Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bijna verdwaald in mijn "magazijn" en 3 motoren opgeduikeld. Van klein naar groot 11, 22 en 24 gram. De zware 25 mm diam. De kleine 15 mm. De kleine heeft een wat langere 1,6 mm as. De grote een korte 2 mm as. Lopen alle drie goed op 7,2 Volt. Als er interesse is Henk, dan hoor ik het wel. Gr. Klaas.

    20200405_143015.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bouwen in karton is bekend en heb ik reeds eerder toegepast bij de bovenbouw van de Dockyard V, https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-2#post-3845606
    Onderstaand de foto met het dek en bovenbouw in karton. Naderhand de kartonnen onderdelen uit messingplaat geslepen.
    SAM_1686.JPG

    Bijna overeenkomstig je advies ga ik het Tedje bouwen.
    Ik schrijf bijna, want ik heb geen ervaring met styreen.
    Indien je had voorgesteld om het rompje uit messingplaat te maken, dan had ik dit overwogen.
    Met een romp gebouwd uit messing, dan weet je zeker, dat je een duikbootje hebt.
    Hellevoetsluis heeft al een verleden met kleine duikboten. In de oorlog lagen hier de Bibers, 1 persoons duikboten met aan weerszijden een 40cm torpedo.

    Betreffende het advies over styreen: ik ga gebruikmaken van de raadgeving van @k-k:

    Ik vreesde, zoals omschreven in de eerste twee zinnen van zijn citaat, het zelfde probleem tegen te komen.
    Sterkt mij in de genomen keuze om balsa te gebruiken, maar nu overtuigd.

    Door het samenvoegen van vele adviezen krijg je een oplossing, die binnen je capaciteiten ligt.
    Groeten,
    Henk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, kleine moeite toch om eerst eens dun karton te gebruiken. Moet voor zo'n klein bootje stevig genoeg zijn en het buigt veel gemakkelijker dan balsa.
    Voor het beplakken met tape zou je, indien niet stevig genoeg, het een keer kunnen lakken. Neem aan dat je toch een plug maakt en die bekleedt met epoxy/glasweefsel. Nog interesse in de motoren? Gr. Klaas.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS

    Klaas bedankt voor je aanbod.
    Laten we niet op de zaken vooruitlopen. Voorlopig moet ik nog het Tedje maken en dan kan ik bepalen welke motor ik qua ruimte kwijt kan..[/QUOTE]
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Doe rustig aan Henk en post je vorderingen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerst laten broeien in de kop... daar krijgt het al gestalte. Letterlijk brainstormen.
    Werk nimmer met ribbetjeskarton, maar dat dunne gewalste, en met een loei scherpe schaar.
    Verder is 3M schilderstape goed spul. Wat je te veel weg knipt plak je met dubbele laag er weer bij. Plaklaag tegen plaklaag...

    Heb je dat je plaat knakkerig afsteekt langs de spanten, als vierkane blokken door ronde gaten... dan zou je betengeling kunnen toepassen.
    Bijvoorbeeld dunne platte strips carbon. Die hebben een andere buigkarakteristiek.
    Je moet het hebben van ad-hoc bouw-vondsten. Nu heb ik wel veel hand en span materiaal ligen... maar mijn 0,5 mm nee...dat was toch echt op... of op onvindbare plaats...

    Ammonia... 50%, dus sterk, dooft alle verkoudheid... met een spons goed opnatten.
    Of een nacht in de week. Test maar een latje... zie hoe dat buigt...
    neem een plaat van 3 cm breedte kletsnat van de oplossing, doordrenkt... en vorm het langs een grote trommel redelijke diameter... en laat het op kamertemperatuur drogen.
    Is het droog, staat het rond als een hoepel. Druk dat tegen het spantenframe...
    en je zal zien... geen knakspant. De balsa is spanningsvrij ingedroogd en is vormstabiel geworden.

    Ik had vroeger een Dumas kit van een sleper in handen gekregen. Was een ramp.
    Dus nimmer gebouwd. Was ook een knikspant. Shelly Foss. Het doet erg denken aan de Tedje.

    Je kan volledig styreen gaan, maar ook hybride met de moeilijkste rondingen van de boeg en staart uit balsa.
    Stapelingen van opdikkende planken, met getinte lijm ertussen geeft geografische kaarthoogte. En dan je aan de lijmlaagcountouren
    zien welke vorm het object krijgt. En of je symmetrisch werkt.

    Ik werk vaak met markertrucks... op welke wijze dan ook...
    Al is het hier om een afschaaf grens goed te markeren

    DSC_2735-LR.jpg DSC_2743-LR.jpg

    Overigens geen enkele twijfel aan je technische kunnen...
    zou ik ook zeker niet hebben bij onbekend materiaal... gooi dat
    maar direct over boord! Gaat goed komen in je handen!

    En... het hoeft niet gisteren klaar! Top!
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn onderstaande bericht Laat ik het gewicht van het Tedje zien:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-7#post-4032486

    Dit was gebaseerd op de onderstaande berekening van het drijfvermogen van modelschepen:

    Nu voor de Theodor Heuss.
    Bij de berekening ga ik uit van een smalle romp, factor 0,5.
    Lengte van de Theodor Heuss : 940 mm
    Breedte over hoofdspant : 220 mm
    Diepgang? : 45 mm.
    Dit geeft een draagvermogen, water verplaatsing van : 0,5 x 940 x 220 x 45 = 4653000mm3 = 4,653 l = 4,653 kg drijfvermogen.
    Nogmaals, ik heb geen tekeningen, alleen het schip.
    Gaarne commentaar.
    Henk
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schaalsnelheid is 7,8 kmh
    Uitgaande van 60 ton komt het neer op 3,84 kg In de eerste jaren woog het 55 ton.
    (via Van Der Bussche recept berekend) (Orginele schip... Nieuwe motoren, meer vermogen en andere aanpassingen).
    Wat het in werkelijkheid is bij het model weet ik niet. Aftekenen en vol dumpen met
    eenheids gewichten.
    Het echte schip was beduidend slanker. Tedje moet nog in de grote slakom... kwaak, kwaak... :)

    Diepgang bij de scheg zo een 54 mm
    en bij de boeg... waar de ronding afvlakt, ter hoogte eerste scepter van de reling, is dat 40 mm diepgang. Dus je zit er niet ver van af.
    Dat meet ik tot aan de groene waterlijnmarkering in het oxide rode vlak.
    Het achterschip steekt iets van 5 mm in het water. Waterlijn gaat zo door tot nader de boeg.
    De groene waterlijnmarkering gaat door tot aan de boeg, krijgt het een snor... vanaf scepter nr 4 met een geleidelijke curve naar 17,5 mm langs de schuinte van de boeg gemeten.
    De hoogte van de groene waterlijn is 5 mm.

    Ja... het ging eerst met teepjes voor de check en het zicht, met ragfijne potloodlijnen, met goed
    gesteld schip en op een vlakke glastafel afgetekend... :) Potlood in een statiefje.
    Grappig genoeg ook iets van 3,8 kg aan FL-8... Smaller en langer dan de Heuss...
    Zelfde schaal! Vrijwel het zelfde gewicht 1:1...

    IMG_0476.JPG IMG_0477.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bas,
    Ik ben een aanhanger van stoom.
    Je staat ervan versteld, indien je balsa met stoom verhit.
    Aan de linkerkant van mijn Avatar staat een stoomeend. Deze levert stoom bij 3 bar,
    Bij verhitting door stoom worden vele houtsoorten buigbaar.

    Het gezegde is, "Onder druk wordt alles vloeibaar".
    Ik heb dit vertaald naar: "Onder stoom is alles buigbaar".
    Groeten.
    Henk
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat met stoom moet je op mij maar niet uitproberen Henk! Ben zo stram als de Pieten, meer een houten Klaas.
    Ga voor het gewicht maar van Bas zijn berekening uit. 60.000 kg : 25 tot de derde macht en probeer daarbij zo dicht mogelijk uit te komen.
    Soms lukt het niet en ga je er overheen. Op zich voor die van jou niet zo erg. Met die ene schroef komt ze toch niet in (half) plané.
    En heb je ook minder schade bij een ongelukje. Succes verder bij het uitwerken/bouwen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stoom is geen weekmaker voor balsa. Je krijgt het wel de richting in, daar niet van. :)

    Ammonia doet chemisch reageren. Met een stoombad veert het weer terug.
    Met een ammoniabad en lange droging niet.
    Ga je drogen met een föhn... dan gaat het te snelgeeft geen optimum resultaat. Getest en nog eens getest.
    Heb deze grappen meerdere malen uitgehaald. Werkt gewoon.

    Maar je moet het eerst zelf testen. Anders krijg je geen voeling met het materiaal.

    Met stoom krijg ik een buts in gestuikt balsa wel weer grotendeels terug in de oorspronkelijke
    stand.

    Ik denk aan een grotere doorbuiging dan de curves van het rompje, zodat het bij het aandrukken in het midden
    met voorspanning op boeg en hek drukt.
    Maar het wordt sowieso wel een uitdaging... met 'on the fly' bijstellen...

    Kartonnen malletje... voor de exacte maatvoering en dat overzetten op het plaatmateriaal.
    Dan het proces van martelen opzetten. Om het in het gareel te krijgen.

    Lukt de eerste niet, bijstellen... tot het goed is.

    Balsa planken kan je langszij verlijmen met bijvoorbeeld CA lijm
    Planken sluitend tegen elkaar... op de verbinding een stuk tape als scharnier. Wederom de 3M blauwe schilderstape... of is het Tesa? Hardstikke duur met een veels te chique prijs. (anders krijgen die managers nooit hun superjacht en 5e vrouw bijeen gespaard)
    Dus echt goed tegen elkaar... dan open vouwen, Ca in de naad en weer vlak terug vouwen.
    Zorg dat de ondergrond bedekt is met een sheet vuilniszakkenfolie...
    anders zit alles vast aan de bouwtafel...
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je weet ondertussen, dat ik een "dwars denker" ben.
    Mijn voornemen is de boeg en achtersteven te maken uit balsa, dwars op de nerf.
    In deze richting is het veel buigbaarder.
    Binnenkort in praktijk testen.
    Morgen verder met de uitzethelling en de roerverstelling door de waterdichte doorvoer.
     
    MicropropSport en willum vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Je weet ondertussen, dat ik een "dwars denker" ben.

    Dat heet toch "out of the box"?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, dwars op de nerf, dat zou je ook op de flank kunnen toepassen.
    De knik naar de kiel weer in het verlengde.
    De punt van de boeg en punt van de hek zou massief blok kunnen zijn zelfs.
    Balsa is zo licht wat dat betreft.

    Algoed. Gewogen en goed bevonden. Op de waterlijn gezet met schiet lood... 160 gr

    Extra op de snuit... voor in het kuipje gestort... stabiele rompvorm merk ik.... daar er wat messing aan het roer zit in de vorm van een tandwiel... vandaar voorop... dingetje wil niets liever dan zwemmen!

    BC8C9171-1A9A-40AA-B44C-866C9D53AF90.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
    k-k vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hier ben ik echt blij mee!.
    Ondertussen heb ik de diverse onderdelen, motor, ontvanger, servo en de vaarregelaar gewogen.
    Voorlopig is de grootste bottle neck de LiPo.
    Deze weegt 76 gr.
    Dus een andere zoeken.
    Gr. Henk
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik wil de zaak op 6,6 of op 7.4 volt zetten. Wel een borstel torretje.

    Veel van die vaarregelaars zijn vanaf 6v dacht ik...

    4,8 natuurlijk handiger wegens een ontvangertje...

    Nog een bakje vol met allerlei motortjes. Meeste uit sloop electronica...
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zal nog wat plaatjes schieten van de Tedje voor een wat ruimtelijker beeld.
    Het achterschip, dat in het water steekt zou ook uit dikker balsa kunnen worden opgetrokken.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ga gebruikmaken van een 2 lipo.
    Ondertussen heb ik ervaring met de onderstaande vaarregelaar, Deze is gebruikt, totdat de oude motor tijdens demo varen door kids gesmolten was.
    Dit is een vaarregelaar zonder Brake.
    Onder aan de foto de te kiezen ontvangers, ieder 7gr. en de servo 10gr.
    Morgen verder met de uitzet helling.
    SAM_2933.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op dit ogenblik heb ik vele losse eindjes in de restauratie van de TH.
    De grootste uitdaging is het bouwen van het Tedje, bijboot.
    Voordat ik hieraan begin, zal ik eerst moeten zorgen, dat de besturing/elektronika/uitzethelling werkt.
    Nu verder gegaan met de uitzethelling.
    De vorm van de bijboot maakt voor deze niet uit, alleen bij uitzetten loslaten en bij inhalen opvangen.
    Dit laatste tracht ik te doen, door een verstelling, die door de verandering van de draairichting van de schroefdraadspindel een vanginrichting heeft. Bij uitzetten van de bijboot gaat het aan de vangarm bevestigde vangoog omlaag en bij naar binnen halen omhoog.
    Op de onderstaande foto de delen voor de verstelling van de opvangarm(deze is nog te lang, je kan wel bijvijlen, maar niet bij zagen).

    SAM_2934 bewerkt.jpg

    Aan de linkerkant, vlak na het aandrijftandwiel heb ik de schroefdraad verwijderd.

    Mijn wens is, dat de dokdeur al gaat sluiten, als de bijboot voor 4/5 binnen is.
    In mijn besturingsschema heb ik 3 microschakelaars voorzien.
    De schakelaar op de helling schakelt de motor van de dokdeur.
    Een schakelaar op de dokdeur aandrijving schakelt de motor van de helling uit.
    Maar wat zal er gebeuren, als de motor van de helling botst tegen de eindstop en door een vertraging in de aandrijf van de dokdeur deze niet wordt uitgeschakeld?
    Daarom heb ik een deel zonder schroefdraad aangebracht. De moer loopt van de schroefdraad af en geeft geen weerstand op de draadspindel. De aandrijfmotor draait onbelast.
    Op de onderstaande foto is de verstelmoer te zien vlak voor het bereiken van het draadloze deel.

    SAM_2935.JPG

    Indien de verstelmoer op het draadloze deel komt, dan zal hij niet met omkeren van de spindeldraairichting weer omlaag gaan.
    De oplossing is een klein stukje van een veer uit een ballpoint, tussen het tandwiel en de verstelmoer(niet getoond).
    Door de veerdruk wordt de verstelmoer in de schroefdraad gedrukt.
     
    kaapstander en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze week heb ik twee mechanische problemen kunnen afwerken.

    De eerste: De uitzethelling voor het lanceren van het bijbootje.
    In het vorige bericht #159 laat ik de spindelmoer met de vangarm zien.
    Op de onderstaande foto het geheel ingebouwd in de uitzethelling. De stand is het uitzetten van de bijboot, voor de duidelijkheid heb ik de lange houder maar ingekort en hierop met tape een oog geplakt.
    Bij het uitzetten gaat door de aandrijving van de spindelmoer het oog omlaag, vrij koppelen van de haak in de boeg van de bijboot.

    SAM_2936.JPG
    Door het omdraaien van de spindel, binnenhalen van de bijboot, drukt de spindelmoer de vangarm omhoog.

    SAM_2937.JPG
    De bedoeling is, dat het oog nu de haak in de boeg van de bijboot vangt.
    Oplossing geheel mechanisch door gebruikmaken van wrijvingskrachten.
    Geen Arduino of andere programmeerbare systemen.

    De tweede: Het mechanische probleem van de roerverstelling.
    De roerverstelling heb ik getest met een servo tester.
    Op de onderstaande foto de bereikte roerverstelling.
    Hierbij ook de armen van de beide zijroeren gekoppeld.

    SAM_2939.JPG

    Volgende de roer uitslag naar de andere kant.

    SAM_2941.JPG

    Aan de bovenkant te zien de unit van de uitzethelling.
    De beide systemen werken, zoals ontworpen.
    Voorlopig voorzie ik één aanpassing, de roerarmen van de zijroeren.
    Deze wil ik ook uit messing maken.
     
    MicropropSport en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina