Type XVIIb schaal 1:30

hallo

wat gaatjes betreft een idee dat mark reeds een tijdje had is mischien een oplossing
in een donkere kamer zet je de boot met in de romp een dikke HR led
of een halogeen lampje
na het uitdoen van de kamer verlichting zie je daar waar de led doorscheint is een gaatje of een dun gelamineerd stukje
een gaatje geeft echt een straal licht door de romp heen
met een alcool stift aan duiden waar ze zitten en klaar

gr raf
 
Het klussen aan het huis is bijna klaar en ik heb eindelijk een romp, het weer zat niet mee, dus een deel heb ik binnenshuis gedaan.

d60df585.jpg


eb333254.jpg


Sinds het werk aan beide zijden hetzelfde zijn, beschrijf ik maar een kant, zo komen ze uit de mal.

aa9c4cb4.jpg


Met de dremel en de schuurklos de randen glad geschuurd, de flens van de mal kon ik mooi gebruiken als geleiding.

c09109d1.jpg


Eenmaal klaar krijg je dan dit, een helft van de romp, met behulp van de mal worden ze aan elkaar gelijmd.

3732241b.jpg


Hier ligt alles klaar op de keukenvloer, de mal is weer in de was gezet evenals de flens van de mal.

7085037f.jpg


De randen van de rompdelen zijn ingesmeerd met ingedikte epoxy, beide helften worden op elkaar geschroefd waardoor de mal zichzelf richt en de delen precies op elkaar komen.

5b45ada9.jpg


Na een paar dagen drogen heb ik een helft eraf gehaald, in vergelijking tot het verwijderen van de plug gaat dit eenvoudig.

2e1f24fe.jpg


De romp kon ik eenvoudig uit de mal tillen, je krijgt alleen wat flash van de uitgelopen epoxy, die is eenvoudig van de romp af te trekken.

245de81b.jpg


En hier gaat het allemaal om, een volledige romp van de XVIIb, het wordt nu tijd om verder te gaan aan het staartstuk met de roeren, ik wil dat gedeelte eerst klaar hebben voordat ze wordt opengezaagd op de waterlijn.
Het onderwaterdeel is rond de 4 mm dik, en het bovenwaterdeel rond de 3 mm, eenmaal opengezaagd kan ik de lijmnaad gaan versterken.
 
Het is al weer enige tijd geleden, maar ik schiet lekker op, de basis van het staartstuk is klaar, ingepast op de achterkant van de romp en de romp is doorgezaagd op de waterlijn, dat kostte ons ruim 3 uur.

eb88f3e9.jpg


2ad8bc9a.jpg


90c220bb.jpg


c55fc133.jpg


77c9fa35.jpg


De verschillende stappen om het staartstuk te maken, dit keer maak ik gebruik van dubbelzijdig printplaat, eenvoudig te zagen en je kan erop solderen, het mechaniek voor het bedienen van het richtingsroer en de duikroeren laat ik even met rust, belangrijker was het uitrichten aan de achterzijde van de romp.

edceef0e.jpg


ce07f035.jpg


Met behulp van de laser het midden bepaald en met de waterpas de romp uitgericht.

7c85bad5.jpg


a94a7607.jpg


23537752.jpg


Met behulp van hotglue, tape en de waterpas het staartstuk uitgelijnd, hierdoor kon ik de sleuven aftekenen en uitfresen.
Volgende stap is het openzagen van de romp, binnenkort de foto's hiervan.
Waar ik nu mee aan het stoeien ben zijn de vloedgaten en de dekluiken, weer mallen gemaakt om dit in serie te kunnen doen, daar ben ik voorlopig wel zoet mee.
 
Het openzagen heb ik samen met Jan Groot gedaan, we zijn ruim 3 uur aan het stoeien geweest om de klus te klaren.

873f7196.jpg


De romp op de glasplaat en waterpas gesteld.

b5314593.jpg


Om de 10 cm even nameten of alles nog op de juiste hoogte staat.

58393a8a.jpg


Door de dikte van de romp ging het niet snel, hier zijn we op ongeveer 1/3 van de volledige zaagsnede rondom.

ad0a8377.jpg


f5aea73d.jpg


De naad is bijna niet te zien, maar door de dikte van de slijpschijf verlies je wat, hierdoor zal ik met de folie methode alsnog alles naplamuren.

e9a639d9.jpg


ddb7c1df.jpg


Hier ben ik nu mee bezig, het maken van de vloedgaten en de openingen voor de luiken, ik moet alleen nog het achterste gedeelte van het dek voorzien van de nodige openingen.
Voor de vloedgaten heb ik weer mallen gemaakt net als bij de V80, dat scheelt een hoop tijd, en de gaten zijn dan gelijkmatiger van vorm
 
01e3f552.jpg


De gaten in het achterste gedeelte zijn nu ook gedaan, ik heb verschillende tekeningen met uiteraard verschillende uitvoeringen, heb gekozen voor de meest gangbare.

3b619c77.jpg


b47e35dd.jpg


In voorbereiding voor aankomend weekend het bovendek afgeschuurd, er moeten nog aardig wat plekken geplamuurd en geschuurd worden, hoop dat in een weekend te kunnen doen.
 
Mooi gebruik gemaakt van de laatste resten mooi weer, het bovendek kunnen plamuren en schuren, tevens voorzien van een laagje primer.
Ik kan nu beginnen met het maken en plaatsen van alle luikjes die in het bovendek moeten komen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net als Raf ben ik druk met de nieuwe boot, alle luikjes zitten erin en kunnen allemaal geopend worden.

8c4878b6.jpg


026eaba8.jpg


6bc08db7.jpg



bc411c87.jpg


Het was een hele klus om alle luikjes precies op maat te krijgen, op een tekening stond ook iets van afneembare railings, met behulp van een oude boormal van de VIIC die ook geplaatst, als draad metsel elastiek genomen.
Om de boot te stabiliseren tijdens langzame vaart hadden de mannen een soort vleugel geplaatst die bij hogere snelheden op het dek draait.
Ik wil die verder opbouwen uit meerdere lagen printplaat en in vorm schuren.
Je ziet ook al een torpedo uit het voorste luik steken, die heb ik ook meteen maar functioneel gemaakt, ik was toch met de luiken bezig.

598fc7fa.jpg


Als schanieren gebruik ik deze, de linker voor de luiken en de rechter voor de torpedoluiken, het pennetje van de rechterscharnieren wordt vervangen voor een koperen pen, heb in het verleden wat problemen met corrosie gehad bij de VIIC luiken.

421bdd51.jpg


Dit zijn de basis onderdelen voor de torpedobuizen, houders voor de voorzijde zijn gebogen uit dezelfde buis.
Om het eenvoudig te houden wil ik dezelfde torpedo's gebruiken als die van de VIIC, ze zijn niet op schaal, want de XVIIb gebruikte 5 mtr torpedo's ipv de 7 mtr exemplaren.

15e97d32.jpg


Door middel van de klemmen worden de buizen aan de voorzijde vastgezet.

8257244a.jpg


Voordat de luiken afgetekend konden worden heb ik eerst de voorste vloedgaten gemaakt, hierdoor kon ik de preciese positie van de luiken bepalen.

bccda906.jpg


Met behulp van een dunne slijpschijf de luiken uitgezaagd en voorzien van scharnieren.

25890277.jpg


De opbouw aan de binnenkant, de voorste plaat is puur cosmetisch om het gat af te dekken wanneer de luiken openstaan.
De achterste wordt gebruikt voor het plaatsen en vastzetten van de beugels voor de torpedobuizen.

1f3cda49.jpg


Het plaatsen van de onderste beugels voor de buizen, met een koperen buisje is deze beugel op de juiste hoogte gebracht.

e6c0292a.jpg


De buizen geplaatst en vastgezet met de bovenste beugel dmv een M3 schroef.

f3335f5c.jpg


edad6485.jpg


Een proefpassing met de torpedo's om te zien of alles door de luiken past.

c4fca5fc.jpg


Door deze proefpassing weet ik nu ook dat ik de torpedo's een voor een kan schieten of beide tegelijk.
Nu ik de juiste lengte weet van de buizen, is de plaats bepaald waar het voorste waterdichte schot moet komen, daarvoor zal ik weer mallen moeten maken voor de juiste vorm.
Als laatste de foto's met alle luiken die open kunnen,

4f1ca068.jpg


4ac0fb5f.jpg


00df7d0b.jpg


db64c54d.jpg


Met behulp van het grote luik wil ik het mechaniek voor het vergrendelen van de bovenkant maken.
 
De eerste stappen gedaan voor het vergrendelmechaniek van het bovendek, in tegenstelling tot de V80 en de VIIC gaat dit iets worden zonder schroeven.

26b813e4.jpg


Aangezien ik de uitlaat wil gaan gebruiken voor de achterste pen had ik een bepaalde diameter buis nodig, laat die nou net zitten op deze zachte zweep.

c8fb9aa4.jpg


De buis over de lengte doorgeslepen en de laatste delen intact gelaten.

e31c49da.jpg


afaae34f.jpg


Wanneer je het dek naar voren schuift komt het koperen buisje tevoorschijn waarover het dekgedeelte schuift, moet dit trouwens nog op de gewenste lengte zagen, maar dat komt later.

62e46f8c.jpg


636c7ea0.jpg


Zoveel mogelijk openingen gemaakt om de luchtbellen te laten ontsnappen.

b5749e93.jpg


Het bovendek uitgericht en vastgetaped, de voorste pen en bus vastgelijmd en de boel in deze positie laten drogen.

71c3d282.jpg


Na droging krijg je dan dit, een pen aan het bovendek en een passend buisje aan de romp.

42f5f5ee.jpg


Op deze manier zet je het dek altijd in dezelfde positie op de romp.

b4aff899.jpg


Er moesten nog twee gaten afgedicht worden op het dek, hiervoor heb ik deze twee roosters gemaakt.

2c269e62.jpg


Het bovendek licht ingefreesd om deze roosters goed te laten passen, het rechter rooster hoort er eigenlijk niet te zitten, dit is op tekening een luikje.
Ik wil zoveel mogelijk ontluchting hebben voor het voorste gedeelte, dus deze concessie lijkt mij de beste oplossing.
 
Het bovendek een laagje primer gegeven, de stabilisatievleugel opgebouwd en voorzien van een laagje alufolie, de torpedobuizen voorzien van ontluchtingssleuven en de torpedoluiken voorzien van een laagje alufolie.
De componenten van het vergendel mechaniek zijn klaar en moeten geplaatst en verlijmd worden, dus dat gaat nog even duren.
Affijn foto's,

4929c848.jpg


6a5f251e.jpg


0549eb48.jpg


Het resultaat van een laagje primer, je kan dus meteen zien waar er nog plekjes zijn die bewerkt moeten worden, bij de uitlaat gaat dat nog aardig wat werk worden om dat mooi vloeiend te krijgen.

2fcf04cd.jpg


8d1ed1ba.jpg


De voorvleugel heb ik opgebouwd uit meerdere lagen en in profiel geschuurd, om wat extra detail te krijgen weer de plakfolie gepakt en de vleugel ingepakt, met dit als resultaat.

d7d42d3e.jpg


Aangezien ik toch met de folie bezig was ook de luiken afgeplakt, met een oude ballpoint druk ik dan de klinknagels erin.

67e9cb50.jpg


Het schiet niet echt op met de buizen, eerst maar de ontluchtingsleuven eruit geslepen voor de volgende stap van het opbouwen.
Aankomende dagen ga ik stoeien met het opbouwen van het vergendelmechaniek dus wordt vervolgd.
 
De eerste stappen gedaan voor het vergrendelmechaniek van het bovendek, in tegenstelling tot de V80 en de VIIC gaat dit iets worden zonder schroeven.

Schitterend werk/hobby zie ik hier voorbij komen, knap hoor !

groet : Manus
 
Bedankt allemaal, het begint nu langzaam te vorderen, ik kom eindelijk aan wat detailering toe.
Tja, zelfbouw dat blijft een keuze, er zijn genoeg mooie kits op de markt, maar wil je wat anders dan wordt het scratchen, kijk maar naar de fox van Raf.
Ik had die alu folie al eerder gebruikt bij de V80, met een mooi resultaat, dus ga ik het ook toepassen op meerdere onderdelen van de Type XVIIb.
 
Bij de de VIIC maak ik gebruik van een klem/schroef verbinding, de V80 bovenkant zet ik vast met twee schroeven, bij de XVIIb maak ik gebruik van een mechanische vergrendeling met behulp van een veer.
Hierdoor wordt extra gereedschap onnodig, althans, dat hoop ik dan.

20d948fa.jpg


Het eerste frame ingelijmd bij het grootste luik.

0c9cd03f.jpg


Het gedeelte waar de pennen in moeten vallen, met behulp van die aparte zijstukjes kon ik de breedte aanpassen aan de romp.

e3ab35e2.jpg


Hier krijg je het idee hoe alles samenkomt, de pennen en het hendeltje zijn toegevoegd.

1d9edff0.jpg


Met mijn vinger kan ik door het grootste luik bij het hendeltje komen.

78c8e311.jpg


Het zaakje opspannen gebeurd door aan de hendel te trekken, dan plaats je het bovendeel op de romp en laat je de hendel losschieten.
De pennen vallen hierdoor in de bussen en je hebt een stevige verbinding, in combinatie met de buis achter en de richtpin voor zit alles goed vast.

b4c05395.jpg


Ook begonnen met de GHG van de XVIIb, evenals de VIIC wordt dit een holle uitvoering, het zal wel enige tijd duren voordat dit af is.
Bij de VIIC had ik het geluk dat er al mallen waren, dat wordt dus opbouwen vanaf het begin, kan mooi gecombineerd worden met andere werkzaamheden.
 
De GHG is klaar en hangt onder de boot, het kostte wel een paar weken om hem vanaf het begin op te bouwen, je kan niet altijd mazzel hebben.
Ook lopen stoeien met het achterstuk, verschillende opzetten geprobeerd wat het beste was, uiteindelijk de knoop doorgehakt en een systeem toegepast, foto's dus.

284939d1.jpg


De eerste opzet in de gipsplaatvuller, afgeschuurd en daarna overtrokken met wat keperdoek en epoxy.

97b84881.jpg


Daarna de folie methode voor een betere aansluiting aan de romp.

54fae7f4.jpg


32ddcc31.jpg


Na alle overtollige plamuur eraf geschuurd te hebben, weer een keperdoek met epoxy, ik vond de randen na het schuren namelijk nog niet goed passen.
Als resultaat krijg je dan deze rare vorm, vind hem een beetje op een oude griekse helm lijken.

0ebc1433.jpg


e642d078.jpg


Tussen de bedrijven door, telkens maar weer passen of het resultaat naar wens is.

8b9da15d.jpg


De mal maken gaf wat extra denkwerk vanwege de rare hoeken, opgelost door met printplaat de flensen te maken, kon ik mooi het bovenste gedeelte aan de onderkant solderen.

66aaf169.jpg


Alle klei verwijderd met mijn schrapertje, klaar voor het waxen.

a1b8fa45.jpg


De opbouw van een kant, met de andere kant erbij, maar twee avonden nodig gehad om de mal te kunnen bouwen.
Eerste twee lagen zijn van keperdoek om de contouren mooi te kunnen volgen, daarna meerdere lagen van zwaarder glasdoek.

d91cd20b.jpg


De flensen afgeslepen en de mal gesplitst, ging heel gemakkelijk, ik had eigenlijk meer problemen verwacht met het lossen vanwege de rare vorm.
Binnenkant schoongemaakt en weer ingewaxt voor de uiteindelijke GHG, dit kon ik in een keer bij beide zijden erin leggen.

23763278.jpg


Aangezien ik een goede foto heb van de GHG op de XVIIb, besloten alles te bekleden met alu folie voor meer detail.
De ronde vormen gaven aardig wat problemen, maar door alles op te delen in meerdere stukken toch gelukt.

a9f40d87.jpg


Zo zag het eruit tijdens de laatste proefpassing, bijna zonde om hem in de primer te zetten.

91116afe.jpg


Aangezien de XVIIb geen vloedgaten aan de onderzijde heeft, besloten de inlaatkleppen werkend te maken, met de GHG op zijn plaats kon ik de plekken aan beide zijden afmeten en uitfresen.

a0c4849c.jpg


Door middel van een verborgen asje kunnen de kleppen open, dus bij het in het water zetten, kan het voorste stuk vollopen via de inlaatklep.

00e2cbfe.jpg


Zo staat ze er nu bij, de GHG heeft een laagje primer gekregen en alles is weer eens geschuurd voor een volledige spuitbeurt.

34cea473.jpg


Tussen de sessies door zitten stoeien met de aansturing van de bewegende delen, dit was het eerste concept, werkt net als het origineel volgens originele bouwtekening.
Probleem hiermee is wel dat de constructie als geheel te hoog was, dus wat anders geprobeerd.

83389603.jpg


Concept nummer twee, met rvs remkabels, werkt wel, maar voor mijn gevoel liep alles veel te zwaar, dus ook deze ging het niet worden.

f848fd12.jpg


Dit gaat hem dan worden, schuivende delen, loopt lekker soepel, en is relatief plat, hierdoor wordt het bekleden met het profiel mogelijk, weet trouwens nog niet waarmee ik dat ga doen, eerst maar zorgen dat de duikroeren en richtingsroer wat aangekleed gaan worden.
 
Hoi Manfred,

Dat stangetje dat in de buis zit ziet er erg dun uit. gaat dat niet buigen als het roervlak kracht uitoefent op die vlakke "schuifplaat" ?
Bij een beetje vaart moet je toch vrij stevig kracht zetten op de roeren..
 
Hoi Ronald,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, wat ik wel weet is dat de V80 met dezelfde stangen stuurt (rond 2mm), tot nu toe geen problemen ermee gehad.
Nu is de V80 wel wat lichter van gewicht, dus het wordt gewoon proberen, het is eigenlijk de enige constructie die binnen het profiel van de achtervleugels past, wil ik het uit het zicht houden dan zal ik het zo moeten proberen.
 
Weer een stapje verder met de XVIIb, de bolders geplaatst en wat extra ventilatieroosters gemaakt op het dek.

a3df9299.jpg


Op een van de foto's ontdekte ik nog een extra ventilatierooster, deze zit nabij de uitlaat.

d25464ee.jpg


8ad051ef.jpg


Een luik vervangen voor een ventilatierooster en de beschermers voor de vleugel gemaakt.
Voor het mooie zal ik eigenlijk het rooster onder de vleugel moeten vervangen voor een luik, twijfel nog of ik dat ook ga doen, ontluchting kan je tenslotte niet genoeg hebben.

12cb8ab6.jpg


Het malletje voor de bolders, gemaakt uit printplaat, links de uiteindelijke vorm van het gat.

e379140e.jpg


De gaten geboord en op maat gevijld, de bolders kan je er zo indrukken.

0fc120a9.jpg


In tegenstelling tot de VIIC de bolders werkend gemaakt, je kan ze uitrekken en draaien met de hand.

927bf367.jpg


30408d03.jpg


Er zitten totaal drie setjes van twee op het dek, allemaal kan ik ze in het dek laten verzinken.

48d4da95.jpg


9b4d6c08.jpg


Momenteel aan het stoeien met de duikroeren en richtingsroer, hoop dit weekeinde alles verlijmd te hebben, kan ik mooi volgende week dremelen en schuren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top