Test: Methanolmotor op benzine

Nee.... hij wilde voorheen écht niet.... En nu, van het ene moment op het andere, behoorlijk onkritisch qua primen, en in één klap raak....

Schiet mij maar lek....
 
Nou... mijn "op het oog" in combinatie met merktekens op de propmeenemer is toch wel op 1 a 2 graden nauwkeurig, en 2 graden mogen geen startproblemen veroorzaken...

Met "op het oog" bedoel ik dat ik de boel niet met een gradenboog en verklikkerlampje op 28 graden gezet heb, maar gewoon dat de vonk in de buurt van het merkteken vonkt.
 
Haha... nou, dat hoop ik dan toch van wel, want hij heeft al ergens in de buurt van de 50 uur... Ding heeft al minstens 20 uur op de testbank staan draaien destijds....

Als die nu nog niet ingelopen is, dan gebeurt dat waarschijnlijk ook nooit meer... :p
 
Nou... vandaag dus toch weer iets geleerd....

Blijkbaar maakt 2 graden in timing het verschil tussen handstarten en "niet willen al is het nóg zo...". Dat wist ik niet, en ik kan het ook niet verklaren (de Boxer lijkt er namelijk weinig om te geven dat de ontsteking er een haartje naast staat, die start sowiso wel, en ook de tweetakt gaf er weinig om).

Want ook de 15 cc liet zich nu, zelfs na meer dan 3 maanden niet gelopen te hebben, en dit keer zelfs zonder eerst met de electrische starter "overtuigd" te hoeven worden, met de hand starten....


Verbaasd, maar happy....
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo!
Ieder geval begrijp ik... goed weer in de maak!
Zie je zondag! :thumbsup:... en wellicht ook de andere vonkengevuurde moonshine-benzeen stokers! :rolleyes:
 
Als het aan mij ligt wel, Bas!
Hoop BigLift, SpaceWalker, Charter (ééntje maar dit keer) en heli bij me te hebben, maar is nog effe puzzelen of dat wel allemaal in de auto past....
 
Ondertussen bleek de 15 cc ASP ook weer een "5 uren periode" volgemaakt te hebben tijdens het prutsen om het handstarten goed te krijgen.
Klepspeling was nog háárstrak waar ik hem 5 draaiuren eerder op gesteld had. Prettige gedachte....
 
Fijn hè als iets een keer gewoon doet waar het voor is bedacht.
Vele dagen heb ik (zeker in het begin) met mijn stoomsleper steeds wat benauwd aan vaardagen meegedaan.
Als er dan een keer een dag storingsvrij verloopt valt dat op.
Ontwikkelen en verbeteren is er nu niet meer bij; het werkt gewoon.
Nu alleen nog de onderhoudsinterval onder de knie krijgen (en vooral noteren) om storingen te voorkomen.
Wanneer ik nu de boot in het water zet, gaat hij pas protesteren als de brandstoftank leeg raakt na 6 uur varen.
 
Oh, zeker.... Het ene apparaat is alleen veel weerbarstiger als het andere, en soms ben je (ik tenminste wel) voor voortgang in de ontwikkeling afhankelijk van "brainwaves" en "geniale invallen" (die vaak achteraf veel minder geniaal blijken) en die laten zich helaas niet sturen of plannen....

Die heli bijvoorbeeld, die wás goed op 1:5 mengsmering. Draaide goed en betrouwbaar.... tot ik het idee kreeg 1:10 te gaan gebruiken en toen begon het weer van voren af aan.
Het is dat ik gewoon wéét dat het moet willen werken, anders was ik al teruggegaan naar 1:5. Wel zo makkelijk, maar ik vertik het om twee mengsels in huis te hebben als het niet nodig is (dat zijn dan toch dingetjes waarin ik tamelijk autistisch kan zijn).

Maar dat is een ander draadje....
 
En ondertussen....

De boxer gaf de laatste week een wat horkerig loopgedrag (misfires) bij vol gas, wat aanvankelijk na een paar seconden wel wegging, maar toch wel steeds erger werd en me zeker de laatste 3 vliegdagen noopte aan de sproeiernaalden te moeten zitten.
Vond ik vreemd, tot ik me realiseerde dat het machientje nu toch al zo'n 30 uur met dezelfde bougies doet, en ik daar eigenlijk verder nooit naar omgekeken had.

Dus gisteravond die bougies eens nader bekeken, en inderdaad is de centerelectrode bij beide al een aardig eind bezig korter te worden. De vonkafstand lag ondertussen al wel boven de 0,7 mm (de dikste voeler die ik in de gauwigheid omhanden had.
Teruggesteld naar 0,4 mm, en vanmorgen even getest.

Et voilá, het horken was weg, motor loopt weer zoals het hoort.

Hoeveel zinnige uren er nog in de bougies zitten, geen idee, maar ik vermoed hooguit een uurtje of 15 a 20 want de volgende keer is denk ik de centerelectrode "in de bougie verdwenen" en valt hij niet meer te stellen.

Hoe dan ook, een verwachtte levensduur van 50 uur is sowiso niet slecht voor zulke kleine bougietjes, en ik heb echt héél veel met de motor moeten draaien en vliegen om die 30 uren is zo korte tijd (eerste start was 16 Dec vorig jaar, maar effectief heb ik maar ongeveer 4 maanden de gelegenheid gehad er mee te "spelen") bij elkaar te schrapen.
 
En ondertussen... ;)

Hmmm ze zijn klein... maar dat ze toch wel vlot weg eroderen? Mwah!

Wel... de boxer liep ondanks je binnensmondse gemopper toch wel honds mooi!
Stil... en een prachtig vermogen. Gister een zeer onderhoudende dag geweest!

Verwacht dat dat leven op methanol dan nog wel wat korter kan zijn met de zuren die ontstaan?...
En... erger! Voor je het weet groet er buitenaards leven op die kaars :) Koolstof, zuur en bliksem...
 
dat ze toch wel vlot weg eroderen?
Och... wat is vlot? Uitgaande van dat dit geen high-tech bougies zijn, ligt de levensduur niet eens zo heel erg veel slechter als een "jaren 70 autobougie".... Die ging vonk voor vonk ongeveer even lang mee....

en een prachtig vermogen
En dan liep hij nog niet eens voluit.... Ik heb hem een beetje teruggetuned naar ongeveer 7200~7400 toeren (volgens Pé is dat ongeveer 1,75 pk) maar als ik alles op alles zet, draait hij statisch 7900 toeren, en dat zou 2,2 pk moeten zijn. Dan klimt de BigLift bijna verticaal, maar loopt de temperatuur er ook wel heel erg hard uit.

Rustig aan is goed voor de levensduur, zeggen ze :D
Voor je het weet groet er buitenaards leven op die kaars :) Koolstof, zuur en bliksem
OK... daar ging bijna de koffie van over het toetsenbord.... :rofl:
 
Je krijgt de (start)slag te pakken.?

Ondertussen wel.... na toch een paar keer gefrustreerd tegen die prop te hebben staan meppen de laatste paar dagen (waaronder uiteraard twee keer een "demo start" op Odoorn), kreeg ik vanmorgen beide motoren vanaf koud letterlijk met de eerste tik aan, en dat meerdere keren (bewust de boel een uur laten afkoelen/uitdampen iedere keer).

Dus, het begint vorm aan te nemen, ik begin een beetje door te krijgen wat ze lekker vinden....
 
Back
Top