Test: Methanolmotor op benzine

Grappig.... beide heren waren lid van mijn eerste vliegclub, en de Feenstra van de twee volgt nu bij ons heli-les.
Die mannen konden met z'n tweetjes verschrikkelijk mooi bouwen.

Laatst bewerkt:
Zal eens even in mijn agenda neuzen wat betreft de schaalmeeting. Dan zou de Fokker F7a met de Brutus vonk plopper mee kunnen.. Werd recent op Deelen tijdens Phantasy in Blue ook weer positief verrast op gereageerd [emoji106]

Zo uit mijn hoofd, zal die seriebouw ergens midden jaren 90 begonnen zijn, denk ik? Dus als het een uit het begin is, midden tot eind '90.
Dus toen al ARF uit Nederland....
Die gasten waren hun tijd ver vooruit.
Een vroegere clubgenoot vloog begin/half jaren tachtig met een piper van 5m span, met, als ik het goed herrinner, een 40 of 45cc benzine motor, bully of tartan
Had hij gebruikt gekocht bij Q te P.
Vroeg me af of dit er één van was, maar zal dus wel niet.

Vroeg me af of dit er één van was, maar zal dus wel niet.
Volgens mij waren de Veenstra Pipers niet zo groot, maar dat weet Rene beter, die heeft er een :D :D :D

ARF... die dingen waren volledig handgebouwd, daar hebben ze nooit de geinvesteerde manuren uit terugverdiend. Deden ze omdat ze het leuk vonden.

De Veenstra Piper is 280cm spanwijdte. Om die als Arf te bestempelen is wel een belediging hoor.

Je mocht willen dat Arf zo goed in elkaar zat. Beste Piper die ik ooit gehad heb.. Deels gebaseerd op tekeningen van Toni Clark maar volledig verschaald naar de L21 uitvoering waar de Klu mee vloog.
a7ed87fba92acf1219d67f009a68be3e.jpg

Hadden jullie nog te goed, was alles behalve rustig weer afgelopen maandag. Hoop turbulentie en zo'n windkracht 4bft. Dus van het echte pruttel vliegen kwam weinig terecht.[emoji6]

Gaat even duren voor ik het videootje kan zien (op "kijkbare kwaliteit" ongeveer een half uurtje ben ik bang).

Hoe vloog het en hoe doet de motor het in de lucht?

O ja met betrekking tot de FVeenstra Pipers, beide heren waren in september 2016 bij ons op de GMVC met nog zo'n prachtige (nr.30) L21/18 Piper.(Ter plekke verkocht.)
Overigens is mijn "avatar?" een foto van de huidige kockpit van mijn oude FVeenstra Piper. Deze cockpit heb ik in 2016 volledig op schaal gemaakt m.b.v. "walk around foto's" van een echte die op Seppe vliegt.
Ook de "stick" en gas-handles bewegen mee. De FG-36 ploft al weer zo'n 4 jaar in deze machine met een 20x8 MA.

Nou.... dat ging een stuk vlotter dan ik verwachtte, het videootje is al binnen.

Loopt prachtig en lijkt ook uitstekend te vliegen, met meer dan voldoende vermogen, inderdaad.
En? hoeveel olie zat er op de kist? :D

Daar kun je wel aan wennen, he? zo'n klein benzine-plofje! Ik ben er tenminste helemaal idolaat van.

Gefeliciteerd met de succesvolle maiden!

Dat vind ik érg fijn om te horen.

Jullie hebben nu de eerste conversie gedaan, de volgende keren zal het alleen maar makkelijker worden.
je zult vast wel her en der kleine verbeterpuntjes tegen komen, per slot van rekening zijn alle conversies min of meer individuele apparaten, maar daar leer je alleen maar van.

Na de derde of vierde conversie garandeer ik je, begin je in de ochtend, en vlieg je in de avond....

:D als dit zo doorgaat, vliegt over twee jaar niemand meer methanol, en kan JustEngines de ontstekingen niet aanslepen :D

Overigens, ik zag net dat de eerste run van jullie motor op 11 Oktober was....

Helemaal niet verkeerd, om 12 dagen later al de maiden te doen en gelijk al alles goed te hebben....

EDIT: Als ik dat vergelijk met mezelf: weliswaar 3 dagen tussen eerste start en eerste vlucht, maar minstens 3 weken tussen eerste start en "de allerergste onhebbelijkheden er uit".
En dat was niet alleen "slechts een tweetakt", maar ik had ook nog eens een keer alle dagen vrij om er over na te denken en te prutsen...

Nogmaals: helemaal niet verkeerd....

Laatst bewerkt:
Back