Uitlaat nademper

Misschien heeft het ook nut dat de MACH leden even vertellen wat er vanmiddag met de ALV uitgelegd is.....

Wat er ook verteld is dat helaas Stefan Koenders ons ontvallen is en daar valt heel het gedoe van uitlaten bij in het niet ................Doet ons met de neus op de feiten drukken wat belangrijk is en minder belangrijk.
Een MACH man en racer in hart en nieren ,en van het eerste uur , veel respect voor hem als mens en rijder . We zullen hem missen ..................

Hans

Voor een keertje ben ik het met je eens HANS.
Het was een zeer goede man en uitermate sportieve rijder, met het hart voor de hobby en een ander op de juiste plek.

We gaan je zeker missen Stefan.

Vrijdag belde Arie me op, met het trieste nieuws...

Stefan en ik belde elkaar geregeld, bespraken een hoop met elkaar, ook toen hij al in het ziekenhuis lag. We hielpen elkaar ook vaak tijdens de NK's, 2 jaar geleden de 3 uren van Heemstede op het podium eindigen, was zeker aan hem te danken, inderdaad, we zullen hem missen....

Golfbaan Spaarnwoude, Overlijdensbericht Stefan Koenders

Laatst bewerkt:
Ik wil hier even inpikken op de geluidsproblematiek.
Er wordt altijd gepraat over streefcijfers voor het geluidsniveau, dus een aantal db is het maximum. Maar geluid is altijd al een subjectieve factor geweest. Een Db waarde zelf zegt niks over het storende effect dat het heeft op omwonenden.
Daarnaast speelt ook de frequentie van het geluid een belangrijke rol. Een hoge toon zal veel verder dragen dan een diepe toon waardoor die hoog toon verder hoorbaar zal zijn (ik zeg niet storend) maar voor sommigen zal dit storend overkomen. En voor gemeente en steden is dit denk ik een belangrijkere factor dan de db waarde.

Niet ver van bij ons is een tennisclub. Die moet beperkingen opleggen omdat de omwonenden klagen over het gebots van de ballen. Nu denk ik niet dat dit gebots van een tennisbal 80Db zal zijn. Maar het repetitieve gebost stoort de mensen. 't is in feite al ver gekomen dat er mensen daarover klagen.

In België is het al helemaal triest met het aantal pistes. Hoeveel on-road pistes zijn er nog waar met nitro mag gereden worden? 4?

Ik denk misschien 2 seizoenen geleden was ik op bezoek in Roeselare waar er ook deftige problemen zijn. Er was toen iemand geluidmetingen aan het doen (ik weet niet of het iemand van de club was of iemand van een bureau). Die man was aan het meten op iets van een 10 van de piste. Dus tussen hem en de piste was er wel een berm, poort, ... en zo ertussen. Hij kwam aan iets meer dan 70Db. Langs straat was dit nog minder maar de voorbijrijdende auto gaven een hogere meetwaarde. En toch zijn er omwonenden die klagen. Zij klagen dan waarschijnlijk omwille van het repetitieve en scherpe geluid van bvb een 1/8ste.

Kortom, de hele geluidskwestie is een zeer moeilijke materie. En dat weet ik ook nog van in mijn studententijd toen we ook een cursus over die materie hadden.

Klopt. zoals eerder aangegeven kan je proberen er alles aan te doen om aan de wettelijke normen te komen maar daarmee zal het geluid en dus het geklaag erover niet weg zijn.

Uit mijn oude cursus herinner ik me nog dat er maar een paar oplossingen zijn om dergelijk geluid voor de omwonenden "aanvaardbaar" te maken. (en dan nog, geklaag is een hobby voor sommigen)
- rondomrond hoge dichtbegroeide bomen zetten (bepaalde types dan nog)
- rondomrond van die geluidsmuren zetten zoals rond de autosnelweg. Dus zo'n wand die bovenaan terugkeerd en de geluidsgolven op die manier terugstuurt vanwaar ze komen
- volledig overdekken

Maar die oplossingen zijn voor een "simpele" RC club niet onmiddelijk haalbaar.

Hendrikcl; het is eenvoudig geregeld; een geluidswal moet minimaal 10kg/m2 wegen en dan kan er rekening mee worden gehouden in een rekenmodel. Het rekenmodel wordt opgesteld aan de hand van daadwerkelijke metingen, dan wordt het rekenmodel vergeleken met de daadwerkelijke metingen; de afwijking wordt in het model gecompenseerd en daaruit kan een akoestisch onderzoek/geluidsrapportage worden opgesteld, rekening houdend met alle factoren. In het rekenmodel kunnen dan allerlei voorwerpen, gebouwen, geluidswallen (virtueel) worden geplaatst en dan kan aan de hand van het rekenmodel worden bepaald wat het effect is....

Op je eerste verhaal; er bestaat in de regelmenten van het VROM een 'toeslag voor tonaal karakter' wat een toeslag van 5db(A) is voor storend, irritant of repeterend geluid:

geluidsnorm1.jpg

Over de geluids problematiek:
Ik denk dat MACH niet helemaal begrijpt wat overschrijding van het geluid inhoud. Overschrijding betekent niet dat je het circuit niet mag gebruiken, maar dat de gebruiksduur van het circuit wordt beperkt. Je mag gerust als type C inrichting (wat een modelbouw club is) de geluidsnormen overschrijden, maar niet te lang achter elkaar. De mate van overschrijding bepaald de korting op de gebruiks duur van het circuit.

Als er nu een vergunning is gebaseerd op een lagere geluid immissie dan er daadwerkelijk wordt geproduceerd (dus als er nu meer geluid wordt gemaakt dan de wet voorschrijft) dan bepaald de mate van overschrijding hoeveel korting er op de gebruikstijd van het circuit wordt gegeven.

Als het circuit bij een overschrijding van 5dB(A) op de gevel van het dichtsbij zijnde huis wordt gemeten, en het circuit is 7 dagen per week 8 uur open voor brandstof auto's, dan mag er door de overschrijding bijvoorbeeld nog maar 5 dagen 7 uur per dag met brandstof worden gereden.

Het is niet zo dat bij overschrijding er helemaal niet mag worden gereden!!
Uit ons akoestisch onderzoek:

geluidsnorm21.jpg

Zo wordt Zandvoort volgens mij ook gemeten, de dB meters registreren het geluid en de computers bepalen met de tijdsduur een gemiddelde dB.

Bart (en andere Nomac bestuursleden),

We hebben dit jaar (als het goed is) twee keer de NK 1/10 op de MACH (constante 1). Kunnen we een herbruikbare meetopstelling maken (constante 2) waarmee we NK auto's (vrije klasse) tov de Nomac klasse die verplicht rijden met een vaste motor/uitlaat combi (constante 3)? Dan kun je op twee verschillende momenten een éénzelfde meeting doen, die metingen geven dan een goed beeld over twee races.
Wordt aan gewerkt.

Ik hoorde dat elke extra auto op een baan iets van 2,5dB(A) extra in totaal genereerd...
Haha, ja als je 2 auto's i.p.v. 1 auto op de baan hebt ja. Daarna geldt dat niet meer als je weet wat logaritmisch betekent.

Je vergeet 1 ding wat waarschijnlijk ook in de test van de na-demper wordt vergeten. De ene motor is de ander niet en zal zeker een complete uitlaat op verschillende motoren verschillende resultaten geven.
De demper is al op verschillende motoren en uitlaten getest, en met testen bedoel ik dan vooral de lange duur test om te bekijken hoe de motor loopt met die demper. Wat betreft het geluid zal het verschil marginaal zijn schat ik zo in.

Ik denk dat MACH niet helemaal begrijpt wat overschrijding van het geluid inhoud. Overschrijding betekent niet dat je het circuit niet mag gebruiken, maar dat de gebruiksduur van het circuit wordt beperkt. Je mag gerust als type C inrichting (wat een modelbouw club is) de geluidsnormen overschrijden, maar niet te lang achter elkaar. De mate van overschrijding bepaald de korting op de gebruiks duur van het circuit.

Als er nu een vergunning is gebaseerd op een lagere geluid immissie dan er daadwerkelijk wordt geproduceerd (dus als er nu meer geluid wordt gemaakt dan de wet voorschrijft) dan bepaald de mate van overschrijding hoeveel korting er op de gebruikstijd van het circuit wordt gegeven.

Als het circuit bij een overschrijding van 5dB(A) op de gevel van het dichtsbij zijnde huis wordt gemeten, en het circuit is 7 dagen per week 8 uur open voor brandstof auto's, dan mag er door de overschrijding bijvoorbeeld nog maar 5 dagen 7 uur per dag met brandstof worden gereden.

Het is niet zo dat bij overschrijding er helemaal niet mag worden gereden!!
Ja misschien is dat zo, maar een reductie in openingstijden is ook onacceptabel voor MACH.
Dus volgens mij is dat helemaal niet relevant nu want je wilt je milieuvergunning houden zoals die is koste wat het kost.

Ik neem aan dat dit buiten de 12 geluidsdagen is die Heemstede voert?
Tijdens de vergadering werd door het bestuur gezegd dat we geen geluidsdagen hebben.

Overigens vind ik het wel fout dat de Mach nu 'verboden terrein' is voor 1/8. Zo geef je de rijders niet eens de optie om een auto te bouwen die geruisloos is want dat heeft dan toch geen nut.

Ik had liever gezien dat er ontzettend arbitrair gemeten zou worden bij gebrek aan beter. En dat je dan gewoon toegelaten wordt als je echt ontzettend stil bent. Nu wordt je alleen op basis van de maat van je auto uitgesloten..
Ik ben het dan ook helemaal eens met Ruud z'n verhaal op de vergadering.

De demper is al op verschillende motoren en uitlaten getest, en met testen bedoel ik dan vooral de lange duur test om te bekijken hoe de motor loopt met die demper. Wat betreft het geluid zal het verschil marginaal zijn schat ik zo in.

Kan je uitlleggen hoe of wat? Ik had namelijk begrepen dat alleen Salven er mee bezig is en hij dus volgens mij niet alle motoren en uitlaat combinaties heeft.
Neemt ook niet weg dat een goed objectief raport met alle metingen wordt opgestelt zoals:
- verschil in rondetijden
- verschil in motor temperatuur
- verschillen in gemeten geluid
- verandering in afstelling
En alles opnieuw bepaalt met iedere geteste combo.

Overigens vind ik het wel fout dat de Mach nu 'verboden terrein' is voor 1/8. Zo geef je de rijders niet eens de optie om een auto te bouwen die geruisloos is want dat heeft dan toch geen nut.

De test is dus heel erg eenzijdig.....

Ik denk dat MACH niet helemaal begrijpt wat overschrijding van het geluid inhoud.

Ik mag er toch vanuit gaan dat ze dat wel weten!...
Ik heb begrepen, dat het bij de MACH niet om een bepaalde geluidssterkte en tijdseenheid gaat, onder geen beding mag het gevelgeluid bij de woonboten boven de 50dB komen, geen seconde.
Of dit volgens de wet is, weet ik niet, maar zo blijkt het te zijn.

Ik had liever gezien dat er ontzettend arbitrair gemeten zou worden bij gebrek aan beter. En dat je dan gewoon toegelaten wordt als je echt ontzettend stil bent. Nu wordt je alleen op basis van de maat van je auto uitgesloten..
Ik ben het dan ook helemaal eens met Ruud z'n verhaal op de vergadering.

Helaas kon ik niet op de vergadering aanwezig zijn, dus hoop ik dat er snel een bericht op de MACH site komt te staan, hoe en wat er nu besloten is.

Verboden terrein? hoe bedoel je?
Mag er alleen maar met die nademper gereden worden, niet bijvoorbeeld met 30xx (2008) uitlaten bijvoorbeeld?

Kan je uitlleggen hoe of wat? Ik had namelijk begrepen dat alleen Salven er mee bezig is en hij dus volgens mij niet alle motoren en uitlaat combinaties heeft.
Neemt ook niet weg dat een goed objectief raport met alle metingen wordt opgestelt zoals:
- verschil in rondetijden
- verschil in motor temperatuur
- verschillen in gemeten geluid
- verandering in afstelling
En alles opnieuw bepaalt met iedere geteste combo.

Ik ben het helemaal met je eens, als ze vertrouwen willen winnen dan moeten ze die tests goed documenteren en meerdere mensen laten testen zodat er kan worden uitgesloten dat er belangen van wie dan ook in meespelen.

De test is nu dus helaas vrij beperkt. Alsnog heb ik zelf wel het vertrouwen dat het gewoon goed zit en dat het op iedere motor bij benadering evenredig zal werken zowel op geluid als op vermogen. Maar nogmaals, als Mach snel vertrouwen wil winnen voor deze demper dan zullen ze dus meer openbaar moeten testen.

Ik heb begrepen, dat het bij de MACH niet om een bepaalde geluidssterkte en tijdseenheid gaat, onder geen beding mag het gevelgeluid bij de woonboten boven de 50dB komen, geen seconde.

Zo heb ik het ook begrepen, al zou ik me kunnen voorstellen dat ze het zo brengen omdat een tijdsreductie onacceptabel is voor het voortbestaan van de club als wedstrijdorganisator.

Helaas kon ik niet op de vergadering aanwezig zijn, dus hoop ik dat er snel een bericht op de MACH site komt te staan, hoe en wat er nu besloten is.

Mag er alleen maar met die nademper gereden worden, niet bijvoorbeeld met 30xx (2008) uitlaten bijvoorbeeld?

Je mag niet rijden met een 1/8, dat is wat er gezegd is. Dus ook niet als je 1/8 een nademper heeft of een 30xx uitlaat. Er mag pas weer gereden worden wanneer het geluidsscherm er is, en dan mag je alleen rijden als je een nademper hebt.

-------------------------
Ja, wettelijk moet de gemeente ervoor zorgen dat woonhuizen geen grotere geluidsdruk te verwerken krijgen, vandaar ook die peperdure geluidsschermen.

----------------------------------------

Zolang de nieuwe demper ernog niet is mag je niet rijden met de 1/8. Ik heb erook voor gepleit wel de 3006 toe te laten maar dit werd als te gevaarlijk gezien omdat ze vermoeden dat de motoren van nu meer geluidproduceren dan 3 jaar geleden . Ik ben ervan overtuigd dat dit niet zo is en had graag gezien dat ze dit uitgetest hadden . Je kan toch zo een paar leden optrommelen met een 30** uitlaat. Er valt wel wat te zeggen over de (re)aktie (of het uitblijven daarvan) van het Mach bestuur over de problemen maar we moeten nu vooruit denken en zo snel mogelijk zorgen dat dat geluidsscherm er komt. De baan op herriepunten wat langzamer maken zou ook een ,al of niet tijdelijke, bijdrage in de oplossing kunnen zijn . Konden we in ieder geval de auto voor het seizoen uittesten.

Laatst bewerkt:
Back