Twister goes Molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Alex Hoekstra, 19 dec 2007.

  1. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    The bird has flown

    Helaas maar zeer kort omdat het na een half uurtje begon te regenen.
    Indrukken. Gooit zeer hoog. en zwabbert erg weinig met de staart
    Stilairtijden goed 2.min 30 tot 2.40 gemiddeld (s'ochtends vroeg in schemerdonker)
    Model is bij 290 gr zeer snel. Er stond nagenoeg geen wind.
    Reactie op richtingroer een stuk beter dan ik gewend ben. Waarschijnlijk vanwege de kortere neus. Mijn nieuwe antenne set up met antenne door de romp en gelakt koperdraad achter uit de romp geeft duidelijk een betere ontvangst op grote afstanden en lage hoogtes.
    Moet nog even met verschillende zwaartepunten expirimenteren maar de eerste indrukken zijn erg goed.

    Alex
     
  2. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt

    Alex,

    Heb dank. Ik had hier echt uren over kunnen lopen nadenken, maar zoals jij het beschrijft is eigenlijk heel logisch en eenvoudig. Ik ga het zeker zo proberen bij de volgende poging.
    Cheers

    Bart
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Nee is niet nodig. De ballon komt er vrij makkelijk uit. Rustig trekken en de tijd geven om los te komen.
     
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Eerste Rohacell disser vleugeltje.

    Eerste rohacell disservleugeltje uit de mal gehaald vandaag.
    Klein foutje gemaakt met de koolpatches. Had een streepje gezet op de rohacell. Alleen als je beide keer links van het streepje de kool patch plaatst gaat er toch iets fout.

    [​IMG]
     
  5. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooooi !!!!

    Alex,

    Ziet er goed uit. Verkoop je ook losse vleugels ?
    Of alleen complete modellen ?
    Cheers

    Bart
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Prima vleugel lijkt me zo te zien. Ik kan niet zien dat er iets niet goed zou zijn. Heb je hem al gewogen?? Goed weer vandaag om hem uit te proberen....

    Loet
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp

    [​IMG]

    Kom er maar 1 uitzoeken. Boven op 2e handsjes en onder de nieuwen.

    Deze vleugel is 134 gr maar heeft van ligger tot voorlijst een dubbele laag glas.
    125 gr is absoluut mogelijk.
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Laatste vleugeltje. Eindelijk op target weight of eigenlijk zelfs daaronder. Bedoeling was om vleugels te kunnen bouwen van ongeveer 125 gr. Deze kwam slechts op 110 gr uit
    Rohacell disser met koolstof roving in de voorlijst. Kistje kan zo onder de 250 gram gebouwd worden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    superstrak!
    :cool:

    Hoe maak je die disser trouwens? ook met voorgelamineerd spul? of span je de vezels op zodat ze mooi liggen? heb je streepjes op de mallen staan zodat je ziet hoe ze moeten liggen?
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb een mal gemaakt voor de disser. Deze is van 10 mm MDF. Deze heb ik rondom om de 4 cm voorzien van spijkertjes die 5mm uit de plank steken. De plank in het midden is van 18 mm MDF
    Eerst wikkelje de koolstofroving (3K) diagonaal om de spijkertjes.
    [​IMG]

    Dan leg je een stuk placticfolie op de plank. Daarboven op leg je een laag 25gr glas.
    Dan laat je de dissermal om de plank heen zakken. Omdat de plank in het midden dikker is dan de buitenmal liggen alle koolstof rovings automatisch op het glas.
    Dan rol je alles ruim in met epoxy en vervolgens toiletpapier er op en weer droog rollen.
    Vervolgens snij je met een rolmes over de lijnen (de onderste lijn is voor balsa vleugels, de bovenste voor rohacell) Daarna met een geribbelde roller alle koolstofrovings even goed vlak rollen en placticfolie met glas en disser aan de binnenkant van je rohacell leggen.
    Vacuum trekken en klaar is Kees (Alex). Aan de onderkant van de plank heb ik de andere vleugel getekend
    [​IMG]
    Doordat ik elke keer exact op dezelfde plaats de disser heb liggen komen boven en onderkant steeds mooi bij elkaar uit en zie je als je door de vleugel heen kijkt geen verspringingen
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Kijk, dat is nog eens een uitleg! kwestie van de goede tools hebben is het bij alles weer. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar je moet er maar net opkomen EN netjes uitvoeren.
    Goed bezig!
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Ziet er allemaal prachtig uit!
    Gebruik je voor een disservleugel alleen het koolstof en 25 gr. glas?
    Of gebruik je dit glas om een voorlaminaat te maken dat uiteindelijk met het rohacell en extra 50 gr glas ofzo mee de vacuümzak in gaat?
     
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Deze vleugel heeft 25 gr glas buiten en 25gr glas met disser binnen. De vleugel is stijf en sterk genoeg zo. Kan eventueel altijd een dubbele laag op de D-doos of op de binnenste helft van de vleugel leggen. Alleen de koolstof delen zijn voorgelamineerd.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2008
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Alex, een vraagje: Waar haal je de 3K roving vandaan? Trek je die uit een "schlauch"?

    Het ziet er wel cool uit zo, met een "dissergewebe"!
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp

    Carbon-Vertrieb - Carbon-Rovings
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Vandaag de Twister weer eens flink aan de tand gevoeld.
    Ben bezig geweest met het zwaartepunt en vreemd genoeg ging het model beter vliegen hoe achterlijker ik ging.Was tot nu toe steeds met het zwaartepunt tussen 70 en 76 mm wezen expirimenteren. Het model heeft nu een erg neutaal bochten gedrag met het zwaartepunt op 81 mm. Van het weekend maar eens even een hei opzoeken en zien of het vliegbaar is met zo'n achterlijk zwaartepunt. Moet zeggen dat ondanks de straffe bries het model ook onbelast daar nog steeds goed tegen in wilde vliegen. Het is dan ook weer duidelijk een verbetering op de bagged Twister
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Klinkt goed.
    Jaloers ook dat ik nu door een raam naar dit mooie weer mag kijken...

    Het zwaartepunt op 81mm, op hoeveel procent van de koorde (aan de wortel) is dat?
    En vloog je nu ook met de romp-uit-één-stuk?
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Aan de wortelkoorde is dit 44.2 %
    Gemiddelde koorde is 37%
    Zolang de romp heel blijft is het één stuk (behalve cockpit kapje)
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    kielvlakmal Twister

    Met toestemming van Alex een verhaal over een negatiefmal voor het kielvlak van de molded Twister.
    Het gaat hier om de rechterhelft van de negatiefmal voor een rechtshandige werper. Morgen wordt de linkerhelft voor de rechtshandige werper gefreesd en later de linkerkant voor de linkshandige werper en dan de rechterkant voor de linkshandige werper maar het het zou kunnen dat eerst de rechterkant en dan pas de linkerkant voor de linkshandige werper gefreesd wordt. Het gaat erom. Ik heb geen voorkeur.

    Van Alex heb ik een tekening gekregen met de geometrie en een aantal data profielfiles (uit Profili denk ik).

    Eerst heb ik de tekening van Alex in 2D nagetekend en alle verschillende radia natuurlijk mooi tangentieel in elkaar laten overlopen.

    [​IMG]

    Van de verschillende puntenfiles die ik kreeg van Alex (uit profili, denk ik) heb ik mooie vloeiende lijnen getrokken en die gerelateerd met de geometrie.

    [​IMG]

    Een 3D tekening ziet er dan bijvoorbeeld zo uit.

    [​IMG]

    Het blok voor we beginnen.

    [​IMG]

    Hier ben ik aan het voorfrezen. Misschien even uitleggen wat voorfrezen is: Met voorfrezen haal ik alles 'ruw' weg tot op maximaal 0.2 mm weg van het eindprodukt. Wat dus inhoudt dat bij het nafrezen de frees nauwelijks en bijna steeds evenveel belast wordt. Het zal je verbazen wat een frees kan kan wegbuigen van een te frezen oppervlak.


    [​IMG]


    [​IMG]

    Boven de tekening van Alex en het gefreesde product.

    Loet.

    P.S.

    Het verhaal was een stuk uitgebreider maar ik werd 2 keer uit het systeem geflik..kerd en dat nam een stuk inspiratie weg het nogmaals te schrijven.

    Loet
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi

    Loet,

    Ziet er goed uit.
    Cheers

    Bart
     

Deel Deze Pagina