Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Gefeliciteerd met de maiden Mario!
Fijn te horen dat alles goed is verlopen :thumbsup:

De waarden uit de unilogger zijn inderdaad erg koel, top!
Eerste vlucht dus no'n 6:23 minuut, en opgenomen capacitieit 1438mAh?
Dus dan zou je bij deze vliegstijl zo'n 16 a 17 minuten kunnen vliegen.

Vlucht 2 heeft maar weinig motordraaitijd, en 2963 mAh verbruikt, hoe zit dat?

Je hebt hem netjes samengebouwd, ziet er strak uit!

Succes met de volgende vluchten!

Gr, Roy

Dat ziet er wel erg goed uit, heel mooie setup.

Stromen gaat vlot boven de 100A, wat steek jij dan uit ;)?

Hoi Mario,
proficiat, ziet er goed uit.
ik kan de spanning niet goed aflezen onder belasting, maar dacht 4903 watt? piek bruto is nogal watt
gr Cees

He mooi Mario !
ik lees in vlucht 2 een stroom 131A ???? Klopt dat echt ? Dat lijkt me wel erg veel !
Is er een calibratie/instelling niet of niet goed uitgevoerd ?
Is de unilog ge-ijkt of moet je een procedure uitvoeren ?

Bas

Hey Bas, bij de Unilog valt er niks te ijken, en er zit ook de laatste software in dus ben bang dat het gewoon klopt.

Hier nog een afbeelding waar je goed kan zien dat de stroom piek overeen komt met de spanningsval, heb er ook de temp bij gezet, dat verbaast mij nog het meest dat het zo koel blijft!!

Gr,

Mario

Iemand nog een tip voor de vonk overslag als ik de lipo's aansluit op de Jive, ik heb er nu een 54 Ohm weerstand voor staan die ik eerst aantip maar helaas werkt dit niet:confused:

Gr,

Mario

Zie dit draadje.

Hier een mogelijkheid en hier een handige site voor verschillende calculaties.

...ik heb er nu een 54 Ohm weerstand voor staan die ik eerst aantip maar helaas werkt dit niet...
54 Ohm is volgens de calculator te weinig (min. 100 Ohm!)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Mario,
ja, de stromen zijn echt enorm, en de temperatuur laag, mede een reden om te cerdenken dat hier iets niet klopt.
Jurrien vliegt 3D en die trekt maximaal iets van 80A. Nog een reden waarom ik aan de meting twijfel .....
Feit blijft wel dat hij dus goed vliegt en daar gaat het natuurlijk om !

Verder heb ik wel eens ergens gelezen dat sommige regelaars niet goed initialiseren door de serieweerstand. Zou te maken hebben dat de regelaar op moment van inschakelen een te lage spanning detecteert, vanwege de slappere flank (RC tijd van serieweerstand en elco's op regelaar).
Dus weerstand niet te hoog, maar dus ook niet te laag kiezen.

Raar trouwens dat de Jive zo erg vonkt, de powerjazz zou hier helemaal geen last van hebben. Nou, dan hadden ze het op deze dure regelaar ook wel mogen inbouwen ....

Bas

Dus de vonkoverslag wordt geelimineerd doordat de spanning gedoseerd naar de controller wordt gebracht ipv in een keer de volle mep.

De tijd die je kan instellen in de calculator die hierboven wordt genoemd is dus de tijd waarin de spanning wordt opgebouwd. Hoe langer deze tijd gekozen word hoe groter de weerstand benodigd.

Wanneer je dan de hoofdkabels aansluit is er dus geen spanningverschil en dus geen vonk.

Is het dan de bedoeling dat je daarna de kleine (weerstand-) kabel aangesloten laat? Tijdens het vliegen krijgt deze dan ook hoge stromen door zich heen, of kan dat geen kwaad?

Bij het aansluiten van de Spin99 op de accu's knettert het ook aardig... :rolleyes:

Gr, Roy

hoog amperage kan best kloppen toch?
Ik trek met de sceadu 600mm bladen) in een relatief rustige setup max rond de 70 ampere op 5S. (+/- 1.3KW)

Dit monster is nog een heel stukkie groter en bedoelt als 3D bak toch? Er zijn ook lui die met een T-Rex600 2.5KW trekken.

Maar dit is allemaal max, dus echt heel kort, daar word de boel niet warm van meestal... Ligt er vooral aan hoeveel je gemiddeld trekt.

Hoi,

Van die serie weerstand die moet je er uit halen nadat je hebt geinitialiseerd, anders fungeert ie heel even als gloeilamp ;-) De elco's hebben een impedantie van (vrijwel) 0 Ohm als je de accu aansluit vandaar de flinke vonk. Je stekker errodeer je us weg op deze manier en probeer dus het eerste contact te maken op de voorzijde daar deze geen functioneel contact oppervlak vorm na insteken.

Over de stromen is idd erg veel! Maar Mario kan ook wel lomp (niet lullig bedoeld dat vind ie gewoon leuk, toch Mario lekker raggen noemt je dat toch:-) ) vliegen dus het zou best kunnen. En schijnbaar houdt het materiaal het uitstekend, nu afwachten hoe de Zippy's zich gaan houden.

Mooi dat je je eerste vlucht gemaakt hebt Mario! Ziet er goed uit allemaal!

Heb je voor mij het bestelnummer van die TT battery straps? Ik wil geen Align in mijn heli hebben namelijk :-P

Enneh, hoeveel weegt ie nu helemaal vliegklaar met canopy?

Greetz,

Michiel.

Heb je voor mij het bestelnummer van die TT battery straps? Ik wil geen Align in mijn heli hebben namelijk :-P

Deze kunnen dan toch ook ;) ?
04166_b_0.JPG

bestelnummer 04166 Akkuklettband für LOGO Helis , € 4,80 per drie.

Greetz, Aldert

Ampère trekken is inderdaad niet zo moeilijk, gewoon een paar seconden 13 graden pitch trekken, wel goed blijven kijken want hij is zo weg;)

Het gewicht vliegklaar? nou ik heb me aardig vergist in het koper wat in zo'n setup gaat!! 4820 gram schoon aan de haak.
Maar de heli voelt een stuk lichter aan als de V91 (5400 gram volle tank) tijdens het vliegen, hangt wat nerveuzer aan de sticks zeg maar, denk toch dat ik er maar wat EXP op ga zetten.

Denk trouwens dat alles zo koel blijft komt omdat de regelaar heeeeel goed zijn werk doet, zeker in de lage toeren, 1300 op de kop is tijdens rondvlucht maar 350 Watt!! het gemidelde verbruik zou zelfs nog lager kunnen omdat ik de regelaar vrij agresief heb ingesteld, maar ik weet nu ook dat ik nog zat marge heb om evt, grotere pinions te proberen.

Michiel hier een link van de straps,
Helikraft Velcro PV0572

Gr,

Mario

Volgens mij kun je beter twee magneten monteren, dan gaat het een stuk beter.
Wel de goede kant van de sensor gemonteerd, en er niet te veel speling tussen?

Bij mij heb ik ook wel eens dat er één regel op 2800 rpm staat,
die corigeer ik dan in de exelsheet en dan heb je een goede curve van je rpm.

Heb je wel de goede shunt waarde in de unilog geprogrammeerd?
Jou kennende zou het wel zo moeten zijn. Zomaar even een tip je weet nooit.
Wanneer ga je weer vliegen zou er best eens bij willen zijn?

Heb mijn ESP afgelopen zondag voor het eerst laten vliegen.
Vandaag even mijn logger over gebouwd, ben morgen in Dordrecht benieuwd wat voor waarden hij allemaal geeft.
Voorlopig had ik per vlucht (5 minuten) al 1 Amp minder verbruikt dan mijn andere trexen.
Ga denk ik ook van het weekend voor het eerst de trex met de AC-3X proberen.

Laatst bewerkt:
Back