tijd om schietvereningingen op te heffen?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 10 apr 2011.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben niet ongerust over de wapens, maar over de mensen die ze bedienen !

    En daar gaat het over in dit topic. Natuurlijk komt de schietsport in een kwaad daglicht te staan, en wellicht onterecht. Maar leg dat maar eens uit aan de bevolking.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou zeggen als hij werkelijk aan de coke was dat hij helemaal geen wapens zou mogen hebben.

    Met een wapen is idd. niets mis.
    Maar ik ben er van overtuigt dat als je de wapens en de munitie in één huis laat.
    Dat je in een dronken bui er te makkelijk naar kan grijpen.
    Je kan dat sneller in een blackout doen, dan dat je bewust illegaal een wapen aanschaft.
    Daar zit langer tijd tussen de aanschaf en gebruik.

    Ik ben er namelijk van overtuigt dat iedereen zoiets kan doen.
    Als je maar ziek genoeg in je hoofd ben of stoned of hoe het ook heten mag ben.
    Als je dan een wapen met munitie in huis heb en iemand maak je boos is 1 + 1 snel 2
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is wel vrij makkelijk om er coke bij te halen. Het zou me niet verbazen dat onder alcoholgebruikers het percentage geweldsdelicten groter is dan onder cokegebruikers. In onze maatschappij vormt de alcohol een heel wat grotere bedreiging dan coke...

    Verder staat dit draadje vol met opmerkingen als "niks mis met wapens", maar zo'n opmerking heeft toch wel een heel andere fundering dan, bijvoorbeeld, "niks mis met badeendjes". Waarom zou er dan toch zo'n behoefte aan zijn om de onschuldigheid van wapens te benadrukken? Je zou haast gaan denken dat er met wapens toch iets is dat bedreigend overkomt...
    O ja, ik snap het al, af en toe worden er mensen mee doodgeschoten. Nee, niks mis met wapens hoor, zijn heel nuttig voor de maatschappij. Ik zou haast zeggen, onmisbaar.
    Er is ook niks mis met atoombommen, mosterdgas, antrax... oh, sorry, dat zijn ook wapens.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Bart, volgens mij zouden we deze discussie "netjes" houden...
    Ik begrijp dat je absoluut geen " klik" met wapens hebt, en daar ben ik blij om.

    Want, zoals hierboven ook al stond geschreven: de wapens zijn het probleem niet.
    De mensen die ermee omgaan wel. Zeker in combinatie met alcohol, drugs, uppers, downers en wat er nog meer voor chemische en natuurlijke middelen op de wereld zijn die de mens kunnen beinvloeden. Dit in combinatie met gemoedstoestand van een persoon en je hebt een lopende tijdbom.
    Exact hetzelfde geldt voor auto's. En ja: auto's zijn niet als eerste bedoeld om je medemens te vermoorden, maar ze worden dus wel zo gebruikt door sommige lieden. Zoals op 30-04-09 in Apeldoorn... Exact hetzelfde scenario, exact hetzelfde type medemens, alleen een ander moordwapen: een zwarte Suzuki Swift.

    Wat lezen we in bijna alle kranten? "Deskundigen" die om het hardst roepen om de schietsport (nog meer) aan banden te leggen. Ik heb de grootste onzin gelezen over het ombouwen van wapens van semi-automatisch naar automatisch. (Vol-automatisch bestaat niet) De ene krant roept dat dat bijzonder moeilijk is en voor een eenling niet te doen, in de andere staat dat het een klus van niks is. Wat ik verder gelezen heb: Schietclubs verbieden, geen wapens meer thuis opslaan, een absoluut wapenverbod voor de burgers in Nederland tot en met het ontwapenen van de politieagent op straat.
    Bullshit. Inspelen op emoties. Goedkope journalistiek om maar te scoren.

    Ja, misschien hebben "de instanties" wel steken laten vallen. We gaan het horen. (Of niet)
    Feit is dat de plusminus 40.000 legale sportschutters in Nederland zich over het algemeen keurig aan de (strenge) regels houden die voor hun sport in alle facetten gelden.
    Even een vergelijking maken met het Modelbouwforum met 21.000 leden:
    Ook hier vind je een (beperkt) aantal lieden die zich geen ene moer aantrekken van regels.

    Je vergelijking met atoomwapens, antrax en mosterdgas slaat in mijn opinie nergens op en trekt deze discussie totaal uit z'n verband.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zullen we de zaak eens omdraaien: zou dit wel/niet gebeurd zijn als schietverenigingen verboden zouden zijn of als de schutter geen lid van vereniging zou zijn geweest?
     
  6. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Mijn referentie naar coke is gewoon iets wat ik opmerk ,niet dat de dader het gebruikte.
    Wel is het zo dat waar drugs worden verhandelt de wapens ook niet ver weg zijn.

    Over het ombouwen van semi auto naar automatisch ,dat is te simpel voor woorden .
    In de USA woont een kameraad van me en die zijn remmington .22 heb ik ingeschoten en de scope afgesteld .
    Daarna de magazijnen wat aangepast en het wapen schoongemaakt .
    Ik heb geen ervaring met wapens maar wel met mechanica en het mechanisme is erg simpel .

    Dit voegt verder ook niks toe hier ,
    Bertus ga je nu elke grote gebeurtenis in de wereld hier plaatsen ?

    Groeten Wiebe.
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Klopt, dat begrijp je helemaal goed. Immers, het hoofdonderdeel (het wapen) heeft hij dan alsnog verkregen door lid te zijn van een schietclub, etc.

    Ik ben helemaal niet anti-schietclubs, en denk ook niet dat het verbieden van schietclubs dit soort incidenten zou doen voorkomen.

    Echter.. het is gewoon een simpel statistisch feit dat als je schietclubs zou verbieden, je minder incidenten met wapens zou hebben, simpelweg omdat er dan minder wapens in omloop zouden zijn.

    De rest van de discussie gaat niet echt ergens over. De schietsport bestaat en is een sport waarbij het niet om het neerschieten van mensen gaat. Het is zelfs een olympische discipline, of maakt onderdeel uit van olympische disciplines.

    Ik heb wel eens op kleiduiven geschoten en vond dat geinig om te doen. Als ik dat serieus als hobby zou oppakken, zou ik zelf een geweer willen hebben, met vergunning, lid worden van een club, enzovoort. Als ik al niet fanatiek modelvlieger was, zou dat zomaar gekund hebben. Terwijl ik NIETS heb met het neerschieten van mensen, geen enkele behoefte aan of interesse in.

    Overigens is het argument dat het niet de wapens zijn, maar de mensen, natuurlijk bullshit. De storing zit bij de mens in z'n hoofd, maar het is het wapen die het mogelijk maakt. Een gek zonder wapen kan niet iemand neerschieten, een gek met een wapen wel.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Het onderstaande heeft eigenlijk geen verband met het gebeurde in Alphen. Maar:

    Daar ben ik het volkomen mee eens. En daar kan je het volgende aan toevoegen: de potentieel gevaarlijke mensen uit de maatschappij houden gaat niet lukken.

    Als alternatief probeert de overheid (vuur)wapens uit de maatschappij te weren. Dat gaat dus ook niet lukken - ook als er geen schietclubs, jachtverenigingen en wapenwinkels waren dan was er nog steeds het illegale circuit.

    Auto's en waxinelichthouders hebben een functie in de maatschappij. Het houdt geen steek om ze te verbieden omdat ze af en toe ook wel eens als wapen gebruikt worden... jammer dan.
    Maar die overweging geldt niet voor (vuur)wapens. Zelfs al sluit je er de illegale handel niet mee af, er is geen enkele zinvolle reden waarom wapens verhandeld moeten kunnen worden.
    Je, voor de schietclubs dus. Zou het belang van die clubs gaan boven een paar lijken per jaar? Wie dat vindt mag het zeggen; maar dan ook wel eerlijk zeggen en niet er omheen draaien. Dan zeg je dus: Het enige maatschappelijke belang van vuurwapens is, dat ze het vehikel zijn van schietclubs, en dat is me wel het risico waard dat er af en toe iemand mee wordt doodgeschoten.

    Kijk, we vinden het heel logisch dat er geen winkels zijn waar je atoombommen, mosterdgas en antrax kan kopen; maar waarom is het dan normaal dat die winkels er wel zijn voor vuurwapens?
    En nogmaals, ik heb niet het idee dat er een wezenlijke link bestaat tussen die gestoorde vent in Alphen en schietclubs. Maar wel: het feit dat er schietclubs bestaan dient geen enkel maatschappelijk nut en houdt wel een maatschappelijk risico in zich. Wat 't zwaarst is, moet het zwaarst wegen.
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat een hobby cq. sport geen maatschappelijk nut heeft.

    Voetbal heeft dan ook geen nut? Tennis? Modelvliegen? Allemaal nutteloos.

    Het maatschappelijk nut van schietclubs is dat er mensen zijn die de schietsport als hobby hebben.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee, je vindt dat dus af en toe wel een lijk waard.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Even iets duidelijker: een voetbal, een modelvliegtuig en een tennisracket zijn niet ontworpen om iemand pijn te doen. Dit in tegenstelling tot een vuurwapen.
    Van mij mogen ze hoor, die schietclubs. Maar dan wil ik ook niet die maatschappelijke verontwaardiging horen als het weer eens mis gaat....
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Waag ik zeer ernstig te betwijfelen. Verreweg de meeste misdaden/geweldsmisdrijven worden met ILLEGALE wapens begaan. In ieder geval in Nederland.

    Een gek zonder wapen kan z'n auto pakken en daarmee een aantal mensen ondersteboven rijden.
    Nu, in Alphen, heeft zo'n gek een aantal wapens tot z'n beschikking gehad. Als hij geen wapens tot z'n beschikking had gehad, had hij wellicht zijn auto gepakt... Net als ene Karst T.

    Als iemand mij onderbouwd de relatie kan uitleggen tussen mijn schietvereniging en "een paar doden per jaar" zal ik de eerste zijn die het lidmaatschap van mijn schietvereniging en de KNSA opzegt.

    En hier sluit ik me volledig bij Henri aan:
    Leg mij even uit wat " het maatschappelijk nut" is van: voetbal, de Friesche Elfstedentocht en/of de Tour de France? Om van de Formule 1 maar te zwijgen...
    Allemaal sporten die " een maatschappelijk risico" in zich bergen. Kost klauwen met geld, vergt maximale inzet van politie en ja: af en toe valt er eens een dode " als gevolg van" ...
    Denk maar eens aan Hoek van Holland, strandrellen.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Deze discussie is en blijft er één van buitenstaanders, ik zelf dus ook! Ik moet afgaan op wat ik via de media te weten kan komen en die media zijn allemaal "gekleurd". Ik ben ook helemaal geen liefhebber van wapens en hebt tot voor relatief kort geleden nog NOOIT één schot met een vuurwapen gelost. Via een kennis kwam ik in aanraking met het kleiduiven schieten (nee dat is niet zielig!!!) en heb ik een paar keer een rondje geschoten. Best lastig en als je zo bezig bent ook wel plezierig om te doen. Ook hier werd er ZEER streng op de veiligheid gelet. Ik kreeg per keer maar 10 patronen en moest ook 10 lege patronen inleveren. En dan de regels met betrekking tot het hanteren van het wapen en het laden. Goed geregeld en zeer streng. Als je een keer met de loop van het wapen in de richting van iemand wees dan kreeg je een stevige waarschuwing, nog een keer en je kon gaan!

    Zo gezien is het allemaal goed geregeld en is er ook helemaal niets tegen de schietsport. Dus al die schietverenigingen opheffen? Weinig zinvol en volgens mij eerder contra productief.
    Volgens de media was de persoon een eenling die gek was op gewelddadige video's en spelletjes. Mijn vraag, hoe weten ze dat? Hij zou ook al eerder pogingen gedaan hebben tot zelfmoord. Mijn vraag, hoe weten ze dat? Op jonge leeftijd had hij zichzelf met een luchtbuks in zijn been geschoten, daar was de politie bij te pas gekomen. Die heeft er verder geen werk van gemaakt omdat met het als een ongeluk heeft gezien. Mijn vraag, hoe weten ze dat? Zo zijn er nog veel meer zaken die de media de wereld in slingeren maar of dat allemaal waar is? Ik weet het allemaal niet.
    Als deze zaken allemaal al bekend waren dan zou hij toch nooit lid bij een schietvereniging hebben kunnen worden? Dan zou hij toch ook nooit een wapenvergunning hebben kunnen krijgen?

    Volgens mij zal er eerst grondig uitgezocht moeten worden wat voor ziek figuur hier bezig is geweest want ziek was hij, dat staat voor mij als een paal boven water. Dan moet er zeker gekeken worden naar de gang van zaken. Hier moet lering uit getrokken worden om dit soort mensen eerder op te sporen en te behandelen voor ze "doordraaien".
    Hoe kan het dat nooit iemand iets gemerkt heeft van zijn "ziekte"? Vanmorgen stond er ook een commentaar in de krant van een FBI profiler die zegt dat deze persoon precies past in het profiel van een massa moordenaar. Hij is ook al maanden bezig geweest met de voorbereidingen voor deze daad. Niet dat hij specifiek naar deze datum toe heeft gewerkt maar hij is al maanden geleden begonnen met het opzetten van een "battle plan". Je zou denken dat hier toch iets van te merken moet zijn geweest maar ja, dat denk ik dan natuurlijk.
    Waarom is hij dus nooit echt behandeld geweest en eventueel opgesloten geworden als zou zijn gebleken dat hij een gevaar was voor zichzelf en de samenleving?
    Hoe kon hij zich aansluiten bij een schietvereniging?
    Hoe kon hij een wapenvergunning krijgen?
    Waar kwam het wapen vandaan?
    Allemaal zaken die nog helemaal open zijn en waar eigenlijk alleen maar naar geraden kan worden door de media en ook door ons, "de gewone mensen".
    Naar mijn mening is dit een vreselijk gebeuren voor iedereen en vooral voor de slachtoffers en hun familie. Ook voor de familie van de dader is dit iets verschrikkelijks. Hen valt waarschijnlijk weinig te verwijten, misschien alleen dat zij eerder aan de bel hadden moeten trekken toen deze man zich anders ging gedragen. Dat zou dus al vele jaren terug moeten zijn gebeurt! Misschien zou hij al als heel jong kind psychiatrisch behandeld moeten zijn. Maar nu begeef ik me ook op het gladde pad van veronderstellingen en aannames. Laten we het onderzoek maar eerst eens afwachten.

    Mijn deelneming aan alle getroffenen en veel sterkte toegewenst met het verwerken van deze ellende.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Het verschil is, zoals ik hierboven ook al uitlegde, dat het vrij moeilijk is iemand te bezeren met een voetbal, een schaats of een fiets. Ja het lukt wel, maar het lukt veel beter met een ding dat er speciaal voor is ontworpen zoals... You guessed it!
     
  15. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik vind zeker niet dat de schietsport moet worden verboden , maar ik vind dat je het wapen naar keuze welke je gebruikt voor je sport moet achterlaten op de desbetreffende vereniging .
    deze wapens zouden dan onder streng toezicht en veilig achter slot en grendel moeten blijven tot diegene die het gebruikt op zijn vereniging komt en het wapen kan opvragen bij de gene die het beheerd.
    dus geen wapens mee naar huis nemen maar goed opgeborgen op de vereniging of bij 1 persoon die hiervoor is aangewezen en geselecteerd na een psygologisch onderzoekje welke jaarlijks wordt getoetst.

    het is nu eenmaal bekend dat als men een wapen binnen handbereik heeft , dat de kans dat dit wapen in een conflictsituatie wordt gebruikt voldoende aannemelijk is .

    ik vind het echter jammer dat er zoals altijd gelijk weer duizenden mensen die wel verantwoordelijk met hun hobby bezig zijn over 1 kam worden geschoren en benadeeld .

    als iemand met zijn auto een aanslag pleegt ( kijk naar koninginnedag met kars T ) zou dan gelijk heel nederland zijn auto moeten inleveren .
    het is gewoon massa idioterie als je nu zegt dat schietclubs niet deugen en moeten verdwijnen , maar mensen proberen op die manier hun ongeloof en boosheid te spuien op diegene die toevallig in de zelfde tak van hobby zitten .

    sorry hoor maar al deze mensen zijn eigenlijk een beetje kudde dieren met een vleugje zieligheid .

    het is niet te hopen dat bijvoorbeeld al-qaida of de IRA een aanslag gaat plegen met een modelvliegtuig anders gaan al deze idioten straks ook tegen ons actie voeren .
     
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Klopt. Net zoals ik zo af en toe een lijk door voetbal goed vind, of een lijk door iets anders wat iemands hobby is.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De wapens achterlaten levert meer problemen op.
    Ten eerste liggen er dan een grote hoeveelheid wapens op 1 plaats.
    En ten tweede er worden wat ik begrepen heb ook op verschillende lokaties geschoten als er wedstrijden zijn.
    Ik zou eerder zeggen je mag geen munitie thuis hebben.
    Je koop op de club je kogels.

    Dan blijft er altijd nog heel veel illegaal spul over, maar die kan je dan met hun eigen wapens een korte afdoende behandeling geven.
     
  18. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Het word wel leuker .
    Ik denk dat er door alcohol meer mensen om het leven komen dan door schietclubs.
    Ik denk dat er door alcohol achter het stuur er ook meer mensen omkomen dan door schietclubs.
    Zouden ze alcohol /roken [dat is natuurlijk de killler van nog veel meer mensen] verbieden.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je vergeet de allergrootste killer Wiebe, zout.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als we er niet mee om kunnen gaan wel ja helemaal voor.
    Ik neem aan dat iedereen dat vind, dus niets nieuws toch?

    Maar daar hebben we het hier niet over.
    Volgens mij gaat het hier over vuurwapens en schietverenigingen en hoe er mee om te gaan.
    Tenminste dat had de topic starter voor ogen dacht ik.
     

Deel Deze Pagina