Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Yep, nr. 4, 5 of 6 van de 30.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grappig.... beide heren waren lid van mijn eerste vliegclub, en de Feenstra van de twee volgt nu bij ons heli-les.
    Die mannen konden met z'n tweetjes verschrikkelijk mooi bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2018
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Zal eens even in mijn agenda neuzen wat betreft de schaalmeeting. Dan zou de Fokker F7a met de Brutus vonk plopper mee kunnen.. Werd recent op Deelen tijdens Phantasy in Blue ook weer positief verrast op gereageerd
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    van welk bouwjaar zijn deze ongeveer?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo uit mijn hoofd, zal die seriebouw ergens midden jaren 90 begonnen zijn, denk ik? Dus als het een uit het begin is, midden tot eind '90.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dus toen al ARF uit Nederland....
    Die gasten waren hun tijd ver vooruit.
    Een vroegere clubgenoot vloog begin/half jaren tachtig met een piper van 5m span, met, als ik het goed herrinner, een 40 of 45cc benzine motor, bully of tartan
    Had hij gebruikt gekocht bij Q te P.
    Vroeg me af of dit er één van was, maar zal dus wel niet.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij waren de Veenstra Pipers niet zo groot, maar dat weet Rene beter, die heeft er een :D :D :D

    ARF... die dingen waren volledig handgebouwd, daar hebben ze nooit de geinvesteerde manuren uit terugverdiend. Deden ze omdat ze het leuk vonden.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    De Veenstra Piper is 280cm spanwijdte. Om die als Arf te bestempelen is wel een belediging hoor.

    Je mocht willen dat Arf zo goed in elkaar zat. Beste Piper die ik ooit gehad heb.. Deels gebaseerd op tekeningen van Toni Clark maar volledig verschaald naar de L21 uitvoering waar de Klu mee vloog. [​IMG]
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D is ook zo... jij had (hebt) er ook een....
     
  10. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Eerste vlucht van de geconverteerde motor op de Pander D

     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijkesaan! Prachtig! Ja dat zonnetje is bij ons op Odoorn een permanente factor. Maar je leert er mee omgaan.
     
    Didier Neefe vindt dit leuk.
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Hadden jullie nog te goed, was alles behalve rustig weer afgelopen maandag. Hoop turbulentie en zo'n windkracht 4bft. Dus van het echte pruttel vliegen kwam weinig terecht.
     
    brutus en Didier Neefe vinden dit leuk.
  13. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Bij ons is het ook een permanente factor maar na ruim 14 jaar vliegen kan je dr wel mee omgaan ja
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaat even duren voor ik het videootje kan zien (op "kijkbare kwaliteit" ongeveer een half uurtje ben ik bang).

    Hoe vloog het en hoe doet de motor het in de lucht?
     
    Didier Neefe vindt dit leuk.
  15. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Heel goed geen enkel probleem, power zat en in de lucht liep hij net zo mooi als op de grond. Erg tevreden!
     
    MicropropSport en brutus vinden dit leuk.
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    O ja met betrekking tot de FVeenstra Pipers, beide heren waren in september 2016 bij ons op de GMVC met nog zo'n prachtige (nr.30) L21/18 Piper.(Ter plekke verkocht.)
    Overigens is mijn "avatar?" een foto van de huidige kockpit van mijn oude FVeenstra Piper. Deze cockpit heb ik in 2016 volledig op schaal gemaakt m.b.v. "walk around foto's" van een echte die op Seppe vliegt.
    Ook de "stick" en gas-handles bewegen mee. De FG-36 ploft al weer zo'n 4 jaar in deze machine met een 20x8 MA.
     
    MicropropSport en brutus vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat ging een stuk vlotter dan ik verwachtte, het videootje is al binnen.

    Loopt prachtig en lijkt ook uitstekend te vliegen, met meer dan voldoende vermogen, inderdaad.
    En? hoeveel olie zat er op de kist? :D

    Daar kun je wel aan wennen, he? zo'n klein benzine-plofje! Ik ben er tenminste helemaal idolaat van.

    Gefeliciteerd met de succesvolle maiden!
     
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Vooral door en dank zij jou Bert, het aanstekelijke draadje doet ut goed.
     
    serge pot en brutus vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik érg fijn om te horen.

    Jullie hebben nu de eerste conversie gedaan, de volgende keren zal het alleen maar makkelijker worden.
    je zult vast wel her en der kleine verbeterpuntjes tegen komen, per slot van rekening zijn alle conversies min of meer individuele apparaten, maar daar leer je alleen maar van.

    Na de derde of vierde conversie garandeer ik je, begin je in de ochtend, en vlieg je in de avond....

    :D als dit zo doorgaat, vliegt over twee jaar niemand meer methanol, en kan JustEngines de ontstekingen niet aanslepen :D
     
    serge pot en onno10 vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens, ik zag net dat de eerste run van jullie motor op 11 Oktober was....

    Helemaal niet verkeerd, om 12 dagen later al de maiden te doen en gelijk al alles goed te hebben....

    EDIT: Als ik dat vergelijk met mezelf: weliswaar 3 dagen tussen eerste start en eerste vlucht, maar minstens 3 weken tussen eerste start en "de allerergste onhebbelijkheden er uit".
    En dat was niet alleen "slechts een tweetakt", maar ik had ook nog eens een keer alle dagen vrij om er over na te denken en te prutsen...

    Nogmaals: helemaal niet verkeerd....
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina