Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Precies mijn conclusie, alleen kan ik het niet zo goed omschrijven:thumbsup:
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Allereerst bedankt voor je compliment. Ik vind hem zelf ook gaaf. Alhoewel achteraf misschien niet de allerslimste zet om dit als rolroertrainer te nemen.. Van de andere kant is hij wel simpel/snel te repareren.

    Verder bedankt voor je perfecte analyse, dit is namelijk precies wat ik ook al dacht.. Om te beginnen heb ik er nu een 6 kanaals ontvanger inzitten en dus de rolroeren gekoppeld op 1 kanaal.. Er zit dus nu geen deferentatie op en ik denk ook dat dit het probleem is.. Ik ga toch de stangen van de flaps wisselen zodat ik die op 1 kanaal kan zetten (zijn nu gespiegeld en dus nemen 2 kanalen in beslag).. Verder dan toch maar een 8 kanaals ontvanger gaan bestellen..
    Volgens mij zit er een geweldig potentieel in deze kist alleen moet de bestuurder dit er nog even uithalen ;) :)
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Kan het haakeffect ook niet optreden door de instelhoek, als in dat de vleugel in overtrek veel turbulentie geeft en het effect van de staart daardoor afneemt? Of dat nu het verder naar achteren plaatsen is, de staartvlakken groter moeten zijn, of dat je meer met richting zou moeten sturen, het komt er allemaal op neer dat de staart niet effectief genoeg is, en dat zou kunnen door de configuratie van instelhoek vleugel t.o.v. staart. M.a.w.: ik vraag me af of differentiatie nodig is als je instelhoek goed is. Want als je die fixt neemt de autoriteit van je staart toe.
     
    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op mijn Funcub had ik de flaps om die reden op 1 kanaal, de rolroeren hebben veel meer effect op de diff dan de flaps. Die laatste gebruik ik toch maar in 3 standen in-half-volle uitslag

    Maar je wilt ook kunnen rollen dus te veel diff is ook niet goed en zal je ook écht met richting wat moeten doen.

    Ik heb een tijd geleden een sleepkist geprobeerd te bouwen op basis van een Cub-tekening
    IMG_20170427_203210.jpg IMG_20170420_114224.jpg

    De folie was door de Bobber geïnspireerd ;)

    Mede door die korte staart en de enorme roeren was hij best gevoelig voor haken en moest ik er echt netjes mee sturen, met name langzaam vliegend, anders gebeurde precies wat jij ook had.

    Hij vloog uitstekend met een 4S setup, later naar 6S was er veel te veel vermogen. Los vliegend met weinig gas nog steeds probleemloos leuk maar vol gas met sleep gruwelijk lastig netjes rechtuit te vliegen.(wat voor zo ver ik weet een overpowerd-Cub-dingetje is en waarom het geen ideale modelsleepkisten zijn)

    Dit had wellicht verholpen kunnen worden door net als jij de romp te verlengen maar daar heb ik nooit zin voor kunnen maken en na een jaar stof verzamelen is de kist ge-recyceld.
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat is helemaal niet nodig hoor! Je kan de ailerons gewoon op 1 kanaal houden.
    Je kan aileron differentiatie namelijk heel eenvoudig mechanisch maken.
    Vroegâh... toen we niet alles via de zender instelden moesten we dit soort dingen mechanisch oplossen.
    Scheelt je in dit geval geld voor een nieuwe ontvanger.

    Als je de hevels schuin op de servo zet, dan krijg je asymmetrische uitslag, en dat is precies wat je nu nodig hebt:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer, nico v kooten en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Jaaaa.. dat kan ik natuurlijk ook gaan doen..
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    De instelhoek ga ik dus nu ook nog kleiner maken nu de vleugel er toch af ligt.. Ik hoop eigenlijk hiermee te bereiken dat de vleugel meer lift gaat genereren waardoor het langzamer gaat vliegen, ik denk namelijk dat ik zoveel instelhoek heb dat de vleugel over zijn maximale efficiëntie heen is, wat schijnbaar in dit toestel meer tot uitting komt dan in mijn Piper.. Uiteraard gaat dit ook helpen bij het (later) overtrekken van het toestel zoals jij omschrijft.

    Verder denk ik dat het overtrekken komt doordat de vleugel ineens veel meer weerstand krijgen bij het de uitslag van de "schuurdeuren" (lees rolroeren) waar door de snelheid inkakt en het toestel gaat "dwarrelen"..


    Eerst maar weer eens de boel in orde maken..
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Eens!

    Je bent goed bezig :thumbsup:
    Jouw mooie Bobber heeft alles in zich een geweldige STOL kist te worden/zijn.
    Je bent er bijna en de weg ernaartoe is een goede leermeester.

    Je leuke verslag is ook inspirerend,... heb al een paar keer getwijfeld een Fieseler Storch met jouw bouwwijze te gaan maken...
    Erg leuke toestellen voor een mooie zomeravond!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zie ik nu pas,... nog zo`n "idioot" met zo`n raar film petje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    :D:D:D

    Groeten, Ramses
    .
     
    <250 vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En voor het échte laag-en-traag heb je dan toch juist die flaps

    Zo blijven je rolroeren goed aangestroomd en pak je maximale lift van het vleugelgedeelte waar je flaps zitten. Je zal wel ook veel meer weerstand hebben waardoor je wellicht iets meer gas moet geven om die weerstand overwinnen.

    Hier op 1:00 en 1:40 probeer ik zo langzaam te vliegen als ik durfde (was de eerst keer vliegen met die zware setup) en vooral de 2de passage zie je dat ik best veel moest sturen



    Ik heb alleen geen vergelijkbare fly-by zonder flaps maar neem maar van mij aan dat dat niet zo langzaam kon, dat heb ik op grote hoogte geprobeerd met brute overtrekken tot gevolg...dus de flaps deden hun werk perfect:thumbsup::thumbsup:

    (Landing was ook ruk, ik was en ben nog steeds geen supermotorvlieger....ik kan beter zweven;))
     
    <250, E.hof, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat een geweldige reacties allemaal..
    @Justus mooi vliegbeeld en inderdaad de landing kon beter..

    @Ramses ik zeg Fieseler Storch meteen doen, ik zat hier ook over te denken maar heb het niet zo op oorlogsvliegtuigen (mijn Spitfire is ook een civiele uitvoering) en ik heb nog geen passende oplossing om de slats te maken.... Gewoon van Aerofred een tekening downloaden eventu
    eel opblazen en bouwen.... en uiteraard hier een bouwverslag plaatsen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dan transformeer je de Storch naar het Draco model.

    Cub maak je scrappy van.
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hoho, ik heb er ook eentje. :banana:
    [​IMG]

    <250, inderdaad instelhoek veranderen en verder leuke video.
     
    ramses en <250 vinden dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Kan je het model niet zo maken zodat je kan experimenteren met je instelhoek, dus vleugel los van je romp houden. Een paar mm kan een groot verschil maken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Paar ringen tussen de romp en de vleugel om te experimenteren?
     
    helixer vindt dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Instelhoek zou ik niet doen in eerste instantie. Het vliegtuig vliegt goed - wat je hier ziet is puur een piper cub proberen met rol alleen de bocht om te sturen. Dat werkt niet!
    Dus je aanwennen om ook een beetje richting mee te sturen, bij voorkeur niet met een mix maar gewoon met twee handen. Justus beschrijft het verder mooi: dit zijjn echt
    piper-nukkigheden, die er een beetje bij horen.

    Mijn gele piper cub (de PH-ray gebouwd door een andere forummer) vertoont exact hetzelfde gedrag als bij je laatste crash. Als je alleen de bocht in rolt gaat hij eerst een tijdje slippen (hij hangt vleugel naar links, neus een beetje rechts omhoog en hij draait nog niet. hij gaat dan wel zakken!). Als je dat doorzet en je geeft teveel up of opeens gas kan hij wegzakken naar links. Omdat je zo laag zit kun je niet herstellen (ik wordt een grammofoonplaat, maar goed...). Als je hoger had gevlogen had je gezien dat de kist niet compleet wegvalt. Vanuit een slip zakt hij weg, maar je kunt makkelijk herstellen door 'm weer recht te leggen en iets bijdrukken. Kost wel
    een paar meter hoogte.

    Om dit te oefenen: hoger vliegen (haha) en rustig, gecoordineerd bochten proberen te maken met richtingroer erbij. Om te beginnen misschien een beetje meer richting mixen t.o.v. je rolroer.

    De volgende oefening die wel echt kritiek kan zijn is een vrille (assymmetrische overtrek). Oefen die aub WEL echt op hoogte want dat levert je een stapel brandhout op.
    Rustig rechtuit vliegen, langzaam steeds meer richting 1 kant opgeven en steeds meer up totdat hij over 1 vleugel wegkiept. Als je up houdt komt hij neus omlaag al tollend
    naar beneden. Herstel: alles loslaten en in het midden, eventueel wat richting tegen om de daai te stoppen. even wachten tot hij snelheid oppikt en rustig optrekken,
    Mijn piper doet dit BIJZONDER enthousiast, dus pas op. Het kan ook zijn dat de jouwe dat helemaal niet wil en gewoon goedmoedig overtrekt. Wel goed om te zien een keer,
    dan ervaar je het verschil tussen overtrekken (wegvallen) en slippen (wegzakken).
     
    Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Leuk iedereen aan de pet camera...


    Vanavond toch nog kunnen vliegen.. Eerst een nieuwe tekening gemaakt waarbij de vleugel aan de achterzijde 10mm hoger komt, daarbij een knik in de romp gemaakt, die heeft de echte Bobber ook... 20210722_174403.jpg Daarna de romp weer opgebouwd.. Het vlotte goed vanavond..

    Als laatste naar de ailerons gekeken om er diferentiatie in te krijgen. Eerst de methode van Ramses geprobeerd maar die werkte niet.. Omdat de servo,s gespiegeld zijn krijg op 1 servo een grotere uitslag naar beneden. Uiteindelijk een knik in de aansturing gemaakt en de servo-arm gedraaid.. Toen ik klaar was en het werkte kwam ik erachter dat ik ook gewoon de servo 180 graden had kunnen draaien.........

    Daarna via de zender de ailerons meer up dan down gegeven via een curve.. Dit werkt goed..
    20210722_190234.jpg
    Toen nog gauw naar de vliegwei.. Het waaide nog hard maar toch maar een poging gewaagd (kon niet wachten). Nou het vliegt zeer goed. De rolroeren werken perfect en hij vliegt rustig.. Ik heb weer een aantal video,s gemaakt.. Alleen tijdens het dalen op de flaps kwispeld die een beetje, maar daar kan ik mee leven..


    Ik ben redelijk tevreden...


    Hier de video's...





     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek, Justus, E.hof en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Hulde aan je doorzettingsvermogen en gefeliciteerd met het resultaat.
    Eigenlijk is dit een goed voorbeeld hoe je een goed vliegend modelvliegtuig ontwikkeld. Steeds kleine aanpassingen en kijken wat het resultaat is. Je kunt het steeds verder perfectioneren.
    Er zijn er nog maar weinig die deze weg bewandelen.

    Grt en succes,

    Arnoud.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Vliegt goed, gefeliciteerd!

    CG is wat verder naar achteren nu lijkt het?

    Je bouw tempo is wel extreem hoog! Elke dag een nieuwe romp. 's Avonds direct vliegen. Knap!!
     
    bipeflyer en ramses vinden dit leuk.
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Nu het weet dat het vliegt heb ik rust, dat is mijn eer te na en het lijkt op de foto erger dan het is.. Secondelijm is geweldig spul en met een paar stickjes zit alles weer zoals het hoort..

    Het zwaartepunt zit nog op hetzelfde punt als de avond ervoor, alleen heb ik nu meteen de accu fatsoenlijk vastgezet met klitteband.

    Ik heb nog zitten denken aan het "kwispelen" als ik de flaps vol uitzet, volgens mij zou het richtingroer iets groter moeten worden, voor nu laat ik het echter zo en ga ik eerst eens een tijdje vliegen..
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina