Hey ...,
boven het feit dat het wel erg leuk is om af en toe zo'n draadje eens "op te stoken", meld ik niets wat niet waar is. Mijn vliegen begint met een hoover, eindigt met een hoover (hopelijk :wink: ), en ik vindt het eigenlijk héérlijk om tussendoor ook nog vaak te hooveren.
Het belangrijkste wat ik van de heli verwacht is dat hij super eerlijk is! En dat hij HOOVERT, vooral voor het foto's schieten! . Crashen wil ik liever niet aan denken, en indien ik mezelf in de hand heb (niet overschatten), en het materiaal is goed en deugdelijk, dan crash ik waarschijnlijk ook niet ! De T-rex 600 (die inmiddels is verkocht) is (gelukkig) ook nooit gecrashed.
De Logo 600 kan voor mijn gebruik goedkoper worden neergezet dan de T-rex 600. Akku's is gelijk, je koopt een Logo 600 voor ca.€ 350,- . Hierin komt een (zelf opnieuw gewikkeld) TP motortje van 3 tientjes, en een regelaar van nog geen 4 tientjes.
Indien je wilt gaan 3D-en zal je beslist op een andere setup uitkomen (lees ook duurder). Wel als voordeel is dat dit JOU setup is, en niet een Align setup. Nogmaals (ik treed in herhaling) de Align is niet verkeerd maar:
Ze halen rendement uit een aantal slimme dingen, zoals een hoogtoerige buitenloper die, ook al slecht uitgevoerd, al een redelijk rendement behaalt. Je creëert dan automatisch het nadeel dat je wel een erg lullig tandwieltje moet monteren op de motor... dat sucksss... het blijkt ook wel, de orginele pignon braken af als pisbakijzer. Niet getreurd, ze maken wel een helicalsetje die (eerlijk is eerlijk) véél fijner loopt (dat mocht ook wel :evil: ).
Als oplossing van de motor die eigenlijk te snel in de markt was gezet hebben ze de 600 XL gebouwd. Ook weer die hoogtoerige (zelfs nog méér toeren). Komt eigenlijk goed uit... er waren nou eenmaal een aantal 600L motoren waarbij de as spontaan door midden brak! . (Get the point !)
De ietwat knullig ontworpen hoofdrotorbladhouder was overigens bij mijn set direct vervangen. Echter ik had hem iets te snel om ook de nieuwe tussentandwielas met pouly mee te "krijgen" (euveltje doorslippende pouly's van de staartaandrijving). Leuk voor de after sales... aluminium pouly's.
Vaak ga ik voor standaart... uit de doos moet het goed zijn. Gelukkig dus de aluversie gekocht, want de CF had last van framebreuk (ook goed voor de aftersales ). Op zich niet verkeerd, want dan kon je zelf wat verbouwen zodat ook een normale maat motor tussen het frame past (Dat past bij de Logo in het orginele frame).
Het is een goede gemiddelde heli. Hij is zeker niet top kwaliteit... en als er ruige vliegers mee aan het bashen zijn, is het zelfs een héérlijk ding. Je zal beslist niet een F3C piloot met een T-rex zien vliegen, ze missen het gewoon aan precissie/nauwkeurigheid. Zeker in vergelijk met de Logo (die kon veel nauwkeuriger worden gehooverd dan de T-rex). Ik denk dat als je net dat beetje meer 3D wilt laten zien, het niet gaat lukken met een T-rex. De piloten die met de T-rex willen 3-D'en gaat het waarschijnlijk om het feit dat het er KEIHARD uitziet. Dat voorbeeld wordt overigens met de paplepel ingegoten, kort geleden nog een abnormaal (wel héél knap) 3D vluchtje gezien van zo'n figuur, waarbij het notabene de éérste vlucht van de heli blijkt te zijn (om vertrouwen te creëren hoover ik zelf altijd het eerste vluchtje van een pas opgebouwde heli).
Na flink wat akku's leeggetrokken te hebben word er eens (met dat ruige vliegen) een lagertje verropt (zie het als STUK, KAPOT... niet speling maar echt KAPOT). Onder het mom van "speling" wordt er een leuke inkoopaktie opgezet, vele T-rex vliegers doen mee (mag ook, de lagers zijn idd nieuw best wel goed, echter de tolerantie :? ...).
Oo.. ja, ik had al gemeld dat de T-rex inmiddels een druklagerstaartje had uitgebracht? De orginele gingen stuk! Opzich niet verwonderlijk, de twee lagers orgineel in de staartbladhouder moeten voldoende zijn om ook de axiale krachten op te vangen, maar dan moeten ze wel zorgen dat het grotere lager aan de buitenkant zit (i.p.v. een erg lullig véél kleiner lagertje dan de binnenste

). Een goede gemiddelde... Ze maken ook goede gemiddelde motoren, en goede gemiddelde regelaars, en akkus?? eeuuh.. oooja, ook goede gemiddelde stofzuigers!
In grote lijnen is de Logo gewoon aanmerkelijk beter. Een frame uit kunststof, die bij normaal gebruik (ook hard 3D) héél blijft en bovendien nog eens lichter is als het CF frame v.d. Rex. Dat tussenastandwieltje moet je gewoon weglaten! Tevens kan je een schroef normaal vastdraaien in het aanmerkelijk betere kwaliteit kunststof. Hun rotorkop is bewezen erg goed, hieraan is dus ook weinig gewijzigd. Lagers kopen ze in bij een goede kwaliteit fabrikant, niet bij de goedkoopste aanbieder. Schroeven idem. De mensen daar zijn al jaaaren bezig met goede heli's ontwerpen en bouwen. Align heeft een gejat ontwerp (de kleine T-rex) gewoon vergroot. Bij Align zijn ze vooral goed in marketing, en weten ze de juiste mensen naar zich toe te krijgen om hun doel te bereiken... doel is vooral geld verdienen (overigens niets mis mee). De onderdelenvoorziening is voorbeeldig bij Align enz. enz.
Het klopt dat Mikado onderdelen duurder zijn... kwaliteit moet nou eenmaal betaald worden. Moeilijker verkrijgbaar??? Idd prima verkrijgbaar maar nou eenmaal iets minder makkelijk als de Align delen. Maar ja... de Mikado mannen (vrouwen) houden zich vooral bezig met heli's en dat merk je nou eenmaal aan de "bijzaken".
De Logo's zijn heerlijk precieze heli's met een super stuurkarakter. Ook na vele vluchten heeft zelfs het niet gelagerde heveltje minder speling dan de dubbelgelagerde T-rex hevels... (waar er ook nog eens meer van in de rex zitten ook... meer speling)!
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan, toch moet je zelf de keuze maken . Mijn keuze moge duidelijk zijn !
Greetz van Aldert