tank ligt (bijna) op het zwaartepunt, dus dat is geen issue.
Nou... bij die Saphir van mij niet.... daar lag de oorspronkelijke tank minstens 20 cm vóór het zwaartepunt.
Overigens heeft die Saphir vanavond gevlogen... Was een uiterst gemengde ervaring.
Eerste vlucht alle roeren op aanraden van Henk op 20 mm uitslag gezet, en dat leek op het oog niet verkeerd, dus ik had er (ondanks zijn advies) geen expo in gezet, omdat ik daar niet zo van hou.
Nou.... Pfffft…. ik dacht even dat ik niet meer kon vliegen! Wat een onding! dwarrelig, niet te mikken, ternauwernood te sturen. Ik wist niet hoe ik het had. Ik stond wel te sturen, maar had het gevoel dat wat mijn ogen zagen, niet klopte met wat ik met de sticks deed.
Tot overmaat van ramp, waren ze bij de buren (ons veld ligt naast een speedway baan) aan het trainen, dus ik hoorde de motor absoluut niet... helemaal niet, dus ook geen "info" over snelheid en vermogen etc etc.
Landing dus totaal verknald.
Enfin, oordeel zelf, ik ben er niet trots op...
Ik was niet overmatig enthousiast in elk geval, had niet direct het gevoel een geweldige kist in handen te hebben...
Maar na eerst achtereenvolgens 30% expo te gebruiken, wat beter was, maar voor mij heel erg "onvoorspelbaar" aanvoelt, daarna de uitslagen wat te verkleinen en terug te gaan naar 15% expo, werd het al een stuk beter.
Dit is de 3e vlucht, nog steeds geen wonder van precisie, maar in elk geval begon de kist nu wat "aan te voelen" (wat ik deed met de sticks klopte tenminste weer met wat ik zag gebeuren in de lucht).
De vierde vlucht ging gewoon goed, en goed genoeg om wat "diagnose-dingen" te kunnen doen, zoals aanduiken onder 45 graden om te kijken of hij dan rechtdoor gaat of toch de neus opsteekt, verticale klim om te kijken welke kant hij dan uit trekt, etc.etc.
En nu begon toch de lol er wel wat in te komen, want hij liet nu inderdaad zien wat o.a. Rheli zo liep aan te prijzen: een rol is eigenlijk "alleen maar rolroer" en een loop is "alleen maar up", als je verder van je rolroeren afblijft komt hij inderdaad net zo vlak weer beneden, als dat je hem de lus ingestuurd hebt.
In de verticale klim liep hij nog wat naar de rugzijde weg, en gek genoeg brak hij naar links weg, ondanks dat om rechtuit te vliegen het rudder wat naar rechts blijkt te moeten staan (zet ik het roer neutraal, dan gaat het ding als een krab door de lucht en breekt hij in een verticale klim zo hard uit dat die klim bijna ondoenlijk wordt).
Wat ik uitermate opvallend vond, en wat de andere aanwezigen ook sterk opviel, was dat er zo op het oog heel weinig acceleratie te zien was als je in vlakke vlucht vanaf kwart gas de tap vol open trok, en gewoon überhaupt, de snelheid lijkt ogenschijnlijk eigenlijk helemaal niet zo hoog... Daar was ik aanvankelijk best een beetje schuchter voor, maar dat viel dus reuze mee.
Ook de snelheidstoename in een verticale duik, zag er veel minder eng uit dan ik had verwacht.
Al met al, een bijzondere ervaring, en het smaakt absoluut naar meer!
Oh ja.... Eigenlijk ging dit hele project over of het mogelijk zou zijn een dergelijke kist met een goeiekoop ombouwsel te kunnen vliegen...
Nou ja... dat kan dus! Eigenlijk vanavond de hele avond met de aandacht bij het vliegtuig geweest, geen seconde zelfs maar in de gaten gehad dat er iets anders op de neus zat... Loopt gewoon, start gewoon, reageert gewoon goed op het gas, en sleurt de kist overtuigend door de lucht, en dank zij de ophanging in rubbers is hij zelfs met het standaard uitlaatpotje aangenaam stil.