Straat Denemarken

Ik bedoel met die 2K de 2 componentenlijm, die ik vermengen moet tot 1 lijmvloeistof.
Daar heb ik de hoofdbewapening van de HMS Hood ook mee gelijmd.
Daar was het kanon van plastic, de lopen van aluminium en het bed waar de lopen in rusten was een 2 componenten Milliput (te kneden!).
Dus ik denk dat ik die 2 componentenlijm ook kan gebruiken; wordt keihard!

In het echt word er gebruik gemaakt van een Roerkoning en is de doorgang van Dek (of stuurmachine kamer) naar buiten niet helemaal afgesloten (Behalve van Stuur machinekamer naar dek
Dus wat betreft een busje ja kan maar ik zou eerst kijken hoe je Juk uiteindelijk moet komen te zitten en daarop verder bouwen

Michael

2K-lijm en epoxy zijn twee namen voor hetzelfde spul, dus die kun je zonder problemen gebruiken.
Danny,

Weer wat geleerd; 2K-lijm is hetzelfde als Epoxy.
Zo breng je mij ook nog op een idee.
Wij hebben in de keuken een vloer van grit (steentjes).
Zo af en toe duikt er wel eens iets naar beneden vanaf het aanrecht naar die vloer van grit.
Gevolg stukjes grit spatten los en vliegen weg.
Maar, bij het laten leggen van die vloer heb ik ook reserve grit gevraagd!
En ik hoor die man na al die jaren nog zeggen tegen zijn maatje: "Maak nog wat extra Epoxy aan voor het laatste stukje onder de plint."

Dan kunnen die gritkorreltjes van 3 mm ook met die Epoxy vastgelijmd worden.
Thanks!

In het echt word er gebruik gemaakt van een Roerkoning en is de doorgang van Dek (of stuurmachine kamer) naar buiten niet helemaal afgesloten (Behalve van Stuur machinekamer naar dek
Dus wat betreft een busje ja kan maar ik zou eerst kijken hoe je Juk uiteindelijk moet komen te zitten en daarop verder bouwen
Michael

Michael,

Zo diepgaand ben ik nu ook weer niet bekend in die materie!
Bedoel je dit onderdeel?
Noemen ze dat soms ook een hevel?

6 RC 03- binnenzijde roerkoningen hevel.jpg

Bouwer, Dat is een hevel. In het echt heet dat het kwadrant. De as, die aan het roer zit, heet de roerkoning. Het gat waar de roerkoning door naar buiten gaat is de hennegatskoker. Gr. Klaas.

Bouwer, Dat is een hevel. In het echt heet dat het kwadrant. De as, die aan het roer zit, heet de roerkoning. Het gat waar de roerkoning door naar buiten gaat is de hennegatskoker. Gr. Klaas.
Klaas,
Dat is een duidelijke verklaring.
Nu weet ik ook dat mijn hennegatskoker in de romp een beetje ruim is.
Bedankt voor de uitleg.
Nu eerst weer verder met het RC-en.

Bouwer
Dat is inderdaat het juk indien er Ketingen gebruikt worden heet het een Kwadrant
En Epoxy is inderdaat alijd 2-K maar 2-K is niet altijd Epoxy daar er verschillende verharders zijn zoals bvb PU Poly Urethane
En word veel voor lakken gebruikt (Daar PU doorzichtig is en Epoxy overhet algemeen gelig is)
Michael

Bouwer
Dat is inderdaat het juk indien er Ketingen gebruikt worden heet het een Kwadrant
En Epoxy is inderdaat alijd 2-K maar 2-K is niet altijd Epoxy daar er verschillende verharders zijn zoals bvb PU Poly Urethane
En word veel voor lakken gebruikt (Daar PU doorzichtig is en Epoxy overhet algemeen gelig is)
Michael
Michael,
Het wordt allemaal steeds duidelijker met die materie bij het roer.
En van die Epoxy; dat is inderdaad gelig.
Dit gebruik ik als 2K-lijm:
FullSizeRender.jpg

Gelukkig dat het steeds duidelijker word ;)
Ik kan je ook nog gaan vervelen met verschillende Roer Types
De Roeren die de Bismark gebruikte zijn Zogenaamde Balans Roeren (Roeren waarvan het draaipunt niet helemaal vooraan is maar iets naar achter geschoven) waardoor een groter roer effect verkregen word bij een kleinere uitslag

Die Epoxy ken ik persoonlijk niet ik werk veel met 2 komp lakken en als we lijm gebruiken de EP van West Systems (EP staat voor Epoxy)

Je komt goed vooraan
Michael

Update Straat Denemarken.jpg

De volgende stap(pen) in het RC-en van de DKM Bismarck.

De speling kan dus verholpen worden met de 2-componentenlijm.
Mooie oplossing; bedankt.
Stap 17-21 zijn met succes gepasseerd.

6 RC 05- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 22; de servo:
- Rubbers op de 4 hoeken;
- busjes in de rubbers;
- schroefjes in de busjes;
- juk/kwadrant/hevel er op;
- daar de stelbusjes bovenop;
- imbusschroefje van 1.6 mm in het stelbusje (m.b.v. een 1 mm imbussleutel!).

6 RC 06- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 22b.
- Servo weer even op zijn plaats;
- de 2 hefbomen er op;

6 RC 06b- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 23.
- ‘Bevestigingsdeeltjes’ op de hefbomen;
- kleine stukjes wit plastic noemt Hachette die deeltjes;
- dat was een makkelijke stap!

6 RC 07- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 24.
- Mmmmh;
- kom hier nog even niet helemaal uit;
- wat doet Bouwer ook op zo’n onbekende route;
- morgen maar verder en eerst een schuimende Capo met Marakesh en cacao!

Capo.jpg

Wordt vervolgd met het RC-en van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

Bouwer, De stangen liggen al bijna goed aan de buitenkant van de roerkoningen. Zet de hevels (eventueel wat ingekort) ook aan de buitenkant. Als de servo draait zal hij het ene roerhevel wegduwen en het andere aantrekken. De roeren draaien dan dezelfde kant op. Als je minder roeruitslag wilt dan de stangen op de servo in een gat dichter bij het draaipunt zetten. Anders eerst even "droog" oefenen. De wat eerder genoemde epoxy alleen maar gebruiken om de bussen onder de juiste hoek in de romp te lijmen. Speling tussen roerkoning en bus op een andere manier oplossen. Anders lijm je de roerkoning vast in de bus. Succes verder. Gr. Klaas.

Bouwer, De stangen liggen al bijna goed aan de buitenkant van de roerkoningen. Zet de hevels (eventueel wat ingekort) ook aan de buitenkant. Als de servo draait zal hij het ene roerhevel wegduwen en het andere aantrekken. De roeren draaien dan dezelfde kant op. Als je minder roeruitslag wilt dan de stangen op de servo in een gat dichter bij het draaipunt zetten. Anders eerst even "droog" oefenen. De wat eerder genoemde epoxy alleen maar gebruiken om de bussen onder de juiste hoek in de romp te lijmen. Speling tussen roerkoning en bus op een andere manier oplossen. Anders lijm je de roerkoning vast in de bus. Succes verder. Gr. Klaas.

Bedankt Klaas,
Ik zal stap 24 eerst nog eens goed gaan lezen!
Gedaan; inderdaad, daar zie je ook dat er van die hevel wel 2 stukken afgehaald zijn; alleen die naar de buitenzijde romp blijft zitten.
Nu zie ik ook hoe die 2 kleine stukjes wit plastic over die 2 hevelarmen heen geschoven worden.
En daarna de beide gebogen uiteinde (90°) van de stangen door de 2 kleine stukjes wit plastic kunnen worden gedrukt.
Dan toch nog even verder met deze duw in rug.
Morgen het resultaat.

Update Straat Denemarken.jpg

De volgende stap(pen) in het RC-en van de DKM Bismarck.

RC 07.jpg

7 RC 04- aandrijving.jpg

Stap 7.

Ging vrijwel helemaal zonder problemen.
Motor op het huis vastgezet met de bijhorende schroefjes.
Ook het kleine tandwieltje zit enigszins vast op de motoras gemonteerd.
Het erg kleine schroefje deed met zijn merkwaardige moeite om weg te springen toch zijn werk.
Niet in de vloerbedekking verdwenen gelukkig.
Dat moet bij modelbouwers een vaak voorkomend probleem geven.
Het erg kleine deeltje springt weg en landt ergens in de vloerbedekking.
Het deel niet meer compleet en een nieuw deel dient aangekocht te worden.

RC 08.jpg
Stap 8.
Deze stap is voorlopig overgeslagen.
Die aandrijfassen kunnen later, op een juist moment, provisorisch geplaatst worden.

RC 09-10.jpg

7 RC 02- aandrijving.jpg

7 RC 03- aandrijving.jpg

Stap 9 en 10.

Beide condensatoren voorzichtig gemonteerd.
Kabels in gelijke stukken geknipt.
Bedrading los gemonteerd.

En kunnen die zwarte- en rode draad niet beter vast gesoldeerd op de motoren zitten?
Die kunnen toch altijd blijven zitten samen met die condensatoren?
Soldeerstation voor die werkzaamheden is er al.
Solderen is eerder gedaan!

7 RC 05-b aandrijving.jpg

Die schroeven, links en rechtsdraaiend:

- Is op de afbeelding te zien dat deze schroeven links draaiend zijn?

- Of heeft Bouwer het fout?
Want van die verpakkinggen waar ze alle 3 inzaten klopt niets van;
Op beide verpakkingen stond namelijk rechts draaiend!
En de nummers op de verpakkingen waren ook identiek!
Deze schroeven worden niet gebruikt,
maar ze gaan mee naar de winkel,
voor aankoop van de Raboesch-schroeven;
dan gaan er geen verkeerde schroeven mee naar huis,
wanneer er 2L- en 1R draaiende schroef nodig is.

RC 11.jpg

Stap 11.

Dit is ook weer zoiets!
De draad kan toch beter vast gesoldeerd worden?
Zo er in leggen wordt het niet!
En vastknellen kan ook niet in zo'n halve schaal waar ze in komen te liggen.
Sorry, maar Bouwer is een beetje een leek op dit gebied.
Dus graag, dankuwel, alstublieft een antwoord.
Dan kan er weer verder gefröbeld worden.
Bij voorbaat dank.

Wordt vervolgd met volgende stappen in het RC-en van de DKM Bismarck.

De schroeven zijn inderdaat bijde Links Draaiend
En ik persoonlijk zou solderen maar klemmen kan ook misschien wel makkelijker mocht men ooit andere motoren erop willen zetten
Michael

De schroeven zijn inderdaat bijde Links Draaiend
En ik persoonlijk zou solderen maar klemmen kan ook misschien wel makkelijker mocht men ooit andere motoren erop willen zetten
Michael

Michael,

Bedankt voor de bevestiging dat het linksdraaiende schroeven zijn.
Neem ik deze verpakking mee naar de winkel.
Kunnen ze in ieder geval geen 2 verkeerde L-Raboeschjes en 1 R-Raboeschje meegeven!

Dan ga ik ook voor solderen; doe ik dat ook weer eens een keer.
Het nog nieuwe soldeerstation is namelijk nog nooit gebruikt.
De oude soldeerbout wordt hier niet voor gebruikt!
Nogmaals dank.

No problem
2 trucs om te zien of een schroef links of rechts draaid leg de schroef met de voorkant (Waar die op de as zit) op tafel de hoge kant van het blad is de draai richting moet je wel van de zijkant kijken niet van boven af ;)
ga Achter de schroef staan pak het bovenste blad vast (In de model bouw moet dat vaak in gedachte) de hand die het verst weg is is de draai richting

Have fun met solderen
Michael

Laatst bewerkt:
Heb je trouwens bewust gekozen dat de plus en min omgedraaid zitten op de andere motor? Als je toch een links en rechtsdraainde schroef koopt, misschien even goed solderen:)

Jeremy,
Ik heb helemaal niet bewust gekozen voor plus en min omgedraaid.
Dat staat in de bijgaande beschrijving van Hachette; lees maar in de post 594; stap 10.
Die linksdraaiende schroef gaat linksom en als hij rechtsom zou draaien geeft hij geen voortstuwing.
Of denk ik nu verkeerd?

Back