T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Ik heb gezien dat de alu motortussenplaat mbv 3 boutjes op de motorplaat vastgezet moet worden, bij de kunststof versie was dat maar met 2 mogelijk. Dus dat zit zowieso steviger.

Nou, inmiddels is de rest van de onderdelen binnengekomen en ben ik gestart met de reparatie.
De alu motorplaat ziet er goed uit en toch erg licht. Helaas kan de motor mbv de alu tussenplaat toch ook maar met 2 boutjes op de motorplaat worden bevestigd ..... desondanks zit het als een huis zo stevig, dat buigt nu niet meer , dat probeerde ik maar dat lukt niet, prima dus.
De hoofdrotoras is nu een geharde versie , net als de as van de staartrotor. Waren wel duurder maar ja.
Het landingsgestel zit er ook weer onder, de aluminium nokjes werken prima en zo is er snel 25euro verdiend op een nieuw chassis.

Ik ben van plan om de beugels van het landingsgestel nu met kunststof m3 boutjes te gaan vastzetten zodat bij een crash die kunnen breken en niet de nokjes van het frame.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Wel doen of niet doen ?

De staart +steunen + het staarthuis zitten er ook op, de riem is gespannen.
Nu is het wachten op de metalen tandwielen voor de servo's. Daarna de motor monteren en alles goed controleren of alles goed loopt/draait.

Dan een statische controle zonder motortandwiel en daarna met en dan voorzichtig eens hooveren. Daarna vliegen als alles ok is.

Verder wacht ik op 2 extra lipo's flightpower evo25 5s 5000mAh als extra vliegakku, zodat ik 4x achter elkaar kan vliegen en langer kan trainen/oefenen voor de wedstrijd in juni ....

wordt vervolgd.

hoi anne,
ja ik vlieg nog met de konions. Ik wilde gewoon vaker kunnen vliegen, dus heb ik 2 lipo's erbij gekocht , ivm de dalende prijzen van de lipo's is het nu toch interessant om daarvoor te gaan.
Ik ben ook benieuwd of die meer power geven, ik vermoed van wel. Ze zijn 25C en ik verwacht dat ze tijdens belasting de spanning wat beter vasthouden dan de konions.

wordt vervolgd ...

Zo, gisteravond de reparatie afgerond. Alles opnieuw afgesteld nadat de servo tandwieltjes vernieuwd waren, het loopt weer erg soepel !

De pitch heb ik nu ook weer als volgt :
1) +10/-5 rpm = 1750
2) +12/-5 rpm = 1750
3) +12/-5 rpm = 1750 (wordt later wel meer)

Ik kwam nog een stukje gescheurde folie van een van de paddels tegen, dus die is ook nog even hersteld.

De riem heb ik ditmaal ietsje strakker gezet ,ik had het idee dat hij de vorige keer iets te los zat. Ditmaal dus precies volgens de handleiding.

Misschien plaats ik er zwaardere paddels op voor de wedstrijd, zodat de heli wat stabieler zal aanvoelen tijdens hooverfiguren als er wind staat . De lengte van de flybar houdt ik dan hetzelfde zodat de wendbaarheid gelijk blijft. Zal wel iets trager worden dat wel.

Hier nog even wat plaatjes :

Een treurig gezicht, vlak na de crash :
1150482d3de5c19fe.jpg

Reparatie in de huiskamer geeft altijd veel troep :
1150482d3de6179a4.jpg

reparatie van de carbon staart mbv een stukje buis :
1150482d3de64cd79.jpg

past perfect :
1150482d3e2075cc3.jpg

secondenlijm erbij en zo sterk als een huis :
1150482d3e209fceb.jpg

reparatie frame nokjes :
1150482d3e20c85b7.jpg

alu nokjes aan het frame :
1150482d3e98af5d0.jpg

De nieuwe flightpowers evo25 5S 5000mAh :
1150482d3e53e0cb5.jpg

li-ion-mn : 5S3P 4200mAh weegt 692gram :
1150482d3e541a138.jpg

flightpower evo weegt 631 gram zonder stekkers :
1150482d3e5446827.jpg

flightpower versus konion :
1150482d3e6ea2c07.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, even een update, vanmorgen de maiden gemaakt na de reparatie . 1 pack voorzichtig gevlogen in de heli . Ging uitstekend , alles loopt en draait weer perfect.
En geen enkele trim nodig, ook geen bladspoor !

Dus ik ben er weer klaar voor !

foto's volgen (helaas is m'n eigen pc vorige week ook gecrashed ....)

Enfin, gisteravond nog eens 2 packs gevlogen en ik krijg er weer vertrouwen in, het is toch wel even wennen na veel gevlogen te hebben met een mini titan .....

Het motortandwiel staat een tikje dichterbij het hoofdtandwiel, zeker is zeker, tandwiel strippen is geen optie meer ......

Nu nog op zoek naar zwaardere paddels om hem wat rustiger te maken tijdens hooveren met wind, heeft iemand hier ervaring mee ??

Je ziet, hij staat er weer trots bij !
1150483127843960e.jpg

115048312784d1f37.jpg

Als je goed kijkt zie je dat de motor gemonteerd zit op een aluminium tussenplaat en dat geheel zit weer op de aluminium motorplaat
1150483127858f3af.jpg

De motordraden moest ik nu door de zijkant van het frame leiden, want de motor kan er maar op 2 manieren in ivm de bevestigingsgaten van de motortussenplaat. Draden dus aan de linker- of rechterzijkant.
115048312796f30ec.jpg

Had je nu nog wel genoeg "aslengte" om je tandwiel te bevestigen, dit was de reden dat ik deze plaat niet kon gebruiken.
Ziet er goed uit trouwens, ik ben blij dat mijn plaatje een goede bestemming heeft gekregen.:D

Ik denk dat je met de oude stijl paddles of misschien standaard raptorpaddles al heel wat extra stabiliteit hebt.

Ziet er goed uit :)
Al wat expo geprobeerd in te stellen op de swash Bas?
Het is wel fijn als je de felheid kan benutten als je het nodig hebt voor bepaalde figuren.., ga je de paddles vervangen door zwaardere dan beïnvloed je m.i. het gedrag van de heli in zijn geheel.

Eric

@anne,
ja dat is geen enkel probleem, ik heb zelfs nog ca. 5mm as over, die plettenberg heeft een erg lange motor-as.
Ik zat er zelfs even aan te denken om die plaat van jou helemaal weg te laten en gewoon een stuk van de as af te zagen .... dan komt de motor wat dieper te liggen en dan blijft er erg weinig ruimte over tussen de fan van de motor en de zijkanten van het frame.
Ik moet er zowiezo een stukje afzagen , omdat de nieuwe lipo's vrij hoog zijn kunnen ze tijdens een crash tegen het motortandwiel komen en de bovenste cel vermorzelen ....

@laurens,
ja, daar zat ik ook aan te denken, de paddles van de ' gewone' logo kopen en erop zetten. Een andere mogelijkheid is wat gewichtjes aanbrengen, net naast de paddles.

@eric,
ja ik heb er al circa 35% expo op.
Proeven zullen uit moeten wijzen of zwaardere paddels averechts werken ...

Misschien is het probleem niet op te lossen en is gewoon een zwaardere heli nodig om tijdens wind toch nog netjes te kunnen hooveren .... wie zal het zeggen ?

Ik ga zowiezo mijn figuren voor de volgende dutch3d flink veranderen en doe zo min mogelijk statische hooverfiguren, daar is de heli misschien toch te licht voor. Ik zie de brandstofheli's een stuk stabieler in de lucht hangen. In vergelijking met mijn heli scheelt dat al snel 1 kilo .
Tuurlijk doet de piloot er ook toe ;-)
Maar goed eerst maar eens proberen met andere paddles.

Iemand nog een setje paddles over voor weinig ???

Even een update :

De 5s lipo's aangepast zodat ze in het frame passen, daartoe moest ik aan beide kanten een stukje depron er tegenaan plaatsen. Het geheel zit in een nieuw stuk krimpkous, dat staat wel zo netjes.
Het wordt in het frame vastgezet met klittenband + klittenband-koord.
Omdat de lipo een stukje hoger komt te liggen ter hoogte van het motortandwiel / as , toch maar besloten om de te lange as een stuk af te slijpen. Het risico bestaat dat tijdens een crash de lipo erg beschadigd.
Zagen gaat trouwens niet, want de as is gehard.

Gisteren hadden we van onze club (rmvc cumulus : Radio Model Vlieg Club Cumulus uit Winssen (Gld) ) open dag. Daar 2 packs gevlogen met de lipo's en dat ging prima, loops, rolls , stall turns , geen centje pijn. De motor draait op een merkbaar hoger toerental dan met de li-ion-mn cellen. Blijkbaar hebben de evo25 lipo's een nog lagere inwendige weerstand. Daardoor heeft de heli nog meer power. 3D moet nu nog gemakkelijk kunnen , alleen kan ik het nog niet ;-)

In de tussentijd begin ik te twijfelen of de servo's op de swash wel sterk genoeg zijn. Ik ga meer en meer proberen te stunten en dan zijn de Hitec hs-85mg servo's misschien niet sterk genoeg meer ? Misschien moet ik maar eens overgaan naar sterkere servo's ? Digitale ? Iemand tips ?

Verder overweeg ik om een extra ontvanger accu te plaatsen, parrallel aan de jazz 80-6-18, zoals vermeld in de handleiding , gewoon puur uit veiligheid .
Dat wordt dan 4maal sanyo 800mAh nimh. Weegt maar 55gram. Ik zou lipo kunnen nemen maar dan heb ik ook weer een spanningsregelaar naar 5V nodig dus wordt niet heel veel lichter in gewicht .

4x NiMH gebruiken heeft nog een ander voordeel: ze worden netjes door de 5V bec op spanning gehouden, dus je hoeft ze theoretisch nooit te laden ;)

Laatst bewerkt:
Nou, gisteravond weer even gevlogen ... met de nadruk op "even " .....

Ik had mijn eerste accu aangebracht en was zo'n 3 minuten in de lucht even aan het invliegen toen ik ineens iets voelde steken in mijn rechter enkel ....
Daar bleek een of andere beestje te zitten die niet weg wilde nadat ik hinkelend op een been met mijn andere voet het probeerde weg te krijgen ....
Toen ik besloot even snel te landen ging het natuurlijk mis, dat was iets TE hard neergezet.
Gevolg was dat de staartbladen de grond raakten. Een vloog er compleet met bladhouder af en de andere zat los, lagers verdwenen. Het schroefdraad van hat alu-middenstuk voor de heck was uitgelubberd.
De carbon staartbuis was gescheurd en het hoofdtandwiel + hulp-tandwiel voor de riem beschadigd ......
En hoppa; 75euro armer !

Moraal van het verhaal : Zelfs als je gestoken wordt door een paar wespen, kalm blijven en RUSTIG landen !

ps. Mikado vliegt mooi en fijn maar de onderdelen zijn duur ..... de volgende keer geen mikado meer voor mij .....
:-(

Enfin, de logo is weer gerepareerd en vliegt weer.
Door de aluminium staartbuis , die ca. 20gram zwaarder is dan de carbon staart die er eerst op zat, klopt het zwaartepunt niet helemaal meer en moet de accu iets verder naar voren.
Verder had ik het probleem dat het upgraded aluminium staarthuis te los IN de alu buis zat. Daardoor moest ik iets verzinnen om te voorkomen dat het kon draaien.
Daarvoor 2 maal M2.5 schroefdraad in de klemring + staartbuis + staarthuis getapt en het geheel met boutjes vastgeklemd. Zo dat zit beter als ooit tevoren ....
Zo zie je maar dat elke niet upgrade een upgrade is.

Nu kan en moet er weer geoefend worden voor dutch3D venlo op 21 juni , het is kort dag .....

ha ha ha ! Je hebt altijd 'baas boven baas'
Ik heb echter niet zoveel vliegervaring als jij . Echt rond vliegen doe ik pas een jaar , daarvoor was het meer afstellen en hooveren ..... dus ja, dan vind ik wat goede voorbereiding wel fijn, maar ach, het is natuurlijk allemaal voor de lol ...

Zo, ik heb vanmiddag weer even gevlogen op mijn vaste stek, een prima spot waar ik van niemand last heb. Onderaan wat foto's .

De heli vloog weer prima. De extra ontvanger accu zit er nog niet op ivm zwaartepunt probleem. Ook nog met de 3DX500 gevlogen.
De figuren voor de dutch3d B-klasse zijn geoefend. De rollen en loopings gaan aardig , nu nog de pull-back, het blijft een lastig ding !
Deze week belooft het goed weer te worden dus hopelijk nog een paar keer oefenen ..... en dan moeten we er klaar voor zijn; de wedstrijd op 21 juni ......
Ik heb me net ingeschreven :
Pilots 2008
Neus maar eens op die site rond dan heb je een indruk van hoe het eraan toe gaat . En daarna natuurlijk ook aanmelden.

11504854058308a5c.jpg

11504854058338071.jpg

11504854058367a6f.jpg

11504854059e72433.jpg

11504854059ea122f.jpg

Back