Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Ik heb één van de twee duo laders binnen + nog wat kabel en krimpkous, nothing can stop me now:D

Speciaal voor Bas!! ik heb één 6S pack geladen en daar kwamen de volgende gegevens uit,

2975mAh totaal geladen
25.200 volt na het laden
191 m.ohm na het laden

Gr,

Mario

He, je hebt de lader binnen ! Maar eh, heb je er dan 2 besteld ?

191mOhm voor een 6s pack, da's dus ca. 30mOhm per cel.

Even vergelijken met de SLS ZX :
de Sls weerstand is 21mohm bij 5 cellen gemeten met de duo
gr Cees

4 mOhm voor SLS 6000 versus 30 mOhm voor zippy-r 4800

Ik kan het haast niet geloven, dat is een factor 7 verschil ! Is de SLS echt zo laag ondanks dat de capaciteit groter is .....

Nu mijn vraag aan de gebruikers van een DUO lader : wordt de inwendige weerstand Ri ALTIJD gemeten van het totale pack of kun je ook de Ri per cel aflezen ?
MAW, kan er een afleesfout optreden ?

Bas

Alleen per pack, per cell is niet mogelijk.

Wow wat een verschil!!!

Bij 50A is dit een spanningsval van 0.191*50=9,5Volt tegen 1,05 Volt voor de SLS packs. Ik ga dus zeker weten voor de SLS packs (dat ging ik toch al en mischien wat Zippy's als trainings pakketten maar dat laat ik wel uit mijn hoofd na deze meting)

Wel moet er een kanttekening gezet worden over de betrouwbaarheid van de Ri meting van de DUO. Als ik mijn TREX500 packs oplaad is de ene keer de Ri hoger en daarna lager.(varieert bij SLS 56-80mOhm bij FP 70-120mOhn) Als je een echte vergelijk ing wil maken moet je een vaste last op de accu's aansluiten en dan de accuspanning meten dan weet je het zeker.

Maar zoals je ziet uit de variaties sie ik meet met de DUO is dit zeker geen factor 7. Ofwel dat de SLSen een veeeel lagere Ri hebben lijkt me duidelijk.

Greetz,

Michiel.

p.s. Zit er nog veel verschil tussen de Zippy-R en Zippy-H, welke is eigenlijk beter? (ik dacht de -H met blauwe krimpkous)

Pack is natuurlijk nog wel nieuw, neem aan dat het nog kan veranderen? En anders zullen we op de unilog gegevens moeten wachten.

Volgens mij is de Zippy-R beter , krijgt vaak ook een hogere C-waarde vermeld.

Ik vind het verschil zo groot tussen de 2 packs dat ik het me bijna niet kan voorstellen. Hoe nauwkeurig is de meting eigenlijk ? En hoe gebeurd de meting ? Hoe wordt de overgangsweerstand van de connectoren van de lipo en de lader gecompenseerd ?

En of de Ri verandert gedurende het gebruik ? Geen idee !
Eens rondneuzen op het web voor het antwoord ?

Bas

Dat de Ri veranderd tijdens de levensduur lijkt me wel. Volgens mij is dat het verouderings proces en daardoor kunnen er dus geen hoge stromen meer uit het pack worden getrokken bij een (vrijwel) gelijk blijvende spanning. Oudere accu's kakken daarom dus eerder in, in principe gaat de C rating dus omlaag naarmate je accu slechter wordt. Want die C rating niet meer dan het feit dat de accu een stroom (20-30C) kan afgeven waarbij de spanning binnen bepaalde grenzen omlaag gaat. En daarmee hangt samen ook het verouderings proces, je moet naturlijk niet constant 30C uit een 20C pakket halen want dan gaat het verouderings proces sneller, wat dus de Ri zal verhogen.

Greetz,

Michiel.

Ik heb de fout al gevonden:oops:

Ik had het pack geladen met van die puntige meet pennen die ik in de kabel van de lipo had gestoken, weet ik veel!!

Heb ondertussen de 6mm connectoren (zit overigens geen gaatje in Bas!!) er aan gesoldeerd en heb nu met een tweede pack 76 milliohm na het laden!!

Gr,

Mario

En meet ze eens nieuw, en vervolgens na drie (of meer) cycli.

Greetz Aldert

Dat ziet er alvast mooi uit!

Ik gebruik ook enkel nog 5.5mm pluggen. Ook voor de connectie tussen motor en regelaar. (Er zijn er zelfs die beweren dat de meeste problemen van de Jive komen door slechte connecties met de motor.)

Ik vlieg nog steeds met mijn 3700mAh 12S flightpowers van vorig jaar die doen het nog steeds prima na 150 vluchten zeker met de AC-3X.

2200rpm en 14° pitch? Met de AC-3X raadt Stefan P max 1900rpm aan voor een 90 size. Je zal zien dat dit meer dan genoeg is...

Jurrien,

Weet jij toevallig wat ze voor een toerental op de kop voor een TREX-600 adviseren met een AC-3X?

Dat toerental komt niet zo nauwkeurig, je moet alleen je AC-3X anders afstellen. Als je niet wil 3D vliegen moet je niet met 2200+ gaan draaien dat is zonde. Het lijkt mij dat je de AC-3X ook op 1800 goed kan krijgen een kwestie van een andere gain instellen. (zoals je ook bij je staart gyro zou doen)

Aha 76mOhm, dat lijkt me beter kloppen ja! (want die 9+ Volt verlies zou niet te vliegen zijn) De Ri neemt zeer waarschijnlijk alleen maar toe, mischien heeft ie een korte break-in fase nodig om uit te komen op een iets lagaere waarde die die dan een tijd zal vasthouden maar daarna gaat het oplopen, zoals ik al in een eerdere post schreef.

Dat ze dus een hogere Ri hebben is dus een feit, maar dat was door Cees al voorspeld
Het is een ongerveer 3x hogere waarde je verliest dus 3x zoveel spanning.

SLS ZX 26mOhm @ 50A 1.3Volt @80A 2.1Volt
Bij Zippy 76mOhm @ 50A 3.8Volt @80A 6.1Volt

Het verschil zul je dus zeker merken plus het feit dat de SLS ZXen een vlakke curve hebben maakt dit pakket tot een top pakket!

Greetz,

Michiel.

SLS ZX 26mOhm @ 50A 1.3Volt @80A 2.1Volt
Bij Zippy 76mOhm @ 50A 3.8Volt @80A 6.1Volt

Het verschil zul je dus zeker merken plus het feit dat de SLS ZXen een vlakke curve hebben maakt dit pakket tot een top pakket!

Greetz,

Michiel.

Als ik het goed begrepen heb gaat de vergelijking niet helemaal op, omdat je nu een 6000Mah SLS lipo vergelijkt met een 4800mAh Zippy lipo.
We zouden eigenlijk een waarde moeten weten van een SLS lipo met de zelfde capaciteit.

Gr,

Mario

Ik heb de fout al gevonden:oops:

Ik had het pack geladen met van die puntige meet pennen die ik in de kabel van de lipo had gestoken, weet ik veel!!

Heb ondertussen de 6mm connectoren (zit overigens geen gaatje in Bas!!) er aan gesoldeerd en heb nu met een tweede pack 76 milliohm na het laden!!
Gr,
Mario

AHA ! Nou, gelukkig maar , want anders was het wel erg slecht.

(En er zit geen gaatje en de connector waardoor het soldeer weg kan lopen naar de voorkant, ook mooi !)

De verliezen in watten zegt iets meer :

SLS ZX 26mOhm :
@ 50A 1.3Volt : verlies = 65Watt
@80A 2.1Volt : Verlies = 168Watt

Bij Zippy 76mOhm :
@ 50A 3.8Volt : verlies = 190Watt
@80A 6.1Volt : verlies = 488Watt

Onder dezelfde condities zullen de zippy packs warmer worden.

......... de SLS ZXen een vlakke curve hebben maakt dit pakket tot een top pakket!

Je gaat dat wel merken , dat denk ik ook, maar we weten nog niet of de zippy-r ook een vlakke curve heeft .....

Als ik het goed begrepen heb gaat de vergelijking niet helemaal op, omdat je nu een 6000Mah SLS lipo vergelijkt met een 4800mAh Zippy lipo.
We zouden eigenlijk een waarde moeten weten van een SLS lipo met de zelfde capaciteit.
Gr,
Mario

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Als we weten hoe de Ri zich gedraagt als functie van de capaciteit dan kunnen we het inschatten. Het is wel zo dat hoe groter de capaciteit is , hoe lager de Ri (zal wel iets met oppervlakte te maken hebben) en vice versa.
Als we nu eens aannemen dat dit gedrag lineair is met de capaciteit, dan kunnen we uitrekenen hoeveel de Ri is als de capaciteit van 6000 naar 4800 mAh zou gaan , met als uitgangspunt de SLS :

4800/26 = 6000/X => X= 26*6000/4800 = 32.5mOhm bij 4800mAh SLS . Bij zippy blijkt dat dus 76mOhm te zijn.

Grofweg kun je dan stellen dat de Ri dan ca. 2 maal zo groot is als die van de SLS bij dezelfde capaciteit.

Bas

Laatst bewerkt:
Vandaag twee zippy's geladen, de eerste lading voor beide nieuwe accus. Geladen op 1C.
Beide zijn 6s1p 4800mah zippy-r en geladen op een hyperion duo, een voor een geladen (voor nu even).

Nr.1
Output voltage: 25.141V
Battery resistance: 72mOhm
Charge: 2815mAh
Time: 46min

Nr.2
Output voltage: 25.185V
Battery resistance: 108mOhm
Charge: 2779mAh
Time: 77min

De tweede heeft dus minder geladen, in meer tijd en heeft een hogere interne weerstand...

Gr, Roy

Laatst bewerkt:
Ik heb nu de eerste packs voor de tweede keer geladen en deze geven nu beide 70 mOhm aan, dus zo te zien moeten de lipo's zich nog zetten.

En als het weer mee zit krijgt de MP-XL-E morgen zijn eerste vlucht, ben benieuwd!!

Gr,

Mario

M'n Outrage 2500mAh (30C) zit na +/- 20 ladingen op 69mOhm en de 2x 3S 2200mAh zippy-H's beide ook na zo'n 20 ladingen rond de 43 mOhm.

Succes met de maiden!

Afgezien van pack nr2 van roy, lijkt de meting dus wel aardig consistent te zijn.

De outrage van helihabit heeft 69mOhm, maar is dat een 6s pack ? Zoja, dan is de Ri dus erg laag, want we hebben maar een capaciteit van 2500mAh.
Men zegt dat outrage van dezelfde fabriek komt als SLS (ZX) wat best wel eens zou kunnen kloppen als je puur naar Ri kijkt.
Sterker nog :
6s SLS ZX 6000 = 26mOhm
6S Outrage 2500 = 69 mOhm => capaciteit = iets minder dan de helft , Ri = iets meer dan het dubbele ! Lijkt dus wel te kloppen

Mario, succes en houd hem heel !!!

Bas

Nou de kop is er af jongens!!

Vandaag drie vluchten gemaakt, en dat ging eigenlijk voorbeeldig, niks afstellen alles in één keer goed:D

Ik heb totaal 5 toerentallen ingesteld, 1300 / 1500 / 1800 / 2000 / 2200, en zelfs met 1300 toeren voldoende power, dat is met brandstof toch wel ff anders!! En met 2200 op de kop is echt waanzinnig zo snel als hij dan gaat, echt kikken!!

De lipo's zijn na een vlucht van zo'n 9 min lauw schat zo'n 25/30 graden, en de motor komt niet boven de max 26 graden (Unilog), de regelaar max 19.8 graden (Unilog) met een buiten temp van 13.9 graden (Unilog), alles blijft dus verrassend koel!!

Wel een probleempje met het registreren van de toerentallen in de Unilog (magneet sensor) daar maakt hij echt een zooitje van, er wordt dus regelmatig 0 toeren geregistreerd, sensor en 1 magneet zitten uiteraard goed gemonteerd, iemand een idee??

Maar al met al ben ik erg tevreden:D

Gr,

Mario

De logs van de drie vluchten,

Laatst bewerkt:
Back