De GHG is klaar en hangt onder de boot, het kostte wel een paar weken om hem vanaf het begin op te bouwen, je kan niet altijd mazzel hebben.
Ook lopen stoeien met het achterstuk, verschillende opzetten geprobeerd wat het beste was, uiteindelijk de knoop doorgehakt en een systeem toegepast, foto's dus.
De eerste opzet in de gipsplaatvuller, afgeschuurd en daarna overtrokken met wat keperdoek en epoxy.
Daarna de folie methode voor een betere aansluiting aan de romp.
Na alle overtollige plamuur eraf geschuurd te hebben, weer een keperdoek met epoxy, ik vond de randen na het schuren namelijk nog niet goed passen.
Als resultaat krijg je dan deze rare vorm, vind hem een beetje op een oude griekse helm lijken.
Tussen de bedrijven door, telkens maar weer passen of het resultaat naar wens is.
De mal maken gaf wat extra denkwerk vanwege de rare hoeken, opgelost door met printplaat de flensen te maken, kon ik mooi het bovenste gedeelte aan de onderkant solderen.
Alle klei verwijderd met mijn schrapertje, klaar voor het waxen.
De opbouw van een kant, met de andere kant erbij, maar twee avonden nodig gehad om de mal te kunnen bouwen.
Eerste twee lagen zijn van keperdoek om de contouren mooi te kunnen volgen, daarna meerdere lagen van zwaarder glasdoek.
De flensen afgeslepen en de mal gesplitst, ging heel gemakkelijk, ik had eigenlijk meer problemen verwacht met het lossen vanwege de rare vorm.
Binnenkant schoongemaakt en weer ingewaxt voor de uiteindelijke GHG, dit kon ik in een keer bij beide zijden erin leggen.
Aangezien ik een goede foto heb van de GHG op de XVIIb, besloten alles te bekleden met alu folie voor meer detail.
De ronde vormen gaven aardig wat problemen, maar door alles op te delen in meerdere stukken toch gelukt.
Zo zag het eruit tijdens de laatste proefpassing, bijna zonde om hem in de primer te zetten.
Aangezien de XVIIb geen vloedgaten aan de onderzijde heeft, besloten de inlaatkleppen werkend te maken, met de GHG op zijn plaats kon ik de plekken aan beide zijden afmeten en uitfresen.
Door middel van een verborgen asje kunnen de kleppen open, dus bij het in het water zetten, kan het voorste stuk vollopen via de inlaatklep.
Zo staat ze er nu bij, de GHG heeft een laagje primer gekregen en alles is weer eens geschuurd voor een volledige spuitbeurt.
Tussen de sessies door zitten stoeien met de aansturing van de bewegende delen, dit was het eerste concept, werkt net als het origineel volgens originele bouwtekening.
Probleem hiermee is wel dat de constructie als geheel te hoog was, dus wat anders geprobeerd.
Concept nummer twee, met rvs remkabels, werkt wel, maar voor mijn gevoel liep alles veel te zwaar, dus ook deze ging het niet worden.
Dit gaat hem dan worden, schuivende delen, loopt lekker soepel, en is relatief plat, hierdoor wordt het bekleden met het profiel mogelijk, weet trouwens nog niet waarmee ik dat ga doen, eerst maar zorgen dat de duikroeren en richtingsroer wat aangekleed gaan worden.