Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Vandaag mijn eerste dag met de mini e-revo. Heb voornamelijk op 2s 2200 mah lipo's gereden van een vriend. Ik heb er ook meteen de kleine pinion op geinstalleerd.

Bevindingen;
Eerst en vooral, amai wat een kracht op 2s lipo! wheelies zonder probleem, en topsnelheid is voor mij genoeg. Ik haal ook redelijk lange rijtijden van meer dan 20 min per batterij schat ik. Ik ben er ook mee op een offroad track gaan rijden met een vriend, maar daar waren de veertjes toch te soepel voor, de auto sprong wat in het rond, en was redelijk moeilijk recht te houden.

De temperaturen leken mij eerst heel hoog te zijn, maar later op de track heb ik een temperatuur meter gebruikt van een vriend, en die gaf in de 60 graden aan als warmste punt op de motor. Dit is acceptabel toch? Vanaf welke temperatuur moet ik mij zorgen beginnen maken?

En wat zijn zo de goedkoopste vervangers voor de standaard shock bodies, want de mijne zijn zoals bij vele anderen al beginnen lekken. Of gaat dat probleem verholpen worden als ik er wt90 in doe?

Buiten de shocks ben ik al met al hééééél tevreden met dit autotje, wat een beest :p
Ik heb heel de dag jumps gedaan, en dus redelijk veel gecrashed maar nog geen gebroken stukken. Mijn e-maxx die ik vroeger had zou nu al in 2 zijn.

Temp is goed, rond de 70 graden is safe, uitschieters in de temp zou ik niet hoger dan 80-85 laten komen. Tegenwoordig kunnen brushless motoren flink wat hebben.

Verstuurd van mijn GT-I9300

Net boven de 90C beginnen de magneten in je motor hun kracht permanent te verliezen. Dan zal de buitenkant een wat lagere temperatuur hebben. Zoals WonderTiger al adviseerde, 80-85 aanhouden als max.

Je kunt de alu GTR shocks als upgrade nemen. Heb je gelijk TiN gecoate shafts.
Met andere olie zullen de stock shocks waarschijnlijk ook lekken.

Even voor de duidelijkheid een motor aan de buitenkant is kouder aan dan aan de binnenkant bij de rotor. Tel een graad of 50 op bij de opgemeten behuizing temp en dat is dan de temp van je rotor. Doorsnee neodyimium magneet kan rond de 150 graden hebben.

Mijn eerste filmpje van de paar dagen oude mini e-revo. Gemaakt met een gopro op 120fps stand. Ben wel niet helemaal tevreden met de kwaliteit maarja ;) Er zullen er nog wel volgen in 720p.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de duidelijkheid een motor aan de buitenkant is kouder aan dan aan de binnenkant bij de rotor. Tel een graad of 50 op bij de opgemeten behuizing temp en dat is dan de temp van je rotor. Doorsnee neodyimium magneet kan rond de 150 graden hebben.

50C verschil lijkt me een beetje overdreven. Een doorsnee neodymium magneet die wordt gebruikt in een RC motor is volgens mij niet van dergelijke kwaliteit dat ie 150C kan hebben.

geloof me een motor wordt even een stukje warmer binnen dan buiten. Castle motoren bijv de 2200 kv moet je onder de 85 (behuizing) houden. De castle magneten kunnen tot 150 graden hebben. Ga er dus maar vanuit dat het binnen in echt wel 50 graden warmer is dan de behuizing...Lijkt me ook wel logisch.

Kwaliteit neodymium magneten kunne wel ietsje meer hebben dan 150 graden....Heb er eeb paar op google gezien tot 300 graden.

Als ik de temperatuur van de as van de motor meet (die zit aan de rotor vast met goed warmtegeleidend materiaal), kom ik nog niet aan 10 graden verschil met de behuizing. Ik weet niet waar jij de info vandaan hebt, maar ik ben benieuwd op basis waarvan je zegt dat de Castle motoren magneten hebben die 150 graden aankunnen. Ik heb een Castle motor gehad die toast was zonder dat ik 'm ooit boven de 100C heb gezien.

Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt, maar ben geïnteresseerd in je bronnen.

Bronnen heb ik niet meer, was paar maanden geleden opzoek voor temp voor een brushless motor(voor mn e revo). Ben het toen tegengekomen, dus weet niet meer waar het stond.

Je kan je rotor niet meten via je as, het zit buiten je motor dus kan je het daar al niet goed meten. Overdracht van je rotor naar het einde van je as is ook niet accuraat kan ook zo 20 graden schelen. Voorbeeld: meet ik de behuizing temp in het midden en daar is het dan 72 graden. Dan meet ik de behuizing vlak bij de endbells ligt het zo op een graad of 62-63.

Maar laten we er maar over ophouden en gewoon de temp onder de 80-85 houden en verder moet iedereen geloven wat ie wil hoe warm het binnen in de motor is, hie heet de rotor is, etc... Ik blijf bij wat ik meerdere malen gelezen heb.

Leuk filmpje:o, welke software gebruik jij?

After Effects met de Twixtor plugin, maar die heb ik eigenlijk niet veel gebruikt.

Update 2 over mini e-revo. Heb vandaag veel op het strand gereden met mn klein neefje, en nu maakt hij soms een ratelend geluid als een van de wielen van de grond is. Ik denk dat er zand in de banden zit waardoor die ongebalanceerd zijn. Hoe krijg ik dat het best er uit?

En ik denk ook dat er zand in de versnellingsbak zit, maar die maak ik morgen wel eens open.

Als het morgenavond laag water is gaan we een track bouwen en daar komt ook wel een filmpje van.

nope, komt heel veel voor bij m`n revo, zand tussen de pinion en spur. Kan je er het beste zo snel mogelijk uit halen. Gewoon een punnaise pakken met zon klein handvatje. Je spur dan wat ronddraaien totdat je merkt dat hij klikt en even kijken waar het korreltje zit. Dan gewoon beetje duwen ertegen, niet moeilijk maar het werkt.

Je banden zijn een moeilijker verhaal. Bekijk je wiel maar eens. Het kan er nergens uit. Je zult als het te erg wordt je hele band moeten openmaken. Dat doe je bijvoorbeeld door hem 1 min. in kokend water te leggen. Dan kan je de band er als het goed is zo af halen.

Voor de volgende keer, maak je velg even schoon en plak een plakbandje over het gaatje. KLaar, behalve als je weer echt hard wilt, dan moet je ze er af halen.

PS: als je je revo niet goed genoeg vind kan je summit banden en een tweede servo kopen. Die komen een stuk makkelijker door het zand. vandaar dat ze er in m`n filmpje ook opzaten. (soms niet -> servo stuk)

Update 2 over mini e-revo. Heb vandaag veel op het strand gereden met mn klein neefje, en nu maakt hij soms een ratelend geluid als een van de wielen van de grond is. Ik denk dat er zand in de banden zit waardoor die ongebalanceerd zijn. Hoe krijg ik dat het best er uit?
.

Lang geleden dat ik hier wat heb gepost (bijna een jaar denk ik).
Maar wat je het best kan doen, is als je nieuwe banden hebt - ik weet het, het klinkt eng- gaatjes er in maken van een mm of 2. En de gaatjes aan de binnenkant van je velg dichtmaken met secondelijm bijvoorbeeld. Dat is namelijk de plek waar het zand naar binnen komt, maar ook de plek waar je band luch aanzuigt als hij gaat balloonen (pizzatire). Daar zijn de gaatjes in je band dan weer voor. En nee, als het goede ronde gaatjes zijn, gemaakt met bijvoorbeeld een ponstang, dan scheurt hij niet uit!

Mvg,
Gertjan Onvlee

Band moet wel wat langer dan 1 min in het water. Eerder in de richting van een half uurtje.

Ook moet je geen tape over het gaatje doen. Dan kan bij jumps het lucht er niet uit en gaat je wagen stuiteren, normaal rijden wordt ook beinvloed omdat er geen lucht uit of in kan.

Je moet gaatjes in de band maken en dan pas de gaatjes in de velg dicht maken...

of in de oven.
Eerst inpakken in zilverpapier, dan 20min op 150°C
Vogens mij heb je dan geen "chroomverlies"

Zorg wel dat moeder de vrouw niet thuis is. De lijm verspreid een nogal indringende geur. Die gaat wel weg, maar overtuig haar daar maar van ;)

Bedankt voor de tips, maar er komt straks een vriend langs met CA remover, hij dacht dat dat wel zou helpen, en anders doe ik de halfuur in kokend water methode. Ik vind de velgen er nog wel cool uitzien in het zwart.
3801992525_07b9832de9.jpg

Back