T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Ja ik ben er ook best trots op dat ik helemaal zelfstandig zover ben gekomen, alleen zijn sommige dingen zo specifiek daar heb je wat "forumtips" voor nodig.
Ik was nog trotser toen ik mijn vorige heli , robbe sprit pro , had gebouwd en afgesteld.
Dit is de tweede cp heli. De allereerste was een coaxiaal heli (lama) daarna een LMH Corona 120 en ik geef nog steeds toe dat ik blij ben dat ik niet gelijk met een CP heli ben begonnen. Als je zoiets namelijk ZELFSTANDIG zonder enige heli voorkennis moet bouwen, dan valt het volgens mij zwaar tegen.

Wat betreft de problemen; ik wacht nog op het tandwiel, verwacht ik een dezer dagen thuis.

De zenderuitlevering (mx-24s) zou volgens graupner zelf augustus zijn, maar zoals met meer nieuwe releases kan dat langer duren.
Voorlopig kan ik met mij huidige zender uit de voeten, zolang ik de governor regeling maar gebruik.

wordt vervolgd..

Trots mag je zeker op jezelf zijn, ik ben ongveer dezelfde weg gegaan, ben begonnen met een fun piccolo (vandaar mijn naam).
Daarna vrij vlot overgestapt op de Logo 10.
Het is een langere weg dan lessen nemen, maar het geeft mij vooralsnog een hele hoop voldoening.
Mocht dat tandwiel nu nog lang gaan duren, ik heb er nog eentje liggen, mocht de nood hoog zijn.
Ga je ook bij een club vliegen, niet dat het moet maar het is wel handig als je dezelfde apparatuur hebt, qua instellingen enzo.
Ik denk dat de meeste elektro helivliegers in governor mode vliegen, dus dat kun je gewoon aanhouden, als je je Kontronic regelaar goed afsteld, heb je een hele mooie rustige opspool snelheid.

Succes

666yeti666 zei:
Als je zoiets namelijk ZELFSTANDIG zonder enige heli voorkennis moet bouwen, dan valt het volgens mij zwaar tegen.

Bij mij hebben de "Finless" video's een onschatbare waarde gehad, zonder deze zou ik nog steeds geen heli kunnen tunen, denk ik.

Mocht dat tandwiel nu nog lang gaan duren, ik heb er nog eentje liggen, mocht de nood hoog zijn.

Ik heb het tandwiel uit duitsland nog niet ontvangen, ik heb het nodig voor zondag => helimeeting in Venray. Als je het op zou willen sturen zou dat super zijn ! :D
Dan stuur ik je er weer naar je terug zodra die uit duitsland ontvangen zijn.
Maar ik betwijfel of je dat nog gaat lukken ???

Ik stuur je een pb'tje met mijn adres

Ga je trouwens ook naar de heli-meeting in Venray ?

Ik krijg nu net je berichtje binnen, ik heb een hoofdtandwiel 200 tanden liggen.
Als ik hem nu op stuur betwijfel ik ook dat je hem nog op tijd krijgt!

Ik ga niet naar Venray

Ja , laat maar zitten, het is kortdag ... toch bedankt.
Misschien dat ik ze vandaag of morgen nog ontvang, we wachten rustig af .

Ik snap ook dat je niet even naar Venray komt, ik zag dat je vlakbij Leeuwarden woont.

Jij gebruikt trouwens 4S lipo, wat voor headspeed heb je en hoeveel stroom verbruikt dat ?

super, nogmaals bedankt !

20 minuten och jee, dat is heel erg lang. Ben je niet moe als je die achtereen leeg vliegt ???

20minuten met een 8000mAh pack, laten we zeggen 7000mAh, da's dus 21A gemiddeld, met een vermogen van ca. 14x21=294W

Ik heb gisteravond 3 packs in de robbe spirit leegevlogen. Da's 3 maal 9 minuten. Na elk pack moet ik even "bijkomen" ....

Inmiddels kreeg ik bericht van de webshop dat Graupner de mx-24s pas in september uit gaat leveren .... dus ik moet nog even geduld hebben .....

Nee geen 20 min. achterelkaar, gemiddeld 2 of 3 stops of zo, 10 min max, daarna zie ik ook elk vogeltje weer vliegen.... :roll:

YES ! :D
Tandwielen zijn ontvangen en geomteerd.
Regelaar is nu ingesteld in governor via een schakelaar en staat op 70%. De aanlooptijd is voorlopig 12seconden. Op roll en nick heb ik 40% expo geprogrammeerd.

Ik ben klaar voor m'n allereerste heli-meeting :)

Ik zal even een videootje van vanmoregen uploaden

Oh, jouw tandwiel is nog niet gearriveerd, dus een duitse !

Morgen windkracht 2 voorspelt in Venray en 23 graden , super !!

Ben inmiddels terug uit Venray. Het was een fantastische dag met goed weer en bijna geen wind. :D
Ik heb met de robbe spirit pro en de logo kunnen vliegen, heerlijk. Veel gevlogen. Alles heel gehouden. :D
De logo doet het prima, niks op aan te merken. De vliegtijd valt me alleen wel tegen, 9minuten, ik had meer verwacht van de accu's (4200mAh). Na elke vlucht laad ik er ca. 3300mAh in, dus da's een gemiddelde stroom van 22A.
Tja, misschien staat het toerental wel te hoog afgesteld, moet ik nog nameten zodra ik de datalogger ontvangen heb....

En nu verder met oefenen .... oefenen .... en nog eens oefenen ...... :?

Hier wat foto's van de logo en van de robbe :

helimeeting1.jpg

helimeeting2.jpg

helimeeting3.jpg

helimeeting4.jpg

helimeeting5.jpg

Just before lift-off !
helimeeting6.jpg

helimeeting7.jpg

helimeeting8.jpg

Wat me in venray opviel was dat een Trex 600 veel en veel meer herrie maakt dan een logo 10. Een thundertiger raptor e-550 maakt nog meer kabaal, die heeft ook hele grove tandwielen erop zitten zag ik. Daarmee zou ik hier niet voor de deur kunnen vliegen als de kindjes op bed liggen .....

Het "accuprobleem" is inmiddels opgelost. Ik had de lader op lithium ion staan in plaats van lithium polymeer. Bij de eerste is de afslagspanning 4.1V/cell terwijl dit voor de 2de cellen 4.2V/cel moet zin. Hierdoor slaat de lader te vroeg af ondanks dat de cellen nog niet vol zijn.
Na de laderinstelling aangepast te hebben laad ik er ca. 4300mAh in, prima dus. MEt een volgeladen pack vlieg ik dan ca. 10 a 11 minuten.

Zojuist weer gevlogen en het ik durf al voorzichtig heen en weer te vliegen. Ik had wel regelmatig storing op de nick servo (kanaal) steeds een kort fel tikje waardoor de heli even naar voren kantelde. Het veld waar ik stond was wel erg vochtig mmm ... toch vreemd er zit een multiplex ontvanger in met ipd techniek. Dit had ik in Venray niet gehad.

Maar goed , met de datalogger in de heli gebouwd (eagletree systems) heb ik alle parameters even gemeten en die zien er prima uit :
Governor mode , head rpm = 1750 rpm (throttle set to 70%)
gem. spanning = 17V , gem. stroom = 24A , gem. vermogen = 400W

De spanning blijft aardig constant , grappig trouwens om te zien dat de regelaar tijdens de terugloop in spanning het motortoerental NIET bij regelt dat had ik namelijk verwacht. De governor functie kijkt blijkbaar alleen naar de ingestelde waarde op de zender en het werkelijke motortoerental (wat hij terug meet van de motor). Op zich wel jammer want dat zou wenselijk zijn bij elektrohelicopters, dan kan de terugloop in spanning "gecompenseerd" worden in de regelaar doordat hij verder opregelt.

Op zich zou ik beter een 17tands tandwiel kunnen monteren en dan vervolgens de throttle op 90% zetten, dan werkt het geheel waarschijnlijk efficienter. Wat denken jullie ? Is 10% genoeg ruimte voor de governor om bij te regelen ?

De grafiek kun je hier vinden in het volgende word documentje : http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeasurements29082007.doc

666yeti666 zei:
De spanning blijft aardig constant , grappig trouwens om te zien dat de regelaar tijdens de terugloop in spanning het motortoerental NIET bij regelt dat had ik namelijk verwacht. De governor functie kijkt blijkbaar alleen naar de ingestelde waarde op de zender en het werkelijke motortoerental (wat hij terug meet van de motor). Op zich wel jammer want dat zou wenselijk zijn bij elektrohelicopters, dan kan de terugloop in spanning "gecompenseerd" worden in de regelaar doordat hij verder opregelt.

Bas,

merkwaardig, als de spanning zakt dan zakt het toerental toch ook in? Waarom zou de governor functie daar dan niet op reageren? 8O
Waar reageert zo'n governor functie dan WEL op?

Back