Test: Methanolmotor op benzine

Effe kiezen op elkaar! Door het klappertanden helpt dat goed tegen tandsteen en andere ongerechtigheden....
 
Een nieuw ombouw project. Het kost verbazing wekkend weinig moeite om hen lopen te krijgen op benzine. Een dommem fout is om de ontsteking tijd 28° na te zetten en dan 45 min maar proberen tot een lamme arm met spierpijn aan toe. De hoop eerst maar op gegeven. Toen schoot het me te binnen wat ik verkeert had gedaan. Dag later poging 2 met de tijd goed een keer choken een paar klappen en lopen met die hap wel erg bokerig en dat kwam omdat die maar op 1 cilinder liep. Eerst gekeken hij wel vonkte en ja dat deed die. De naalden maar verder open gezet en hij liep als den zonnetje stationair. Komend wekend maar verder met wat afstellen en laten inlopen.
 
Het kost verbazing wekkend weinig moeite om hen lopen te krijgen op benzine.
Ja, geweldig is dat he? Als je weet waar op te letten (ontstekingshoek bijvoorbeeld :D :D :D) is het "lopen" het probleem niet....

GOED lopen, dat komt vanzelf.
 
Ondertussen in Indonesië ook het evangelie aan het verspreiden...

Deze motor (een ASP 52, dezelfde motor als waar ik hier mee vlieg) lag al een hele tijd ongeduldig op mij te wachten.
Dus aangekomen op het vliegveld, Dremel bij de hand, en eerst eens even de uitlaatklep onder handen genomen.

Daarna het machientje gestart, en een uurtje of twee (mischien iets meer) laten pruttelen.

Dat ging op zich mooi, ding liep best netjes. Wel opvallend dat het standaard uitlaatpotje écht véél luider is dan die dempertjes die Just Engines maakt: naast elkaar gezet was het verschil in geluid echt heel erg opvallend.


Wat weer uitermate sneu was, en waar ik ook geen flikker van begrijp: Het viel vanaf het begin op dat de carterontluchting tamelijk hard blies, en dat dit ook niet veranderde.. Niet echt... Hmmm. Dus nadat het ding 2 uurtjes had staan draaien, de kop getrokken, en ach jeetje... over de halve omtrek de cylinderwand vol met krassen...
Geen idee wat daar fout gegaan is, maar het kan haast niet anders als dat er nog viezigheid van de fabricage in gezeten heeft. Want voor het eerste draaien is de kop er ook af geweest, en was de voering schoon, en draaide de motor soepel rond. Geen rare geluiden of geen krassend gevoel, en we hebben de boel goed ingeolied voor we hem startten.

Nou ja... een voering kost 13 pond en een zuigerveer 11, en de zuiger is wel gekrast maar daar kan in een nieuwe voering gerust mee verder gedraaid worden, het probleem is eerder dat ik niet weet hoe lang JE er over doet om doe spullen naar hier te krijgen.

En ook deze motor, nog steeds met zwaar gekraste cylinder, uiterst matige compressie, en minstens 1500 toeren vermogensverlies, heeft vandaag zijn eerste rondjes airborne gedaan... Ondanks de inwendige malheur, starten als een zonnetje en 100% betrouwbaar in de lucht... Alleen niet erg krachtig... dat niet.

Maar Rendra, de eigenaar, liep te glunderen als een aap met 7 staarten, hier had hij al een jaar op gewacht!
Denk niet dat het lang duurt of de halve club hier schakelt over...
 
Ondertussen is de laatste reguliere vliegdag hier in Indonesië alweer achter de rug, en de vele vluchten (toch wel gauw weer een aantal uurtjes en ongeveer 50 vluchten gescoord) zijn weer allemaal 100% zonder "meshin mati", ofwel zonder deadsticks verlopen....

Allemaal??? OK, ik moet héél eerlijk zijn, ééntje…. maar dat lag niet aan de motor, maar aan dat ik bij een low pass iets te enthousiast was, en de propeller tegen de baan drukte, motor uit, en nou ja, laag zat ik toch al, boven de baan ook, dus tien meter verder zonder problemen neergezet.... Die tellen we niet mee, want een motor blijft nu eenmaal niet draaien als je een landingsbaan in de propeller gooit, dus dat kun je het arme ding niet kwalijk nemen....
 
Wat een barbaar ben jij zeg. Zomaar een landingsbaan in de prop gooien, het moet niet erger worden. Je moet die arme motor en prop je excuses aanbieden! :D:D:D
 
Nou... het viel nog niet mee hoor, om die landingsbaan op te pakken, en het mikt verdomd lastig....
 
De oude motor had diverse makken waardoor hij niet de goede toerentallen haalde . Nu met een andere motor, jonger, maar gelijke fabrikant en inhoud , een Saito 120s . Ook een extra demper aan de uitlaat gemaakt.

 
Was die 'die' Marktplaats motor? Tijdje terug stond er het een en ander...
Loopt als een zonnetje! Maar dat liep die ander gevoelsmatig ook... dat heb je snel met YouTubejes.
Dus met patent weer op naar de maiden?
Gr Bas
 
Nee die motor op mp was al gereserveerd. Deze heb ik van een goede vriend gekregen.
De oude motor had teveel slijtage en makken om goed te presteren. Maxwas een 6700 rpm zonder kap . Met kap störte dit in naar 6000 . Nu heb ik 7500 rpm ook met kap
 
Perfect! Ja... Soms flitst er wat voorbij :) Altijd Saito minded :)
Welke prop zwaai je zoal rond?
Vind het een vreselijk mooi model, altijd al gevonden. Benieuwd naar de vliegeigenschappen.
 
Een nieuw ombouw project. Het kost verbazing wekkend weinig moeite om hen lopen te krijgen op benzine. Een dommem fout is om de ontsteking tijd 28° na te zetten en dan 45 min maar proberen tot een lamme arm met spierpijn aan toe. De hoop eerst maar op gegeven. Toen schoot het me te binnen wat ik verkeert had gedaan. Dag later poging 2 met de tijd goed een keer choken een paar klappen en lopen met die hap wel erg bokerig en dat kwam omdat die maar op 1 cilinder liep. Eerst gekeken hij wel vonkte en ja dat deed die. De naalden maar verder open gezet en hij liep als den zonnetje stationair. Komend wekend maar verder met wat afstellen en laten inlopen.

Ondertussen deze motor bij mij thuis op de testbok gehad voor een afstel-sessie....
Was best even tricky om uit te vogelen welke cylinder er nu rijker liep, en bij welke gasstand e.e.a. krom begon te lopen. Nog niet geheel 100% maar toch al heel acceptabel.
Aanvankelijk 2200 toeren stationair en 7300 toeren top (prop is een MenzS 17 x 6).
Wat rauw en mechanisch luidruchtig.
Na klepspeling controleren bleken alle kleppen ruim boven de 0,14 mm te zitten. Terugstellen naar 0,04 voor de inlaat en 0,10 mm voor de uitlaat, gaf toch wel verbluffende resultaten want de motor liep opeens, zonder verder aan de naalden te zitten, probleemloos tot 1500 stationair, en top had er zomaar 400 toeren bij.
Daarmee toch een heel mooie 1,6 pk (EDIT: had mijn propcalc nog op "Indonesië" staan, is dus 1,6, niet 1,4...), ongeveer gelijk aan de Surpass 120 van Bart (Huey), en helemaal niet slecht voor een minstens 27 jaar oude motor.
En het meest opvallende was toch wel dat ik eigenlijk verwacht had aan de carburateurs te moeten slijpen, maar dat dat, zoals het zich nu laat aanzien, wel eens helemaal niet nodig zou kunnen zijn.

 
Laatst bewerkt:
Ondertussen deze motor bij mij thuis op de testbok gehad voor een afstel-sessie....
Was best even tricky om uit te vogelen welke cylinder er nu rijker liep, en bij welke gasstand e.e.a. krom begon te lopen. Nog niet geheel 100% maar toch al heel acceptabel.
Aanvankelijk 2200 toeren stationair en 7300 toeren top (prop is een MenzS 17 x 6).
Wat rauw en mechanisch luidruchtig.
Na klepspeling controleren bleken alle kleppen ruim boven de 0,14 mm te zitten. Terugstellen naar 0,04 voor de inlaat en 0,10 mm voor de uitlaat, gaf toch wel verbluffende resultaten want de motor liep opeens, zonder verder aan de naalden te zitten, probleemloos tot 1500 stationair, en top had er zomaar 400 toeren bij.
Daarmee toch een heel mooie 1,6 pk (EDIT: had mijn propcalc nog op "Indonesië" staan, is dus 1,6, niet 1,4...), ongeveer gelijk aan de Surpass 120 van Bart (Huey), en helemaal niet slecht voor een minstens 27 jaar oude motor.
En het meest opvallende was toch wel dat ik eigenlijk verwacht had aan de carburateurs te moeten slijpen, maar dat dat, zoals het zich nu laat aanzien, wel eens helemaal niet nodig zou kunnen zijn.

Na bovenstaande door bert gedaan. Alles op de big lift gemonteerd te hebben heeft die vanochtend zijn eerste Vlugt gehad in de harde wind 4/5 het was geen pretje maar hij heeft gevlogen. Eerst maar wachten op beter weer. Een filmpje van hoe de motor reageert kwa temp op de grond nagenoeg gelijk oplopend. Top rpm 7700


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kon het vanmiddag niet laten na het werk alles de auto in en vliegen met die hap. Wat een leuke kist is het geworden. De motor trekt het met gemak omhoog. Een beetje fine tunen nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Back
Top