Hallo Z, (wat Jos ook al aangaf, een voornaam communiceert wat prettiger ....... :wink: )
Die 2540 in de verslagen op de site is eerst dynamisch gebouwd, en toen met inderdaad alleen de inhoud van de wtc aan te passen statisch genaakt. Om een beeld te krijgen of de boot goed te bouwen en varen is heb ik haar eerst helemaal volgens de hanleiding van Robbe gebouwd, anders krijg je geen eerlijk verslag. De conclusie was dat de boot zo standaard goed en waterdicht te bouwen was, en mooi voer, alleen het duiken zou nooit een schoonheidsprijs kunnen winnen. Daarom heb ik toen de ombouw gedaan naar statisch duiken, daarna dook ze als de beste.
Je zou het ook zo kunnen doen, en net als ik toen een paar "opties" open houden, met de ombouw naar statisch in het achterhoofd:
-de verdeelschotten bij de accu's niet vastlijmen, die moeten later verplaatst worden
-niet de originele accu's gebruiken, zijn erg groot. Beter meteen nicad of nihm cellen gebruiken
-meteen Brüggen doorvoeren voor de stuurstangen gebruiken, inbouw gaat bij de nog losse onderdelen makkelijker
-de schakelstang en aan-uit schakelaar vergeten, en meteen een magneetschakelaar inbouwen. De opening die dan overblijft is voor de waterinlaat voor de ballasttank
-meteen keerringen op de schroefassen inbouwen, gaat ook los veel makkelijker
-de plaatsing van de roerservo's anders doen zodat je meer ruimte achter de motoren overhoud
-de twee staven lood in het midden (de buitenste twee kan wel) niet vastlijmen. Daar moet je na de ombouw mee spelen om het gewicht aan te passen aan het statisch duiken
Het voordeel van het eerst (grotendeels) origineel bouwen is dat je gewoon de Robbe handleiding kunt volgen, en geen dingen zelf uit hoeft te denken. Zoals gezegd is ze zo prima te bouwen. De ombouw achteraf is ook goed te doen met slechts minimale verbouwingen aan de boot, zeker als je de "opties" al in de boot verwerkt hebt. Op jou vraag "wat gooi je weg": eigenlijk alleen wat ABS materiaal dat weggezaagd / freest moet worden. Er komen bij de ombouw alleen nog dingen bij :wink: Wat sommigen ook doen is het ABS frame vervangen door een metalen frame, zoals Jos en Jan bij hun UU 5080 project. Dit moet dan alleen wel vanaf het eerste begin gedaan worden, en is technisch wat lastiger. Het ABS frame bij mij doet het nog steeds prima, het is alleen bij de tank versterkt met een aluminuim strip om de trekkrachten te kunnen hebben. De boot heeft tot nu toe nog geen druppel water binnen gehad, afgezien van die ene keer toen ik vergeten was de centrale schroef aan te draaien en ze dus los het water in ging....