Korte update, terug in vakantie dus er is weer een beetje tijd...
Er is al veel gedaan aan de boot maar er is toch nog veel werk ook.
Ik heb net zoals jullie maanden moeten wachten op oosterse bestellingen maar eindelijk was mijn ketting voor mijn stoot banden binnen. Ik moest voor elke watertest eerst de stootbanden aanbrengen omdat ik hiervoor boringen in de rop had gedaan, wat uiteindelijk de boot degradeerde tot een dure zeef.
Hier een overzicht van de romp en al de gaten, ook zie je al de bevestigings punten van de kettingen.
IMG_5433 by
Jan Fabri, on Flickr
Voor de banden heb ik lang heel lang gezocht ik wilde mooie schaal getrouwe banden en als het dan kon ook nog verschillende maar niet te verschillend zodat de symmetrie niet teveel in het gedrang kwam:
IMG_5493 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5494 by
Jan Fabri, on Flickr
Ook had ik reeds gezien dat de montage vaak een zwakke schakel is.
Op andere verslagen zag ik reeds verschillende vastzet systemen maar steeds zie je deze zitten, dat is ook niet bij de echte banden (die hangen enkel aan de kettingen) nu het doen zoals in het echt was geen optie, enkel aan de 4 kettingen vasthangen zou zeker leiden tot breuk en vrijwel direct vrees ik.
Dus moesten de banden STERK worden vastgemaakt.
Ik heb het zo opgelost, een messing bar met een 1/2 boog en 2 uitsteeksels uit de band, aan de binnen zijde is dit met een HIGH tack rubber lijm in de band gelijmd enkel aan de boven zijden, zo kan jet het niet zien. De 2 messing uitsteeksels komen in de romp en worden daar vastgelijmd, ik heb Stabilit hiervoor gebruikt (mijn voorkeurs lijm).
Op deze foto zie je wat ik bedoel, je zit ook de lijm binnen in de band:
IMG_5492 by
Jan Fabri, on Flickr
Je ziet dat ze ook genummerd zijn, dit omdat alle boringen lichtjes anders waren natuurlijk.
Voor ik ze vast heb gezet werden de lang verwachte kettingen aangebracht: (het is weer een scherpe foto

)
IMG_5502 by
Jan Fabri, on Flickr
Sommige ketting punten zitten op het bovendek en deze had ik niet gemaakt, bij deze:
IMG_5501 by
Jan Fabri, on Flickr
Je moet al heel erg laag in de band gaan kijken om de lijm te zien hier kan je vooraan een beeld krijgen, als je goed kijkt zie je ook dat de bunks reeds zijn ingericht, met bed en al, er zit ook een licht systeem in die zelfs een TV toestel simuleert maar dat is voor een andere update, ik heb hier nog geen film van gemaakt vandaar.
IMG_5495 by
Jan Fabri, on Flickr
Dit was dan ook de eerst geplaatste band, een dikke tractor band vooraan aan de boeg.
IMG_5496 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan al de rest dit heeft in totaal 3 dagen en zeker 12 uur geduurd, er is niets lastiger dan die ketting mooi krijgen enz...
IMG_5503 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5504 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5505 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5506 by
Jan Fabri, on Flickr
KLAAAAAAAAAAAAAAAAR!
pfffffff... wat een werk.
Dit is het:
IMG_5507 by Jan Fabri, on Flickr
Voor de scherpe lezer zie je ook dat de trusters en de volledige boegschroef zijn gemonteerd,
Enkele coole kiekjes:
IMG_5465 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_5464 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5463 by
Jan Fabri, on Flickr
Soms lukt het foto's maken wel he
Ook zag je dat de motoren in de boot zitten ondertussen dit heeft lang geduurd maar blijkbaar is dat noodzakelijk voor een watertest had ik mij laten vertellen dus ja geen keus zeker.
Hier een motor overzicht:
De boegschroef, deze zal op 6 of 7 volt gaan lopen of het moet zijn dat ik de start snelheid toch laag genoeg krijg met de zender, dan mag ze gewoon op S3 (11,3V).
IMG_5462 by
Jan Fabri, on Flickr
Je ziet ook wel dat ik fan ben van Stabilit, misschien moet ik dat nog eens witte, of niet het maakt tenslotte niets uit.
De trusters, ze draaien 2x180° L/R maar niet dus niet 360 oneindig, ik ga het eerst zo proberen omdat ik de ander optie niet vertrouw, ik hoor zoveel klachten van de IMTH dat ik er geen 500€ aan geef dat vind ik veel en veel te veel om eventueel weg te moeten gooien...
Ik heb zelf een sturing geprogrammeerd in OpenTX voor deze trusters die de besturing van het echte benaderd, maar dit is niet het meest makkelijke, het makkelijkste is stick vooruit en links en rechts natuurlijk.
Wel ik ga 3 systemen gebruiken en bekijk dan wat het best uit komt, de Taranis maakt dit allemaal mogelijk.
Hierover zal ik een aparte update maken omdat dit toch wel complex is, maar ik denk dat hiervoor vele fans zullen zijn, nog even wachten mannen... (komt er aan ik sukkel nog met iets...)
Hier de trusters:
IMG_5461 by
Jan Fabri, on Flickr
Hier staan we nu, de boegschroef is voorzien van ESC (10A) en de trusters ook (30A) ik moet nog even zien hoe ik ze het best vast zet maar waarschijnlijk maak ik nog kleine L profieltjes en zet ze vast op de servo schroeven. Dan staan ze niet op de bodem en kunnen ze dus geen water slikken.
Ook heb ik een slang op de FiFi ingangen gezet, anders blijf ik met gaten in de boot zitten he. Dit zijn op de echte boot trouwens de ongefilterde FiFi ingangen dus het blijft min of meer natuurgetrouw.
IMG_5509 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5508 by
Jan Fabri, on Flickr
Zo je kan op de foto's zien dat de boot bijna klaar is voor zijn eerste doop, ik moet enkel de sturing nog op orde krijgen en alles overzetten naar de zender, dat is toch nog behoorlijk wat werk,
Het Vector systeem zagen jullie in een vorig filmpje maar dat maakt sturen in de boot zoals de echte, dus een bocht naar rechts betekend dan dat de rechtse truster naar links wordt gestuurd, voila je begrijpt dat dit ook niet direct het meest logische is, al hangt het gewoon af van je denk patroon.
Wat ik nog moet geprogrammeerd krijgen is dat als je met 1 stick stuurt je zowel 1 als 2 trusters kan sturen maar dan zowel met de linkse de rechtse truster als omgekeerd.
Ik weet niet of dit ook nuttig is het vector systeem dus daar ga ik nog even over bezinnen.
Als deze sturing werk gaat hij het water in...
Het heeft wat op zich laten wachten deze update maar toch, enjoy it!