Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ook van de allereerste motor uit het draadje, de FXi46 (http://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-13#post-3739318) is er een kleine update: de 11 x 6 prop is vervangen door een 11 x 5, wat als gevolg heeft dat de Calmato nét even wat vriendelijker vliegt, met weliswaar een merkbaar iets lagere topsnelheid, maar wel een veel betere gasrespons, een merkbaar betere trekkracht (verticaal klimmen gaat niet, maar prophangen wel), en wat het meest prettig is, een veel vriendelijker gedrag in de landing.
    Moest je die kist voorheen uiterst omzichtig, laag en vanaf grote afstand, met zo weinig mogelijk snelheid aanvliegen omdat hij anders het hele veld over zweefde, en daarna boterzacht neer zetten omdat hij anders stuiterig werd, kun je nu van veel hoger en korter indraaien, het gas dicht trekken en hoogte kwijtraken zonder snelheid op te bouwen, de daling is nu vrij simpel te controleren door meer of minder gas te geven, en de neiging om weer op te stuiteren en door te vliegen eigenlijk helemaal weg....
    De huidige eigenaar is blij met de verbeteringen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen zijn we weer in Indonesië, en uiteraard was ik stiekum toch wel wat nieuwsgierig en gespannen, maar dat bleek nergens voor nodig:

    Na een ruim half uurtje sleutelen om de accu's weer in de CampingCharter te friemelen, en de servo's weer goed aan te sluiten, was het spannende moment daar: gauw wat benzine uit de brommert van dochterlief getapt, er wat lokale olie bij gegoten, en net als voorheen, handstarten leverde niks op (drie keer geprobeerd, drie keer een "plofje en verder niks"), maar de starter er tegenaan en pats! Zoals het altijd was: met de starter er naar wijzen, of een beetje dreigend kijken met die starter in je hand, en het ding liep al... alsof hij gisteren voor het laatst gebruikt was.

    Ik denk dat ik eens naar een 12 x 6 prop moet kijken, want hij loopt nu 10300 statisch en dat is wat aan de hoge kant (ja, de toerental-meting via telemetrie functioneert ook weer :D :D :D)
     
    MicropropSport, Thedo en Jonkje vinden dit leuk.
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Veel vlieg plezier en een fijne tijd daar Bert!
     
    brutus vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Ga mijn best doen!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dochterlief was zo vriendelijk om dat testen even voor het nageslacht te bewaren, dus bij deze:

     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ook hier weer 1 exemplaar erbij.

     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij klinkt verukkelijk, Serge! Is dit met dat speciale uitlaatpotje?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Klopt. Klinkt nogal zo vanaf het balkon, eerst maar eens op het veld horen.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.218
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klinkt prachtig!
    Oewh! Wat ziet die neus er mooi strak uit!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen in Indonesië ook het evangelie aan het verspreiden...

    Deze motor (een ASP 52, dezelfde motor als waar ik hier mee vlieg) lag al een hele tijd ongeduldig op mij te wachten.
    Dus aangekomen op het vliegveld, Dremel bij de hand, en eerst eens even de uitlaatklep onder handen genomen.

    Daarna het machientje gestart, en een uurtje of twee (mischien iets meer) laten pruttelen.

    Dat ging op zich mooi, ding liep best netjes. Wel opvallend dat het standaard uitlaatpotje écht véél luider is dan die dempertjes die Just Engines maakt: naast elkaar gezet was het verschil in geluid echt heel erg opvallend.



    Wat weer uitermate sneu was, en waar ik ook geen flikker van begrijp: Het viel vanaf het begin op dat de carterontluchting tamelijk hard blies, en dat dit ook niet veranderde.. Niet echt... Hmmm. Dus nadat het ding 2 uurtjes had staan draaien, de kop getrokken, en ach jeetje... over de halve omtrek de cylinderwand vol met krassen...
    Geen idee wat daar fout gegaan is, maar het kan haast niet anders als dat er nog viezigheid van de fabricage in gezeten heeft. Want voor het eerste draaien is de kop er ook af geweest, en was de voering schoon, en draaide de motor soepel rond. Geen rare geluiden of geen krassend gevoel, en we hebben de boel goed ingeolied voor we hem startten.

    Nou ja... een voering kost 13 pond en een zuigerveer 11, en de zuiger is wel gekrast maar daar kan in een nieuwe voering gerust mee verder gedraaid worden, het probleem is eerder dat ik niet weet hoe lang JE er over doet om doe spullen naar hier te krijgen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    € 4,89 6%OFF | ASP vier-takt motor FS52AR onderdelen-zuiger ring schroef Uitlaat deur cilinder vat Rocker arm cover lente push staaf etc.
    https://s.click.aliexpress.com/e/bavZoHXa

    Volgens mij zit China daar dichterbij ;)
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan geen wijs worden uit die pagina... Welke prijs hoort bij welk onderdeel?

    Ik zal die pagina wel even doorgeven, maar het valt me op, dat hier (in elk geval op de vliegclub hier) eigenlijk niks via Aliexpress gekocht wordt... Tenminste, ik zie iedereen die me wat vraagt (wat moet ik hebben? en dan met een smartfoon vol plaatjes komen) dat via locale shops doen...

    Hobbyking zeggen ze hier van dat het meestal meer dan drie weken duurt...

    Maar je weet nooit.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Klopt wachttijd is gemiddeld tussen de 2 a 4 weken Ik ging er van uit omdat de weg van China naar Indonesië korter is dat de post er met wat geluk ook korter over doet ..... Prijzen verschillen niet veel.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat schijnt dus qua tijd niet veel uit te maken... Hij heeft (als ik het goed begrepen heb) de onderdelen besteld via de "langzame" verzending, die kostte iets van 3 dollar, en zou een maand moeten duren.
    De "snelle" verzending kost iets van dertig dollar en doet er nog steeds bijna 14 dagen over.
    Prijzen zag ik inderdaad, die liggen niet eens heel erg veel lager dan JustEngines… Wel wat, maar niet heel significant.

    Als ik in NL was geweest, had ik ze via JE besteld, die twee tientjes zijn me de snelle levering wel waard.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had hem dus NIET goed begrepen, hij had nog niet besteld, en (best verbazend voor een Indonesiër) zelf ook een en ander uitgezocht...

    En.... geloof het of niet: Vanuit Indonesië is JustEngines goedkoper dan Aliexpress…. Geloof dat het verschil in de verzendkosten lag, gek genoeg....
    Hetzelfde rijtje onderdelen via Aliexpress zou hem iets van 62 dollar kosten, via JustEngines ongeveer 41 pond. Verschil is ongeveer 8 dollar zo in de gauwigheid.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede


    Nu met Walbro carburateur. Ben hierna nog aan het fijn afstellen geweest. Dit is wat ik zocht.
    De originele carburateur had maar 1 sproeibuis voor de hoofdnaald Aan de buitenkant een bypass schroef voor extra lucht op stationair . Dit gaf een te rijk mengsel op stationair ondanks de bypass vol open. Vol gas had de motor 5 seconden nodig om zijn toerental te zetten. Tevens het nadeel dat deze carburateur boven de tank geplaatst moet omdat anders de tank leeg liep via de carburateur bij motor uit . Al met al dus een rechterhand linkervoet pedaalemmer carburateur.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een airbleed carb krijg je inderdaad van zijn levensdagen niet voor benzine afgesteld. Wil niet, kan niet, is onmogelijk, omdat in plaats van bij (grote) zuigkracht de benzine toevoer te smoren, zoals een tweenaalden carb doet, een airbleed probeert bij gelijkblijvende brandstof"smoring" de zuigkracht te verminderen (door het bijmengen via die bypass). En dat kan zuiver theoretisch mischien wel werken maar is in de praktijk extreem gevoelig voor externe verstoringen. Zo gevoelig dat letterlijk het klotsen van de brandstof in de tank al tot onoverkomelijke problemen leidt...
    Had ik je van te voren kunnen vertellen, ik ben knalhard met mijn kop tegen díé muur gelopen bij het project "pokkebootje"...

    In het groot, auto en motorfiets carburateurs en dergelijke, werkt iets dergelijks wél, "ongeveer" maar daar zijn het bypass kanaaltjes die "borrel-lucht" toevoeren naar de sproeierbuis. Daar wordt die bypass lucht als het ware gebruikt als "pomp" om benzine vanuit de vlotterbak op te brengen naar de vernevelbuis. Dus toch een iets ander en veel beheersbaarder principe.

    Je zei dat je na de video nog fine getuned had, dus het zal ondertussen wel verholpen zijn, maar hij loopt nog een tikkeltje vet op de video.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Bert na een uurtje op het balkon is het voor mij voor de buren genoeg geweest. Als het mee zit van het weekend vliegen als het meezit....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben heel benieuwd!
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina