Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi Rob gefeliciteerd!! Vliegt mooi!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik stond er bij, ik keek er naar, en ik werd er behoorlijk blij van! Die motor doet het prachtig in de lucht!
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm… Nu had ik vanmiddag toch wat vreemds, want voor het allereerst sinds deze motor vliegt, heb ik een deadstick gehad, en de reden is mijn tot nog toe volkomen onbekend.
    Na de deadstick landing startte hij met één tik weer, en liep daarna weer voorbeeldig. Werkelijk géén idee wat de oorzaak geweest kan zijn.
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Dan houden we het maar op een pareltje bij de bougie...
     
    MicropropSport en brutus vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was mijn gedachte ook... Dat, of toch een luchtbelletje in de brandstofslang, want de tank was niet heel erg vol (minder dan 1/3) maar het was nog nooit eerder gebeurd, en daarom vermeldenswaardig.
    Niet dat ik nu opeens die motor onbetrouwbaar ga vinden hoor.... ding vliegt al ongeveer 20 maanden, en dan is één keer afslaan in de lucht helemaal niet slecht... Maar de magie van "zero deadsticks" is doorbroken...
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Doet mij denken aan vroegah. Ik had een damesbrommertje wat absoluut niet op Shell peut liep. Elke 100 meter kapte hij en moest ik een pareltje verwijderen uit de bougie. Chevron peut gaf geen problemen. Raar toch ?

    Ik denk wel dat je een luchtbel hebt gehad, het gaat best tekeer in zo`n tankje zo vlak achter de motor. Vilt cluncje ?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... wat ik mij van pareltjes herinner, is dat ik de bougie er uit moest halen om dat pareltje te verwijderen. Maar gisteren kon ik de motor zo weer starten (op de baan, waar hij tot stilstand gekomen was)…

    (overigens, inderdaad, dat gezeik met één bepaalde soort benzine of olie herinner ik me ook wel van vroeger, hééél lang geleden)

    Zit er in....

    Ik breek me er ook al even de kop over, maar kom er niet uit. Een failsafe is het ook niet geweest, want die reageert pas na ongeveer 1 a 1,5 seconde signaalverlies, en ik was aan het sturen toen het gebeurde, de Charter reageerde verder normaal, heb ook geen RF alarmen gehad.
    Is en blijft een apart iets... Mischien maar eens even de slangen en nippels nakijken komend verlof.

    Wat ik het vreemdste vind: ik heb verder niks aan de situatie hoeven doen, kon de motor onmiddellijk herstarten en heb daarna nog 10 minuten gevlogen zonder bij te tanken of wat dan ook....
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Voodoo. Zeker weten.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet zo wezen... Ik zal eens stiekum kijken of er niet iemand op het veld een klein "charter poppetje" in zijn startkist heeft liggen, volgestoken met spelden.... :D :D :D
     
  10. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Kan een hopper tankje helpen ?
    grts
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb nooit hopper tankjes in vleugelmodellen gezien, wellicht in de 3D toestellen ?
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou een hezik filter monteren. Dan weet je zeker dat je van dat gezeik af bent.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Van dat poppetje
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Mocht het ook tegen onkruid werken, laat het dan even weten.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je een adres waar ze die verkopen??
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Een 1-cylinder viertakt is zo sterk als z'n zwakste vonk...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar twee op de video, maar vanmiddag wel DRIE viertakt boxers op benzine op het veld...

     
    MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Bij deze, heb ze in de DC3 direct achter het motorschot zitten gezien de afstand tussen carb en de hoofd tanks achter de retract fundatie. [​IMG][​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, in Indonesië....

    kreeg ik zojuist dit filmpje opgestuurd:



    De originele voering en zuiger bleken aan het eind van de inlooptijd zwaar gekrast te zijn, en de motor trok het toestel, maar met moeite.
    Na een nieuwe zuiger+veer en voering geplaatst te hebben, en een korte (45 minuten) inloop, draait de motor 8000 toeren met een (kopie) APC 12 x 6.
    Komt qua vermogen redelijk overeen met wat ik ongeveer zag toen de mijne vers nieuw uit de doos op de testbank stond.
    Verwachting is dat daar na een beetje dóórvliegen (uren maken) nog ongeveer 15% vermogen bij komt.

    Hij is er happy mee, en maakt al druk plannen om zijn OS Alpha 56 ook om te gaan bouwen...
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2019
    Huey, Jonkje en frank3 vinden dit leuk.
  20. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Afgelopen zaterdag en zondag weer heerlijk gevlogen met de biglift. Totaal 2 uur en 41 minuten op de klok en loopt nar wat aan passen mooi. Het tussen schotje bij de carbs terug geplaatsts vanwege dat de carbs in mekaar over spuugde daar door de tussen stang van de rechter carb een halve slag langer moeten draaien en de hoofd naald 1 tikje dicht en de stationair 5min verder dicht. Daar mee de hele zondag middag mee gevlogen en zeker niet on tevreden wat het resultaat nu is. Zondag 2 tankjes leeg gevlogen (bijna 600ml) [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    ik ben een vliegtuig.nl en brutus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina