Tug 22 (Port of Antwerp)

Hey Jan , deze moet zeker niet onderdoen voor je andere project , de 52 .
Als ik kijk hoe klein dit allemaal is , 1/50 , dan moet je toch zeer goede ogen hebben en geen last van trillende handen om dit te maken .
Ok , het is geprint , maar dan moet het nog opgekuist worden , geplaatst en geschildert worden , en sommige stukken moeten ook nog werken .
Mijn petje af voor zoveel mooi werk , proficiat .
Groetjes
Ronny
 
Kleine vorderingen aangaande de 22, ik ga me nu eerst bezig houden met het RC gedeelte, voorheen bouwde ik steeds het schip en paste de RC aan wat vaak resulteerde in een minder dan optimale RC setup dat ga ik bij deze boot veranderen, ik maak de RC setup zo efficiënt en compact mogelijk, zodat ik overal ook nog goed aankan. Daarna werk ik de boot en alle lampen enz verder af.
Dit zou normaal een beter resultaat moeten geven, nu bij de vorige boten was dit niet slecht maar je moest vaak doorheen de bouw nog dingen aanpassen voor werkbaar te blijven, ik hoop dat dat nu verleden tijd is.

Beginnen bij het begin de 22 werkt via de oude voith setup, een stuur en 2 levers waar je zowel voor als achter kan staan:

det20013 by Tug 22, on Flickr

IMG_8680 by Tug 22, on Flickr

We gaan dit proberen te evenaren op de zender, dit is ook een mentaal simpel systeem 2 motoren voorwaards of achterwaarts met de 2 levers, en het stuur is simpel links en rechts. normaal met een variabel toerental op de Voith motoren.

Het idee was een een Robbe Navy Twin stick te gebruiken, deze:

IMG_5670 by Tug 22, on Flickr

Iedereen kent deze wel deze was nog uit een vorig project je ziet de aparte boegschroef stick er nog op staan, maar een goede vriend vertelde mij dat deze sticks een heel kleine resolutie hebben en dus helemaal niet nauwkeurig werken in vergelijk met de Hallsticks in de zender, de zender wordt trouwens een X20 een voor mij althans zo goed als perfecte zender:

IMG_5672 by Tug 22, on Flickr

En aan de andere zijde een "stuur".

snel even in de software gedoken... met een resultaat:

Scherm-afbeelding 2025-02-18 om 10.15.47 by Tug 22, on Flickr

En natuurlijk heeft het een body nodig:

Scherm-afbeelding 2025-02-19 om 12.41.37 by Tug 22, on Flickr

In de praktijk geeft dit, dit:

IMG_5607 by Tug 22, on Flickr

In het echt loopt het stuur 2,5 links en 2,5 toeren rechts, nu dit is makkelijk in te stellen, er zijn pots van 5 toeren en 10 toeren, ik heb spijtig genoeg enkel 10 toeren liggen, misschien toch maar een 5 toer bestellen of gewoon een 10 gebruiken en de Mix naar 50% schalen dat geeft exact hetzelfde resultaat zonder een hard stop op 2,5 toeren, dit laatste kan zowel goed als niet goed zijn denk ik...

2 versies van het stuur gemaakt ik ga voor het kleine gaan omdat dit exact even groot is als de ring, ik wilde eerst een zo groot mogelijk maar die compositie was helemaal niet mooi eigenlijk...

IMG_5613 by Tug 22, on Flickr

Dan de navy stick, nu er zijn 2 opties of de bestaande proberen naar Hall sensors om te bouwen of de hall sensors stick ombouwen naar een Twinstick...

Moeilijk keuze...
 
Laatst bewerkt:
De Twinstick ik ga hem hier voor jullie stuk per stuk opbouwen zodat de geïnteresseerde die thuis een zaag, vijl en potlood hebben met wat spierkracht en een beetje lijm een Hallsensor twinstick kunnen maken...

Je maakt de zender open achteraan, haal de Batt eruit, schroef de de 4 schroeven los en maak hem open, dan zie je dit:

193746428-9f34d8fe-b7df-4cf5-a70a-19f28b1c4495 by Tug 22, on Flickr

Schroef de 4 rode schroeven los en ontkoppel de gele stekker.

Nu heb je de Gimbal in je hand...

Je hebt 2 sticks nodig voor de NavyHallTwinstick!

Dus de 2de stick met er ook uit...


Dit is de gimbal dus:

IMG_5617 kopie by Tug 22, on Flickr

Eerst maken we de Hall sensoren los, dit zijn de printjes in het blauwe vierkant, schroef de schroeven los in de blauwe cirkels en de prints met de magneetsensoren komen los, aan de draad is een beetje gele lijm als je met een zacht draaiende beweging hem van het plastic "pulkt" komt hij zo los.

De oranje cirkels zijn voor de stickweerstand-veer (links) en de ratel-veer (rechts op de foto) de aanspan schroeven zijn wel 15mm lang dus dat geeft wat weerstand, doe alles voorzichtig los en leg dit op zij (onthoud hoe en wat en waar!).

Hierna ontschroef je de ophang punten van de gimballlagers dit zijn de gele schroeven.

En dan moet je dit krijgen:

IMG_5616 by Tug 22, on Flickr

Maak de veren los met een kleine tang of pincetje aan de groene pijlen en dan kan je de pin rechts onderaan de blauwe pijl met een tang eruit trekken zo komt de centreer-arm van vooruit/achteruit los.

De centreer-arm links/rechts moet je uit het gimbal body draaien, dit met een beetje geweld, je draait de arm ongeveer 20° ophoog en draait hem in de richting van de pijl naar buiten, de pin die hem vasthoud schiet dan uit het gat en de arm lost.

Nu zit je eigenlijk hier, alles is los en je kan de bodies allemaal samen leggen...

IMG_5618 by Tug 22, on Flickr
 
Het plastic frame van de gimbal, moet je afzagen naast de positioneer pinnen, die passen mooi in het alu deksel

Hier zie je de afgezaagde frames van beide sticks dit zijn de delen waar de hall sensor kan worden op gemonteerd, de andere delen leg je even opzij.

Scherm-afbeelding 2025-02-24 om 23.14.10 by Tug 22, on Flickr

Hier, je ziet de Alu baseplate met de gaten erin, hierin passen de 2 delen waarin de hall sensors zitten en die lijnen zichzelf hierdoor perfect uit, je kan deze reeds terug vastschroeven.

In het midden moet nog een lager support komen (rode cirkel), deze recupereer je van de afgezaagde delen 1 van de 2 zaag je net naast het support door (blauwe lijn).

Hier zo:

Scherm-afbeelding 2025-02-24 om 23.14.37 by Tug 22, on Flickr

Je ziet dat er aan de lagerzitting (rode cirkel) die je net hebt afgezaagd een kleine kraag zit, deze snij je met een scalpel weg. deze support moet mooi in het midden van de 2 vaste delen komen en dan moet het allemaal worden verlijmd op de Alu-base, ik gebruik altijd Stabilit maar er zijn meerdere opties, neem gewoon een sterke plastiek metaal lijm.

Hier zie je het eindresultaat al maar hou nog geen rekening met de gimball body die moet nog gebeuren:

Het rode kader vastgeschroefd aan de alu baseplate, als ook het groene kader, beide kunnen de hallsensor vasthouden, en in het midden een lager support van het andere deel van de kader (hier al gemonteerd).

IMG_5622 by Tug 22, on Flickr

Dan de 2 sticks, de plug voor de magneet op de stik vijl je gelijk met de dikte van de stick body helemaal weg dus zagen kan natuurlijk ook...

Scherm-afbeelding 2025-02-24 om 23.13.40 kopie by Tug 22, on Flickr


Dan de gimball body, je gebruikt hiervoor de 2 sticks, en de body die je moet uithollen met een Dremel of zo, en in 2 zagen juist gelijk met de dikte van de stick, ik heb de budy eerst iets groter gelaten, en daarna de body gelijk geschuurd met de dikte van de stick, je moet wel de gimball bodu goed uithollen er mag geen residu blijven staan anders is het geheel niet uitgelijnd later.

Scherm-afbeelding 2025-02-24 om 23.13.14 kopie by Tug 22, on Flickr

Schroef dan de delen van de gimball in de kader, deze zullin zich dan uitlijnen, stop de stik erin en schoef het middenste lager support dicht, nu is er nog niets van het gimball lichaam gelijmd maar dit zou nu al wel moeten mooi over en weer moeten kunnen lopen.

IMG_5622 by Tug 22, on Flickr

Dan centreer je alles en lijm je het geheel aan elkaar en dat is het, dan enkel de ratel en weerstand veer installeren en de 2 halsensoren en je hebt een perfecte HallTinstick die een perfecte resolutie heeft!

IMG_5623 by Tug 22, on Flickr

Hier het resultaat, de stick uiteindes zelf moeten nog worden aangepast maar dat komt nog hier zie je hoe het werkt en eruit ziet.

IMG_5628 by Tug 22, on Flickr

IMG_5630 by Tug 22, on Flickr

IMG_5631 by Tug 22, on Flickr


Voor iedereen die met een FRSKY werkt is dit te doen...

De rest van het stuur komt nog... doeiiiiiiiiiiii
 
Zeker knap, maar ik heb het voordeel nooit zo goed begrepen.

Zonder de Navystick wordt de besturing van de voith gewoon 10x complexer, met 2 sticks kan je nooit mooi parallel varen, ook dwarsen wordt een probleem vandaar ik speciaal voor deze setup ga.
Je kan hier elke motor apart "fijn" sturen, het systeem van Xcontrols toepassen alsook walking throttles, als je dit eenmaal doorhebt is het perfect voor fijn te manoeuvreren, trouwens dat is ook de reden waarom het op elke echte boot zo wordt gedaan. Een mix kan veel maar je kan niet alles hierin voorzien met aparte throttles wel.

Nu de uitleg is vooral voor jullie, voor mezelf doe ik dat niet, maar in een poging om het forum wat extra leven in te blazen dacht ik misschien is een tutorial van een "moderne" Twinstick wel een mooie aanwinst, vooral omdat de oude niet echt goed is te integreren in de moderne setup, op deze manier heb je een erg nauwkeurige stick die zo goed als gratis is.

Een andere reden waarom, is gewoon omdat het kan, je moet jezelf uitdagen in het leven he!
 
Zeker knap, maar ik heb het voordeel nooit zo goed begrepen.
In tegenstelling tot Azimuth Thrusters, draai je met Voith nooit "knijpend" o.i.d., want je kunt traploos regelen tot nul in alle richtingen. Je hebt dus niet situaties waarin je tegen elkaar in moet draaien alleen maar om het overschot aan kracht wat je bij minimum vermogen op een vaste schoef onvermijdelijk hebt, met de andere schroef te compenseren.
Daardoor is het onnodig om beide Voiths in dwarsrichting te scheiden. Maar aangezien Voiths ten eerste vrijwel nooit in het laterale middelpunt liggen en er ook andere krachten op het schip kunnen zijn (meestal een sleepdraad o.i.d.) die het schip van koers willen doen veranderen, is het wel tamelijk nodig om de vooruit/achteruit richting apart te kunnen regelen.

Vandaar de keuze voor een stuurwiel voor de gezamelijke dwarsrichting en twee aparte hendels voor vooruit/achteruit. Is de simpelste oplossing.
 
JA voor Voiths zie ik het wel in.
Maar ik zie het ook wel eens voor boten met twee gewone motoren.
Dan vind ik het persoonlijk makkelijker om de BB motor met mijn linker duim te bedienen en de SB motor met de rechter.
Het roer heb je dan zelfs bijna niet meer nodig, maar die kon onder het rechter pookje blijven.

En dat vond ik zelfs op echte schepen.
Het liefst had ik daar ook aan de ene kant een pook gehad en aan de andere kant eentje.
 
Maar ik zie het ook wel eens voor boten met twee gewone motoren.
Dan vind ik het persoonlijk makkelijker om de BB motor met mijn linker duim te bedienen en de SB motor met de rechter.
Tijdens manouvreren werkt dat met die twee duimen.
Maar op de langere route, is het prettiger een twinstick te hebben, maakt het makkelijke beide motoren hetzelfde toerental te laten draaien. Dat is gewoon een kwestie van ergonomie:
Je vindt dat ook in meermotorige vliegtuigen, dat je bijvoorbeeld de vier gashendels zodanig geplaatst ziet, dat je ze met één hand allevier "gelijk op" kunt bedienen.
 
Laatst bewerkt:
Joah, maar op een modelbootstrekje is dat lange eind rechtdoor doorgaans niet zo lang.:koud:

En vliegtuigen?
Vliegtuigen....
Niks zeggen, ik weet wat dat zijn.
Ehrm....
Nee, sorry.
Kom er even niet op.
 
Joah, maar op een modelbootstrekje is dat lange eind rechtdoor doorgaans niet zo lang.:koud:
Je doet aan modelbouw of je doet het niet, gewoon wat ze in het groot doen in het klein nabootsen...

Mijn volgende stap voor mijn stoombootje is dat ik met MIJN zender alleen nog maar het roer bedien, en dan heb ik een telegraaf naast me staan, die weer door mijn machinist beantwoordt wordt, waarna hij de telegraafcommando's via ZIJN aparte zender uitvoert...
Want zo deden ze het vroeger in het echie. Machinist heeft verder een blinddoek om, want vroeger zagen ze ook niks...
 
Vandaag (druiligere dag London...) maar een voet voor de 22 getekend want die was er nog niet en dat is lastig zeker omdat een groot deel van de romp al klaar is en dan moeten we toch iets hebben.

Ik heb lang gedacht aan iets origineel maar uiteindelijk maar voor het oude POA logo gegaan. Dit is het (tekening):

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.39.31 by Tug 22, on Flickr

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.41.52 by Tug 22, on Flickr

Hier zie je het logo:

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.41.59 by Tug 22, on Flickr

Lijkt simpel maar maar dat is het niet als je subtiel kijkt buigen de voeten vanuit de lijn mooi naar een standaard beugel, er is ook nog een 3mm spatie voorzien voor een "mousse" om de verf niet te beschadigen:

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.42.31 by Tug 22, on Flickr

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.43.04 by Tug 22, on Flickr

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.42.47 by Tug 22, on Flickr

En hier zie je het geheel:

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.45.12 by Tug 22, on Flickr

Scherm-afbeelding 2025-02-26 om 14.45.41 by Tug 22, on Flickr

Prachtige boot!!!

Ps Avatar veranderd...
 
Back
Top