Supergee II^2

Ikaros- staart - leading edge probleem

Deze week de staart gemaakt. Resultaat was niet helemaal goed.
Alles gereed voor lay-up:
full

Droogrollen met keukenpapier om overtollig eepoxy op te zuigen en weefsle te pletten.
Hierna ook nog met dubbel keukenpapier onder vacuum gezet.
full

Resultaat direct uit de zak (voor afwerken):
full

Ze zijn zwaar en ze glimmen!
Blijkbaar toch nog te veel epoxy. Misschien had ik gewoon nog veel meer keukenpapier moeten gebruiken. Ik was bang dat het te droog zou worden...
Ik heb d emylars laten oversteken, ca 10mm voorbij de neuslijst. Dat overtllige moet dus worden weggesneden/geschuurd.
Bij mijn (enige) vorige vleugel liet ik de mylar 5mm voor de neuslijst stoppen (à la Phil Barnes) maar ik vond het moeilijk om de kern goed op de mylar te plaatsen en ik moest veel schuren aan de neuslijst. Door de mylar te laten doorsteken zou het schuren alleen maar heel lokaal, aan d epunt hoeven te gebeuren (waar de mylar niet meer aan ligt op de kern).

Dit schuren ging dus helemaal mis. Door het gepluis van de kevlar kon ik niet zien waar mijn overhangende kevlar stopte en waar de echte leading edge begon. Uiteindelijk dus dwars door de neuslijst heen geschuurd tot in het schuim :( .
Zie maar:
full

Massa wel iets lager geworden na afwerken:
full


Ik denk dat ik de neuslijst ga proberen op te lappen met epoxy&microballoons.
Wordt natuurlijk nog zwaarder maar goed, eerst maar eens het hele ding afbouwen, een nieuw stab kan altijd nog.

Maar: wat heb ik verkeerd gedaan? Te grove schuurklos (korrel 80 en 120)? Te lompe rechterhand? Volgende keer toch maar de mylar voor de neuslijst laten eindigen?
Ik twijfel nu wat ik zal doen met de vleugel. Hoe doen jullie dat?

PS: fantastisch mooi bouwverslag van Loet van de Tantalus (verwijzing stond eerder). Dat motiveert!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar: wat heb ik verkeerd gedaan? Te grove schuurklos (korrel 80 en 120)? Te lompe rechterhand? Volgende keer toch maar de mylar voor de neuslijst laten eindigen?
Ik twijfel nu wat ik zal doen met de vleugel. Hoe doen jullie dat?

Eerst nooit Kevlar/Aramide proberen te schuren gaat echt niet netjes lukken.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen, ik doe het een beetje zo.

Ik maak ze zo dat de onder mylar van boven gezien gelijk loopt met de voorlijst en tip van de kern.
De boven mylar is gelijk aan de onder mylar alleen aan de voorlijst 1.5 mm groter. De tip is dus gelijk aan de onder mylar.
Het is hierbij belangrijk dat de vorm van de mylar en de kern gelijk zijn.

Op de neuslijst met transfertape of lijmspray een strookje weefsel. 20 mm breed.
Dit strookje bestaat uit een laag 37 kevlar en 58 grams glas.
Het kevlar zit aan de binnenzijde en het glas buiten.
Doordat het glas buiten zit kan je nog iets schuren aan de neuslijst.
Bij glas kan het weefsel tot aan de rand van de mylar worden geplaatst.
bij kevlar moet deze 5 mm van de rand worden geplaatst.

Het positioneren vind ik ook lastig.
Als eerste de onder mylar, hierop de kern. Voorkant van boven gezien gelijk.
Doordat beide mylars nagenoeg gelijk zijn domweg de boven mylar uitlijnen op de onder mylar.
Met wat tape eerst de achterlijst fixeren dan de voorlijst.
Anders om en de kern glijd naar achteren weg.

Na uitharden moet je alleen een nog een rups uitgedrukte hars voorzichtig wegschuren.
Na het schuren met een doek wat hars op de neuslijst smeren en afnemen.
De schuurkrassen worden hierdoor opgevuld en de neuslijst ziet er veel beter uit. (truukje van Shaper Dave)

DSC00921.JPG


Frans
 
Wat betreft het droog maken van de kevlar layup. Het is verbazend, maar je kan net zo lang doorrollen met keukenrol tot je niets meer op de keukenrol ziet komen. Overigens gebruik ik goede kwaliteit keukenrol (edet) Ik heb nog nooit onder vacuum overtollige epoxy weggezogen voor vleugellayups. Ooit is me wel eens verteld dat je daarmee idd de allerlaatste milligram epoxy mee weg slobberd, maar het risico op delaminaties neemt hand-over-hand toe.

Nog een plaatje met betrekking tot de vleugelneuslay-up: (bron: RCgroups, Another Supra the slow way, posted by Nuevo)

a644783-73-phils_kevlar_le_method.gif


Zelf maak ik de rand van de mylar dunner met een Davidschaafje. Bij zo'n schaafje kan je het blad helemaal voorop de schaaf bevestigen. Dan kan je krachtig drukken tijdens het dunner schrapen van de leading edge van de mylar. Het dunner maken van de mylar helpt om beter om de neuslijst te vormen.

Zomaar wat persoonlijke voorkeuren: Ik maak zelf, in tegenstelling tot Frans, geen onderscheid tussen een boven of een onder mylar. Deels uit zuinigheid, want dan kan, voor de vleugels, de mylars voor zowel de rechter als de linkervleugel gebruiken. Daarnaast zie ik er niet zo'n voordeel in. Ik heb wel gemerkt dat het niet zo handig is als de mylars verder dan de neuslijst steken. Het lijkt wel of dan de glasrand van de neuslijst afglijd en wat vierkantig komt te zitten. (als je begrijpt wat ik bedoel) Liefst houdt ik de mylars gelijk met de voorkant van de neuslijst (in nog niet vacuum gezogen toestand. Dat helpt ook met het positioneren. Je ziet overigens dat bij mijn hoogteroertjes voor de Supergee, de glasrand groter is dan nodig. Ik denk dat ik wel 2mm verder naar voren had gekund met het kevlar.
 
Als je de kevlar simpelweg een mm of 8 voor de rand van de mylar laat stoppen heb je nergens last van.

Frans en Alex, als ik ik het goed begrijp zeggen jullie allebei dat je het kevlar niet tot de rand van de Mylar laat lopen maar 5 à 8mm terug legt.
Maar tot hoe ver laat je de mylar door lopen tov de neuslijst? Ervoorbij, gelijk of terug?
Volgens mij zegt Frans dat hij de mylar terug laat liggen, en de kevlar dus nog eens 5mm verder terug.
Ik had op RCgroups juist gelezen dat het laten doorsteken van mylar&kevlar voorbij de neuslijst het plaatsen en afwerken van de neuslijst makkelijker zou maken.
 
Mylar een mm of 2 a 3 oversteken is geen probleem. Je moet zorgen dat de kevlar ophoud voor dat de mylar de neuslijst verlaat dus een mmm of 5 voor de neuslijst. Dan hoef je geen kevlar te schuren.
 
Mooie mallen Ron!



Op de neuslijst met transfertape of lijmspray een strookje weefsel. 20 mm breed.
Dit strookje bestaat uit een laag 37 kevlar en 58 grams glas.
Het kevlar zit aan de binnenzijde en het glas buiten.

Frans, hoe doe je dat dan? Ik gebruik enkel 58 grams glas met tape, maar hoe krijg je 2 laagjes? Tape er tussen werkt niet volgens mij, heb een keer per ongeluk 2 stukjes over elkaar geplakt, maar daar kreeg ik dus amper meer epoxy tussen. Dus hoe krijg je een mooi strookje van 2 laagjes?
 
van balsa kern en 93gr carbon een stabilo-pylon gemaakt en op boom gelijmd (methode Phil Barnes)

Zou je iets meer kunnen vertellen over deze methode? Wij moeten deze pylons namelijk nog maken. De pylons op de Supergee tekeningen zijn volgens mij wat lastiger te maken.

@sietse, niet dat ik het gras voor Ron's voeten weg wil maaien, maar hier wat foto's van hoe ik de stroken voor de leadingedge maak van glas en kevlar:

[43432] de-bouw-van-een-supra-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hem helemaal doorgelezen Berrie,
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar ik zie bij jou volgens mij alleen een strookje kevlar die je met spuitlijm met een kwastje en strijkijzer erop heb gelijmd. Frans had het over een strookje Kevlar MET Glas. Maar hoe doe je dat dan? Gewoon weer spuitlijm op het kevlar randje en een laagje glas daar overheen? Dat de epoxy wel door die spuitlijm heen gaat ofzo?
 
Frans en Alex, als ik ik het goed begrijp zeggen jullie allebei dat je het kevlar niet tot de rand van de Mylar laat lopen maar 5 à 8mm terug legt.
klopt helemaal.

Maar tot hoe ver laat je de mylar door lopen tov de neuslijst? Ervoorbij, gelijk of terug?
Volgens mij zegt Frans dat hij de mylar terug laat liggen, en de kevlar dus nog eens 5mm verder terug.
Nee de mylar gelijk aan de neuslijst. Iets langer, zoals Alex schrijft, kan ook.

Frans, hoe doe je dat dan? Ik gebruik enkel 58 grams glas met tape, maar hoe krijg je 2 laagjes? Tape er tussen werkt niet volgens mij, heb een keer per ongeluk 2 stukjes over elkaar geplakt, maar daar kreeg ik dus amper meer epoxy tussen. Dus hoe krijg je een mooi strookje van 2 laagjes?
Voordat je de strookjes knipt eerst de beide weefsels op elkaar plakken met een dun laagje spuitlijm. Wel recht op elkaar plakken.
Dan onder 45 graden de strookjes knippen.
Dit gecombineerde strookje weer op de neuslijst aanbrengen.

Frans
 
aah, ok. snap hem. het tussenlaagje spuitlijm is dus dun en open genoeg om epoxy door te laten.
Naja, ik heb een heel rolletje 3m tape op 58 grams glas geplakt en uitgeknipt. Aangezien ik ook alleen met glas werk voor de vleugels en staartdelen houd ik de LE wel gewoon op dat ene laagje :).

Thnx voor je uitleg!
 
koolstof vliesje? hoei mooi!

je idee klopt wel volgens mij ja :D.
Zijn echt aardig wat lui heel erg goed bezig...
 
Heb hem helemaal doorgelezen Berrie,
Misschien heb ik er overheen gekeken,

In post 27 van het Suprabouwdraadje heb ik geprobeerd duidelijk te maken hoe ik een kevlar/glas strook maak. Maakt niet uit.

@Loet, hoe bouw jij de liggers voor je vleugels?

Ik heb hier een bosje carbonstaafjes liggen. Vierkant 1.4*1.4mm, 1000mm lang. Ik ben van plan deze staafjes te gebruiken als vleugelligger. Ik wil een gleufje in de vleugelkern schuren en met foamvriendelijke secondenlijm in de kern lijmen. Omdat de staafjes een meter lang zijn blijft er nog 250mm over voor een extra ligger in het midden van de vleugel. Is dat een goede constructie?

@Ron, hoe ben jij dat van plan te gaan doen?
 
Ik denk dat ik de neuslijst ga proberen op te lappen met epoxy&microballoons.
Wordt natuurlijk nog zwaarder maar goed, eerst maar eens het hele ding afbouwen, een nieuw stab kan altijd nog.


Ron, in onderstaande uitgave van RCsoaringdigest, op pagina 25, kwam ik nog wat tegen over het opknappen van een kevlar leading edge. Misschien helpt het je om je staartvleugeltjes op te knappen.

http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2006/RCSD-2006-12.pdf


Vraag: Is de webbing die je onder de ligger aanbrengt echt nodig? Ik wil het graag maken zoals bij de Taboo GT:

Taboo GT - Building Steps

Daar is alleen een carbon staafje in het oppervlak van de vleugel gelijmd.
 
Vraag: Is de webbing die je onder de ligger aanbrengt echt nodig? Ik wil het graag maken zoals bij de Taboo GT:
http://www.olgol.com/TabooGT/steps/step12.html

Ik weet niet precies hoe de Taboo GT opgebouwd is.
Heeft die niet de eerste 25 cm 2 liggers naast elkaar?

Toen ik begon met vleugels bouwen had ik geen webbing tussen de liggers. Nooit problemen mee gehad. Maar met webbing word je doorbuiging van de vleugel minder. Misschien dat het wat starthoogte kan uitmaken.
Het is trouwens maar weinig werk. Vleugel doorsnijden, webbing plakken en klaar is kees.
Voor wat betreft de tijd die je in een heel model steekt is dit maar peanuts.

Loet
 
Ik had tot nu toe in mijn vleugeltje voor de mini's geen webbing. Heeft aardig wat gehouden. sterker nog, tot nu toe nog niet stuk gekregen...
Wel zei iemand (dacht jurgen) een keer op een wedstrijd dat hij het vleugeltje wel wat door zag buigen bij de worp...
Heb net nieuwe kerntjes gemaakt en ben nu met de 1e versie MET webbing en taps toelopende liggertje bezig. Webbing is van voorgelamineerd carbon. heb een paar stroken liggen van wel leuk spul. eigenlijk 3 laagjes UD waarvan 2 onder 45 en 1 UD. voelt wel goed voor het doel.
Liggertjes van HM. ook voorgelamineerd. Ik heb nu alles in de kerntjes gelijmd tot een I-ligger met 30min epoxy.
 
Ikaros-pylon voor stabilo

Zou je iets meer kunnen vertellen over deze methode? Wij moeten deze pylons namelijk nog maken. De pylons op de Supergee tekeningen zijn volgens mij wat lastiger te maken.
voor het steun-pylonnetje voor het stabilo heb ik de aanwijzingen van Phil Barnes gevolgd (hij vond de methode van Drela erg fraai, maar ook veel werk :))
Hier beschrijft Phil wat hij doet:
SuperGee II (continued) - Page 29 - RC Groups
(zie post #434).
Ik heb dus een stukje balsa van ca. 20x5mm en beetje gestroomlijnd geschuurd, hier 93gr carbon diagonaal opgezet met spuitlijm, geimprgneerd met epoxy, bedekt met van dat heel dunne plastic waar bloemen in verpakt worden, in de vacuumzak.
Resultaat is een staafje carbon-met-balsa-kern waar je pylonnetjes van kunt zagen.
Dit aan één zijde mooi hol geschuurd en op de staartbom gelijmd.
full

Pas als ik het instelhoekverschil goed heb lijm ik er een platformpje op (pre-cured carbon, 3x 93 grams) en omwikkel het geheel met een dun laagje glas.
full


Bedankt voor de adviezen mbt m'n LE.
Ik heb besloten een nieuwe stab en kielvlak te maken, met mylars tot aan de neuslijst(maar zeker niet uitstekend) en kevlar 3-5mm terug.
Ik heb de mylars dunner geschraapt met m'n david zoals Berrie zei, dat ging uitstekend.
Als ik resultaat heb laat ik het weten.

Wat betreft ligger in de vleugel/webbing(*):
Ik ben van plan een strook UD carbon op de mylar te plaatsen, zonder webbing in de kern.
Carbon is 'CRG50-8' van EMC-Vega. Ik denk een strook van 20mm breed of zo, over de hele spanwijdte.
De extra laag kevlar in het midden moet een redelijke knikvastheid opleveren denk ik. Ik ben bang dat als ik teveel ga snijden en schuren aan de kern ik de zaak niet meer netjes in elkaar krijg en/of deuken ga maken. Is ook een stuk goedkoper zo.
En ik kon geen adres vinden voor goede carbon stripjes (zal die link van Loet eens bekijken).

Het is wel waar wat Loet schrijft; 'hij die aldoor op het forum zit komt niet aan bouwen toe'.
En het is nog verslavend ook.

(*) 10-3-09 gewijzigd:
Ik ga het CRG50 toch niet gebruiken als ligger. Ik heb het nagemeten maar het blijkt 0,4mm dik en ca. 16g/m zwaar. Dat is 4x zo dik en bijna 3x zo zwaar als in de prijslijst van EMC vermeld. Het zou een verdikking veroorzaken in het vleugeloppervlak, tenzij je een groefje schuurt, maar dat wilde ik nu juist voorkomen. Ik denk dat ik lose rovings ga gebruiken (zie latere post)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top