Tamiya 1:16 RC Type 10 tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Roel van Essen, 28 nov 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Na al het gepruts aan de rookgranaatwerpers was het een opluchting om even wat grotere onderdelen in m'n vingers te hebben. De rem- en vooruitbreng-inrichting van het 120mm kanon. Leuk uitgedacht! Verder is de (aluminium) loop van het kanon op plekken waar geen plastic komt voorzien van een laagje matzwart met daaroverheen een laag matte lak als basis voor het groen. Overigens kun je die loop ook uitstekend gebruiken om je hond te lokken: doordat er 4 gaten in zitten kun je bijna het Wilhelmus erop spelen. (Wellicht wel het Japanse volkslied...)

    Ondertussen zit ik te twijfelen.
    De Hammerhead-unit heeft bovenop de LED waarmee bij een "battle" een schot wordt gesimuleerd. (Zie foto: rode strepen wijzen er naar toe)
    P1430883.JPG
    Op de tekening van Tamiya zie je dat de opening van de richtkijker van de schutter (in het kanonschild) gebruikt kan worden om zo'n LED in te zetten.
    Dat zou betekenen dat de LED keurig co-axiaal aan het kanon staat: ideaal in combinatie met de gyro-stabilisatie.
    Als ik dat zou willen, moet ik die "afvuurLED" losmaken van de Hammerhead, twee draadjes solderen tussen de unit en de LED en dan kan ik de LED in het kanonschild plaatsen.
    Ik ben niet zo'n held in dit mini-soldeerwerk. Ik denk er over om de pootjes van de LED halverwege los te knippen, zodat er op de unit nog een (rest) van het pootje zit en op de LED ook.
    Iemand ervaring hiermee?

    Verder het glaswerk voor de chauffeur en de commandant alvast voorzien van een combi: clear green aan de ene kant, clear blue aan de andere kant.
    Op die manier behandel ik al mijn periscoop-werk.
    P1430889.JPG De rest van het "glaswerk" doe ik al ik m'n bronnen beter heb bestudeerd. Er zijn nu nog stukjes "glas" die ik niet thuis kan brengen...
     
  2. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Hai Roel,
    Ik ben een herintreder en ook bezig met hetzelfde model, erg fijn om mee te kijken met ervaren bouwers, nu weet ik ook waarom de vertragingsbak een rauw geluid maakte (inmiddels opgelost) en inderdaad als je lang met de kleine onderdelen bezig bent geweest ben je blij om even weer met de grote stabiele onderdelen bezig te gaan, ik denk leeftijd en het zicht wat er dan bij hoort :) Met de tank ben ik nu ongeveer 5 weken bezig en al heel wat uren mee versleten ( ook ivm herbouwen:() maar leuk om weer bezig te zijn met deze hobby.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Alberto
    Net als jij heb ik wat (uche-uche) "problemen" gehad met de vertragingsbak. Ondertussen opgelost.
    De Hammerhead heb ik vanmiddag aan m'n oudste zoon meegegeven; die is qua solderen iets handiger dan ik.:koud:
     
  4. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    UUhhhhh geen idee wat een hammerhead is zit die er standaard bij ? o_O
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hammerhead is een type battle-unit. Hiermee kun je "schieten" op andere voertuigen middels infra-rood. En... je kunt "treffers" ontvangen, die door de electronica in je tank omgezet worden in M-kills (Mobility kills) of T-Kills (Total kills). Daardoor gaat je tank, als hij getroffen is, zich gedragen als een getroffen tank: kan niet meer rijden, of niet meer schieten of doet helemaal niets meer.
    In feite het MILES-systeem (Multuple Integrated Laser Engagement System) in het klein. Het "dingetje" bovenop de toren van deze Sherman is de standaard Battlefield Unit van Tamiya; de Hammerhead ziet er iets anders uit.
    156_zpsodrvbn2c.jpg
    (Foto: BTN)
    En nee, die zit er niet standaard bij.
     
    Alberto vindt dit leuk.
  6. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Zeg Roel, er zit volgens mij 1 schroefje niet goed, op het onderdeel waar de torenkrans in zit. Op de correctiepagina moet hij in het gaatje ernaast komen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Roel van Essen en Puffin vinden dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Alberto, dank voor de tip!
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    ... en gecorrigeerd!
     
    Alberto vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Met dank aan het soldeerwerk van zoon Kor: De afvuur-LED van het battlefieldsysteem is van de print en op een extra stukje draad gesoldeerd.
    P1430935.JPG

    De LED kon nu op de plaats waar een deel van de schuttersoptiek zit, in het kanonschild. Op die manier zit de LED coaxiaal aan de hoofdbewapening, zonder rare uitstulpingen bovenop het kanon.
    P1430937.JPG
    In het kanonschild zie je nu twee LED's: De bovenste (licht-paarse) is de afvuurLED voor het Battlefieldsysteem, de onderste (wit) laat straks het vuur van de coaxmitrailleur zien.

    P1430918.JPG
    Ondertussen is de rem- en voorbrenginrichting van het kanon aangebracht. Ik had eerst nogal m'n twijfels over de stevigheid van het systeem waarmee het kanon in de toren hing. Tenslotte is de schietbuis van nogal dik aluminium, en steekt een behoorlijk eind voor de toren uit... Maar dat viel reuze mee, dankzij de twee rubber ringen die de scharnierwerking een beetje in toom houden. Zo langzamerhand begint het een redelijke spaghetti te worden in de toren, en daar komt straks de torendraai-inrichting nog bij!
     
    Alberto vindt dit leuk.
  10. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad wat een draden zeg :) hoe krijg je een kilo vlees en een ponds zakkie ;) maar die extra led zit er super in :koud: enne je boft maar met zo`n zoon
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteravond heb ik me deels op de elektronica gestort, en daarna (om even af te kicken) op de 12,7mm torendakmitrailleur. ("Ma Deuce" voor de intimi)
    P1440006.JPG
    Nu heb ik redelijke ervaring met het 1:1 exemplaar, en ik moet zeggen dat Tamiya hier een mooi staaltje modelbouwkunst van heeft gemaakt. Alles zit erop en er aan. Het deksel kan open, de bovenzijde van de afsluiter en de het aanvoermechanisme voor de munitie in het deksel is aanwezig.
    P1440012.JPG

    P1440013.JPG

    Eén foutje was zichtbaar: Tamiya heeft er niet op geanticipeerd dat de Type 10 een .50 heeft met een QCB. (Quick Change Barrel)
    Het "oude" draaghandvat van de loop is nog aanwezig, en dat moet je er af snijden. (Dat is correct) Maar het ronde deel van dat draagstel blijft dan op de loop zitten. (Zie pijl)
    P1440008.JPG
    Da's niet correct. Maar dat er af halen zou heel secuur schuur- en vijlwerk kosten, met als grote risico dat je de loop zou beschadigen. Niet gedaan dus.
    Wel komt er nog een QCB-handvat op de loop. Maar het blijft een hele mooie replica van de .50.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi stukje moedlbouw! Ziet er, in ieder geval vanuit mijn optiek, uit als een echte!
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    En na een hele middag hobbyen is nu de gehele commandantskoepel gereed.
    Inclusief .50 op z'n affuit, hulzen-opvangbak, schakel-opvangbak, munitiekist-houder inclusief munitiekist.
    P1440020.JPG
    Wat meteen opvalt is de manier waarop de .50 op het luik staat; de tankcommandant moet bijzonder ver uit z'n luik komen om de .50 te bedienen. Oké, het is lekker simpel, zo'n handbediende affuit, maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om iets dieper onder pantser te staan om te voorkomen dat ik vroegtijdig "Sayonara!" moet zeggen.
    P1440021.JPG
    Overigens vond ik de slijtage die ik eerst aan het wapen heb aangebracht een tikje "over de top". Dus met 95% alcohol de zaak schoongemaakt en opnieuw geschilderd. Uiteindelijk diverse tinten slijtage aangebracht door een drupje van gunmetal te mengen met een steeds groter drupje matzwart. Uiteindelijk het hele wapen in de parketlak gezet om een zijdemat finish te krijgen.
    (Weer eens wat anders dan een .50 in een bak met kero, zoals vroeger...;) )
    P1440018.JPG
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Mooi stukje werk Roel :koud: oog voor detail
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Sinds 1977 heb ik vaak genoeg met het grote voorbeeld gewerkt... ;)
    Hier in Libanon, 1979.
    roel_un.jpg
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    :frustie::mad::hammer:Gloeiende, gloeiende gloeiende... Even m'n frustratie uiten richting Tamiya! De vertragingsbak liep nog steeds niet lekker. Vooruit-achteruit prima, maar zodra ik wil draaien begonnen er "minder fijne geluiden" uit het achteronder op te stijgen. Enfin, vertragingsbak uitgebouwd, opengemaakt, alles nagekeken... Niks. Alle tandwielen keurig op z'n plaats, alle afstandsringtjes voor de zekerheid met de micrometer opgemeten... Prima op z'n plaats. En toch, als ik het tandwiel van de draaimotor met de hand bewoog, begon een van de daaropvolgende tandwielen (BG4)te "bokken". Met als gevolg dat de as van de 2e versnelling omhoog kwam. Dat veroorzaakte het rauwe geluid, zover was duidelijk. Maar... WTA IS DE OORZAAK HIERVAN? En had het ene witte nylon tandwiel, wat ik om raadselachtige redenen nog steeds in de onderdelenbak had liggen, hier iets mee te maken? Dat ene tandwiel eens opgemeten: het had dezelfde afmetingen als tandwiel BG4. Hmmm... Uiteinde de steek eens opgemeten: Het geplaatste tandwiel had een andere steek als tandwiel BG4 in de secundaire as, waar hij mee zou moeten corresponderen! BG4 op de primaire as vervangen door het tandwiel wat "over" was, en ziedaar: geen gebok meer, alles liep als een zonnetje. Vertraging dichtgeschroefd, 6V op de draaimotor gezet: een prettig zoemend geluid. 6V op de aandrijfmotor: idem! Kortom: ik heb nog steeds een tandwiel over, maar weet absoluut niet waar ik dat in de tank moet plaatsen.
    Enfin, het zaakje werkt nu goed, maar dit heeft me een week frustratie en piekeren gekost. Ben ik niet van Tamiya gewend. @Alberto: heb jij ook deze ervaring?
     
  17. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Ik had dit idd ook en er bleek 1 tandwiel teveel geleverd te zijn, ik heb er een foto bijgedaan hoe mijn vertragingsbak nu inelkaar zit en nu loopt hij als een grote. misschien overbodig maar de tandwielen waar de gele pijlen bijstaan zijn verschillend . roel.jpg
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Bij mij was het dus degene met de rode pijl die niet klopte... De vertanding van het kleinere tandwiel correspondeerde niet met het tandwiel op de secundaire as.
    tandwielbak.jpg
     
    Alberto vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zojuist de eerste proefrit gedaan met rupsen er onder.
    Tot nu toe werken de meeste zaken prima: rijden, draaien, koepel draaien, eleveren/declineren mitrailleur en kanon. Verlichting nog niet; ik moet eerst eens kijken of ik tussen de boven- en de onderromp stekkers ga monteren.
    Waar ik wel mee zit: ik gebruik de Futaba FF7 met elektronische trims en ik krijg het stabilisatiesysteem niet aan de gang.
    Moet ik nog even zien uit te vogelen.
    Met de schakelaar op "kracht" gaat het om z'n as draaien trouwens wel héél erg traag...
     
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Taal van zender op Japans zetten, 3x netjes buigen en dan starten, wellicht helpt dat. (video graag)
     

Deel Deze Pagina