Supergee II^2

Speedy 537 op rc groups had zijn servo's in de romp, niet de vleugel. Hoe heb jij dit gedaan, Frans?

De romp is niet van een Super Gee.
Bij F3-modellbau verkochten ze ooit rompjes, jammer dat Vitaly gestopt is.
Het rompje is van een Fireblade of Spoetnik.

aansturingboven.JPG

staart8.JPG

De voorste servo's voor hoogte en richting.
Achterin de aileron servo's.
Aansturing met 0.8mm verenstalen stuur"stokken".

Zie ook, http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/51220-supershot.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt me laten schrikken. Natuurlijk moet het 45/45 zijn! Ik ben gelijk gaan kijken maar het is echt 45/45. De foto is gezichtsbedrog. Pfew.

Ik heb Alex z'n advies maar opgevolgd en pre-cured liggertjes 3x0,8mm gekocht bij SPI (zie link van Loet eerder). Intotaal gaat dat 11,1gram wegen en 9,- kosten. Valt reuze mee.

Als ik mooie tapse liggers van 8 tot 4mm zou snijden uit mijn 'eigen' laminaat van 320g/m2 weefsel met 50% epoxy-content, weegt dat ca. 12.2gram. Vrijwel even zwaar, waarschijnlijk niet sterker (mijn vezeltjes liggen niet mooi recht) en ik moet nog zien dat ik die 50% haal.
ovendien heb ik net ontzettend in m'n duim gesneden toen ik een taps strookje probeerde te snijden.

Ik had het wel leuker gevonden als ik de liggertjes zelf had kunnen maken...

haha, sorry.
prachtig gezichtsbedrog idd dan ja... Is idd vaker zo. Ik concludeerde weer eens te snel op het zicht...

mja, zelfbouw blijft toch leuk :D.
maar 9 euro is niet duur idd...

@frans,

het valt me altijd weer op hoe strak jij bouwt!

(later toegevoegd)

@Ron, ik heb zojuist nog even de liggertjes gewogen die ik toe wil passen in de vleugels. Samen wegen deze 14.5gram. Ik heb dus iets sterkere liggertjes. Voorals nog heb ik dan ook geen zin een webbing in de vleugel te frommelen... Zeker omdat het alleen maar een stijfheidskwestie is.

Ander vraagje: Ga je de flaperons nog voorzien van een glasfacing in de scharnierlijn? Het staat wel op de Supergee tekening aangegeven maar volgens mij doet niemand het.

Laatst bewerkt:
Ikaros - vleugel - flaperon facing

Ander vraagje: Ga je de flaperons nog voorzien van een glasfacing in de scharnierlijn? Het staat wel op de Supergee tekening aangegeven maar volgens mij doet niemand het.

Ja, zowel flaperon als vleugel (-achterzijde) krijgen een facing. Ik doe dit niet achteraf maar gewoon tijdens net baggen.
Ik snij de kern door, ca. 2mm achter en 4mm voor de scharnierlijn. Ik snij dus een 6mm brede strook los van de kern:
full

Zowel de rand van de vleugel als de flaperon voorzien ik van een strookje 36grams kevlar, met spuitlijm, net zoals bij de neuslijst. De strook schuim stop ik gewoon weer terug, tussen vleugel en flaperon in.

Als ik dichtlippen zou willen hebben, zou ik het schuimen strookje voorzien van tape zodat het er na het baggen makkelijk uit te peuteren valt. Er komt dan een kamer vrij achter de scharnierlijn waar de dichtlip in kan vallen.
Bij de SG maak ik geen dichtlip dus ik laat het schuim gewoon zitten, zonder tape.
ik denk dat het schuim op deze plaats ook helpt om de huid vlak voor en achter de scharnierlijn te steunen. Een 6mm lange vrije oversteek van slechts 1 laagje 36grams kevlar lijkt me nogal zwak en beweeglijk.

M'n liggertjes zijn net binnen gekomen (3x0,8, bij SPI).
De webbing zit al in de kern. Was een kleine moeite en weegt maar 1 gram.

Ikaros - vleugel

Het heeft even geduurd, maar beide vleugels zijn nu 'ruw' af.
Zo heb ik het gedaan:
Webbing in kern (à la Loet):
full

groefje in kern geschuurd voor liggers 3x0,8.
Strookje schuurpapier op stukje ligger geplakt, dit weer tegen een plankje, schuurpapier naast he tstrookje 'ondersteboven' tegen het plankje geplakt mo goed egroefdiepte te krijgen. Schuren langs lineaal, waarbij ik de kern heb beplakt met tape om beschadiging te voorkomen.
full

Aan de rechterzijde heb ik de antenne in de vleugelkern verwerkt.
Als draad 0,3mm koperlakdraad van Conrad gebruikt. Lengte ongeveer gelijk als originele antenne. Het idee van de zig-zag is:
1- voorkomen dat de antenne op enig moment 100% in het verlengde van de zenderantenne kan komen
2 - extra lengte
na induwen draad beide liggers in groefje gelijmd met epoxy&microballons en tussen mylas onder vacuum laten harden.
full

Neuslijst en sponning van flaperon voorzien van strookjes 36grams aramide met spuitlijm.
Neuslijst extra strookje 25grams glas. Kern klaar voor baggen (37,7 gram):
full

Labels geprint op vloeipapier (getapet op A4-tje voor transport door deskjet).
Eén voor de bovenzijde ('Ikaros') en een kleine met mijn naam en telefoonnr. voor de onderzijde. Deze labels gaan direct tegen de mylar, tijdens de layup:
full

Mylar 1 à 2 mm terug van de neuslijst, en kevlar 3 à 5mm terug van de rand van de mylar, om geen kevlar te hoeven schuren. Randen van mylar dunner geschaafd om kromming beter te volgen. Zo zat de mylar om de neuslijst nadat hij uit de zak kwam:
full

Detail van rechtervleugel, met label. Massa (57 gram) is na afsnijden overhangende achterlijst, maar voor opensnijden flaperon en inbouwen servo:
full

Beide vleugels tezamen: 114gram
Onderzijde twee zwarte vakken, voor betere zichtbaarheid.
Tip linkervleugel versterkt met 2 laagjes 93grams carbon (boven en onder), ter plaatse van de werpstift.
full

Ik heb inmiddels ook een vleugeverbinder gemaakt van kops balsa en 3 carbon rovings.
Het productje met een malletje om het aangedrukt te houden:
full

Eindresultaat:
full

Ik ga nu verder met het lossnijden van de flaperons en de RDS-aansturing.

Berrie, hoe gaat het bij jullie?

PS: ik mag nog maar 3 foto's uploaden naar het forum. Hoe moet ik straks verder? Hoe doen jullie dat?

Niet gek, Ron. Was de neuslijst makkelijk in vorm te schuren zo, of viel dat tegen?

Ook ik ben benieuwd naar de voortgang bij Berrie.

Nou, Ron, je hebt er lekker de vaart in! Je ligt een straatlengte op ons voor. Het zijn mooie vleugeltjes geworden. Dennis wil trouwens ook erg graag zwarte blokken aan de vleugelonderzijde.

Eerst wat vraagjes:

1) @Ron, ben jij niet vergeten een kevlar doubler op de flaperon te baggen of heb ik het mis?

2) Om nog ff door te zaniken over de liggeropbouw. (ik ben zooo slecht in besluiten :( )

Er zijn mij de volgende varianten bekend:

Supergee II: carbon T met versterking in het midden van de vleugel.
Ikaros: carbon balkjes + webbing + versterking in het midden
Tantalus: carbon balkjes + webbing (geen extra versterking in het midden)
Tabooish: carbon balkjes met foamsave secondenlijm in de kern gelijmd zonder extra versteviging in het midden.
Berrie's Supergee: als de Tabooish?!?!?!? (dat is namelijk veeel minder werk. En alleen maar een beetje minder stijf?!?!?)

Dan de vorderingen:

1) We hebben moeten wachten op de snijmallen voor de vleugelkernen. Dennis heeft deze laten snijden op een CNC waterstraalmachine. :mrgreen:

Het duurde ff maar dan heb je ook wat. Erg nauwkeurige snijmallen. We hebben zelfs twee sets snijmallen..

Inmiddels zijn de kernen dan ook gesneden en ik sta op het punt om de liggers uit te schuren.
68549d3a86b102a0.jpg

2) We hebben even droog gestaan. M.a.w. de epoxy was op. Het kleine restje was niet genoeg om de negatieve rompmal af te maken. Ik heb dan ook wat klein spul gemaakt. Dat moet ook gebeuren.

68549d3a8d084665.jpg

Ook heb ik een malletje gemaakt voor het stabilosteuntje. Ik moet zeggen, de moeite loont! Helaas kan ik nu geen foto maken van zo'n steuntje. Ze liggen bij Dennis. Als je het malletje eenmaal hebt is het maken van een stabilosteuntje een makkie en zeeer snel gedaan. Ze zien er ook nog eens "sjiek de piel" uit, vindt ik (subjectief dus)

(Als er belangstelling is wil ik wel eens schetsen hoe ik dit gemaakt heb.)

3) Dennis heeft een stellage gemaakt waarop we hele DLG uit kunnen richten voordat we ook maar iets in elkaar lijmen.

4) De rompmal is boven verwachting mooi geworden. De aluminium positief plopte zo uit de negatieve schalen. Dennis verricht momenteel de laatste hand aan deze mal. Nu is het wachten op de Q350 ballonnen. Die kocht Dennis hier:

Welkom bij eenwieler.nl - Qualatex Q350 ballonnen 100 stuks

Dat ziet er strak uit heren. Ik freubel ook wel eens een gebagged vleugeltje in elkaar. Bij mij staan de butsen er al in voor ik op het veld verschijn. Complimenten.

Groeten,

Hans

Wat betreft vergeten doubler op de flaperon:
Omdat ik de flaperon 'gefaced' heb (kevlar om de neuslijst van de flaperon heen geslagen) heb ik geen doubler nodig. Omdat de doorsnede van de flaperon nu gesloten is zou hij behoorlijk stijf moeten zijn, stijver dan een doubler hem kan maken. Het is te zien in de foto's aan het donkerder gele randje aan weerszijden van de scharnierlijn.

Als je de webbing weglaat uit de vleugel, maar wel carbon liggers plaatst, merk je dat denk ik niet zozeer in stijfheid maar wel in sterkte. Het schuim is niet zo goed in staat om de bovenste ligger te beschermen tegen knik. maar als je een vrij dikke ligger hebt, en in het midden boven nog een extra laagje kevlar, zal het wel loslopen denk ik.
Van tevoren zag ik erg op tegen het doorsnijden van de kern en plakken van de webbing, maar het was een peuleschil en ik vind het 'werktuigbouwkundig gezond'.

Mooi snijresultaat, beter dan dat van mij.

Ik ben wel benieuwd naar je stabilo -steun en mal. Foto?

Wat moet je met al die heveltjes? je gaat toch wel RDS inbouwen ? ;)

@Ron, op de Supergee II tekening staat toch zowel een glasfacing van de flaperons aangeven als een kevlar doubler?

Ik denk dat ik beide toepas. Ik ben banger voor flutterende flaperons dan voor buigende vleugels....

Weer wat vorderingen van onze kant. Eerst een plaatje van het stabilo pylonnetje:

68549d70b6820f0c.jpg

68549d70bb06edd9.jpg

Dennis is als een speer bezig en de eerste staartgroep zit in elkaar. We zijn aangenaam verrast over het stijfheidsgevoel van de constructie.

68549d70b67d0781.jpg

Echt leuk begint het te worden met de rompbouw. Hier de negatieve mallen met ballon.

68549d70b6777e02.jpg

Gisterenavond hebben we een eerste glasrompje in de mallen gesopt.

68549d70bb0c32f6.jpg

Het testrompje is van twee lagen 80grams glas. Er zit een carbon roving op de deelnaad. Een reststukje kevlar is meegesopt om te kijken of we met een scharnierend luikje willen werken (geen slip on nosecone dus)

We liepen wel tegen een probleempje aan. De carbonbuis waar de ballon op zit bleek poreus/lek! Daar sta je dan mooi naar te kijken als je de mallen in elkaar hebt geschroeft... We hebben de ballon over de hele lengte van het stokkie getrokken en dicht geplakt. Voor deze keer werkt het. Voor de volgende keer een ander stokkie dus.

We waren verrast door de hoeveelheid epoxy dat door de ballon naar buiten wordt geperst.

Vanavond mag het testrompje uit de mal!

eerste rompje gereed

Vanmorgen het eerste "echte" rompje uit de mallen gehaald:

68549e03fdde4906.jpg

Het weegt 9.7 gram. Om in het rompje te komen snijden we er een luikje uit. Bij het testrompje werkte dat goed.

Dit rompje is gemaakt van 1 laag 160 grams carbon en een laagje 60 grams kevlar. Alles onder 45°. Op de deelnaad, tussen de laag carbon en kevlar in zit een HT carbon roving.

We gaan de komende weken ons concentreren op 1 Supergee. We hopen voor het einde van de maand de eerste vliegend te hebben.........

@Ron, we gaan geen RDS toepassen voor de flaperons. Ik had zelf niet zo'n zin in moeilijk gedoe na zo'n 18 maanden bouwen aan mijn Supra. Vandaar al die hevels.

Hoe heb je de ballon gebruikt ?

Berrie,

Het ziet er idd heel mooi uit. Ik ben heel benieuwd hoe je de ballon hebt opgesloten ? Zou je daar wat foto's van kunnen laten zien?
Cheers

Bart

Hoi Bart, ik ben je vraag niet vergeten hoor! Ik maak wat foto's als ik zover ben dat mijn rompje aan de beurt is.

We zijn nu als een raket bezig om de Supergee voor Dennis eind van de maand vliegend te hebben.

De eerste vleugel zit in de zak:

68549e62fbc08987.jpg

Morgen mag'tie eruit. Altijd spannend!!! Dit vleugeltje is voor de Supergee van Dennis. Hij heeft zo'n beetje het kleurenschema van Ron overgenomen.

Zelf houdt ik het bij dezelfde stijl als bij mijn Supra. Zo lijken mijn zwevers uit de Drela familie nog meer op elkaar.

68549e6302bda4a3.jpg

Meer foto's van de Supergee van Dennis, de veren in het kielvlak:

De trekdraden lopen overigens nu door de staartboom heen. Dit komt voort uit een misverstand tussen Dennis en mij.... Hebben jullie daar ervaringen mee? (je ziet het "proef" nylondraadje de staartboom in verdwijnen.)

68549e6302baf148.jpg

En het rompje natuurlijk even passen! Het luikje snijden is erg goed gelukt. Lekker makkelijk maken ook zo'n rompje. Geen gedoe met extra schuifneuzen maken enzo. (Een plaatje van het luikje en inbouw van apparatuur volgt nog wel.)

68549e6302bef877.jpg

hey berrie

ziet er allemaal weer toppie uit!! even een opmerking, gebruik je als stuurlijnen gewone visdraad?? dat zou ik echt vervangen voor dyneema. daar zit een stuk minder rek in als normale visdraad..

Back