

Stap 27 geeft in de handleiding aan dat deze plastic schroef gebruikt dient bij de montage voor de middelste schroef.
Wat je dan moet doen blijft duister.
Zelf een gat boren voor die witte plastic schroef zal de volgende stap wel zijn.
Wel is er aangegeven dat de schroefkop er afgezaagd dient te worden.
Voor of na het erin draaien van de witte plastic schroef?
De handleiding laat het verder aan eigen inzicht over.


5 RC 03- middelste schroef.jpg

Dat plastic schroefje wat er bij geleverd is ziet er nogal zwak uit.
Eén maal de scheepsschroef te vast aandraaien en het is knak-krak!
Bouwer gaat dan voor ander materiaalgebruik; even in de garage gedoken.
Een RVS-boutje van 20x4mm moet een betere oplossing zijn.

Helaas wegens andere bezigheden buitenshuis, niet verder gekomen. :(

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

 
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Vandaag verder met het voorbereiden en monteren van de middelste scheepsschroef met de eerste 6 stappen.
Stap 7 was een misstap (boorkopje van de Dremel kon het boortje van 3.5 mm niet aan!):(.
Zijn die boorkopjes misschien los te koop?
Bouwer vreest van niet; zal wel weer een geheel nieuwe set kosten.

5 RC 03- middelste schroefgat uitgeboord.jpg


In stap1 is duidelijk zien dat er wat voorbewerking op de montageplaats nodig is.
In stap 2 is het resultaat na een behandeling met een zoetvijl te zien.
In stap 3 is het voorgeboorde gaatje van 0.8 mm in beeld.
In stap 4 is het gaatje van 0.8 mm een gat geworden van 3.0 mm.
Dat bleek toch niet de juiste diameter te zijn voor M4 schroefdraad (zijn ook tabellen voor Bouwer!),
want de RVS-schroef diende er met dusdanig geweld ingedraaid te worden,
dat het resindeel misschien wel dreigde te knappen!
Een boortje van 3.5 mm bracht de oplossing; voldoen maar niet teveel weerstand.
In stap 5 zit de RVS-schroef gemonteerd en daarom zit er nu ook schroefdraad in het resindeel.
Dan is de meegeleverde witte plastic schroef er vrijwel zeker ook makkelijk in draaien.
In stap 6 zit de witte plastic schroef gemonteerd en blijkt toch voldoende stevigheid te hebben.
Alsnog gebruiken als montageschroef voor de scheepsschroef!
Maar wel eerst eruit draaien en een M4 moertje op de witte plastic schroefdraad draaien.
Daarna er opnieuw indraaien. Waarom?
Om de schroefdraad na het afzagen van de schroefkop weer gangbaar te krijgen.
Dit gebeurt door middel van het M4 moertje diverse keren over het schroefeinde te draaien,
waar de schroefkop inmiddels vanaf is gezaagd.
Hierna is de scheepsschroef er gemakkelijk op te bevestigen.
Helaas is Bouwer daar vandaag niet aan toegekomen.
Misschien morgen?

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Vandaag de voortgang van de werkzaamheden met het montage gereedmaken van de middelste scheepsschroef.

5 RC 04- middelste schroef gemonteerd.jpg


In stap 8 is te zien wat er bedoeld werd in het 2e gedeelte van stap 6;
de witte plastic schroef zit er in gedraaid inclusief een m4 moertje op de schroefdraad.
In stap 9 is de witte plastic schroefkop verwijderd;
en het M4 moertje zit nog steeds op het, nu te noemen, M4 plastic draadeind.
Hierna werd het M4 moertje diverse keren over het uiteinde van het stukje M4 plastic draadeind gedraaid;
om de schroefdraad gangbaar te maken voor het bevestigen van de scheepsschroef.
In stap 10 is de scheepsschroef bevestigd.
En hij was inderdaad probleemloos te bevestigen.

Een probleem is echter wel dat het witte plastic stukje draadeind erg kwetsbaar wordt.
Misschien wat tijdelijke bescherming/versteviging aanbrengen om beschadiging te voorkomen.

Morgen verder?
Indien dat zo is, dan zijn de volgende werkzaamheden de roerkoningen.

2 RC 04-  roerkoningen.jpg


Hachette laat op deze wijze zien hoe dat aangepakt dient te worden.

P.S. De scheepsschroef zit nog niet definitief vast (kan en gaat er dus weer af!).

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit jaar, of vorig jaar, nog geïnformeerd in een grensstadje in Nederland, Ootmarsum of Oldenzaal dacht ik, en die wilden de leveringen van de U-96/Prinz Eugen wel in huis halen en bewaren onder de toonbank.
Zij hadden namelijk talloze Duitstalige bladen in de tijdschriften winkel liggen.
Heb ik dacht ik maanden geleden ook al eens op dit topic geplaatst.


Mochten jullie een adres in duitsland en/of nederland nodig hebben voor speciale bestellingen dan kan ik misschien helpen. Ik woon aan de grens en kan best af en toe wat ophalen van ons duitse adres en doorsturen binnen NL.
 
Frank,
Zelf heb ik ze via een Duitse kennis.
Die verzend om de 12 weken de 12 afleveringen voor een mooie prijs.
Kost me minder dan de helft dan die van de HMS Hood die uit Engeland kwam elke 2 maanden.
Die kennis heeft zelf wat voorbeelden nodig van sommige delen om volledige zelfbouw te kunnen doen.
Ik weet nu ook weer dat de betreffende winkel in Oldenzaal was.
En in Bad Bentheim weet ik er ook nog wel één die de delen voor mij wilde bewaren en die ik elke drie maanden zelf op zou komen halen.
Gelukkig was dat achteraf gezien voor mij allemaal niet nodig.
Maar evenzo goed, bedankt voor je aanbod.
 
Bouwer, ik adviseer je om Raboesch schroeven op je Bismarck te zetten. Niet alleen "voor het mooie" (die schroeven met spitse naaf van Raboesch zien er veel beter uit) maar ook voor het rendement. Met die Graupner schroefjes gooi je je kostbare ampere's gewoon in het water, die dingen hebben absoluut geen rendement. Het enige waar ze goed in zijn is schuimkloppen. En m.b.t. de middelste schroef"as": wellicht doe je er goed aan om daar toch een RVS-bout voor te gebruiken. Een tik tegen de schroef en dat witte plastic breekt as. En dan heb je een 2-schroefs Bismarck met een lelijke asstomp...

m.b.t. de besturing met een 2-kanaals zender: Er zijn mogelijkheden om met een twee-kanaals-zender ook je schroeven mee te laten sturen.
Da's een kwestie van een elektronische mixer, of (heel ouderwetsch, maar nog steeds effectief) twee ompoolschakelaars op je motoren, die aangestuurd worden door dezelfde servo die je roer bediend. Als je dat niet doet, wordt je Bismarck moeilijk bestuurbaar. Zeker omdat de middelste schroef niet functioneel is: die blaast de roeren vrijwel direct aan (tunnelwerking) en is het meest effectief.

Ik heb zo schakeling op IJN Yamato (ook zo'n lange lerp, 1,20 m lang); op open water is het geen probleem dat je een draaicirkel hebt van 10 meter, maar als het druk is, of in een beperkte ruimte (modelhaven) is het wel prettig als je ook een beetje kunt manoeuvreren met je schroeven erbij...
 
Roel,

Oké, ik zal hem adviseren om die D-2 uitvoering van 25mm x M4 schroefdraad te nemen.
Die kan ik zo bestellen in Barneveld als hij dat wil.

En drie schroeven aandrijving is niet nodig.
Het is een eerste schip waar hij mee gaat varen, dus bij het volgende zal hij wel meer eisen stellen.
En ik wil het nu even simpel houden, omdat het voor mij ook een 1e keer is dat ik bezig ben met RC.
Zelf ben ik namelijk niet zo geïnteresseerd in modelbouw schepen met RC uit te rusten en er mee te gaan varen.

Als ik het mij goed herinner was die IJN Yamato een schip wat je had overgenomen van een andere modelbouwer.
Het schip was dacht ik niet helemaal afgebouwd, of er diende het nodige aan verbetert te worden.
Ik heb het topic in het verleden wel gevolgd, maar na wat maanden afgehaakt, omdat de modelbouw uit zicht was door langdurige vakanties achter elkaar.
Nu weer verder met de RC van de DKM Bismarck.

Bedankt voor je bijdrage.
 
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Vandaag een korte update!
Gisteravond de tekst bij en met de onderste afbeelding nog gecorrigeerd (was incompleet!).
Nu staan de afbeeldingen van Hachette er wel in zijn geheel op.
Vandaag begeeft Bouwer zich op het pad van het aanbrengen van de roerkoningen.
Na de afbeeldingen met tekst van Hachette bestudeerd te hebben, moet dat uit te voeren zijn.

Eerst maar de betreffende plaats voor de roerkoningen uitgebeend.
Er zat veel van dat door Hachette aanbevolen gaas in de weg en ook niet netjes aangebracht.
Vrijwel alles er uit getrokken met een punttangetje.
Daarna de overbodige lijmresten verwijderd.

6 RC 01- binnenzijde gaten voor roerkoningen.jpg


Dit kwam er tevoorschijn; de 2 gaten zijn te klein voor 4 mm en zitten verkeerd geboord.
Die 2 gaten dienen onder een hoek van een aantal graden,
excact langs het houten hulpstukje (het kleine midden in de romp), geboord te worden.
En dus niet millimeters er vanaf!

P.S. Zojuist de 2 ontbrekende scheepsschroeven weer teruggevonden.
Nu zijn er 4 onderdeeltjes van de roerkoningen zoekgeraakt.
Of zaten die er niet bij?
Daar moet toch eens een eind aan komen.
Een doos opzoeken en daar alle onderdeeltjes voor de RC in opbergen.
Morgenochtend zoeken of de 4 onderdeeltjes terug te vinden zijn.
Wanneer u, volger, morgen geen update ziet, dan weet u de afloop van de zoektocht (niet gevonden!).

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Vandaag een korte update!

Box.jpg

U (bouwende) volger heeft het al begrepen; de zoektocht leverde niets op.
Zelf de assistentie van de wederhelft mocht niet baten.
"Het komt mij wel bekend voor", werd er nog bij gezegd!
Dan toch maar de put gedempt; alle resterende onderdelen netjes in een box.
Om alles in de box te doen vanmorgen, wordt de romp even gepakt om ook de schroefassen en dergelijke te pakken.
Liggen er tot Bouwers verbazing de ontbrekende onderdeeltjes in de romp.
Box2.jpg

Dat heeft vrouwlief gevonden en gedaan (niet meer gesproken; heeft nachtdienst gehad en slaapt!).
Geweldig, weer verder met de roerkoningen.

P.S. Bouwer moet weer eens even even iets kwijt.
Hij heeft weer zo,n 25 posts van dit topic verwijderd.
Daarbij zaten ook een flink aantal van hemzelf.
Waarom? Even wat ruimte creëren op deze site!
Vinden die moderatoren vast goed.
Hopelijk heeft Bouwer u: volger, lezer, reageerbouwer, kritische volger, opbouwende bouwer, support bouwer, stille kijker en ondersteunend forumlid er geen probleem mee.
Anders; welgemeende excuses voor het ongemak.
Bouwer gaat weer vrolijk verder met bouwen, fouten maken, correcties daarop ontvangen van ervaren bouwers, ontvangen correcties toepassen omdat zij gelijk hebben.
Bouwer gaat dus gewoon door met bouw zin- en onzinnigheden plaatsen.


Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

Nog een korte update voor vandaag!

6 RC 02- binnenzijde roerkoningen.jpg

Ze zitten er nu even provisorisch in voor het genieten

.
6 RC 03- buitenzijde roerkoningen.jpg

Op lengterichting van de romp gezien.
De ruimte die in de gaten zit, komt grotendeels door de al foutief aangebrachte 3mm gaten.


6 RC 03- buitenzijde roerkoningen 2.jpg

Nu dwars op de romp gezien.
De beide roerkoningen zitten er niet ingelijmd!

Morgen is er geen update; Bouwer is even naar een ander land!

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Even een voorgerecht:
Als volger heeft u er recht op.
De 16 delen voor de Prinz zijn sinds vorige week binnen.
Dat betekent deel 36-51. Zover zijn ze inmiddels in Duitsland.

PG 51.jpg

Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.


23 lange winternachten zijn voorbij gegaan sinds de laatste update.
Daarom zijn er een aantal geplaatste posts hierboven doorgelopen om de draad weer op te pakken.

Roel (bedankt) deed de suggestie (dwingende aanbeveling) om Raboesch scheepsschroeven van 25mm te gebruiken.
Inmiddels is ook de opdrachtgever overtuigd om geen schuimkloppende te gebruiken; links- en rechtsdraaiende bronzen scheepsschroeven worden er dus op geplaatst.
Olah, dan dient zo´n schroef ook tegengesteld te gaan draaien, maar dat is van latere zorg.

Goed, volgende stap.
De roeren aanmaken voor de RC-uitvoering.
Volgens Hachette zijn de meegeleverde roeren voor het showmodel te klein om, tijdens het varen, de benodigde sturing aan het schip te geven.
Hieronder de bouwstappen van Hachette in beeld:

Afbeelding verwijderd!

Het is weer eens zover; een geklungel van hier tot ......... en Bouwer krijgt de afbeelding niet beter!

De doos met alle onderdelen staat weer op de werktafel; fröbelen geblazen.

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 

Bijlagen

  • RC 13 14 15 16.jpg
    RC 13 14 15 16.jpg
    237,5 KB · Weergaven: 223
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap in het RC-en van de DKM Bismarck.

U13 14 15 16.jpg

Dan de Duitse versie maar tevoorschijn gehaald. Is iets duidelijker?


6 RC 04- buitenzijde roerkoningen met roeren.jpg


A: De benodigde onderdelen bij stap 13 gebruiksgereed.

B: Uit de houtfret (5 per roer nodig; eerst de 3 A’s op elkaar’; daarna aan beide zijden een B-tje.

C: 3 A’s en 2 B-tjes op elkaar gelijmd, volgens stap 14 en onder een statische kracht laten drogen.

D: Steeds de schuifmaat gebruikt en daardoor zijn de roerbladen aan de zijkanten gelijk.

E: Roerkoning dient er ook nog in gemonteerd te worden, volgens stap 15; eerst opgemeten of het gat voldoende passend was;
kon niet beter; gat 3.1- en roerkoning 3.0 mm;
en zo zien de 2 roerdelen met de 2K er in gelijmde roerkoningen er uit.

F: Tot slot een tipje van Bouwer: Gooi mesjes met bot uiteinde niet weg; breek botte gedeelte af; mesje begint een nieuw leven; gaat 2x langer mee!

Volgende stappen in het RC-en zijn 17, 19, 20, 21, 22, 23, en 24.

Wordt vervolgd met het RC-en van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


De volgende stap(pen) in het RC-en van de DKM Bismarck.



6 RC 03- binnenzijde roerkoningen.jpg

Alle benodigde onderdelen voor de stappen 17, 19, 20, 21, 22, 23 en 24.


U17-24.jpg

Stappen 17 en 20 {18 (en 19) zijn al uitgevoerd}.


U17-24b.jpg

Stappen 21, 22, 23 en 24.


6 RC 04- binnenzijde roerkoningen.jpg

De opstelling.
De diameter van de messing-buis-roerkoninghouder en de gaten in het houten fundatieplaatje opgemeten.
1.0 mm speling!
Eerst even onderzoeken.
Is die speling een ramp?
Roerstand ten opzichte van de romp is 8 graden naar buiten gericht.
Dan wordt de speling ook enigszins minder.
Controleren (meten is weten).
Speling nog 0.6 mm.
Is dat aanvaardbaar?
Nou, niet bepaald.
Hoe nu verder?
Morgen?


Wordt vervolgd met het RC-en van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt:
Die speling lijkt me toch makkelijk op te vullen met epoxy op het moment dat je de buisjes op hun plek lijmt? Overigens heb ik voor mijn model schaalroeren besteld die voor RC geschikt zijn ( zien er identiek uit aan de originelehachette plastic schaalroeren, maar hebben wel een messing staaf erin gegoten zitten waar de roerkoning aan vast komt te zitten). Ik zal eens kijken of ik nog kan vinden van welk merk die roeren waren.
 
Danny,

Stop maar met zoeken, want ik heb die roerbladen al gevijld, geslepen en geschuurd.
Anders moet hij weer extra uitgaven doen en dat wil hij nu even niet meer.
Ik ben sinds deze week lid geworden van de lokale hobbyclub, en daar was dat vrij eenvoudig en vooral snel te doen.

Dat van die epoxy is een goed idee..
Ik zat al te denken aan een dun plastic buisje (wanddikte 0.3 mm) er omheen te schuiven, maar ben nog niet op zoek geweest.
Is een 2K ook goed om mee op te vullen/lijmen?
 
Als je 2K lak bedoelt: zou ik niet proberen...

Dikke epoxy heeft nog wel een redelijk opvullend vermogen, dus die 0.6mm speling kunnen echt wel opgevangen worden. Je lijmt de buisjes sowieso ook nog tegen onderdeel 42 ( uit stap 18) aan, dus met voldoende epoxy er omheen wordt dat wel stevig genoeg. Met een plastic buisje gaan werken zou ik niet doen, geeft alleen maar gerommel met extra lijmverbindingen die óf niet goed opgevuld worden, óf die te dik worden waardoor alles straks niet meer past.
 
Back
Top