Tips en trucs voor High Power modellen

Val, de Neu vertraging wordt van voren vast geschroeft met schroefjes. Simpel doch effectief.

Idd was dat probleem door de vertraging gekomen.

Jos

Weet iemand wat de diameter van een P32 Gearbox van Neu is?
Is dat 32mm?
Kan het namelijk nergens terug vinden alleen wat de diameter is van de motoren

Diameter is 33mm.
Neu_p32.jpg

Zou er iemand motor schotjes voor de Neu vertraging kunnen CNC frazen voor in de Surprise rompen?

:)

Niet voor mij, maar voor anderen.

Rood moet op 5 graden, Groen op 7 graden en de blauwe is een oud model. Verder bestaar er geen andere mal. De groene heeft meer spoed dan de rode en is eigenlijk meer een 16x20 op een 36-38mm spinner. De rood is meer een 16x18. De blauwe, geen idee.

Rudy heeft ook een 9 graden spinner gemaakt en daar kan de groene ook op maar eigenlijk is dat beter van niet. Te veel spoed.

Dan is er nog een 18x19 en dat is meer een 17x19 op 5 graden, 17x20 op 7 graden en 17x21 op 9 graden.

Beste combinaties naar mijn mening, 17x18 rood met 5 graden en de 18x19 met 7 graden. Die combinaties gaan als de brandweer. De rest maakt enkel meer herrie.

Nummertjes even zo uit het hoofd, dus hecht niet te veel waarde aan de werkelijke spoed.

Jos

Even een oud draadje naar boven halen met een vraagje. Ik wil eigenlijk andere prop's gaan bestellen echter zijn deze met een klemkonus. Gaat dat nog veilig werken op een voor RFM spinners gevijlde motor as?

Tot mijn groot verdriet zijn de assen van de meeste (tweedehands) motoren die ik koop meestal met slijpschijven bewerkt. Toch heb ik nog nooit problemen gehad om hierop een klemkonus(Aeronaut/Graupner) en/of het "Meyer/Reisenauer" klem systeem op te gebruiken...Alleen een beetje uitkijken hoe/waar je wat monteert...

Ik heb 2 Neu 1512/1d/6,7's. Een met 1 vlakke kant en de ander met 2 vlakke kanten. Beide alleen op RFM schroefhoogte. Ik wil mogelijk de Eflight 17,5x17,5 gaan gebruiken.

Johan, ook ik heb geen problemen gehad. En dat met 5.5KW met die eflight prop.

Ik heb echter wel de originele M3 bout van die prop vervangen door een andere waar een grotere inbus schroeven draaier in past, zodat ik hem goed hard kan aan draaien.

Let wel, als je een platte kant hebt over de hele lengte van de ass is het zaak om 1 van de 4 lipjes precies hier op te mikken zodat de bijde zijkanten van die lip nog net de ass mee pakken. Die je dat niet en zet je vlakke kant precies op 1 van de 4 insnijdingen dan zullen 2 van die lipjes verbuigen en je de prop A) scheef en B) niet goed vast zet.

Als je vlakke kant te breed is dan is het wellicht ook niet verstanding.

In jou geval, waarbij de vlakke plek slechte een beperkte lengte heeft zie ik niet in waarom het niet zou werken.

Je kunt overwegen alleen een extra vertraging te kopen voor $99. Dan kun je van vertraging wisselen (2 minuten werk) en heb je een extra vertraging om ergens anders op te zetten. Waar je bijvoorbeld met een RFM prop aan de gang wilt. Zeg een Hacker B50 met hoog toeren, hoog KV en een 15x16 prop met rechte spinner ofzo. ;)

Tja, je moet een beetje rommelen met dit speelgoed. De beslissing ligt uit eindelijk altijd bij jou wat wel en niet een goed plan is.

Jos

ik gebruikte hiervoor de rfm 17x18 rood op 5graden. De eflight probeer ik eerst op de wurm. Je merkt toch dat deze wat zwaarder is en wat meer tijd nodig heeft om op gang te komen.

inderdaad het gewicht maakt veel uit. daarom zou ik ook zo stilletje aan naar de nieuwere toestellen willen.

Over welke wurm heb je het, de I of heb je ook een II? De 1 is toch een vrij iel ding. Hier heb ik eens een showvlucht mee gezien in Aspach, en dat was toch het heftigste (zonder te breken) wat ik ooit gezien heb.

Val

Van RFM 17x18 rood naar eflight 17.5x17.5 is toch een behoorlijke stap. Die RFM is eigenlijk maar net over 16" maar die eflight met 32mm spinner is wel echt 17.5. Daar komt nog bij dat die eflight met 36 of 38mm spinner nog groter is. Eerder 18" !!!

Zo trok ik met de RFM 18x19 het zelfde vermogen als de oude Sergey Pils prop (bijde zijn eigenlijk 17")en met de eflight ging ik dan van 4.7KW naar 5.3KW.

Ik heb hier nog een RW2 vleugel. Erg mooi. Romp hiervoor...... tja lang verhaal.

Wim, nee. Zij ik dat?

Hij heeft trouwens al lekker gevlogen en is best snel. Niet langzamer dan de B1 vluegel. Echter om het volle potentiaal er uit te halen moet ik een nieuwe romp ervoor hebben en helaas is dat project extreem vertraagd. To be continued.

Jos

Back