Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, geweldig is dat he? Als je weet waar op te letten (ontstekingshoek bijvoorbeeldHet kost verbazing wekkend weinig moeite om hen lopen te krijgen op benzine.
Ondertussen in Indonesië ook het evangelie aan het verspreiden...
Deze motor (een ASP 52, dezelfde motor als waar ik hier mee vlieg) lag al een hele tijd ongeduldig op mij te wachten.
Dus aangekomen op het vliegveld, Dremel bij de hand, en eerst eens even de uitlaatklep onder handen genomen.
Daarna het machientje gestart, en een uurtje of twee (mischien iets meer) laten pruttelen.
Dat ging op zich mooi, ding liep best netjes. Wel opvallend dat het standaard uitlaatpotje écht véél luider is dan die dempertjes die Just Engines maakt: naast elkaar gezet was het verschil in geluid echt heel erg opvallend.
Wat weer uitermate sneu was, en waar ik ook geen flikker van begrijp: Het viel vanaf het begin op dat de carterontluchting tamelijk hard blies, en dat dit ook niet veranderde.. Niet echt... Hmmm. Dus nadat het ding 2 uurtjes had staan draaien, de kop getrokken, en ach jeetje... over de halve omtrek de cylinderwand vol met krassen...
Geen idee wat daar fout gegaan is, maar het kan haast niet anders als dat er nog viezigheid van de fabricage in gezeten heeft. Want voor het eerste draaien is de kop er ook af geweest, en was de voering schoon, en draaide de motor soepel rond. Geen rare geluiden of geen krassend gevoel, en we hebben de boel goed ingeolied voor we hem startten.
Nou ja... een voering kost 13 pond en een zuigerveer 11, en de zuiger is wel gekrast maar daar kan in een nieuwe voering gerust mee verder gedraaid worden, het probleem is eerder dat ik niet weet hoe lang JE er over doet om doe spullen naar hier te krijgen.
Een octopus aap dus.Maar Rendra, de eigenaar, liep te glunderen als een aap met 7 staarten
Ja... alleen dan, vermoedelijk, zonder zuignappen...Een octopus aap dus.
Een nieuw ombouw project. Het kost verbazing wekkend weinig moeite om hen lopen te krijgen op benzine. Een dommem fout is om de ontsteking tijd 28° na te zetten en dan 45 min maar proberen tot een lamme arm met spierpijn aan toe. De hoop eerst maar op gegeven. Toen schoot het me te binnen wat ik verkeert had gedaan. Dag later poging 2 met de tijd goed een keer choken een paar klappen en lopen met die hap wel erg bokerig en dat kwam omdat die maar op 1 cilinder liep. Eerst gekeken hij wel vonkte en ja dat deed die. De naalden maar verder open gezet en hij liep als den zonnetje stationair. Komend wekend maar verder met wat afstellen en laten inlopen.
Ondertussen deze motor bij mij thuis op de testbok gehad voor een afstel-sessie....
Was best even tricky om uit te vogelen welke cylinder er nu rijker liep, en bij welke gasstand e.e.a. krom begon te lopen. Nog niet geheel 100% maar toch al heel acceptabel.
Aanvankelijk 2200 toeren stationair en 7300 toeren top (prop is een MenzS 17 x 6).
Wat rauw en mechanisch luidruchtig.
Na klepspeling controleren bleken alle kleppen ruim boven de 0,14 mm te zitten. Terugstellen naar 0,04 voor de inlaat en 0,10 mm voor de uitlaat, gaf toch wel verbluffende resultaten want de motor liep opeens, zonder verder aan de naalden te zitten, probleemloos tot 1500 stationair, en top had er zomaar 400 toeren bij.
Daarmee toch een heel mooie 1,6 pk (EDIT: had mijn propcalc nog op "Indonesië" staan, is dus 1,6, niet 1,4...), ongeveer gelijk aan de Surpass 120 van Bart (Huey), en helemaal niet slecht voor een minstens 27 jaar oude motor.
En het meest opvallende was toch wel dat ik eigenlijk verwacht had aan de carburateurs te moeten slijpen, maar dat dat, zoals het zich nu laat aanzien, wel eens helemaal niet nodig zou kunnen zijn.